ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דעה: מינוי ברביבאי לראשות ועדת החוץ והביטחון – צעד ראשון אבל לא מספיק

האלופה הראשונה והיחידה של צה"ל היא גם האישה הראשונה מאז ומעולם להיבחר לתפקיד ● אבל זה לא מספיק: על הסיעות למנות עוד ראשות ועדות, גם בוועדות הזמניות וגם בקבועות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המינוי - צעד ראשון אך לא מספיק. ברביבאי. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

מאז הוקמה הכנסת ה-24 לא קרה הרבה: המליאה ומסדרונות המשכן ריקים, בחדרי הוועדות לא מתקיימים דיונים כלל וחברות וחברי הכנסת שבכל זאת הגיעו לעבודה מטפסים על הקירות ומחפשים דרך לקדם משהו בתוך הקיפאון. ביום שני הראתה הכנסת סימני חיים כשהתמלא חדר הוועדה המסדרת בחברות וחברי כנסת מכלל הסיעות, שהתכנסו להצביע על החלטת הוועדה להקים את ועדות הכספים והחוץ וביטחון הזמניות ואת הוועדה לענייני החברה הערבית. ההמולה בחדר הוועדה היתה מרעננת לאחר חודשי הפגרה השקטים, ועוד יותר מרעננת היתה ההחלטה שהתקבלה בה: מינוי ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) לתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון הזמנית של הכנסת, האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד מאז ומעולם.

בכנסת ה-23 היתה ברביבאי חברה בוועדה ועמדה בראש ועדת המשנה שלה לכוח אדם בצה"ל. מבין חברי ועדת החוץ והביטחון, היתה ברביבאי ממצטייני הנוכחות בדיונים, והיתה משיאני ההשתתפות גם בכנסת ה-22 ובכנסת ה-21. הבחירה של ברביבאי לתפקיד עושה תיקון לעוול היסטורי – בכל שנותיה של הכנסת לא כיהנה חברת כנסת כיו"ר ועדת החוץ והביטחון. אבל התיקון הזה חלקי: גם בראש ועדת חוק, חוקה ומשפט או ועדת הכספים לא כיהנה מעולם אישה. בראשות ועדת הכלכלה עמדה רק אישה אחת, ורק שתי נשים עמדו בראש ועדת הכנסת.

עוד ב"שקוף":

"החברה, ובתוכה גם חברי הכנסת, לא תמיד רואה נשים כמתאימות לתפקידים בכירים בתחומי כלכלה, חוץ וביטחון", אומרת מנכ"לית עמותת כ"ן לקידום נשים למוקדי קבלת ההחלטות, ד"ר מזל שאול. "יש הרבה נשים מצוינות בכל המקצועות בכל התחומים. זה לא שאין מספיק נשים או שהן לא רוצות להיות שם – יש תודעה ציבורית שגויה שהן אינן מתאימות לתפקידים האלה". 

"כל עוד לא יהיה שוויון מסביב לשולחן – לא יבואו לידי ביטוי הצרכים של החברה כולה"

למינוי נשים לראשות ועדות חשיבות כפולה בקידום שוויון מגדרי: להגברת הייצוג חשיבות בפני עצמה, בכך שהיא מאפשרת לנשים וילדות לראות שההגעה למוקדי הכוח אפשרית, ויכולה לקדם בקרב נשים וגברים את התפיסה שלפיה נשים מתאימות לתפקידים בכירים כמו זה. בנוסף, לשוויון בייצוג משמעות מהותית. נוכחות של נשים במוקדי קבלת ההחלטות מאפשרת קידום אינטרסים של חצי מהאוכלוסיה שהשקפתה לא תמיד באה לידי ביטוי בחדר המלא בגברים בלבד. 

הדיון בוועדה המסדרת, השבוע. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"יש לנו עוד דרך מאוד ארוכה", מוסיפה שאול. "כל זמן שלא יהיה שוויון מסביב לשולחן קבלת ההחלטות לא יבואו לידי ביטוי הצרכים של החברה כולה. כשיש רק גברים יש נקודת מבט מוגבלת: כל עוד לא יהיה ייצוג ל-50% מהאוכלוסייה יחסרו 50% מנקודות המבט. נשים הן אלה ששומרות על האינטרסים של האזרחיות, כל זמן שאין לפחות 50% נשים ליד השולחן הסוגיות האלה תמיד יידחקו למקום האחרון בסדר העדיפויות". 

המטרה: להבטיח שהמינויים יהיו יותר מהצהרה זמנית בלבד

הבחירה בברביבאי לתפקיד היא צעד נוסף לקידום שוויון מגדרי בכנסת, אבל היא רק ההתחלה: הוועדה שבראשה היא תעמוד היא ועדה זמנית, והרכבה עשוי להשתנות עם הקמת הממשלה, בהתאם לסיעות שירכיבו את הקואליציה. המינוי, אם כך, עשוי להיות זמני, ואם ברצון חברות וחברי הכנסת להמשיך בקידום הייצוג השוויוני, עליהם לזכור למנות נשים גם לראשות הוועדות הקבועות, ולהבטיח שהמינויים יהיו יותר מהצהרה זמנית בלבד. באפשרותם לקבל החלטה, למשל, שלפיה לא משנה מי תהיה הסיעה שתעמוד בראש הוועדה – תיבחר אישה חברת הסיעה לתפקיד.

בכך יוכלו ראשי הסיעות לתקן עוול מתקופת הבחירות: בעוד שבחלק מהרשימות דיברו על קידום נשים, מועמדות רבות שובצו בתחתית הרשימות ולא נכללו לבסוף במספר המנדטים שנבחרו לכנסת. כעת כשמספר הנשים בכנסת עומד על 30 חברות בלבד, בידי חברות וחברי הכנסת לתקן את חוסר השוויון בייצוג באמצעות מינויים לתפקידים בכירים – ראשות ועדות, יו"ר הכנסת ושרות בממשלה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשאין מספיק נשים בעמדות קבלת ההחלטות, חצי מהאוכלוסיה לא יכולה להשפיע על המציאות של כולנו. ועדת החוץ והביטחון עסקה רבות בכנסת ה-23 במגיפת הקורונה, שפגעה במובנים רבים בנשים אף יותר מאשר בגברים. נקודת מבט של יו"ר אישה יכולה לגוון את דיוני הוועדה ולכלול את קידום האינטרסים של כלל הנשים, באופן שאולי לא התאפשר קודם.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

על ראשי הסיעות לקדם ייצוג שוויוני בכנסת בכל דרך אפשרית: מינוי נשים לראשות הוועדות הקבועות ולא רק הזמניות ומינוי שרות לראשות משרדי הממשלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

  1. גברת ברביבאי אחראית באופן אישי לזיוף נתוני גיוס של חרדים במטרה להטעות את בית המשפט ועל הדרך את הממשלה והכנסת. מינויה לתפקיד נועד למטרה פשוטה – לאפשר לה להמשיך ולחסום את החקירה בנושא. ההתלהבות מהמינוי שלה לתפקיד היא לכן מביכה, אם לנקוט בלשון המעטה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!