ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכל פוליטי: הגרסאות הסותרות בין ראש העיר הליכודי לעידית סילמן

לשרה להגנת הסביבה היה חשוב לבקר לאחרונה עם הפמלייה של משרדה במפעל המזהם "נשר" - כשלסיור הצטרף ראש עיריית רמלה, איש ליכוד ותיק. בעוד היא טוענת שהגיע מיוזמתו - ברמלה מספרים כי ראש לשכתה הפוליטית של השרה היא ששיגרה אליו הזמנה. וגם: שבוע מיומנה של סילמן, שלשכתה הסתירה עד לאחרונה, משקף רצף פגישות עמוס בחיזוק קשרים בציונות הדתית ביהודה ושומרון ופעילי ליכוד בולטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בבוקר יום שלישי אחד לפני שבועות ספורים, השרה עידית סילמן הגיעה לסיור במפעל "נשר". היא פינתה את זמנה היקר מניהול ענייני המשרד להגנת הסביבה, ונסעה לרמלה. יחד איתה נאלצו לפנות את הלוז ולבוא גורמי מקצוע מהמשרד עצמו, מהלשכה שלה ואף עובדי המחוז. בלו"ז, אולי מיותר לציין, לא שובצה פגישה עם התושבים הגרים בעיר, שפנו לא פעם לשרה בנוגע לזיהום העולה מהמפעל וזכו להתעלמות.

לכאורה מדובר בסטייה שולית כדי לבקר באחת התעשיות המזהמות בישראל, אלא שאירוע קטן שהתרחש סביב הסיור, שכולל קרב גרסאות באשר לאחד המוזמנים, מעלה שאלות באשר לסיבה האמיתית למפגש, או לכל הפחות מצביע על מוטיבציה אפשרית של סילמן להירתם לעניין: בשיאו של האירוע הצטרף לפגישה ראש עיריית רמלה, מיכאל וידל. 

מדובר באיש ליכוד ותיק, שרק לאחרונה זכה מחדש באמון תושבי רמלה בבחירות המקומיות. בלשכה של סילמן טענו אז כי וידל "הגיע מיוזמתו" וסירבו לענות מי עדכן אותו באירוע. אבל בעירייה מציגים גרסה שונה לחלוטין. במענה לבקשת חופש מידע של "שקוף" ועמותת "הצלחה", השיבו כי ראש המטה של סילמן, פליסיה מועלם, היא זו שהזמינה אותו. יתרה מזו, ציינו כי לא מדובר בפגישת עבודה או סיור משותף ולכן אין פרוטוקולים, סיכומים או כל תיעוד שנלווה לפגישה רשמית. כלומר לשיטתם, לא רק שהשרה הזמינה את וידל, אלא שאפילו לא מדובר בפגישה רשמית. 

מיכאל וידל, ראש עיריית רמלה (צילום: לע"מ)

מדוע בלשכת השרה מסרו גרסה שונה בנוגע לנסיבות הגעתו של איש הליכוד הוותיק בזמן סיור מקצועי? יתכן שהערפל סביב האירוע קשור לביקורת התכופה שנמתחת על תפקודה במשרד, וניצול משאבי הציבור לטובת קידומה הפוליטי.

בשבוע שהוסתר: פגישה אישית עם שרה ובנימין נתניהו

עידית סילמן לא נבחרה באופן דמוקרטי לרשימת הליכוד, היא הוצנחה לאחר שפירקה את ממשלת השינוי ועברה ממפלגתו של נפתלי בנט היישר ללשכת השרה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שריין אותה ברשימתו ואף העניק לה מקום בממשלתו. היא לא צמחה בתנועה באופן אורגני, אין לה בסיס תומכים מסורתי ויתרה מזו, היא לקחה חלק בממשלה ששלחה את הליכוד לספסלי האופוזיציה. סילמן בוודאי מזהה זאת ומגויסת לפריימריז בליכוד מיומה הראשון בתפקיד.   

כל עדכוני "שקוף" – בקבוצה שקטה בוואטסאפ

בכתבה נרחבת שפורסמה ב"ידיעות אחרונות", על יומנה הקודם, תוארה כמי שמשקיעה זמן רב בפגישות עם ראשי רשויות מקומיות, מתוך רצון לחזק את מעמדה הפוליטי על חשבון נושאים סביבתיים. ניתן לזהות את הנטייה הזו גם מסדר יומה העמוס בחג סוכות. באוקטובר האחרון עמותת "הצלחה" העבירה בקשה לממונה על חופש המידע במשרד להגנת הסביבה לקבל את יומנה של סילמן ובתוכו השבועיים הראשונים של חודש אוקטובר. היומן פורסם לפני כחודש אולם באופן תמוה חסר בו סדר יומה של השרה סביב הטבח של ה-7 באוקטובר. מתגובת המשרד ניתן להבין כי האחריות לכך היא על לשכת השרה, שמסרה את הימים החסרים רק השבוע.

השרה עידית סילמן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
השרה עידית סילמן וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כעת גם השבוע החסר, שבוע לפני הטבח של ה-7 באוקטובר, מפורסם לציבור. מה העסיק את סילמן בחודש אוקטובר ועד לפרוץ המלחמה? במהלך שבוע שלם היא ניהלה כל יום ובמשך כל היום פגישות עם ראשי רשויות, פעילי ליכוד בולטים וסיורים באזורים שעשויים להניב לה קרדיט פוליטי – בעיקר באזור ביהודה ושומרון. בין היתר בולטת אף פגישה עם ראש הממשלה ורעייתו (האם דנו בה בקשיי הנשימה של מצביעיהם, הסובלים מזיהום המפעלים באשדוד, רמלה וחיפה?). בשבוע הזה, סילמן נפגשה פעם אחת ויחידה עם צוות מקצועי מהמשרד, סביב טיסה שתכננה לצ'כיה וערב הסעודית שבוטלה בשלב זה. 

ניכר כי סילמן רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשר עם הציונות הדתית ביהודה ושומרון, מה שעשוי להיות יעיל מבחינה פוליטית מול מאוכזבי-בנט

מהתבוננות בשבוע זה, נראה כי סילמן רואה חשיבות רבה בחיזוק הקשר עם הציונות הדתית ביהודה ושומרון, מה שעשוי להיות יעיל מבחינה פוליטית מול מאוכזבי-בנט. כך למשל ביום הראשון לחודש, סילמן נסעה להתנחלות הר ברכה ופגשה שם את צוות ההתנחלות. לאחר מכן המשיכה לגן הלאומי "שומרון העתיקה" לאירוע חול המועד סוכות, מלווה במשנה למנכ"ל המשרד, יונתן עוז. בצהריים נפגשה לבד עם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, לאירוע שזכה לכותרת ביומנה "בית עם הרב שמואל אליהו". לפנות ערב סילמן הקדישה כשעתיים להרמת כוסית בביתו של השר ישראל כץ, בחברת שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות ובכירים מהממשלה ואף ביקרה בהופעה של כוכב הפופ האמוני עקיבא תורג'מן, בפארק אריאל שרון. 

כך גם בימים הבאים, סילמן הקדישה את זמנה לראש מועצת גוש עציון היוצא, שלמה נאמן בהתנחלות כפר אלדד, הפנינג של ההתנחלות תקוע, תצפית בהתנחלות אפרת על מקום שבו יוקם מתקן פסולת, לו הקדישה חצי שעה בלבד וללא איש מקצוע ממשרדה שאמון על הנושא. סילמן ביקרה במערת המכפלה עם ראש המועצה מקריית ארבע, וראש מנהלת הישוב היהודי בחברון, והצפינה לשעתיים כדי לפגוש את ראש עיריית בית שאן המיתולגי היוצא, ז'קי לוי, חבר כנסת ושר בעברו מטעם המפלגה בגן הלאומי בבית שאן. 

בדרך הביתה סילמן עברה בסוכתו של פעיל הליכוד והעבריין המורשה רפי קדושים בהרצליה, כעת חבר מועצת העיר. לסילמן חשוב הקשר עמו, עד כדי כך שביולי האחרון שני אשכנזי פרסמה ב"כלכליסט" שהשרה ביטלה פגישה מקצועית בעיר בשל סירוב הצוות להכניס את קדושים למפגש.

בלשכתה של סילמן לא ענו לשאלות "שקוף" בנושא. יתרה מכך, השבוע, סילמן העבירה הודעה באמצעות עובדי לשכתה כי שאילתות הנוגעות ישירות אליה ולא לעבודת המשרד – יש להפנות אליה באופן אישי. אלא שגם סילמן הדוברת של סילמן לא הגיבה לפניות "שקוף". 

באשר לפרסום חלקים מהיומן, מסרו במשרד להגנת הסביבה כי "המשרד להגנת הסביבה מפרסם את יומן השרים אחת לרבעון, על פי רוב. היומנים מפורסמים ונמסרים כפי שהם מתקבלים מלשכת השרה ומשקפים את הכתוב בהם. כאשר מתקבלת בקשת חופש מידע לקבל את היומנים באופן פרטני לתקופה שונה מרבעון, היא נבחנת ונענית בנפרד. בקשה זו הייתה לקבלת היומנים לרבעון השלישי של 2023 וכן לשבועיים הראשונים של אוקטובר. רוב המידע המבוקש נמסר במועד, פרט לשבועיים הראשונים של חודש אוקטובר שנמסרו אתמול, מיד עם קבלת היומן למסירה".

עו"ד אלעד מן, יועמ" עמותת "הצלחה": "לאחר שהועברו יומני הרבעון השלישי, לגביו נתבקשו מכל משרדי הממשלה גם השבועיים הראשונים של חודש אוקטובר 2023, התברר כי המשרד לא העביר תקופה זו. לכן נערכה פניה למשרד להשלמת התקופה, שנענתה רק כעת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!