ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מצלמות מעקב ברחוב: מה המחיר שעלול לגבות המאבק בפשיעה? 

המשטרה מבקשת להסדיר בחקיקה שימוש במצלמות מתקדמות שיעקבו אחרי אזרחים ומודה שהיא "ערה לכך שמערכות הצילום יפגעו לאנשים בפרטיות" • בזמן שהעבריינים משתמשים כבר בטכנולוגיות מתקדמות, ומול החשש מאיסוף ושמירת מידע אקראי על אזרחים תמימים, יש שאלה אחת קשה שאנחנו נדרשים לשאול את עצמנו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מצלמות רחוב בטיילת בתל אביב (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

תתארו לכם עולם שבו לאור התפתחויות טכנולוגיות מתוחכמות המשטרה תעשה שימוש במערכות צילום מיוחדות שיוכלו לנטר את המסלול שתצעדו בו מרגע יציאתכם מהבית ועד ההגעה ליעדכם. המצלמות, שירושתו במרחבים הציבוריים שבשכותנכם, יוכלו לזהות את הכובע שתחבשו לראשכם, או את הנעליים שתנעלו, לנתח את החפץ, לגבש, ולעבד את המידע לגביו בזמן אמת. יותר מכך, המידע לא רק ייקלט בזמן אמת, אלא יישמר במאגר נתונים סודי אליו יוכלו לגשת רשויות האכיפה השונות בכל זמן נתון. נשמע רחוק? במדינות רבות זה כבר קורה, וסיכוי גדול שבישראל זה יתחיל כבר השנה. 

כבר היום מפעילה המשטרה מערכת צילום בשם "עין הנץ" המבוססת על טכנולוגיית זיהוי לוחיות רישוי של רכבים, ומעבדת נתונים בזמן אמת באופן שמסייע לה להתמודד עם עברייני תנועה. אולם לאחרונה ביקשה המשטרה להסדיר בחקיקה גם הפעלה של מערכות צילום מתקדמות "זיהוי פריטים" במרחב הציבורי, שיצלמו אובייקטים שונים, יעבדו ויכניסו אותם למאגר מידע מתעדכן. השימוש המשטרתי במערכות הצילום המיוחדות יאפשר למערכות לספק התראה כאשר אדם נקלט בעדשות המצלמה בזמן אמת, או בדרך של בדיקה בדיעבד של צילומים שנקלטו במצלמות, וכך להתחקות אחר זהותם ומיקומם של חשודים בביצוע עבירות. ביכולתן של מערכות צילום אלה, לספר לא רק היכן ומתי שהה, אלא אף מה היו מעשיו של כל אדם שנתפס בעדשתן: עם מי נפגש, מה היו מחוות גופו, לאן הפנה מבטו וכיו"ב. וכל זאת, בלא ידיעתו, או הסכמתו.  

אמנם מטרת מערכות הצילום המיוחדות היא לשמור על הסדר הציבורי ולהגן על הציבור,  אולם בסופו של יום המצלמות הללו לא יאספו נתונים רק על פושעים או אפילו על חשודים. מבחינת סטטיסטית, רוב המידע שייאגר יהיה מידע על חפים מפשע, אזרחים עוברי אורח שנתפסו בעדשת המצלמה וכעת הפרטים שלהם שמורים במאגר מידע לפרק זמן חסוי. כמו כן בניגוד לחוקים אחרים הנוגעים לזכות הפרטיות, הרשות שתבקש לדלות את המידע מאותו המאגר לא תזדקק לצו בית משפט.

"המשטרה ערה לכך שלמערכות יש פגיעה בפרטיות וההצעה היא פרי איזונים בין הצורך למנוע עבירות ולהציל חיי אדם לבין הצורך לשמור על הפרטיות", אמר סגן-ניצב גלעד בהט, נציג ממשטרת ישראל בדיון בוועדת הביטחון הלאומי שנערך בכנסת החודש. "המערכת אינה ייחודית לישראל ויש מספר רב של מדינות שעושות בה שימוש כמו ארצות הברית, בריטניה והולנד. יש מספר אנשים לא קטן שחבים את חייהם למערכת הזו. אם זה בעבירות שנמנעו, אנשים שנעצרו עם אקדח ביד למשימת חיסול וגם מקרים בהם אנשים נעדרים או בדרכם להתאבד, אז ניתן לאתר אותם במהירות".

עבריינים בפוטניצה

"החשש שלי הוא מפני גלישה ודרדור למדרון חלקלק", הבהירה ח"כ אפרת רייטן (העבודה) באותו הדיון. "אנחנו צריכים כולנו אינטרס להגיע לאיזונים כדי שלא נפגע. שנוכל לשמור על הביטחון האישי אבל עדיין להיות חלק מהמדינות הדמוקרטיות ששומרות על זכויות הפרט. יש פה אירוע שאנחנו מתייחסים לכלל מדינת ישראל כעבריינים בפוטנציה והם נכנסים למאגר מידע למרות שהם לא עשו כלום".

"ח"כ רייטן אני אוריד קצת המחשש שלך, הדאגה הזאת מלווה גם אותי" ,השיב לה יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית). 

מצלמות אבטחה בירושלים (צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90)

בהמשך אותו דיון הרים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) את הפלאפון שלו בחיוך משועשע: "רואים את זה?" שאל "ביום שהסכמנו ללכת עם הדבר הזה כל אחד מאיתנו ויתר על הפרטיות שלו לכל מיני גורמים, כולל מעקב על איפה היינו כמעט כל הזמן". משועשעים ככל שיהיו, נדמה היה שהנוכחים בחדר, נציגי הארגונים השונים וחברי הכנסת, לוקחים ברצינות את הסדרת השימוש במערכות הצילום באופן שישמור על האיזון העדין בין הצורך להגן על פרטיותו של האזרח לצורך לשמור על בטחונו האישי. יו"ר הוועדה עצמו ציין כי יתקיימו בנושא דיונים נוספים ומעמיקים בהמשך. 

לפני הדיון הגישו האגודה לזכויות האזרח והסנגוריה הציבורית חוות דעת שבהן הסתייגו מההצעה במתכונתה הנוכחית.  "לא כל דבר שניתן לעשות גם ראוי לעשותו, ודאי לא כאשר מדובר בפעולה שלטונית", נכתב במסמך שהגישה האגודה לזכויות האזרח."מערכות צילום מיוחדות, ממש כמו זיהוי ביומטרי או השתלת רוגלות – הן טכנולוגיות מעקב המונים, שהשימוש בהן חייב להיעשות בזהירות, באופן מוגבל ביותר ותחת פיקוח פרלמנטרי, שיפוטי וציבורי. מן הראוי שהחוק יכלול את ההוראות הבאות: איסור על הקמת של מאגר מידע, המערכת תשמור נתוני מיקום ותנועה אך ורק של מי שנכללו ברשימת החשודים לצורך התראות זמן אמת. נתוני מיקום של כל היתר, מאות אלפי נהגים תמימים וחפים מכל חשד שצולמו ותועדו, יימחקו באופן מיידי, ממוכן ואוטומטי".

בסנגוריה הציבורית הוסיפו כי "ניטור מקיף שכזה, יניב בהכרח ממצאים רבים בהרבה מיעדי החקירה שלשמה נאספו, באופן שיעמיק את הפגיעה בפרטיותו ובכבודו של הפרט, כאשר רוב המצולמים אינם מעורבים בפעילות עבריינית או אחרת המצדיקה זאת".

אבל נדמה שיש כאן דיון מהותי יותר, לאיזון בין החשש מרשויות האכיפה לבין החשש מעבריינים שמסתובבים חופשי יש שאלה אחת קשה שאנחנו נדרשים לשאול את עצמנו בשביל לגבש עמדה על טיבן של מערכות הצילום  – והיא עד כמה אנחנו סומכים על רשויות האכיפה שיגנו על המידע שלנו? עד כמה אנחנו סומכים על הרשויות שלא יעשו במאגר המידע שימוש רשלני שממנו ידלפו בטעות פרטי מידע כמוסים שלנו, או שימוש מסחרי לחברות גדולות שיבקשו לבחון נתוני מכירה, או אפילו שימוש שיסבך אותנו על לא עוול בכפינו בפלילים. מנגד עומדת הברירה לאפשר למשטרה להמשיך לפעול עם סמכויותיה בכלים שהוגדרו לה בחוק בפעם האחרונה בשנות ה-90 נגד עבריינים מתוחכמים שנעזרים בטכנולוגיית מתוחכמת של שנת 2023. אז מה עדיף? והאם ככה זה מרגיש בין הפטיש לסדן?

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

3 תגובות

  1. כמו מרבית הדברים בעולם התמונה מורכבת ויש צורך באיזון בין האינטרסים השונים שעליהם רוצים להגן. לטעמי יש לוודא בכל דרך שמוקמים מנגנוני אכיפה, הרתעה, מידור, שקיפות וכן הלאה שיבטיחו כי במידע לא נעשה שימוש שלא לתכלית שלשמה הוא מופק, ושתהיה הרתעה ואכיפה יעילה בנושא כנגד הגורמים בעלי היכולת להשתמש במידע זה.

  2. זה לא עניין של מה עדיף. משטרה מבוססת על פקודות והוראות עתיקות או מערכת מעקב.
    אין קשר.
    רפורמה במשטרה נחוצה עם או בלי המאגר.
    השאלה המרכזית היא, איך מבטיחים איזון ושמירה על הציבור מפני מעקב מסיבי וחודרני שכזה?
    איך הם רוכשים מחדש את אמון הציבור?
    זה בהכרח מחייב דיון מעמיק על הכשלים המוסריים והמבצעיים של המשטרה?

  3. יש ממש תת כותרת עם שגיאת כתיב (לא בגוף הטקסט) – בפוטניצה במקום בפוטנציה.
    אנחנו עובדים עם העין השביעית… שתפקידם בין היתר למצוא דברים כאלה ואז להעיר. אנחנו צריכים להיות יותר עירניים. בדקתי עם בודק איות והוא יכל לזהות את המילה השגויה ולהציע את התקינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!