ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אמיר אוחנה, זה עליך

שורה של מחדלים בהתנהלות המשטרה רשומים על שמו של השר לביטחון פנים - לרבות ההפקרות מול כנופיות הפורעים • במקום לטפל במצב, הוא מעודד אזרחים להתחמש • יש אחראי להפקרות, קוראים לו אמיר אוחנה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אמיר אוחנה בזירת האסון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

הארי טרומן, הנשיא ה-33 של ארה"ב, הציב שלט מיוחד על שולחנו בחדר הסגלגל: "גלגול האחריות נעצר כאן". אך אילו השר לביטחון פנים אמיר אוחנה היה מציב שלט על שולחנו היה כתוב שם כנראה: "אחריות אין פירושה אשמה". 

הנשיא טרומן ולצדו הכיתוב: "גלגול האחריות עוצר כאן". ומה אצל אוחנה?

זו לא השערה, אלא כידוע תפיסת העולם אותה שיתף לאחרונה השר: "אני אחראי לכל דבר הקשור לגופים שתחת אחריותי. אני אחראי לתאונות הדרכים, אני אחראי לכל אדם שהותקף והמשטרה לא היתה שם כדי להצילו. אני אחראי לכל מקרה רצח. אני אחראי — אך אחריות אין פירושה אשמה".

מחדל אחרי מחדל

מה זו הנהגה, ומה תפקידה אם לא קבלת אחריות? ומה זו קבלת אחריות אם לא נשיאה באשמה כשיש מחדל?

עוד באותו נושא:

המחדלים רבים ומתמשכים. בתחום תאונות הדרכים אותו הזכיר למשל, מאז שמונה לתפקידו נספו 16 אנשים יותר מבתקופה זהה אשתקד, וזאת חרף סגרים ממושכים בתקופתו כפי שהראו באור ירוק. למרות זאת, השר לא נלחם להגדיל את כמות הניידות או המצלמות בדרכים.

אבל אוחנה? אחראי ולא אשם.

נעבור לאלימות במשפחה. שדולת הנשים חשפה לאחרונה שבעידן אוחנה היקף התקיפות של נשים על ידי בני זוגן זינק בכמעט חצי. שמעתם את אוחנה מדבר על הסוגיה? נלחם על תקציבים, מתבטא ללא הרף, מסייר במקומות מועדים לפורענות? 

אוחנה? אחראי ולא אשם.

הפגנה נגד רצח נשים (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

הלאה. לדברי אוחנה, הוא אחראי לכל המקרים בהם המשטרה לא סייעה לאזרחים מותקפים. בימים האחרונים כנופיות רצחניות מטילות טרור על חפים מפשע. הגענו למצב שרכבת ישראל מזהירה נוסעים לא לרדת בתחנת לוד בשל "סכנת נפשות". קווים אדומים, למעשה שחורים, נחצו. והיו לכך התראות: קריאות ללינצ'ים התפרסמו בטלגרם. המשטרה והשר לביטחון פנים ידעו.

אבל אוחנה? אחראי ולא אשם.

לא טיפל בפשיעה במגזר הערבי. רק בבוס

האלימות הזו איננה גזירת גורל. זה מה שקורה כשהממשלה מתעכבת עם מינוי מפכ"ל למעלה משנתיים ובמשטרה נמנעים מלגבש תכניות אסטרטגיות ארוכות טווח. אתם יכולים לדמיין צבא ללא רמטכ"ל לכזו תקופת זמן?

שריפת מכונית בעכו, 12 במאי. (צילום: רוני עופר, פלאש 90)

זה גם מה שקורה כשהחלטת ממשלה 922 לפיתוח כלכלי וחיזוק האכיפה במגזר הערבי מ-2015 מתקדמת בעצלתיים. בדיקה של המרכז להעצמת האזרח שתתפרסם בקרוב תראה שהיעדים להקמת 11 תחנות משטרה חדשות במגזר, חיזוק 10 תחנות קיימות והוספת 600 תקנים לשוטרים מוסלמים – לא קוימו. 

גויסו רק 388 שוטרים מאוכלוסיית המיעוטים ותוגברו והוקמו וחוזקו הרבה פחות תחנות ממה שנקבע. התכנית אפילו לא כללה מדדי יישום ואפקטיביות. נראה שנתניהו ואוחנה נזכרו לסייר ולסייע למגזר רק בפברואר 2021, לפני סבב בחירות רביעי.

אבל אוחנה? אחראי ולא אשם.

במה הוא כן עסק? כפי שהוכחנו – את עיקר זמנו הקצה להגנה על מי שהפך אותו למטאור פוליטי, הבוס, בנימין נתניהו. אוחנה הקדיש את משאביו, החסינות הפרלמנטרית, קשריו וכוחו הפוליטי – למען נתניהו. הוא התגלה כחרוץ מדרגה ראשונה כשמדובר בסיוע לרה"מ חשוד בפלילים – מול רשויות החוק. 

מנהיג את המשטרה לכיוון ההפוך

מה זו אחריות אם היא לא מובילה לשום מקום? ומי כן אשם, האופוזיציה? 

סליחה, אני חוזר בי מהציניות. תשובה לגיטימית יכולה להיות שמי שאמור לברר את האחריות והאשמה היא ועדת חקירה. שר שפיו וליבו שווים ומשוכנע שהוא אחראי אך לא אשם – יעודד את הקמתה.

אבל שמעתם את אוחנה קורא להקמתה? להיפך, כפי שהראנו ממשלת הליכוד עושה הכל כדי למנוע מוועדות אובייקטיביות לקום לאורך השנים.

האחריות והאשמה של אוחנה אינן נוגעות רק למה שהוא לא עשה, אלא גם למה שכן: השר אוחנה מקפיד להבעיר את השטח. בזמן שהמדינה בוערת, השר לביטחון פנים צייץ אמירה נפיצה במקום להרגיע את הרוחות: הוא קרא לאזרחים לקחת את החוק ואת הנשק לידיים.

אמירתו של אוחנה מעודדת אלימות אזרחית, ועלולה להשפיע לרעה ישירות על התנהגות השוטרים עצמם. בראיון הבוקר עימתו את דובר המשטרה הטרי ניצב משנה אלי לוי עם האמירה הזו. לוי טען שלדברי השר, "אין השפעה על הקצינים והדרג החוקר".

איך זה יכול להיות? מי ישפיע על השוטרים אם לא השר, איש החזון? מדובר באנשים שאת חלקם אוחנה קידם שלהם והקריירה של חלקם תלויה בו – אז מדוע שלא יכוונו לדעתו? לוי הסביר כי "השר הוא מינוי פוליטי. מותר לו וזכותו להגיד את דעתו". ברור שמותר. לא רק מותר – הוא חייב. בשביל זה הוא שם. מנהיגות היא לסמן דרך ולהוביל לשם, גם נגד לחצים ופופוליזם.

אבל אוחנה? אחראי ולא אשם.

חשוב להזכיר: אחד העקרונות היפים בדמוקרטיה הוא ההסכמיות, כלומר הסכמה רחבה על כללי המשחק הפוליטיים. מותר לבקר, למשל, אך אסור להסית. "הטוב המשותף" אינו הטוב של קבוצת הרוב הדומיננטית, אלא של מספר אזרחים רב ככל הניתן. הרעיון הוא לחפש לכידות חברתית ואת שביל הזהב, שכן מוסכם כי ראש הממשלה והשרים הם של כל אזרחי המדינה, לא רק של מי שבחר בהם.

אז מה עושים עם מנהיג שפועל בצורה הפוכה? הציבור חייב לומר לו – עד כאן. לקבל אחריות זה יותר מלצייץ משהו עליה. אחרת – אתה יכול לדבר על אחריות עד מחר – בפועל אתה חומק ממנה.

כי אוחנה? גם אחראי וגם אשם.

יש אינספור יוזמות אזרחיות – תבחרו אחת

היעדרה של הנהגה אחראית היא זמן מצוין להתעוררת אזרחית. כולנו יחד יכולים להגביר את האור. אין צורך להמציא את הגלגל, כנראה שקיימת כבר עמותה שמקדמת בדיוק את מה שחשוב לכם.

אפשר גם לפנות לחברי הכנסת שאתם מעריכים ולבקש מהם לפקח על הממשלה – דווקא עכשיו – בשורת הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותם (הנה רשימת הניידים של חברי הכנסת הנוכחיים).

כיום – דרך המקלדת והסמארטפון – קל מאי פעם לתמוך ביוזמות אזרחיות. אפשר יחד להוכיח שרוב הציבור עומד מאחורי המתונים שמקבלים על עצמם את האחריות שיהיה פה טוב יותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

  1. הוא אחראי ולא אשם. בסדר. אז האחריות היא עליו. וכדי לגזור אשמה, חובה בית משפט. ברור שתוכח אשמתו, ברור גם לו שתוכח אשמתו, ולכן הוא מנסה למסמס כדי להתחמק ממשפט.

  2. אלימות נגד נשים?
    זה הכל תלונות שווא

    אתם כנראה גם כן חלק מארגונים שחותרים תחת המדינה כנגד היהודים אם רשמתם בזיון שכזה

    1. חשוב מאוד לציין ואפילו כבר בתחילת הכתבה- המשטרה לא באמת קרסה, זה מצג שווא כדי שקיצוניים יתחמשו.
      משטרה שקורסת זו משטרה שמנסה בכל כוחה ולא מצליחה. ופה, בהוראת אוחנה, לא רק שלא ניסתה- אלא ההפך.
      יש לכך כמה הוכחות- א. ראשי ערים וגם אזרחים מן המניין הזעיקו את המשטרה לגבי מקרים שתוכננו כבר ב 11 בבוקר בוואצפים של לה פמיליה ואף של הליכוד- והמשטרה ידעה ולא הגיעה בכלל – וזה קרה במספר רב של אירועים. (צילומי המסך הללו הועברו בווצפ ביום האירוע, אם אתם מעוניינים לפרסם כאן). אפילו התקשורת היתה שם, והמשטרה לא!
      ב. ישנן עדויות רבות של אנשים מלוד שראו אוטובוסים מאוד מאורגנים מבעוד מועד, מגיעים עם רשימות, עם ציוד ועוד למקום הפרעות והם אלו שהתסיסו ויצרו את הפרעות. ממש לא משהו "מאולתר" שקרה במקרה.
      ג. המשטרה ידעה יפה מאוד "לטפל" במפגיני בלפור גם כשהיו פרוסים על כל הגשרים בארץ וגם בבלפור. איפה המוני המכתזיות? ואפילו יסמניקים שהביאו לבלפור? איפה המכתזיות בכל אירועי הפרעות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!