ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"תקדים מסוכן": אושרה לקריאה ראשונה הצעה שתמנע מימון לייצוג משפטי מנאשמים בטרור

בסנגוריה הציבורית ובמשרד המשפטים הזהירו מפני "המדרון החלקלק" שאליו עלולה לדרדר את ישראל הצעת החוק שמבקשת למנוע מימון של המדינה לייצוג המשפטי של חשודים ונאשמים בעבירות טרור שאינם אזרחי ישראל • מה שהחל כהצעה נקודתית שנוגעת למבצעי טבח 7 באוקטובר עבר גלגולים שונים בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן עד לאישור הנוסח הנוכחי

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ההצבעה על החוק בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

חרף אזהרות של אנשי המקצוע בסנגוריה הציבורית ובמשרד המשפטים, ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן (הציונות הדתית) אישרה אתמול (שלישי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק שנועדה למנוע מימון של המדינה לייצוג משפטי לחשודים ולנאשמים בעבירות טרור שאינם אזרחי ישראל. אחרי שני דיונים יום אחרי יום, הצביעה הוועדה לקדם את ההצעה כדי לאשרה בכנסת "עוד לפני סיום המושב", כדברי רוטמן. 

מדובר בהצעה של חברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יונתן מישרקי (ש"ס), צביקה פוגל (עוצמה יהודית), יעקב אשר (דגל התורה), מתן כהנא (המחנה הממלכתי), חנוך מילביצקי (הליכוד) ויולי אדלשטיין (הליכוד). ההצעה עברה מספר גלגולים בחודשים האחרונים – בנוסח הראשוני שלה מדצמבר 23' נכתב כי היא באה למנוע חוסר נוחות של עורכי הדין בסנגוריה הציבורית שנדרשים לייצג רוצחי חמאס, והוצע לקבוע כי אסירים ביטחוניים שהשתתפו במלחמת חרבות ברזל לא יוכלו להיות מיוצגים על ידי הסנגוריה הציבורית.

במהלך הדיון, רוטמן ביקש להרחיב את ההצעה ולקבוע כי כל מי שאינו אזרח או תושב מדינת ישראל שביצע או נחשד בביצוע מעשה טרור, לא תחול חובה למנות לו סניגור מכוח חוק הסניגוריה הציבורית, מכוח החסד"פ (חוק סדר הדין הפלילי) או מכוח כל חוק שהוא המחייב מינוי סנגור. אם בכל זאת בית המשפט ימצא לנכון למנות לו סניגור – שכר הסניגור ישולם מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית.

אסירי חמאס בכלא בדרום (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

מדובר בסכום כסף לא קטן – נציגת הנהלת בתי המשפט התייחסה לסכום המוערך של תשלום שכר טרחה לאסירים הביטחוניים מה-7 באוקטובר והעריכה אותו בכמיליון שקלים מקופת המדינה.

שינויים בנוסחי החוקים במהלך דיונים בוועדות בכנסת אינם דבר חריג. אך במקרה זה ההצעה עברה שינויים מרחיקי לכת. ההצעה הראשונית נגעה אך ורק לאסירים ביטחוניים שהיו חלק ממלחמת עזה. אך בדיונים השבוע הורחבה ההצעה כך שהתיקון לחוק יחול על כל חשוד או נאשם בעבירות טרור שאינו אזרח ישראלי. 

פתח מסוכן

הגורמים המקצועיים, בהם משרד המשפטים, אמרו בדיון כי אי ייצוג האסירים עלול לפגוע במדינה. נציגת משרד המשפטים עו"ד יפעת רווה הסבירה כי "ללא ייצוג משפטי לא ניתן לקיים הליכים משפטיים תקינים שיעמדו בדרישות החוק הישראלי ויקבלו לגיטימציה בינלאומית. החשש הוא שלא ניתן יהיה למצות עם המחבלים את מלוא חומרת הדין".

בסנגוריה הציבורית הביעו חשש דומה, לפיו שלילת האפשרות לייצוג תותיר ואקום שמשמעותו עלולה להיות ניהול ההליכים ללא ייצוג משפטי כלשהו. מנהל מחלקת ייצוג אסירים בסניגוריה הציבורית, גיל שפירא, התייחס לבעייתיות העלולה לנבוע מכך שלאסירים לא יהיה ייצוג. "הייצוג המשפטי הוא חלק אינהרנטי מההליך, והוא לא נועד רק לשמירת האינטרסים או להגנתו האישית של אותו נאשם, אלא הוא נועד כדי להגשים אינטרסים של החברה ושל המדינה בכללותה ולמדינה יש אינטרס עצום בדבר הזה", הסביר. "גם לבתי המשפט יש אינטרס עצום בדבר הזה כדי שיהיה ייצוג. לנהל הליך כזה או לנהל הליך משפטי כזה בלא ייצוג, זה דבר שאני חושב שצריך להקים לא רק את הסנגוריה הציבורית, אלא גם את הפרקליטות, גם את בתי המשפט וגם את שב"ס, את כל מי שכרוך בשדרה הזאת של הטיפול במישור הפלילי. ההליכים האלו הם הליכים מורכבים. התיקים האלו, כשהם יתנהלו, הם יהיו סופר מורכבים".

שפירא גם אמר כי הרחבת הצעת החוק מעבר לאסירים ביטחוניים של ה-7 באוקטובר עלולה להוות פתח להרחבות נוספות בהמשך. "יש כאן גם תקדים מסוכן לעתיד, ואני חושב שגם ראינו את זה בהתגלגלות ההצעה שהתחילה מאיזשהו עניין נקודתי של אותם עצורים ספציפיים ופתאום הדבר הזה עכשיו מורחב על כל עצור ביטחוני או על כל עבירה ביטחונית… כל נער בן ארבע עשרה או חמש עשרה שזורק אבן, הוא נכנס בהגדרה הזו".

על הפופוליזם

בדיון שהתקיים אתמול, חברי הכנסת מהליכוד משה סעדה וטלי גוטליב, וחברת הכנסת מישראל ביתנו יוליה מלינובסקי, התרעמו על כך שהפרקליטות טרם הגישה כתבי אישום נגד האסירים הביטחוניים שלקחו חלק בטבח 7 באוקטובר, לאחר שבדיון הוועדה מחודש אפריל שהיה חסוי, נאמר להם, לדבריו של ח"כ סעדה, שכתבי אישום יוגשו בקרוב ובהתאם יגבשו את הכללים לכך. 

"שבעה חודשים (מיום הדיון) וכלום לא קרה. פה הבעיה שלנו – תמיד אנחנו מחכים, מנסים לקנות שקט ובסוף לא מקבלים ומשלמים מחיר", אמר סעדה. "לא יכול להיות שאין כתב אישום אחד שמספר את הסיפור, ומהצד השני – נגד לוחמים שלנו, שחשדו בהם שלא כדין בעבירת רצח, אצו רצו בפרקליטות לחקור במהירות, לבצע חיפושים במהירות, לעצור במהירות ומבחינתם להגיש כתב אישום".

מלינובסקי אמרה שמדובר ב"חרפה". "הממשלה צריכה להחליט – מעמידים אותם לדין או לא", אמרה. "זה החלטות של דרג מדיני, האחריות זה הממשלה וראש הממשלה. הממשלה תשעה חודשים בורחת מזה כי לא רוצים לקבל שום החלטות".

החוק אושר בתמיכת היו"ר ח"כ רוטמן והח"כים מש"ס ארז מלול ואברהם בצלאל ומתן כהנא (המחנה הממלכתי).

ח"כ גלעד קריב (העבודה) נכח באולם הוועדה, העביר ביקורת על ההצעה, תוך שהוא אומר בעקבות גלגוליה השונים כי "התחלנו במקום אחד, מסיימים במקום אחר שיש בו הרבה מן הפופוליזם". ולמרות זאת, הוא לא השתתף בהצבעה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!