ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היומן של השרה סילמן חושף: בלשכתה טשטשו פגישה עם מכחישי אקלים

פגישה עם קבוצת מכחישי אקלים, בהם יונתן דובי והלל גרשוני, הוסוותה ביומן השרה להגנת הסביבה • היומן נחשף לבקשת "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
עידית סילמן, השרה להגנת הסביבה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בלשכת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, טשטשו ביומן הרשמי מפגש שערכה השרה לפני כארבעה חודשים עם קבוצת מכחישי אקלים. היומן נחשף כעת כתוצאה מבקשת חופש מידע של "שקוף". "הפגישה מופיעה ביומן כפי שתואמה מראש" הוא התירוץ שנמסר מלשכת השרה.

בערב חורפי באמצע פברואר קיבלו חלק מכתבי הסביבה בישראל הודעה דומה מגורמים שונים: סילמן, שנכנסה לתפקיד רק כחודש וחצי קודם לכן, נפגשה עם "הפורום לרציונליות סביבתית", שמה המכובס של קבוצת מכחישי אקלים, בהם הפרופסורים יונתן דובי (כימיה) ומיכה קליין (גיאוגרפיה) והד"ר לתלמוד הלל גרשוני.

"מקורות המעורים בפרטים אמרו כי הם הציגו לשרה ולמנכ"ל המשרד במשך כשלוש שעות עמדות שלפיהן אין משמעות לפעילות ישראל בתחום האקלים, הביעו ספק בעובדות המדעיות הקובעות שפעילות אנושית הביאה למשבר וכן הטילו ספק בחומרתו", כתבו ב"הארץ".

מי שלא דיברר את האירוע והודיע עליו לעיתונות, היה לשכת השרה עצמה, שלא שלחה הודעה רשמית לכתבים בעניין. כעת, יומן השרה חושף כי בלשכה טשטשו את דבר קיום הפגישה גם ביומן עצמו: ביומן לא מצויינת מטרת הפגישה, שם הפורום או הדמויות המשתתפות. במקום זאת, נכתב ביומן על סיור ומפגש "בסוגיה הבוערת בנוגע לתפקוד המשרד ומדיניות סביבתית בישראל", בכפר הנוער עיינות.

לאחר שדבר הפגישה התפרסם, לא הכחישו אותה בלשכת השרה: "השרה והמנכ"ל נפגשים עם מגוון רב של אנשים", מסרו אז לעיתון "הארץ". בשבוע שלאחר מכן התייחסה סילמן פעם נוספת לפגישה עם הפורום: "כשרה אפגש עם מי שאני רוצה ומעוניינת", אמרה בכנס סביבתי, "אפגש עם כל מי שמעוניין לחלוק את הדעה שלו". אלא שלמרות הדברים, ביומן, כאמור, הפגישה עצמה לא תועדה באופן ברור.

יש לציין כי הרישום המעורפל אינו מאפיין בהכרח את הרישומים ביומן: פגישות אחרות תועדו ביומן באופן בהיר ואף דובררו בתקשורת. כך למשל, יממה לפני הפגישה עם מכחישי האקלים, השרה ערכה אירוע שולחנות עגולים עם הארגונים הירוקים בחדר הדיונים בלשכתה. לפגישה הגיעו נציגים משורה של עמותות סביבה וארגוני הגנה על בעלי החיים, שדנו בנושאים שעל סדר היום. הפגישה תועדה ביומן באופן מובן ובהיר. כך גם פגישת היכרות עם פעילי סביבה מארגון מצילים את הרי ירושלים, או פגישות עם יו"ר התאחדות התעשיינים, רון תומר; עם יו"ר קצא"א ארז חלפון ועם מנכ"ל החברה איציק לוי. אפילו פגישה עם שר הדתות של הונגריה במלון מצודת דוד ניתן למצוא ביומן.

עם זאת, לצד טשטוש הפגישה עם מכחישי האקלים, ראשית כהונתה של השרה סילמן לוותה בתיעוד חסר נוסף. כך למשל, בחודש הראשון סילמן קיימה שש פגישות מסתוריות עליהן אין שום פירוט, לא נושא הפגישה או מיקומה ולא סיבת ההסתרה. לאורך היומן, מצויינות גם פגישות פוליטיות רבות ללא ציון משתתפי הפגישה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

8 תגובות

  1. אין משבר אקלים. מספיק לגגל יונתן דובי פודקסט. להקשיב לאחד הראיונות שלו. כדי להבין את זה

  2. על זה אנחנו משלמים? באמת? אני לחלוטין מתנגד למכחישי משבר האקלים כדוגמת אותם אנשים שהשרה נפגשה איתם, אבל זכותה לפגוש בהם, וטשטוש עובדת המפגש וכן הדיווח הזה בדיוק, הם ההוכחה לתרבות ההשתקה המכוערת והאנטי-דמוקרטית במחנה ה"ליברלי" זה ש"פתוח לשמוע דעות", אפילו אם הן תומכות בטרור ובהשמדת מדינת ישראל, אבל הו לא רק לא דעות שיאתגרו את קהיליית המדע, שאמורות לדרבן אותה לפעול למציאת הוכחות, להגברת ידע נוסף. מבאס.

  3. השרה לאין הגנת הסביבה יכולה להיפגש עם כל מי שהיא רוצה במסגרת תפקידה.
    השאלה שכדאי לבדוק היא למה היא ו/או משרדה מעדיפים להסוות דווקא את הפגישה/ות עם מכחישי משבר האקלים

  4. קודם כל, מכחישי אקלים זה שם מטומטם. הם לא מכחישי אקלים הוא טוענים שההשפעה של בני האדם על שינוי האקלים היא פחותה ממה שטוענים במינסטרים.

    שנית, זה שהארץ משתמש במושג 'עובדות מדעיות' אומר שכנראה שזה לא מקום ששווה לצטט ממנו. במדע יש רק תיאוריות, אין עובדות ואי אפשר להוכיח כלום אלא רק להפריך.

    ולסיום, אתם מציגים את זה כאילו הבעיה היא שזה לא כתוב ביומן, אבל בסאבטקסט נראה שהבעיה שלכם זה עצם הפגישה עם דעות מחוץ למיינסטרים. אוי ואבוי אם לא יהיה מקום לדעות מחוץ למיינסטרים. ובטוח שאתם יכולים לחשוב על דוגמאות בעצמכם.

    1. וואו וואו, איזה גילוי עיתונאי מטורף…רק *שלושה חודשים* אחרי שהפגישה דווחה בכל העיתונים, ובעיקבותיה עשו על הפורום לרציונליות סביבתית כתבת שער במקום ראשון. סחתיין, הפוליצר בדרך!

    2. יעל, יש כאן טעות בהגדרה : הם *מכחישים את עצם קיומו של משבר האקלים* ולא את האקלים עצמו.
      ממליץ שתיידקו יותר להבא.

  5. עד, יש גם אנשים רבים שחושבים שכדור הארץ שטוח. אתה מציע שמנכל מכון התקנים יפגש איתם כדי לבחון אולי תקני הבניה בישראל דורשים רביזיה? ברוח מגוון הדיעות השונות מהמיינסטרים?

  6. היי 🙂 אשמח לדעת למה בכתבה את עושה שימוש אובססיבי במושג "מכחישי אקלים"? חוץ מזה, לא הבנתי למה כל כך מפריע לך שהיא תיפגש עם אנשים בעלי דעות שונות מהמיינסטרים? מיגוון דעות זה חשוב לקבלת החלטה או גיבוש דרך התנהלות בכל נושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!