ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דוח המבקר על שריפות הפסולת בשטחים הוצג בכנסת: "מציאות של מדינת עולם שלישי"

כחודשיים לאחר פרסום הדוח שכלל ביקורת רבה על התנהלות משרדי הממשלה, בוועדה לביקורת המדינה דנו במסקנותיו, ולא נמצאה סיבה לאופטימיות. כשמסקנות הצוות הבין-משרדי שהוקם לטיפול בנושא מתעכבות זמן רב, גורמי המקצוע הביעו חשש שהמלצות המבקר יישארו ללא טיפול. "במבחן התוצאה הממשלה נכשלת כבר 20 שנה", אמר נציג המבקר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עשן מעל פסגות אפק, ראש העין (צילום: ישראלה גזית לוי)
עשן מתמר מעל פסגות אפק, ראש העין (צילום: ישראלה גזית לוי)

"יש חוסר תיאום בין המשרדים ולא יכול להיות שזה ימשך ככה. חייבים גורם מתכלל שיטפל בנושא מתחילה ועד סוף", כך אמר אתמול (רביעי), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) בדיון שעסק בזיהום אוויר חוצה גבולות שמקורו בשריפת פסולת באזור יהודה ושומרון, בו הוצג דוח מיוחד של מבקר המדינה.

מדובר בדוח שפורסם לפני כחודשיים, המציג כישלון מתמשך של יותר מ-20 שנה בטיפול בזיהום אוויר חוצה גבולות הנובע משריפת פסולת מעבר לקו הירוק. לפי הדוח, הממשלה לא קבעה מדיניות ותכנית ממשלתית לטיפול במפגעים הסביבתיים ולא הסמיכה גורם מתכלל בעל סמכות להוביל את הטיפול בנושא.

נציגי מבקר המדינה הציגו בדיון את הנתונים העולים מהדוח, בהם: העלויות החיצוניות של נזקי הבריאות והסביבה משריפות הפסולת ביו"ש הצפויות להסתכם לכל הפחות בכ-9.1 מיליארד שקלים בין השנים 2023 ל-2030 וכן התייחסו לביקורת על התעלמות המשרד להגנת הסביבה מנתוני הזיהום בהערכת הזיהום הלאומי.

לפי הדוח, המשרד להגנת הסביבה לא העריך את היקף זיהום האוויר שנגרם לתושבים בישראל משריפות פסולת אלו, למרות העובדה שבשנים 2017 עד 2022 התקבלו ונרשמו במשרד יותר מ-50 אלף דיווחים מתושבים בעניין. כך, בשנת 2022 הערכות המשרד לגבי זיהום אוויר שמקורו בשריפת פסולת בשטחים פתוחים לא כללו את זיהום האוויר שמקורו בשריפת כ-180 אלף טונות פסולת פלסטינית מעורבת בנקודות לא מוסדרות בעלות השפעה חוצת גבולות. מה שנכלל בהערכות היה רק זיהום האוויר שמקורו בשריפת כ-285 אלף טונות פסולת בישראל.

כבר בדוח המבקר מיוני 2017 הומלץ כי הממשלה תקים צוות בין-משרדי לטיפול בנושא אך הוא הוקם רק כעבור שש שנים – ביוני 2023 בעקבות החלטת ממשלה שהובילה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. מטרת הצוות, בראשות נציג השרה להגנת הסביבה וסגן ראש המנהל האזרחי, לגבש תכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי הסביבה בשטחים, כשבראשם שריפות הפסולת המסרטנות הפוגעות בחיי התושבים באזור. הצוות היה אמור להגיש את מסקנותיו בתוך 180 יום – במהלך חודש דצמבר 2023 אך הוא טרם פורסם ובינתיים זיהום האוויר נמשך ועמו סבל תושבי האזור.

עשן שריפת פסולת מעל ראש העין

"אחד הדברים הכי חשובים יהיה לקחת את המלצות הצוותים שהוקמו וכשאנחנו נציף אותן, לקחת אותן ולקדם אותן לפרקטיקה", אמרה במהלך הדיון מורן חדד, ראש ענף תיאום אזרחי במנהל האזרחי שהעלתה חשש מוצדק כי המלצות הדוח יישארו על המדף לאור התעלמות הממשלה לאורך השנים מהמצב. "עולות שם המון הצעות אבל להצעות האלה יש נגזרות משאביות, תקציביות, כוח אדם וכו' וככל שזה לא ימומש ולא ייושם זה ישאר בגדר מענה כתוב לדוח מבקר המדינה כשבפועל לא נראה תוצאות".

שריפות הפסולת המסרטנות נמצאות במגמת עלייה מתמדת, כשבין 2019 ל-2021 חלה עלייה של 70% במספר השריפות ברחבי הארץ. מי שנושאים בנטל הכבד ביותר הם תושבי יהודה ושומרון והיישובים הסמוכים גם בתוך גבולות הקו הירוק – שם מספר השריפות גדל בשנים אלו ב-200%, לפי נתוני רשות הכבאות.

מי שסובלים מזיהום האוויר במשך כל השנים הם בין היתר תושבי ראש העין. רז שגיא ראש, עיריית ראש העין, הסביר במהלך הדיון כי "משפחות צעירות שהגיעו לעיר סובלות ממחלות מהאוויר המזוהם, אנשים הפסיקו לרוץ בבקרים. התעוקה הנשימתית כל כך גדולה שהפסיקו לצאת לאוויר שאותו כולנו מקבלים בחינם. אם יפגעו בכיס לכל מי שעובד בתעשייה הזאת אז הדבר ייפסק. האוויר בין ראש העין לכפר קאסם אביך ולא רואים לטווחים קצרים".

יו"ר הוועדה ח"כ לוי, אמר בדיון כי "אנחנו למדים שאין ניטור לכל מצב זיהום האוויר בעקבות שריפת הפסולות ביו"ש ואין בכלל תיאום בין הגופים. הנזקים לאזרחי מדינת ישראל הם עצומים הן ישירים והן עקיפים". עוד אמר כי "המשרד להגנת הסביבה צריך לנטר איפה יש זיהום ולתת מענה למשרד הבריאות".

מנהל חטיבת ביקורת במשרד המבקר, יובל חיו, הדגיש את חומרת המצב ואמר כי "אנחנו במציאות של מדינת עולם שלישי – לא קיימת תופעה כזאת במדיניות מערבית מתוקנת. יש חוסר תיאום בין המשרדים, אין תכנית, הנזק הוא מיליארדים. כל הפרויקטים לטיפול בפסולת פלסטינית זוחלים לאורך שנים, אין כל ניטור של זיהום אוויר שיכול להביא נתונים כמה אנחנו סופגים בתחום". הוא הוסיף כי "במבחן התוצאה 20 שנה המערכת הממשלתית נכשלה, אין ספק בנושא הזה".

קמ"ט איכות הסביבה במשרד הביטחון, בני אלבז, אמר כי בעקבות דוח המבקר, ראש המינהל האזרחי קבע את השנה הזו כ"שנת איכות הסביבה כולל פרויקטים, פתרונות קצה, אכיפה וטיפול בפרט וקשר מול הרשויות הפלסטיניות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!