ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תושבי חדרה לא יזכו להציץ בתכנית לצמצום הזיהום שהגישה חברת חשמל למדינה השבוע

גרגירי הפחם המתפזרים מהמערומים בתחנת "אורות רבין", פוגעים בשגרת חיי תושבי שכונת חפציבה שבחדרה. לאחר מאבק תושבים, המשרד להגנת הסביבה חייב את חברת החשמל להכין תכנית למניעת הזיהום. השבוע עמדה במחויבותה ומסרה אותה למשרד. אך שני הצדדים סירבו למסור אותה ל"שקוף" בשלב זה ובכך מדירים את התושבים מהליך קבלת ההחלטות. תגובת המשרד: "התכנית תפורסם לציבור לאחר אישורה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

זיהום הפחם בחפציבה. מתוך פרויקט "מפת המזהמים" (צילום: אלכס פרפורי)

כבר ארבעים שנה שתושבי שכונת חפציבה שבחדרה סובלים מזיהום שמקורו בתחנת הכוח "אורות רבין" של חברת החשמל. השכונה המערבית של חדרה שוכנת מעל הכביש הראשי וצופה אל ערימות הפחם שמשמשות כדלק לתחנת הכוח. אלא שהערימות אינן מקוּרות וכל רוח קלה מהים, מעיפה לתוך השכונה הוותיקה פחם שחור. 

תושבי שכונת חפציבה הנפגעים מהזיהום (צילום: יעל געתון)

כדי לטפל במפגע למען התושבים, חברת החשמל נדרשה על ידי המשרד להגנת הסביבה להציג תוכנית לטיפול במערומים. ל"שקוף" נודע כי השבוע סיימה להכין אותה והגישה את המסמך למשרד – אך שני הגורמים מסרבים למסור את התכנית לפרסום או להציגה כעת באופן יזום לציבור, בטענה כי מדובר במסמך זמני שיוצג לציבור רק לאחר עבודה של שני הצדדים.

התקדמות – יש, שקיפות – אין

לפני כחודשיים המשרד להגנת הסביבה פרסם את היתר הפליטה הסופי של תחנת הכוח "אורות רבין". מדובר ברישיון להפעיל מתקנים מזהמים, שמפרט בין היתר את כמות הזיהום המותרת, אופן הטיפול בציוד והטכנולוגיה הרצויה. לאחר מאבק תושבים עיקש, המשרד להגנת הסביבה חייב את "אורות רבין" למצוא פתרון לגרגירי הפחם תוך חודשיים מיום קבלת ההיתר. אם לא תעשה כן, הזהירו במשרד, חברת החשמל תהיה חשופה לפעולות אכיפה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט. (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

פרויקט "מפת המזהמים" – מעקב "שקוף" על מפגע הפחם בחדרה:

בין הדרישות שהציבו במשרד להגנת הסביבה: המשך שימוש במשפכים טלסקופיים והרטבת הערימות, התחלת ניטור פריקת הפחם במצלמות כדי לתעד זיהום ושידורו לאיגוד ערים המקומי ולמשרד להגנת הסביבה. בהיתר הדגישו את הצורך לסגור את נתיבי התפזרות הפחם משלושה כיוונים על מנת שלא יגיע לבתי התושבים, והוסיפו כי "התוכנית תכלול התייחסות לגובה וסוג הסגירה וסוג מערכות ההרטבה", וכן אבני דרך למימוש השלבים. יש לציין כי לא ניתן להטמין את הפחם בשל החשש מבערה פנימית. 

במשרד להגנת הסביבה מספרים כי מאחורי הקלעים בחברת החשמל התנגדו לדרישה לתחום את ערימות הפחם, בטענה שסגירת האתר מסביבו אינה אפשרית מבחינה טכנית שכן מדובר בשטח גדול מאוד והעלויות גבוהות. 

תיעוד ערמות הפחם במצלמות המעקב בתחנת הכוח אורות רבין (מתוך דוח איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל)

האם בחברת החשמל מתכוונים לעמוד בדרישות ההיתר כפי שנכתב? עדיין מוקדם להגיד, כיוון שההליך אינו חשוף לציבור. ל"שקוף" נודע כי חברת החשמל העבירה את המסמכים ב-28 במרץ למשרד להגנת הסביבה ‎ולאיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון – כרמל‎, אך רק לאחר בחינת גורמי המקצוע במשרד התוכנית תפורסם להערות הציבור. 

במשרד להגנת הסביבה מתעקשים שלא לשתף את הציבור בתוכניות, אלא רק לאחר שיגבשו את עמדתם. במילים אחרות – תושבי שכונת חפציבה לא יקחו חלק בעיצוב התוכנית ולא יחשפו אליה, ומכאן שלא יוכלו להשפיע על השלב שבו עמדות הצדדים מתגבשות וההחלטות הראשוניות מוכרעות. 

הפחם לא ייעלם בקרוב

שכונת חפציבה עצמה עלתה על הקרקע שנים רבות לפני תחנת הכוח, ועוד לפני קום המדינה. כיום, אפשר לראות בקלות את התחנה העצומה ואת הררי הפחם החשוף מהמצוק שבקצה השכונה. למרגלותיו משתרע כביש מספר 2. בכל פעם שעולה רוח מערבית מהים, היא מביאה עימה אל תוך השכונה ענני אבק שחור.

פרויקט "מפת המזהמים" של "שקוף" מלווה את מאבק התושבים בשנים האחרונות ואת אוזלת היד של הרשויות בטיפול במפגע. נוסף להתייחסות לאבק הפחם, היתר הפליטה החדש מחייב את חברת החשמל החל משנת 2026 לחדול משימוש בפחם ולעבור לשימוש בגז בלבד. 

פארק נחל חדרה, הסמוך לתחנת הכוח אורות רבין (צילום: גילי יערי פלאש 90)

ניתן להבין מכך שהטיפול באחסון בפחם יהיה תקף לשנתיים בלבד, שאחריהן ממילא הפחם לא יהיה בשימוש – אלא שבחברת החשמל מודים בתגובה ל"שקוף", שגם כאשר המשק יתבסס על גז, מערומי הפחם יישארו במקומם ובגודלם הנוכחי, "זאת לצורך ביטחון אנרגטי של המדינה", מבהירים. כלומר לולא פתרון ארוך טווח ומשאבים, תושבי חפציבה עתידים לסבול מאבק הפחם עוד שנים רבות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

חברת החשמל הגישה למשרד להגנת הסביבה את תוכניתה לטיפול באבק הפחם בתחנת הכוח אורות רבין  ביום ה', 28 במרץ 2024, משכך לא נדרשה החברה להגיש בקשה להארכת זמן.

בהתאם לתנאי היתר הפליטה של תחנת הכוח (רצ"ב), ולאחר בחינה ואישור גורמי המקצוע במשרד את התוכנית, היא תפורסם באתר המשרד להגנת הסביבה לעיון הציבור.

טרם הסתיימה בחינת המשרד לתוכנית שהוגשה, והיא עלולה להשתנות בעקבות דרישות או הבהרות של המשרד לתוכנית. היא תפורסם לעיון הציבור לאחר אישורה על-ידי המשרד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!