ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ממעוף הציפור: מערכת עין הנץ עומדת למבחן שיפוטי

השימוש בטכנולוגיות מעקב אימתניות על-ידי משטרת ישראל חייב להיות מוסדר, מפוקח ונתון לביקורת ציבורית • דעה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מצלמות אבטחה בתל אביב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

האגודה לזכויות האזרח עתרה לבית המשפט העליון בבקשה לביטול תיקון 40 לפקודת המשטרה, המסדיר את השימוש במערכת עין הנץ.

מערכת זו, אשר מופעלת בכדי לזהות לוחית רישוי באופן אוטומטי, נפרסה בכבישים ברחבי הארץ במטרה להתמודד, בין היתר, עם גניבות ועבירות תנועה. הנתונים שנשאבו מהמערכת, אשר כללו תמונות תקריב של הנוסעים ברכב, שימשו בתור ראיות בהליכים פליליים שנים רבות לפני שהשימוש במערכת הוסדר בחקיקה.

מערכת עין הנץ מעוררת חששות רבים, לצד היתרונות הגלומים בה. החשש הראשון נוגע לכשלים בזיהוי של המערכת, אשר עלולים להביא להטרדת אזרחים תמימים, או להחמצת זיהוי עבריינים.

החשש השני הוא בהיבט של פגיעה בזכות החוקתית לפרטיות, מאחר והמידע שנאסף יכול לשמש גם בכדי לחשוף פרטים אינטימיים – למשל נטייה מינית.

החשש השלישי עוסק בסיכון של דליפת מידע ביומטרי. מדובר בחשש מתמשך לגבי מאגרים ביומטריים המנוהלים על ידי המדינה, שהועלה על ידי הממונה על היישומים הביומטריים במערך הסייבר הלאומי ומבקר המדינה.

בתחילת 2024 אומץ תיקון מס' 40 לפקודת המשטרה. התיקון נועד לקבוע גבולות לשימוש במערכות צילום מיוחדות על-ידי קביעת רשימה סגורה של תכליות שיצדיקו את הצבתן, כמו איתור נעדר או מניעה, סיכול או גילוי של עבירות שעלולות לסכן את שלום הציבור או את ביטחון המדינה.

מחאה נגד ההפיכה המשטרית, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

עוד קובע התיקון כי אחת לשלוש שנים תיבחן מחדש הצבתה של כל אחת מן המערכות שהוצבו, כי השימוש בדיעבד של המשטרה במאגר הנתונים יהיה מוגבל, וכי אחת לשנה תצטרך המשטרה לדווח ליועצת המשפטית לממשלה אודות נתוני פעילות המערכות.

אין ספק, מדובר במהלך חשוב, אשר ביקש לקדם שימוש סדור בטכנולוגיות עם יכולות מרחיקות לכת. עם זאת, התיקון לא כלל מענה לסיכונים מרכזיים בתפעול הטכנולוגיה, ובפרט לאבטחת המידע שנאסף ונשמר במערכת, ולפיקוח על השימוש במידע והעברתו לגופים ממלכתיים אחרים.

לכן החליטה האגודה לזכויות האזרח, באמצעות עו"ד גיל גן-מור, לעתור לביטול תיקון החוק. בעתירה נטען כי המערכת פוגעת בפרטיות, לא מגבילה את כמות המצלמות המיוחדות המוצבות במסגרתה, וכי לשוטרים רבים ישנה גישה קלה מדי למערכת, מבלי שיהיה פיקוח שיפוטי אפקטיבי על השימוש בה.

עוד נטען כי השילוב בין היכולות מרחיקות הלכת של המערכת, אגירת מידע לתקופות זמן ארוכות והיכולת לבצע הצלבה של המידע במערכת עם מידע המצוי במערכות טכנולוגיות נוספות של המשטרה (למשל, רוגלת סייפן אשר עוררה סערה ציבורית), מעצים את הפגיעה בזכויות יסוד.

חשוב לזכור כי מערכת עין הנץ כבר מזמן אינה מוגבלת רק לכבישי ישראל, ואף לא לזיהוי של לוחיות רישוי – אלא גם לצורכי זיהוי פנים של אזרחי ישראל. כך, החל מתקופת המחאה נגד הרפורמה המשפטית, במציאות שנראית כמו עולם אחר אשר נעצר לחלוטין ב-7 באוקטובר, הופתענו לגלות כי הוכנסה לשימוש גרסה ניידת של מערכת עין הנץ, המונחת על משאית משטרתית, אשר מאיימת לשנות את כללי המשחק להתמודדות עם מחאות.

מדינת ישראל נמצאת מזה שנים באווירה טעונה בה רמת האמון בין האזרח לשלטון הגיעה לשפל חסר תקדים. הבחירה להכניס לקלחת הרותחת הזו את מערכת עין הנץ היא מאיץ שלילי, אשר יכול להעמיק את הקרע בין האזרח לממשלה, ובמבט רחב להוביל לאפקט מצנן ביחס להתנהגות הפרט (חשש שהתעורר בעבר, למשל ביחס לשימוש במערכות של השב"כ בזמן משבר הקורונה).

נותר לנו לחכות ולראות מה יהיה דבר בית המשפט בנושא, אך בינתיים – טוב יהיה אם משטרת ישראל תשתף את הציבור לגבי אופן השימוש במערכת כה מרחיקת לכת, בכדי לזכות מחדש באמון הציבור בתקופה בה הוא נחוץ יותר מתמיד.

אחרי שנים רבות בהן מדינת ישראל התנסתה בשימוש בטכנולוגיות מעקב על חשבון חירויות הפרט, לעיתים על בסיס חוקי רעוע (אם בכלל), יש להגדיר מסלול מחדש ולהבהיר כי בעוד הטכנולוגיה היא מנוף אדיר עם חשיבות עצומה, הפעלת כוח שלטוני הולכת יד ביד עם הליכי פיקוח, ביקורת ודיון ציבורי.

ד"ר טל מימרן הוא ראש תכנית במכון תכלית ומרצה למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטה העברית

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

5 תגובות

  1. הדמיון המזרחי המפותח של האגודה לזכויות האויב והפושעים עובד שעות נוספות.
    בהיעדר חוקה אין זכות חוקתית כלשהיא. זה שהפיראט המשפטי יצר חוקה יש מאין לא אומר שהיא קיימת, למעט אצל כנופיית שלטון החוק ולהקת המעודדות שלה, כמו "שקוף".

  2. לעניות דעתי החששות של פגיעה בזכויות הפרט הן אמנם מוצדקות אך אינן יכולות לבטל של היתרונות הגלומים במערכות המתקדמות לאיתור ומניעה של פשיעה חמורה. המערכות המתקדמות לצילום ומעקב הן אחד המכשירים המרכזיים למניעת פשיעה ולאיתור והבאה לדין של פושעים.
    ישים עצמו החושש טל מימרן במצב בו נגנבה מכוניתו ולא ניתן לאתר את הגנבים כי אין מערכות מתאימות, או חס וחלילה הוא ניפגע ממעשה אלימות והמשטרה טוענת שאין בידיה כלים לאתר את הפוגעים בו.
    כשאני עומד בפני הברירה הזו ברור לי שבחירתי היא שבידי המשטרה יהיו הכלים המתקדמים ביותר למנוע פשיעה נגדי ואם כבר פגעו בי שיוכלו לתפוס את הפושעים ביעילות מירבית.

  3. מצלמות במרחב הציבורי אף פעם לא הורידו רמות פשיעה.
    מה שכן
    האקרים יכולים לפרוץ למצלמות ולהוציא חומרים, לעקוב אחרי נערות ברחוב וליצור מהדמות שלהן סרט בAI.
    לטעמי זה לא מונע פריסה רחבה של שיטור עירוני.
    נוכחות אנושית של פקחים ושוטרים עושה הרבה יותר לתחושת הבטחון מאשר טכנולוגיה מתקדמת ככל שתהיה, ראה 7 באוקטובר…

    1. שיטת זהוי הנ"ל פולשת לפרטיות הציבור בכל מרחב , כי הארץ מרושתת גם דרך מגדלי אנטנות כל רמזור בערים הגדולות ובכל מקום-
      ניטור הציבור- יצירת פרופילים שכוללים את כל תנועה ועולמם של הניצפים = (מצלמות סביבת הבית.רחוב) , כלכלי (אשראי) מיקום (טלפון) מידע רפואי (מאגרי מידע ציבורים ופרטיים) רשתות- (פרופיל אמונות דעות נטיות) זכויות אדם קניינו וזכותו על גופו ופרטיותו היא הזירה הארצית והבינלאומית במרכז הקרב לעולם שכולם מסווגים / חשודים בפוטנציה, AI שהוכח במדינות הטוטליטוריות דוגמת סין – כי גם באמצעי הזה יש טעיות זיהוי רבות מאד שיכולות לסכן את האזרח הנורמטבי .. שלא לדבר השונה והבלתי מזיק

  4. העבריין מפחד ממצלמות ברחוב. החף מפשע מבקש הגנה. אני בעד מכסימום מצלמות. רק העבריין מפחד. ומדוע הארגונים ל"שמירה על זכויות האדם," לא מגינות על זכותי לחיות בלי חשש מהעבריינים והאלימים למיניהם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!