ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחסור בציוד: פיקוד העורף לא מוכן לחילוץ במלחמה

היממות הקשות שעוברות על ישראל מדגישות את הצורך בתפקוד מושלם של פיקוד העורף. אבל על פי דוח מבקר המדינה מ-2019 - הוא רחוק משם • התמונה העגומה שעלתה מהדוח, של כוח אדם שאינו מיומן ומחסור באמבולנסים, אמנם השתפרה מאז, אך בפיקוד העורף מודים שעדיין אין להם את כל הציוד הדרוש
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תרגיל פיקוד העורף בצפת, ארכיון. צילום: דוד כהן, פלאש 90

המילה מלחמה אף פעם לא מרגישה יותר מדי רחוקה בישראל, ובימים האלה היא מתקרבת אפילו יותר. לכולנו צרובות בתודעה תמונות של בתים הרוסים, ריחות של מקלט מאובק וקולות של אזעקות ופיצוצים. החשש ממלחמה נוכח בחיי היום יום שלנו, ובעיקר בהצהרות של הפוליטיקאים שלנו. גם העובדה שאנחנו נמצאים בתודעה תמידית שבוקר אחד היא תגיע, לא הצליחה לגרום לרשויות להתכונן ליום הדין הזה כנדרש. והשבוע אנחנו שוב בסכנה.

עוד ב"שקוף":

האם פיקוד העורף מוכן לחלץ אזרחים ברגע האמת? דוח מבקר המדינה מ-2019 משקף תמונה עגומה: כוחותיו לא יוכלו לבצע חילוץ יעיל ומהיר של לכודים במקומות גבוהים, אין לפיקוד העורף מענה מתאים לאתגרים שמציבה בפניהם הבנייה המודרנית. 

נכון לזמן כתיבת הדוח, פיקוד העורף לא עדכן את תורת החילוץ שלו כעשור, והיא לא דנה במתארים של חילוץ במבנים כמו גורדי שחקים, מבנים תת קרקעיים או כאלה שעשויים מברזל או זכוכית. בנוסף, הדוח הצביע על חוסר סנכרון בין התוכניות המבצעיות השונות שעל פיהן פיקוד העורף מתכוון לפעול. 

המצב השתפר – אך לא מספיק

מאז כתיבת הדוח ב-2019 פיקוד העורף עדכן את תורת החילוץ שלו והוסיף אליה טקטיקות חדשות. אך עדיין אין בידיו אפילו מידע בנוגע לכמות ומיקום הבניינים הגבוהים בישראל, ולכן אין לו דרך להיערך בצורה טובה למצב חירום. 

במקביל, הדוח חשף כי פיקוד העורף לא צפוי לקבל בזמן מלחמה את האמצעים הנדרשים לו לפינוי נפגעים מאתרי הרס: ציוד מכני הנדסי ואמבולנסים. על אף שבצה"ל מאשרים כי אכן נדרש ציוד מכני הנדסי עבור חילוץ מורכב, מודים כי יש מחסור בכלים ובמקרה הצורך – כפי שעלול לקרות כעת – לרשות פיקוד העורף עומדים רק 25-50% מהציוד הנדרש. 

מצב האמבולנסים אפילו יותר חמור: צה"ל מסוגל כעת להעיד לרשות הפיקוד רק כ-8% מהאמבולנסים הנדרשים לו לפינוי נפגעים מאתרי הרס. משמעות הנתון הזה היא שפיקוד העורף יתקשה להבטיח פינוי מהיר ויעיל של נפגעים.

המבקר מתריע – נבחרי הציבור מתעלמים

בעיה נוספת, שעל פי הפיקוד השתפרה מאז הדוח – היא אימוני חיילי המילואים וכשירותם. דוח המבקר תיאר ב-2019 כשירות נמוכה עד בינונית. אפילו מפקד פיקוד העורף עצמו כתב לרמטכ"ל בטרם כתיבת הדוח כי "כשירותו המבצעית של פיקוד העורף בהיבטים הצבאיים שלו נמוכה, באופן שנתקשה לעמוד במשימתנו בהצלחה". בפיקוד העורף אומרים כי בשלוש השנים האחרונות גבר קצב האימונים, בין היתר בסביבה שמדמה אירוע אמת. אך לא טוענים שהמצב הגיע למוכנות מלאה.

את הצורך במוכנות רשויות החירום אנחנו רואים מול עינינו ממש עכשיו. משרד מבקר המדינה מתריע על הכשלים האלה כבר שנים, וזוכה להתעלמות מצד נבחרי הציבור שלנו. לכן בחרנו ב"שקוף" לכתוב על המחדלים והביקורות שעשויים למנוע את האסון הבא.

מפיקוד העורף נמסר בתגובה: "התורה המקצועית של פיקוד העורף מתעדכנת ע"פ תוכנית אחת לחמש שנים או ע"פ צורך כשעולים עדכונים מניסיון ולמידה ממשלחות ואירועים כאלו ואחרים, או בעקבות שינויים הנובעים מאמצעים חדשים הנכנסים למערך באופן שוטף.

"החומרים מונגשים לכלל דרגי המחלצים ובעלי התפקיד בפיקוד העורף בסדיר ובמילואים, הן בפלטפורמות צבאיות והן בפלטפורמות אזרחיות במידת הסיווג המאפשר (דוגמת סרטוני הדרכה ביוטיוב, אפליקציה ועוד). במהלך ההכשרות ואימוני היחידות עוסקים גם בסוגיות אירועי הרס מורכב ועוד.

"כמו כן, באשר לכמות האימונים, בפיקוד העורף קיימת מחזוריות אימונים שמתעדכנת מעת לעת ע"פ הערכות מצב בניין הכוח ובשנים האחרונות כלל הגדודים מבצעים מחזוריות תלת שנתית, כשישנם גדודים שהוגדרו כגדודי 'חוד החנית' ולהם מתאפשר להתאמן במחזוריות מוגברת כולל תרגולי גיוס פתע חד יומי. בשלוש השנים האחרונות הוחלט שגדודי פקע"ר יתאמנו יותר, ואף גדוד לא יוגדר בשמיטה באף שנה על פי המחזוריות.

"בהקשר האימונים לגדודים, ככלל פיקוד העורף מתאמן מזה שנים רבות בסביבה המדמה אירוע אמת ככל הניתן ושואף לבצע למידה מתקדמת וחדשנית. בכפוף לכך, רבים מתרגילי החילוץ מתבצעים באתרים שנהרסים לטובת אימוני הגדודים. לדוגמה, לאחרונה הרסנו לטובת אימונים שונים את בית המלון הישן בערד, את ביה"ס כדורי בצפון, יגור, בסיס שדה דב וכו'. 

"זאת ועוד, בבסיס זיקים של פיקוד העורף קיים אתר הרס המאפשר שינויים ועדכונים כגון מרחבים תת קרקעיים, תחנות חדשות ומגוונות לטכניקות מורכבות וכן, בעת הזו מסתיימת גם בנייה של אתר חילוץ מתקדם לכוחות העורף שיאפשר גם הוא, דימוי מצב אמת לטובת המתאמנים. 

"פיקוד העורף ממשיך לעדכן את הטכניקות הרלוונטיות לכוחות הפיקוד לסיוע בטיפול באירועים בגובה, דן בסוגיות רלוונטיות במסגרת ועדות פיקודיות העוסקות בחילוץ, מבצע רכש למען חילוץ בבנייה מודרנית, מתעצם בניוד ובגרורים לטובת אמצעי החילוץ, מפתח מערכות שו"ב (שליטה ובקרה) וסלולר עורף, מכשיר את הכוחות הסדירים למשימות מסוג אלו, ומאמן את יחידת החילוץ וההצלה הארצית באופן רציף בכשירות זו, כשחלק מאנשי היחידה אף מתנדבים ביחידות חילוץ שונות ועוסקים בכך בשגרה.

"לשאלת הפער בהקצאת האמבולנסים לטיפול באירוע הרס: נכון להיום קיימים בפקע"ר 20 אמבולנסים, ובנוסף לכך מתוכננת תוכנית מול מד"א של רכש 10 אמבולנסים בכל שנה. כרגע, לאור שינוי בתוכניות של מד"א, הארכת  שירות האמבולנסים הגיעה לעצירה. 

"יחד עם זאת, המענה לפער שנתן צה"ל לפקע"ר בשעת מלחמה, יהיה על בסיס גיוס יר"ם (יחידת רכב מגויס), כשבמסגרת התוכנית הצה"לית ישנן הקצאות לרכבי פינוי ואמבולנסים לפיקוד העורף. במסגרת זו נציין כי בימים אלו מבוצעת עבודת מטה לתקנון מחדש של הקצאות היר"ם בהתאם לצורך המבצעי של פיקוד העורף".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

תגובה אחת

  1. ההתרעה הקולית באתר של פיקוד העורף לא פועלת מזה מספר ימים. פניתי לפיקוד העורף והם טענו שהתקלה באתר תוקנה, אבל התקלה לא תוקנה. זה מחדל חמור ביותר שההתרעה הקולית באתר של פיקוד העורף פשוט לא עובדת.
    בנוסף למחדל באתר של פיקוד העורף, יש מחדל גם באפליקציה של פיקוד העורף. לא ניתן להוריד את האפליקציה אם ההגדרה של המדינה בגוגל פליי אינה ישראל (ואפשר לשנות את הגדרת המדינה בגוגל פליי רק פעם בשנה, כך שהשינוי לא אפשרי לכל התושבים ולתיירים). בקיצור, מחדל רודף מחדל בפיקוד העורף.
    אף אחת מהפניות שלי לפיקוד העורף לא טופלה. לדבר אליהם זה כמו לדבר לקיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,932 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!