ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
תלונה ליועצת המשפטית לממשלה: פקידי האוצר הילכו איימים על נציגי המשרדים השונים במסגרת הדיונים על חוק האקלים. עמותת "שומרי הבית" שהגישה את התלונה, ליועמ"שית, גלי בהרב-מיארה ולנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, קבלה נגד התנהלות אנשי משרד האוצר.
למרות שבתלונה לא נכתבו שמות המעורבים, במרבית הדיונים על החוק נכחו עידו מור, רכז סביבה ומים באוצר וכן איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים בנושאי תשתיות באוצר. באוצר השיבו לפניית "שקוף" כי הם לא מכירים את התלונה וכן כי עמדת הממשלה נקבעת בוועדת שרים לענייני חקיקה ועל נציגי המשרדים להביע את עמדת הממשלה. "נציגי שר האוצר פעלו בהתאם לתקנון וככל שנציגי ממשלה ממשרדים אחרים אינם עומדים בהוראות תקנון הממשלה ראוי שיוער להם על כך", כתבו.
בחודשים האחרונים חוק האקלים נידון באינטנסיביות בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה). בדיונים המרתוניים נכחו ארגוני הסביבה השונים, ולצידם גם פקידי ממשל שייצגו את מדיניות משרדיהם. בשבוע שעבר הוועדה אישרה את החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, שתתקיים כפי הנראה בתחילת השבוע הבא, אז ייכנס החוק לספר החוקים של מדינת ישראל.
את החוק הגישה בשעתו השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ומראשיתו הוא ספג ביקורת מקיר לקיר. במסגרת הדיונים, הוועדה הצליחה לשפר אותו מעט, אולם בגרסתו האחרונה, הוא עבר מהלומות קשות כמו ביטול הסבסוד לרשויות חלשות שלא יכולות להכין תוכנית היערכות למשבר האקלים, או שינוי היעדים להפחתת פליטות והגמשת מועד מימושם.
"חוק זה הוא אחד מן החוקים הסביבתיים החשובים ביותר שהובאו לדיון בשנים האחרונות", כתב עורך הדין שמייצג את עמותת שומרי הבית, מתן גרפינקל, במכתבו. "עיקרו (של החוק י"ג) – הקמתם של מנגנונים שונים במטרה לצמצם את פליטות גזי החממה בישראל, לנקוט צעדים הדרושים להתמודדות עם משבר האקלים, ליישר קו עם המגמות העולמיות וכמובן, לעמוד בהתחייבויותייה הבינלאומיות של המדינה בהקשר זה".
בהמשך הסביר כי לאור מורכבותו של החוק והנגיעה שלו לתחומים השונים של משרדי הממשלה, נציגי המשרדים מביעים את עמדתם, ובהם נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות וכמובן שהאוצר, מה שבתורו אמור לשפר את החוק, כחלק מתפקידה של הכנסת.
"על רקע זה מבקשת מרשתי (עמותת שומרי הבית, י"ג) להביא לידיעתכם פרקטיקה חמורה ופסולה הנעשית בזמן האחרון ביחס לקידומו של חוק האקלים", כתב ותיאר כיצד נציגי העמותה היו עדים "להתנהלות חמורה ופסולה של נציגי משרד האוצר ביחס לקידומו של חוק זה". עוד כתבו כי מדובר בהתנהלות "דורסנית וכוחנית של אחדים מפקידי האוצר העוסקים בקידומו של החוק, וזאת, בעיקר, כנגד בעלי תפקידים ממשרדי ממשלה אחרים".
לשיטתו, "חלק מנציגי האוצר הילכו איימים, פשוטו כמשמעו", ואף הציג דוגמה לאופן שבו זה התרחש, שבו אחד מפקידי האוצר טען: "אתם עלולים לעמוד לדין משמעתי", כשזה השמיע ביקורת. הדברים נאמרו לחלק מהנציגים של משרדי ממשלה אחרים העוסקים בקידומו של חוק האקלים "על מנת שאלה לא יביעו עמדה אחרת או שונה ולו במעט מזו של 'עמדת הממשלה', לכאורה, שלמעשה הינה עמדת משרד האוצר".
עוד ציין כי "שאם לא כן, לא היו מתגלעים פערים בין המשרדים במהלך הדיונים בוועדה, ביחס לאופן קידומו ונוסחו של החוק". לפי המכתב, כך היה לכל הפחות מול נציגי משרדי הביטחון, החינוך, הבריאות, החוץ, הרווחה, הגנת הסביבה והמל"ל. גרפינקל הבהיר כי פקידי הממשל לא ייצגו את עמדתם, אלא את עמדת הדרג המקצועי. "עמדתם זו של נציגי הממשלה האחרים אותה ביקשו נציגי האוצר להשתיק, לא היתה עמדתו האישית של פקיד כזה או אחר, אלא עמדת הדרג המקצועי הרלוונטי לו של המשרד הממשלתי לו הוא שייך", כתב. "מכאן, מובן, כי הלכה למעשה ביקשו נציגי משרד האוצר למנוע כל דיון מפרה בהצעת החוק והכל על מנת להביא לכך כי רק על פי עמדתו המקצועית של משרד האוצר יישק דבר".
פנייה-ליועמשית-ולנציב-שירות-המדינה-בנושא-חוק-האקלים-התנהלות-האוצר-27.11.24גרפינקל בשם עמותת שומרי הבית, חתם את המכתב באמירה כי "התנהלות זו פוגמת ביכולתה (המצטמצמת והולכת) של הכנסת לפקח על פעילות הממשלה ולטייבה ובכך פוגעת בעקרונות המשטר הדמוקרטי בישראל". עוד הוסיף כי "השתקת פיותיהם ועמדותיהם של משרדי ממשלה אחרים ע"י נציגי משרד האוצר בנסיבות אלו הינה ביריונות לטעמה של מרשתי, כמו גם חוטאת לפרשנות הנאותה של הוראות התקשי"ר (סעיף 43.32) ולכוונתם המקורית של מחבריו".
תגובת משרד האוצר
"לא ידוע לנו על תלונה כאמור. עמדת הממשלה לגבי הצעות חוק נקבעת בוועדת השרים לחקיקה. כך נכון לגבי כל הצעת חוק ובפרט לגבי הצעת חוק האקלים, שהעמדה הממשלתית בנוגע אליה אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה מיום 12 בספטמבר 2023 לאחר עבודת מטה ארוכת שנים. על פי סעיף 87 לתקנון הממשלה ובהתאם לסעיף 4 לחוק יסוד: הממשלה, שרים או נציגיהם המוזמנים להופיע בוועדה מוועדות הכנסת יביעו את עמדת הממשלה, ובאין עמדת הממשלה יגבשו עמדה משותפת. מחויבות זו היא תנאי הכרחי לביצוע עבודת הממשלה ומהווה את הבסיס לפעילות נציגי הממשלה בכנסת. למיטב ידיעתנו ואף כפי שמצוין בפניה, נציגי שר האוצר פעלו בהתאם לתקנון. ככל שנציגי ממשלה ממשרדים אחרים אינם עומדים בהוראות תקנון הממשלה ראוי שיוער להם על כך".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק