ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"עצימת עיניים": חוסר המוכנות למלחמה נחשף כבר במרץ

הקבינט המדיני ביטחוני פשוט לא מתכנס ועל תקציב אין מה לדבר: ב-23 במרץ ח"כ צבי האוזר חשף את ההפקרות הביטחונית של ישראל. "אני מקווה מאוד שאנחנו לא כותבים את פרקי המבוא של ועדת חקירה למלחמה הבאה", אמר כבר לפני כמעט חודשיים

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אשקלון תחת טילים. "עצימת עיניים" (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

יום שני, ה-29 במרץ. צהרי היום בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. יו"ר הוועדה צביקה האוזר בישיבתו האחרונה בה בוטל השימוש בכלי השב"כ לצורך התמודדות עם משבר הקורנה. האוזר מבקש את הדקות האחרונות בוועדה כדי להצביע על האתגרים הביטחוניים של מדינת ישראל – בדיוק אלו שהביאו אותנו לסבב הלחימה הנוכחי. בין חוסר תפקוד של הקבינט המדיני ביטחוני, היעדר תקציב מדינה שמשפיע ישירות על תקציב הביטחון וליקוי קשה בקבלת החלטות בנוגע למתרחש סביבנו. 

לסקר את אופי קבלת ההחלטות בנושאים ביטחוניים זה אתגר מיוחד – כיוון שליבת העשייה הביטחונית של ישראל סודית. הציבור לא באמת יודע מה מתרחש מאחורי הקלעים. אפילו דיוני ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון בכנסת חשוף לעיתים רק לשני חברי כנסת שתפקידם לפקח בשמנו על הממשלה. ולכן הדרך שלנו לדעת מה קורה הוא דרך מה שהם מספרים לנו. וזה בדיוק מה שהאוזר בחר לעשות בדקות האחרונות של הישיבה.

ההפקרות מתחילה בתקציב

הדרך של הממשלה לקבוע סדר עדיפויות לאומי הוא דרך תקציב מדינה, בו היא מחליטה מה חשוב יותר בכל תחום הנוגע לחיינו: בריאות, ביטחון, חינוך ועוד. היום אין תקציב מדינה, כי בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ בחרו לדלג על השלב החשוב הזה. המדינה מתבססת על תקציב ישן עם תוספות, אבל ללא הליך קבלת החלטות סדור. ההפקרות הזו, לטענת האוזר – היא אסון שעכשיו אנו רואים את פירותיו.

"אין במדינת ישראל תקציב ביטחון מעודכן מ-2018", התריע האוזר. "אני רוצה להגיד דבר קשה, אני רוצה להזהיר מפני ההשלכות של המשך המצב בו לא קיים תקציב ביטחון מעודכן. אני שוב אומר זאת בחשש כבד. אני מקווה מאוד שבשנה הזאת ובימים האלה, כשאין תקציב ביטחון, אנחנו לא כותבים את פרקי המבוא של ועדת חקירה למלחמה הבאה. (הדגשה, ע.ב). כשיבואו וישאלו פשר תוצאותיה, ילכו לאחור, לאותה תקופה שבה לא היה תקציב ביטחון מעודכן. אני חוזר וקורא לדרג הפוליטי להתעשת, כי כאן באמת מדובר בחיים ומוות; כאן מדובר במחדל או בעצימת עיניים בנושא שהוא בדמנו".

הקבינט פשוט לא מתכנס

אין סוד שממשלת ישראל ה-35 לא תפקדה. ישיבות הממשלה שהיו מתכנסות באופן סדיר מדי יום ראשון כבר לא מתכנסות כך חודשים רבים. מה שהעלה צל גדול על תפקודו של הדרג הביטחוני המצומצם – ועדת השרים לעינייני ביטחון לאומי, או בשמו העממי: הקבינט המדיני ביטחוני. 

"אני חוזר וקורא לדרג הפוליטי להתעשת, כי כאן באמת מדובר בחיים ומוות; כאן מדובר במחדל או בעצימת עיניים בנושא שהוא בדמנו"

זהו פורום שרים מצומצם שדיוניו חסויים גם בפני שרים שאינם חברים בו. הוא הגוף המוסמך לדון בעתיד הביטחוני של מדינת ישראל. הוא זה שלפי החוק יכול להורות על צעדים שעשויים לדרדר את מדינת ישראל למלחמה. גם הוא, בצל הממשלה ה-35 לא תפקד כראוי.

 "לצערי הרב אין ישיבות קבינט מדיני-ביטחוני בהיקפים הנדרשים אל מול האתגרים שניצבים בפנינו, ברצף ובפעמים שבהם הקבינט צריך להתכנס (הדגשה ע.ב). גם פה אני מרשה לעצמי להזהיר במילות סיכום אלה, מפני ההשלכות של אי-קיומם של דיונים חיוניים וקריטיים בקבינט המדיני-ביטחוני. כמו שאמרתי, הדיונים שהתקיימו בוועדה הזאת היו סוג של חלופה, אבל זאת איננה חלופה נאותה".

טעויות מול החקירה בהאג

גם צעדים שבינתיים הדחקנו הצידה עדיין מתקדמים – ואולי לאור הסבב הנוכחי עשויים להחריף. לדוגמה החקירה בבית הדין הלאומי בהאג. אפשר, גם כאן האוזר העיד כי ממשלת ישראל עשתה טעויות אסטרטגיות ולא הבינה בזמן אמת מה מתרחש.

"בהקשר של בית הדין הפלילי הבין-לאומי. אני אומר את זה בכאב לב, ואני אומר את זה כאן, לפרוטוקול, לדברי ימי הכנסת הזאת. ישראל פעלה לא נכון, עשתה טעויות אסטרטגיות בהקשר זה, ולא הבינה בזמן אמת את המועד הנכון בו ניתן היה לפעול ולמנוע את אותה תסבוכת או את אותו אתגור עתידי בנושא הזה. 

"בפרספקטיבה היסטורית, יחזרו לאחור, יבינו ויתפסו את הראש איפה היו הישנים על המשמר בעת שבה אפשר היה לפעול"

"אלה הם דברים, שבפרספקטיבה של זמן, בפרספקטיבה היסטורית, יחזרו לאחור, יבינו ויתפסו את הראש איפה היו הישנים על המשמר בעת שבה אפשר היה לפעול. אני אומר את זה, כמו שאמרתי, בכאב אבל בנחרצות. כאן היה מחדל משמעותי, ואני מקווה מאוד שאנחנו לא נשלם בגינו מחירים, למעלה מאותם מחירים שיכולנו לבצע בפעולה נכונה בזמן אמת, כדי להימנע מהם".

התעלמות מהבחירות ברשות הפלסטינית

פרשנים צבאיים ומדיניים רבים מצביעים על הבחירות ברשות הפלסטינית כנקודת בה החל השטח לבעבע. גם כאן האוזר האיר בזרקור וטען שהדרג המדיני לא טרח לנסות להבין את המשמעויות של האירוע.

"אני רוצה להעיר ולהזהיר מהתפתחות נוספת, צופה פני עתיד, שגם היא מקוטלגת בטעות כאיזשהו אירוע טקטי מתגלגל, ככזה שניגש אליו כשנבין את משמעויותיו, וזה הבחירות ברשות הפלסטינית העומדות לפתחנו. גם בנושא הזה, מבלי להיכנס לפרטים, אני אומר שאין תשומת לב להבנת האינטרס הישראלי בראייה כוללת", אמר ח"כ האוזר בדיון.
"יש פה את נושא ירושלים ונושאים אחרים. אני קורא, חוזר וקורא לדרג המדיני, לקבינט, לראש הממשלה – זה כאן ועכשיו. אי-אפשר להמתין לתוצאות הבחירות ולהרכבת ממשלה. זה נושא שאי-אפשר להזניח אותו. חייבים להתכנס, חייבים להבין את המשמעויות, וחייבים לנקוט בפעולות, ככל שייבחנו ויראו לנכון". 

הזהיר גם מפני הקורונה

זו לא הפעם הראשונה שח"כ לשעבר צביקה האוזר התריע בפני מקבלי ההחלטות בממשלה וניסה לשכנע את חבריו לכנסת להתעלות מעל שיקולים פוליטיים כדי למנוע התדרדרות. בפברואר 2020 כשהחלו להגיע יותר ויותר ידיעות כי מגיפה עולמית בפתח דרש האוזר להקים ועדת קורונה בכנסת כדי להיערך להתפשטות המיגפה בישראל: "אם לא נקים את הוועדה היום אנחנו נישא במחיר של המגיפה", אמר האוזר. הוועדה קמה רק חודש לאחר מכן כשהנגיף כבר התפשט בישראל . אז, כמו לפני חודשיים, זכה האוזר להתעלמות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת עידן בנימין

Picture of עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!