ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לפני האסון הבא: הכבאות לא ערוכה לשריפות במאות אלפי מגדלים

אזהרות על בניינים שעלולים בזמן שריפה להפוך למלכודות מוות, שכונות שלמות ללא דרכי מילוט, הוראות לא ברורות על תחזוקת ציוד לגילוי אש - מפני כל אלה הזהיר מבקר המדינה כבר בדוח ב-2014, אבל הלקחים לא הופקו. גם גל השריפות הגדול ב-2016 לא הביא לשיפור גדול במצב • הכתובות שעל הקיר - אלה האסונות שבדרך. כתבה ראשונה בסדרה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפה בחיפה ב-2016. צילום: גילי יערי, פלאש 90

כרוניקה של אסונות ידועים מראש: האסון במירון הוא רק המקרה האחרון מבין רבים שעליהם ניתן לומר ש"הכתובת הייתה על הקיר" – הגורמים המוסמכים הזהירו, מקבלי ההחלטות התעלמו, והסוף המחריד ידוע. אבל יש עוד אסונות שיכולים עדיין להימנע, או לפחות ניתן להגיע אליהם הכי מוכנים שאפשר.

עוד ב"שקוף":

חוסר המוכנות של חלק מהרשויות המקומיות להתמודדות עם שריפות מלמד אותנו שלפעמים גם התרחשות של אסון לא מספיקה כדי לדחוף את נבחרי הציבור להתכונן לאסון הבא. בנובמבר 2016 התרחש גל השריפות החמור ביותר בתולדות המדינה. הוא חשף ליקויים משמעותיים באופן שבו אנחנו מסוגלים להתמודד עם שריפות, ודוח מבקר המדינה המפחיד מ-2018 פירט אותם. חזרנו לבדוק מה השתנה מאז כתיבת הדוח, וגילינו שהמצב שלנו עדיין לא מזהיר.

בניינים שהופכים למלכודות מוות ושכונות ללא דרכי מילוט

כבר בינואר 2014 הפיץ שר הביטחון טיוטה של תקנות שתכליתן לשפר את היערכות היישובים להגנה מפני שריפה ביערות שבקרבתם, ועד היום התקנות לא אושרו מכיוון שלא הוסכם על המקור התקציבי שלהן. בעקבות גרירת הרגליים הזו, רשות הכבאות אינה יכולה לחייב את הרשויות המקומיות להיערך למניעת שריפות בתחומן, אלא רק להמליץ. 

יש אפילו פער בסיסי יותר: עדיין אין אף גוף שאחריותו לוודא שהרשויות המקומיות מקיימות את הנחיות ההיערכות לאירועי חירום. וכשאין מי שאחראי – הכישלון באסון הבא יישאר יתום. לשאלתנו הפנו אותנו במשרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים.

דוח המבקר מזהיר מפני אסון שעלול שעלול להתרחש במיוחד בבניינים רבי קומות: בעת שריפה, הבניין עלול להפוך למלכודת מוות עבור התושבים המתגוררים בו. יתר על כן, אין הוראות ברורות בנוגע לבדיקת תקינות ותחזוקת מערכות לגילוי וכיבוי אש בבניינים רבי קומות. בנוסף, לפי הדוח אין בידי רשות הכבאות נתונים על אודות בניינים רבי קומות בישראל, מה שיקשה עליהם לספק מענה מהיר ויעיל במצב חירום. 

שריפה בהרי ירושלים ב-2016. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה ל"שקוף" רשות הכבאות ציינה כי ישנם כיום 1.9 מיליון מבנים רבי קומות, והודתה שהיא אינה יודעת להעריך את גובהם של כ-285 אלף מבנים. ביחס ליתר, לטענתה, השתפרה יכולת ההערכה, אך היא מבוססת בחלקה על תצלומי אוויר ישנים שחלקם כוללים מגדלים בבנייה – שגובהם השתנה מאז. משמעות הדבר היא שישנם מאות אלפי מבנים שאם תפרוץ בהם מחר שריפה – הסכנה תהיה גדולה במיוחד. 

ברשות מסבירים כי הסיבות לכך שאינם יכולים להעריך את גובה חלק מהבניינים הן אזורים ללא כיסוי של תצלומי אוויר, כמו אזורים קרובים לגבול, מבנים שנקלטו עם גובה שגוי ולא טופלו במסגרת חישוב הגבהים לפי מודל גבהים שבוצע בשנת 2020, מבנים שנקלטו לאחר חישוב גבהים לאותו אזור. 

לצד זאת, הרשות הבטיחה כי ישנה תוכנית להכנסת אלגוריתם חדש ומשופר ב-2021 שישפר את יכולת המדידה שלה. נמשיך לבדוק ב"שקוף" את התקדמות התוכנית כדי למנוע את האסון הבא.

מה קורה בעיר שלך?

לפי הדוח מ-2014, מועצות מקומיות ועיריות שונות לא מוכנות ליום שבו יצטרכו להתמודד עם שריפה: בחיפה למשל אין עדיין תוכנית הגנה להתמודדות עם שריפות, לא קיים מיפוי של מקומות שבהם שוכנות אוכלוסיות העשויות להזדקק לעזרה בפינוי ועדיין קיימות שכונות ללא דרכי מילוט מספקים, דבר שיסכן את חיי התושבים במצב חירום. גם בזכרון יעקב ובמטה בנימין עדיין לא קיימת תוכנית הגנה להתמודדות עם שריפות, וחלק מהיישובים עדיין לא הכשירו אזור חיץ שמטרתו להאט את התקדמות השריפה כנדרש – ואלו רק היישובים שנבדקו בדוח. 

עיריית חיפה ציינה כי היא עדיין "פועלת להכשרת אזורי חיץ על פי תוכנית עבודה שהוכנה בשיתוף רשות הכיבוי וההצלה. במסגרת התוכנית מופו רחובות סמוכים לחורש טבעי ונקבעו סדרי עדיפות לביצוע העבודות". נמשיך לעקוב.

יש גם חדשות טובות: בעקבות דוח המבקר, סוף כל סוף נקבעו מדדים שקובעים מתי רשות מוכנה לחירום. בנוסף, בעקבות המלצת הדוח התקיימו תרגילים משותפים בין תחנות הכיבוי והמשטרה כדי לחזק את שיתוף הפעולה, ומועצה אזורית מטה יהודה פועלת להכשרת אזורי חיץ ולחישוף שטחים מסביב ליישובים כדי למנוע את התפשטות האש. 

יום אבל לאומי לא יוכל לפצות על ההתעלמות

אלה ממש לא הכישלונות היחידים. אי תיקון ליקויים הוא בעיה ידועה, קשה להביא לכך שמשרדי הממשלה יתקנו את הבעיות שעולות מדוחות המבקר. על פי החוק, הטיפול בליקויים העולים מהדוח והדיווח עליהם אינם זכות אלא חובה, אבל בפועל רוב המשרדים לא מקיימים את התקנה. למעט לרשום "הנושא בטיפול" אין יכולת לפקח על תיקון הליקויים והכישלון נותר יתום. על אף שנעשה בעבר מאמץ ליצירת מסמך מחייב לעדכון פרטני של הטיפול בכל ליקוי, ח"כ סמוטריץ' ויו"ר הקואליציה דאז דוד ביטן דאגו לטרפד אותו, ולכן גם אין בסיס נתונים אחיד שמאפשר לעקוב אחר מצב תיקון הליקויים בגופים המבוקרים, ובכך למנוע את האסון הבא.

נזק משריפה בזכרון יעקב, ארכיון. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90

האסון בהר מירון הציף בכולנו כעס, וצורך להצביע מיד על האשמים. אבל אולי כדאי לנצל את הלחץ הציבורי הרחב הזה גם כדי לפעול למניעת האסון הבא. משרד מבקר המדינה מתריע על הכשלים האלה כבר שנים, וזוכה להתעלמות מצד נבחרי הציבור שלנו. הכתובת נמצאת על הקיר – ואף יום אבל לאומי לא יוכל לפצות על ההתעלמות ממנה כשיהיה מאוחר מדי. 

תגובות:

מהמועצה האזורית מטה יהודה נמסר בתגובה: "אנו מודים למערכת שקוף על המעקב החשוב אחר דוח מבקר המדינה. כמועצה האזורית הגדולה בישראל אנו מחויבים לפעול ולתקן על פי מסקנות הבדיקה של מבקר המדינה. המועצה ביחד עם קק"ל ושירותי כבאות והצלה, פועלים כתף אל כתף על פי תוכנית עבודה של גורמי ההצלה. השבוע התקיים סיור עבודה אווירי של ראש מועצת מטה יהודה ניב ויזל ביחד עם מפקד תחנת הכיבוי של בית שמש, לבחון מקרוב את פעילות הכלים ההנדסיים שפועלים ליצירת אזורי חיץ. בנוסף פועלת המועצה לחישוף שטחים מסביב ליישובים כדי למנוע התפשטות אש לכיוון בתי תושבים".

מהמועצה האזורית מטה בנימין נמסר בתגובה: "מאז פרסום הדוח המועצה פעלה ופועלת בנושא ברצינות הראויה ומצויה בקשר שוטף עם משרד מבקר המדינה בכל הקשור לתיקון הדרוש".

מרשות הכבאות נמסר בתגובה: "הרשות לכבאות והצלה לישראל מעודכנת בנתוני הגובה של בניינים גבוהים ע"י המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) והמידע מאוחסן לשימוש פנימי ע"פ הצורך במערכות הממוחשבות במערך הכבאות. במיפוי המצוי ברשותנו מאוחסנים נתונים של 1.9 מיליון מבנים, מתוכם כ-85% מחושב הגובה על סמך צילומי אוויר מהשנים 2017-2019. מעת לעת מעדכן המרכז למיפוי ישראל (מפ"י) את בסיס הנתונים ובספטמבר 2020 התקבל העדכון האחרון. חישוב גבהים לפי מודל גבהים בוצע בשנת 2020 עבור מבנים שנקלטו בדו-ממד. מודל הגבהים חושב לפי צילום מהשנים 2017-19 ואילו המבנים נקלטו לפי אורתופוטו שהופק מתצלומים שצולמו בשנים 2010 עד 2020, כך שייתכנו מבנים שהיו בבניה, בזמן הצילום שבו חושבו מודלי הגבהים, שקיבלו גובה נמוך ממה שצריך להיות היום, בגמר הבניה. ישנם מבנים שעדיין ללא מיפוי גובה, כ-15%. מבין הסיבות לכך: אזורים ללא כיסוי של תצלומי אוויר, כגון בקרבת הגבול; מבנים שנקלטו עם גובה שגוי ולא טופלו במסגרת חישוב הגבהים לפי מודל גבהים שבוצע בשנת 2020; מבנים שנקלטו לאחר חישוב גבהים לאותו אזור. בימים אלה, אנו מכניסים שיפורים לאלגוריתם לחישוב גבהים לפי מודל גבהים DTM / DSM. לפי תוכנית העבודה 2021 נפעיל את האלגוריתם המשופר על כל המבנים. כך שבסוף השנה נשפר את גובה המבנים הקיימים ונחשב גובה למבנים שעדיין ללא גובה, בכפוף לזמינות מודלי גבהים. בנוסף, אנו מתכננים לבצע הערכת דיוק המתבססת על מדידת גבהים למבנים בעזרת מודלים פוטוגרמטריים עבור מדגם מייצג של כל המבנים בארץ. כשיהיו לנו תוצאות נעדכן בהתאם"

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה פועלת ליישום מסקנות דוח המבקר, ובמסגרת זו פועלת להכשרת אזורי חיץ על פי תוכנית עבודה שהוכנה בשיתוף רשות הכיבוי וההצלה. במסגרת התוכנית מופו רחובות סמוכים לחורש טבעי ונקבעו סדרי עדיפות לביצוע העבודות. בכל העבודות מושם דגש מיוחד על ניקוי שטחי חורש הסמוכים לבתי אבות, מרכזים רפואיים ומוסדות חינוך. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה כהן

מאיה כהן
גדלתי במושב לכיש ובצבא שרתתי כחוקרת מודיעין. כיום גרה בתל אביב, עם 40 עציצים ושני שותפים.אוהבת כתיבה בכל צורה שהיא. החל מתחרויות פואטרי סלאם, שירה, ועד מחקר ועיתונות. מכורה לחדשות ומתעבת אותן בו זמנית. עד שהכרתי את שקוף, לא האמנתי שאפשר לקיים גוף תקשורת ביקורתי, חכם ומעמיק. כזה שבאמת משתדל לא להביט על המציאות מבעד למשקפיים של אף מחנה פוליטי ופועל רק למען הציבור. טעיתי. גאה כל כך להיות חלק מזה ולעזור לעוד אנשים לראות שאפשר אחרת.

3 תגובות

  1. תמונות ההפחדה משרפת יערות ועצים.
    והכתבה על שרפות מבנים וחוסר מוכנות.
    בלבול בכתבה בכל המידע.
    האם ידוע לשקוף שהצתות הן הסיבה לשרפות ?
    עוד כתבה של שקוף המעידה על חוסר הבנה
    וחוסר העמקה .
    נראה ששוב סוחרי העץ הזמינו כתבה ,
    המטרה הושגה ?
    יכרתו עוד ועוד עצים .. זה לא יעצור את ההצתות.
    זה לא יעצור כתבות מוזמנות.
    עצוב מה קרה לשקוף.

  2. יש גוף שאחראי על אכיפת ההיצמדות להוראות הטיפול בחירום – רשות החירום הלאומית שמוזכרת רק ברמז בטקסט. גנץ עשה ככל יכולתו לגמד אותה בשנה האחרונה, אני מקווה שנקודה הזאת תובהר במאמרים הבאים בסדרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!