ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קצא"א מאיימת על עיתונאי: "רואים בך אחראי לכל התקפת כטב"ם עתידית עלינו"

המקומון האילתי "יום יום" פרסם שיחה בין מנכ"ל חברת הנפט לתושבים, בה נחשפת פגיעת רקטה שלטענתו הוסתרה מהציבור. בעקבות הפרסום, קצא"א שיגרה מכתב איום מעורך דין, בו היא טוענת כי העיתונאי "מסמן מטרה לאויבי ישראל" ולכן תדרוש פיצוי על נזקי תקיפות עתידיות. ברקע הפרסום: מאבק ציבורי נגד הגדלת כמויות הנפט שהממשלה מאשרת לחברה להעביר בצינור דרך אשקלון ואילת, בין היתר מחשש לפגיעה ביטחונית שתביא לאסון נפט

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מכלית בדרכה לאילת (צילום: יהודה בן איטח, פלאש 90)

חברת קצא"א דורשת להסיר כתבה שפרסם עורך אתר "יום יום" באילת, רותם נועם, שחשפה תקרית מסוכנת שבה הייתה מעורבת החברה במהלך מבצע "שומר חומות" ב-2021. במהלך התקרית פגעה רקטה במכל נפט של החברה באשקלון, ובמקום פרצה שריפה. במכתב איום ששיגרה חברת הנפט הממשלתית, האשימה את העיתונאי כי הפרסום "מסמן מטרה לאויבי ישראל" ולכן היא רשאית לדרוש ממנו וממערכת העיתון פיצוי על נזקי כל התקפה עתידית מצד החות'ים על מכלי הנפט.

החשש מאירוע ביטחוני שיגרום לאסון נפט בקנה מידה גדול, נמצא בימים אלו במרכז מאבק ציבורי נגד הגדלת פעילותה של קצא"א נגד עמדת אנשי המקצוע בממשלה. מדובר בהכפלה של כמויות הנפט שעוברות דרך צינור אשקלון-אילת שמפעילה החברה לאורך כל הנגב, לקיצור נתיב משלוחי הנפט בין אירופה לאסיה. השרה להגנת הסביבה ואנשי משרדה, כמו גם שורת ארגוני חברה אזרחית וחברי כנסת, מתנגדים נחרצות למהלך, מחשש להפגזת הצינור או לדליפת נפט מאסיבית שתסכן את תושבי אשקלון ואילת, תגרום לאסון בשמורת האלמוגים או בשמורות טבע נוספות בנגב.

בשיחה עם "שקוף" אומר עורך המקומון כי מכתב האיום רק מדגיש את הסכנה הטמונה במהלך. "קצא"א מודה במכתב שמאז השיגורים של החות'ים מתימן היא לא מכניסה אוניות למפרץ אילת", הוא אומר. "כלומר, היא מבינה שאין לה באמת מענה לכטב"ם שחודר את מעטה ההגנה של ישראל ונופל על מכלית. לזה אין לה מענה והיא לא יכולה שזה יקרה באמצע הים".

בנוגע להאשמתו בכל פגיעה עתידית בישראל, אומר נועם, עורך דין בעצמו כי "אני מודה, התקשיתי להבין את ההאשמה לפיה מעכשיו כל פגיעה במכל של קצא"א היא אשמתנו ואחריותנו". נועם מסביר כי אין זה מכתב האיום הראשון שהוא מקבל מהחברה, וכי המכתבים הקודמים לא הבשילו לכדי הליך משפטי. "גם פה, אני לא צופה שיהיה הליך", הוא אומר, "אבל אם יהיה, זאת תהיה הזדמנות נפלאה עבורנו לחקור ולהעיד – כי כיום לקצא"א כבר אין חיסיון בכל מה שנוגע לאיכות סביבה וחוקי תכנון ובנייה. לכן יהיה אפשר לחקור אותה על כל הנושא וגם לשמוע אולי עוד דברים בנוגע להגנות או היעדר ההגנות שיש למתקנים שלה ולאוניות שלה".
הנוגע להאשמתו בכל פגיעה עתידית בישראל, אומר נועם, עורך דין בעצמו כי "אני מודה, התקשיתי להבין את ההאשמה לפיה מעכשיו כל פגיעה במכל של קצא"א היא אשמתנו ואחריותנו".

נועם מסביר כי אין זה מכתב האיום הראשון שהוא מקבל מהחברה, וכי המכתבים הקודמים לא הבשילו לכדי הליך משפטי. "גם פה, אני לא צופה שיהיה הליך", הוא אומר, "אבל אם יהיה, זאת תהיה הזדמנות נפלאה עבורנו לחקור ולהעיד – כי כיום לקצא"א כבר אין חיסיון בכל מה שנוגע לאיכות סביבה וחוקי תכנון ובנייה. לכן יהיה אפשר לחקור אותה על כל הנושא וגם לשמוע אולי עוד דברים בנוגע להגנות או היעדר ההגנות שיש למתקנים שלה ולאוניות שלה".

פגיעת הרקטה במכלי קצא"א, שעומדת במרכז הכתבה, נחשפה במפגש תושבים עם המנכ"ל היוצא איציק לוי, כחלק מפעילות קשרי קהילה שהיא מנהלת. במהלך המפגש, נועם שאל את לוי על הסכנה שבפגיעת רקטה או כטב"ם במתקני הנפט של החברה, והמנכ"ל בתשובתו חשף את האירוע המדאיג, שמהווה בעיניו דווקא עדות לכך שפגיעות כאלה מטופלות היטב ולכן אינן סיבה לדאגה. "זה קרה באשקלון ושום דבר לא קרה", תועד לוי אומר בסרטון שפורסם באתר "יום יום". "פרצה שריפה, כיבינו אותה שבע וחצי דקות ויש לי סרט להראות לך. השריפה נגמרה והלכנו הביתה".

לדברי לוי, "לאור הניסיון הזה אני אמנם לא יכול להבטיח שבעתיד לא ייפגעו מכלים של החברה, אבל אני יכול להבטיח במאת האחוזים כי יש ביכולתנו לטפל בהצלחה מלאה בכל שריפה שתיגרם כתוצאה מפגיעה כזו. הוכחנו שאנחנו יכולים לטפל בשריפה כזו בתוך שבע וחצי דקות".

נועם החליט לפרסם ידיעה עם אותו תיעוד של לוי. ימים אחדים לאחר הפרסום נשלח מכתב שעליו חתום עו"ד מאיר הלר מטעם קצא"א, שלפיו על האתר להסיר לאלתר את הכתבה עקב טענות לעבירות לשון הרע ולפגיעה בביטחון המדינה. "בכתבה הנך מסמן את מכלי אחסון הנפט של חברת קצא"א כמטרה מובחרת לטיווח על ידי אויבי ישראל בימים אלו ממש, בהם אויבי ישראל תוקפים את מדינת ישראל", נטען מטעם קצא"א. 

"חמור מזאת: כידוע, צה"ל תקף מתקנים של החות'ים בתימן בפרט נמל נפט של החות'ים, ואלו הגיבו בכך שבדעתם להגיב ולפגוע במתקנים ותשתיות בישראל. בפרסום הכתבה, הנך מזמין התקפה על מכלי קצא"א, בפרט אלו שבאזור אילת, ומסמן לאויבי ישראל מטרה 'ראויה', כביכול, להתקפה".

במכתב מגדילה קצא"א לעשות וטוענת כי נועם והאתר יהיו אחראיים לפצות אותה "בגין כל נזק שיגרם כתוצאה, ולו מסתברת, של העוולות שביצעת. כך מרשתי תחזיק בך אחראי לכל התקפה באמצעות כטב"ם או טיל שיוט או נשק דומה, על מכלי קצא"א ולכל נזק שיגרם ממנה".

פגיעת רקטה בסמוך לתחנת הכוח באשקלון, מאי 2021 (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

המכתב מקצא"א התקבל זמן לא רב לאחר שישראל תקפה את מצבורי הנפט של החות'ים בנמל חודידה שבתימן. התקיפה מגיעה לאחר שהחות'ים תוקפים מאז 7 באוקטובר מכליות שיעדן הוא נמל אילת. לאחר התקיפה, איימו בתימן כי יגיבו על ההפצצה הישראלית, וסימנו תשתיות אנרגיה כנו תחנות כוח, נמלים ומצבורי נפט וגז כיעד אפשרי לתקיפה.

נועם מבקש לציין כי קצא"א משמשת במקביל גם כמפרסמת באתר "יום יום" ובעיתון "ערב ערב" שבבעלותו. מכתב האיום פורסם במלואו בכתבת המקומון המקורית אודות פגיעת הרקטה.

רגע ההכרעה מתקרב

בשבועות האחרונים דווח מספר פעמים על כוונת הממשלה לאשר בקרוב את ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" לקצא"א, שהטילה הגבלה על כמות הנפט שעוברת בצינור אשקלון-אילת. במשרד להגנת הסביבה, בארגונים הסביבה ורשויות המקומיות שבסמוך אליהן פועלת קצא"א מנסים לבלום את ההחלטה ונערכים להמשך המאבק. על פי ההצעה שצפויה לאשר הממשלה, יש לבטל את המדיניות, שעליה הכריזה השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בנובמבר 2021, בעניין אפס תוספת סיכון למפרץ אילת.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי מנסה תקופה ארוכה לקדם מהלך שיאפשר לקצא"א להרחיב את פעילותה. ההגבלה מאפשרת שינוע של עד שני מיליון טון נפט בשנה, כדי לאפשר לה לממש את הסכם RED-MED עליו חתמה לפני יותר משלוש שנים במסגרת הסכמי השלום עם איחוד האמירויות. על פי הערכות, מדובר לכל הפחות בעשרות מכליות נפט שיפקדו את נמלי אילת ואשקלון בשנה. 

"כולם מתעסקים בהצעת המחליטים שהיא אכן על המדוכה וצריך להילחם בה", אומר נועם, "אבל מה שהם לא לוקחים בחשבון זה שכבר ישנה הוראת שעה שהסירה את המגבלה הזאת הלכה למעשה. זו הוראת שעה שניתנה ב-10 באוקטובר". לדברי נועם, מנכ"ל קצא"א היוצא חשף באותו מפגש עם תושבים כי בשנת 2023 קצא"א עברה בתקופת המלחמה את ההגבלה של שני מיליון טון בשנה". הדברים מאשרים את האזהרה שהועלתה בתחקיר "שקוף" באפריל 2023 ולפיה, החברה צפויה לעבור את שני מיליון טון הנפט המאושרים לשינוע בשנה.

 החלטת הממשלה הצפויה בעניין קצא"א תתקבל בתקופה ביטחונית סוערת וחסרת יציבות. דווקא בתקופה זו הדיון הציבורי על המשמעויות הבריאותיות, הביטחוניות והכלכליות של הגדלת כמויות הנפט שיעברו במפרץ אילת צריכה להיעשות בשקיפות מירבית ולא במחטף שיאפשר לקצא"א להמשיך להתסתתר מאחורי מעטה סדויות וטענות לאילוצים ביטחוניים במטרה למנוע מהציבור לקבל תמונה מלאה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יאיר טאובר

Picture of יאיר טאובר
תל אביבי זה מכבר, אבא של עמליה נשוי לטל וירוק בנשמה. עבדתי במשך שנים במגוון תפקידים בתקשורת המיינסטרים (ידיעות אחרונות, וואלה), שם הכרתי לעומק את התקשורת הממוסדת, על מעלותיה ומגבלותיה. מאמין בכוח של עיתונות ביקורתית, הגונה וישרה להביא לשינוי ומכיר באחריות הגדולה שיש לנו כעיתונאים לכל מילה ומילה.

5 תגובות

  1. בוטים! הבטחון=הסחת הדעת מהנושא העיקרי ! מקורות המים של ישראל.
    האויב הגדול למפרץ אילת ולתוכנית להוביל נפט לאשקלון אחרי אסונות אקולוגיים רבים זו חברה דוגמת קצא"א (וחב' אנרג'י- אסדות הגאז, שידועה ב"תאונות" בהוואי ועוד) שכבר זיהמה את הערבה והנגב בדליפות חוזרות לכמה ששנים טובות, ואם התוכנית תאושר- אז מתקני התפלת המים באשדוד וחופי ישראל יהיו בסכנה קריטית מחלקיקים רעילים ומסרטנים שלא ניתן לסנן ולנקות כה בקלות מהים.
    וזה – מקור המים העיקרי (70%) של ישראל בימינו ובעתיד
    את זה אתם מוכנים לסכן עבור הון-שלטון?

    1. בק.צ.א.א. לא שמעו על זכות הדיעה, על חופש המידע, על חופש הדיבּור, על חופש העיתונות, על זכות הציבור לדעת. כנראה לק.צ.א.א. יש חוקים של הקרמלין.

  2. האויב הגדול של ישראל זו התקשורת שמספקת מודיעין לאויב . היא למדה לעקוף את הצנזורה
    והכותרות חשובות לה יותר מביטחון המדינה .

    1. אתה צודק מיכה.
      לפרסם כתבה כזו בזמן מלחמת קיום רב זירתית צריכה להיחשב כבגידה.

    2. חחחחחח
      אתה מקשקש הבלים
      קרא היטב איך חמאס אספו מידע .שום דבר מהתקשורת ,כלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!