ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עתירה נגד תחנת הכוח המזהמת באשדוד: "המשרד להגנת הסביבה מפר את החוק"

ארגוני סביבה מחריפים את המאבק נגד המפגע המזהם, והציעו לבית המשפט לבטל את היתר הפליטה, או לתקן אותו כך שיפעל בטכנולוגיות מתקדמות. "המשרד להגנת הסביבה מחד מקדם תכנית להפחתת הזיהום באשדוד ומאידך מאשר הפעלת מקור זיהום משמעותי נוסף בעיר", טען יו"ר עמותת שומרי הבית, שעתר לבית המשפט

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחנת הכוח באשדוד (צילום: משה שי, פלאש 90)

רשויות, ארגוני הסביבה ואיגודי ערים מעלים הילוך במאבק נגד הפעלתה של תחנת הכוח המזהמת באזור התעשייה באשדוד ולאחרונה הגישו עתירות מנהליות נגד המשרד להגנת הסביבה. מדובר בצעד נוסף נגד תחנת הכוח החדשה שצמודה למתקן ההתפלה בעיר. 

במסגרת העתירה האחרונה שהוגשה בשבוע שעבר (שני), בשם ארגון שומרי הבית וארגון מגמה ירוקה, דורשים הארגונים מבית המשפט לפעול נגד ההחלטה. בין היתר, הציגו לבית המשפט שלוש אפשרויות שונות ובהן לבטל את היתר הפליטה, לתקן אותו כך שיפעל בטכנולוגיות מתקדמות ופחות מזהמות, או להקטין את מספר המנועים משבעה לשניים. 

הדיון בעתירה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, יתקיים בסוף חודש דצמבר. קדמה לעתירה שתי עתירות נוספות של עיריית יבנה ושל איגוד ערים אשדוד חבל יבנה בשיתוף עיריית אשדוד. 

"מפתיע מדוע המשרד להגנת הסביבה מחד מקדם תכנית להפחתת הזיהום באשדוד ומאידך מאשר הפעלת מקור זיהום משמעותי נוסף בעיר", אמר ל"שקוף" יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, לאחר הגשת העתירה. "מפתיע גם מדוע המשרד מרשה לעצמו להפר ברגל גסה את חוק אוויר נקי שמהווה את גולת הכותרת של החקיקה הסביבתית בישראל". 

עורך הדין מטעם ארגוני הסביבה, מתן גרפינקל, הסביר בפתח העתירה את משמעותו של היתר הפליטה, כלומר רישיון להפעיל מתקן מזהם וחשיבותו: "היתר הפליטה נועד לאפשר הפעלתם של מקורות פליטה משמעותיים של זיהום אוויר באמצעות מתן הוראות ומגבלות שונות במטרה לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מהם, ככל האפשר". ביחס לזה, טען כי "נוכח העובדה כי כבר כיום, אזור אשדוד והסביבה הוא אחד מן האזורים מוכי זיהום האוויר בישראל, העותרות, ארגונים ללא מטרות הרווח למען הסביבה הפועלים בכלים המוגבלים העומדים לרשותם, ביקשו להבטיח כי לא יינתן היתר הפליטה אם יתברר כי מקור הפליטה המתוכנן יביא להרעה משמעותית בזיהום האוויר באזור ואם בכל זאת יינתן, לא יעשה הדבר אלא לאחר שיובטח כי הפגיעה בסביבה תהיה מזערית". 

עוד ציין כי במסגרת הדיונים על היתר הפליטה, החברה שזכתה במכרז להפעלתה של תחנת הכוח, ביקשה "כי מקור הפליטה יופעל באמצעות מנועי בעירה פנימית מיושנים ולא באמצעות טורבינות גז או מחזור משולב כפי המקובל בפרויקטים מסוג זה". המשמעות היא תוספת משמעותית של פליטות לזיהום ששורר בלאו הכי באזור התעשיה "במיוחד של מזהם בשם פורמאלדהיד – חומר הידוע כמסרטן ודאי בכל ריכוז אשר כבר כיום ריכוזו באזור אשדוד והסביבה גבוה באופן מיוחד".

לשיטתם, זו אינה הפעם הראשונה שהם מפנים את תשומת לב המשרד לכך ש"השימוש במנועי הבעירה הפנימית אינו מה שמכונה הטכנולוגיה המיטבית הזמינה – טכנולוגיה שהמחוקק מחייב לעשות בה שימוש ביחס למקורות פליטה וכשמה כן היא – נועדה להבטיח כי ההשפעה הסביבתית השלילית של מקור פליטה על זיהום האוויר תהיה מצומצמת ככל האפשר".

מה יעלה בגורל התוכנית הלאומית?

המכרז להפעלת התחנה יצא לדרך כבר ב-2017, אולם במשרד להגנת הסביבה מודים כי לא היו מעורבים בתהליך הכנתו. זאת ועוד, למרות שבמשרד להגנת הסביבה בראשות עידית סילמן לא הצליחו למנוע את הקמת התחנה ואף חתמו על היתר פליטה שמאשר את הפעלתה, בימים אלה מקדמים במשרד תוכנית לאומית לצמצום פליטות באזור התעשייה בעיר. 

פעילים וארגוני סביבה העלו תהיות באשר לכוחה הפוליטי של סילמן לקדם תוכנית כזו שטעונה אישור של משרדי ממשלה נוספים כשלא פעלה בזמן אמת למנוע את הקמת התחנה ומשרדה סיפק אישור להפעלתה. במשרד להגנת הסביבה מאשרים כי בשלב זה טרם התקבל גיבוי ממשרד ראש הממשלה והתוכנית נמצאת עדיין בדיונים. 

השבוע סילמן שיגרה מכתב ליועץ המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, נגד הפעלת התחנה, אולם הצעד שלה נתפס כמהלך ציני שיש בו בעיקר יחסי ציבור. בזמן אמת, כשהמשרד להגנת הסביבה ניהל דיון על היתר הפליטה לתחנה ואף חתם עליו, סילמן לא התנגדה. כעת, משהוגשה העתירה, לצד עתירות נוספות של עיריית יבנה ואיגוד ערים אשדוד חבל יבנה בשיתוף עיריית אשדודהאחרונה אף עיר המזוהה עם הליכוד, סילמן החליטה לפעול. 

ספיר ביקש לציין כי בין טיוטות העתירה, צירפו גם מענה של המשרד להגנת הסביבה על הטענה שהליך התכנון של התחנה נעשה ללא שיתוף מלא של המשרד להגנת הסביבה. במשרד ציינו כי לא נעשתה אליהם פנייה, יחד עם זאת, "המשרד היה מעורב באישור התכנית מאחר ששימש כיועץ הסביבתי לוועדה", אלא שבהמשך המענה, טענו באופן שעורר תהיות רבות, כי אין בכך טעם. "לגופו של ענין, המשרד סבור כי קיום הליכים משותפים עם מוסדות התכנון אינו כדאי ואינו יעיל, וזאת כלקח מניסיון לממש את סעיף זה". 

ספיר התייחס לכך ואמר כי "מפתיע שהמשרד אומר שחוק אוויר נקי אינו כדאי ואינו יעיל עבורו. ולבסוף, מפתיע מדוע המשרד לא פועל לתיקון חוק אוויר נקי אם אינו כדאי ויעיל מבחינתו, במקום להתעלם מלשון החוק כאחרון העבריינים. זו לא התנהלות שמתאימה לרגולטור רציני".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. תודה לשומרי הבית ושאר ארגוני הסביבה על מאמציהם להגנת התושבים. מרתיח לראות עוד דוגמה מיני רבות של הפקרת בריאות האזרחים בידי הממשלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,849 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק