ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הטעיות בפייסבוק והכפשת פעילים: מסע התדמית של עיריית חדרה

פוסט בו חגגה העירייה כותרות מחמיאות ב"דה מרקר" - נמחק לאחר שגילינו ב"שקוף" כי מדובר בתוכן שיווקי • בניסיון לטהר את שמה, עיריית חדרה מכפישה פעילי סביבה ומפרסמת מידע מטעה על חומרת הזיהום בעיר • מה כנראה לא תמצאו על הוול של חדרה: חברת החשמל מספקת 17% מהכנסות הארנונה של העיר
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: מילה אביב, פלאש 90)

עמוד הפייסבוק של עיריית חדרה סיפק לאחרונה הצצה מעניינת למסע הטיהור שהיא עורכת. לא מדובר בניסיון לטהר את האוויר המזוהם שנפלט מתחנת הכוח הסמוכה לעיר, אלא דווקא בניסיון לטהר את שמה. אפשר להבין: הרי מי ירצה לגור בסמוך לתחנת הכוח שנבחרה למקור זיהום האוויר מספר אחת בארץ? 

שלושה אירועים עדכניים מספרים כיצד מנסה העירייה לטהר את שמה: הכפשת פעילי סביבה, התגאות בנתונים מטעים על חומרת הזיהום, והצגה שקרית בפייסבוק של תוכן שיווקי כתוכן מערכתי עיתונאי. ספוילר: במקרה האחרון התערבות "שקוף" הובילה להסרת הפוסט, אחרי רצף הודעות נזעמות מהעירייה ואיום מרומז בתביעת דיבה.

עוד ב"שקוף":

וזאת אגב, כשבמקביל הוגש רק לפני שבוע כתב אישום נגד ראש העירייה, צביקה גנדלמן, בעבירות מרמה והפרת אמונים. ועד שזה יתבהר, עיריית חדרה כל כך דבקה בהחלטה, שהיא לרגע לא עצרה לספר לכם מה נעשה מאחורי הקלעים. 

צביקה גנדלמן (מימין) ראש עיריית חדרה, עם אריה דרעי. אולי ייפגשו במסדרונות בית המשפט (צילום ארכיון: יעקב כהן, פלאש 90)

הטעו ואז מחקו

איזה כיף בחדרה. זה הרושם שקיבלנו ממוסף "דה מרקר" שהתפרסם בחודש אוקטובר והוקדש לעיר. על פני ארבעים עמודים רוויים בפרסומות, בתוספת כתבות מחמיאות מהונדסות היטב, המוסף מתאר שוב ושוב כמה טוב לחיות בעיר הזו. 

בפתח 40 העמודים נפרש ריאיון מחניף עם ראש העיר, על הצלחות הקדנציה שלו תחת הכותרת: "להגיע ראשון לעבודה, כדי ליזום, לחשוב מחוץ לקופסה ולקבל החלטות". וגם, כמובן, על חברת החשמל: "חדרה כעיר האנרגיה הוא נושא שיכול להיות רגיש ועדין", סיפר בריאיון, "בטח עבור אלה שטוענים כי אנחנו חיים בצל תחנת 'אורות רבין' המזהמת". 

"מוסף מיוחד ויוקרתי" – הפוסט המטעה שירד מהרשת
תגובות גולשים לפוסט של העירייה – "עלון יח"צנות מושקע ותו לא"

כמובן שאין בריאיון שמץ ביקורת – וכך הזיהום מתחיל להמיר את מעמדו מעובדה גמורה לטענה בלבד, שלא לומר שמועה. אגב, מה עוד אין במוסף של המחלקה המסחרית של "הארץ"? אזכור לחקירות המשטרה ולמעצר ראש העיר, שפורסמו כבר ב-2018 וסוקרו מאז בהרחבה בכלי התקשורת השונים, בהם עיתון "הארץ".

את ההצלחה השיווקית העירייה חגגה בשבוע שעבר בעמוד הפייסבוק שלה: "העיר חדרה מככבת במוסף מיוחד ויוקרתי שהפיק העיתון הכלכלי דה-מרקר וצורף היום לעיתון", התגאו בעמוד הפייסבוק. "העיתון בחר 10 ערים להתמקד בהן ולסקר את העשייה וההצלחה". 

רק פרט קטן נשכח מהפוסט הזה, והופיע באותיות קטנות, או יותר נכון מזעריות: על גבי צילום המסך של המוסף כפי שעלה בפוסט, מופיעות אותיות דמויות נמלים בהן כתוב: "המחלקה המסחרית תוכן שיווקי". אגב, אפילו תוספים חוסמי פרסומות זיהו זאת מקילומטרים: כדי לראות את התוכן יש להשבית את התוסף, אחרת הוא חוסם את הכתבות ומציג עמודים לבנים ומחוקים.

אפילו תוסף חוסם הפרסומות מזהה את התוכן השיווקי מקילומטרים – ומציג במקומו עמודים לבנים

פניית "שקוף" לדוברות עיריית חדרה, שאגב מפעילה בעצמה את עמוד הפייסבוק, הולידה בתחילה הכחשה, אך הדברים הידרדרו מהר: "עיריית חדרה לא שילמה ולא אמורה לשלם על התוכן המערכתי", טענו. "אין שום הסדר כלכלי בין העירייה לעיתון בנושא התוכן". משם הדברים הסלימו: "עיריית חדרה לא שילמה!! ולא אמורה לשלם!! (סימני הקריאה במקור) עבור הכתבות במוסף. כל טענה אחרת היא לשון הרע!" כתבו בתגובה.

מה אומרים ב"דה מרקר"? מטעם המחלקה המסחרית הבהירו חד משמעית כי מדובר ב"מוסף תוכן שיווקי, כך גם כתוב בשער המוסף ובכל עמוד". עוד הוסיפו כי "המערכת מבקשת להבהיר כי המוסף הינו פרסומי ואין לראות במאמרים המלצה מכל סוג שהוא".

עוד כתבות על סכנת התוכן השיווקי:

איננו יודעים כיצד הדברים התנהלו, אלא רק את התוצאה: לאחר פניית "שקוף" הוסר הפוסט של עיריית חדרה והמוסף נעלם מעמוד הפייסבוק. 

אם כן, המוסף קנוי, העירייה הטעתה את הקוראים, איימה בלשון הרע ולבסוף מחקה בעצמה את הפוסט השקרי. מי קנה את התוכן במוסף? ב"דה מרקר" לא חושפים את הקשר המסחרי, אך גם אם לא מדובר בעירייה עצמה אלא בגוף אחר בעל אינטרס – המשמעות נותנת בעינה.

תחנת הכוח מזהמת פחות? ממש לא

תושבי חדרה נדהמו לאחרונה לגלות עוד בשורה משמחת: תחנת הכוח שמקשה עליהם לנשום אוויר צח כבר איננה מככבת במדד המפעלים המזהמים על פי המשרד להגנת הסביבה. כך לפחות לפי פוסט צוהל שפורסם לכמעט 30 אלף קוראי עמוד הפייסבוק הרשמי של העיר.

"העיר כבר לא נמצאת ברשימת המזהמים הגדולים", חגגו את ניצחונם והוסיפו: "הנתונים מציגים תמונה מעודדת לעיר חדרה, שהמפעלים בשטחה דורגו כבעלי פוטנציאל סיכון נמוך באופן יחסי ולא 'זכו' להגיע לרשימת עשיריית המזהמים הגדולים". 

 אלא שבעיריית חדרה העדיפו שוב להסתיר את האותיות הקטנות ואולי לא לקרוא אותן בכלל. כפי שפרסמנו ב"שקוף" – תחנות הכוח של חברת החשמל אכן חמקו ממדד "ההשפעה הסביבתית" של המשרד להגנת הסביבה, זה שתפס את מרבית הכותרות. אך ברשימה מקבילה שהפיץ המשרד היה ניתן לגלות בבירור: "אורות רבין" בחדרה ניצבת במקום הראשון במדד פליטות הזיהום בישראל.

חודשיים לפני פרסום מדד ההשפעה הסביבתית, המשרד להגנת הסביבה חילק לאותה תחנת הכוח בחדרה ציון אחר לגמרי: המקום הראשון והמפוקפק במדד פליטות הזיהום לשנת 2020

איך זה קרה? הדוח של המשרד להגנת הסביבה אינו משקף מהימנה את מידת זיהום המפעלים בארץ, אלא משקלל מרכיבים נוספים, כמו פעילויות של תרומה לסביבה כמו גם מידת הציות לחוק.

מעבר לזה, הוא בכלל מציג נתונים משנת 2019. חודשיים מוקדם יותר, אותו משרד חילק לאותה תחנת הכוח ציון אחר לגמרי: המקום הראשון והמפוקפק בנתוני מרשם הפליטות המזהמות לסביבה לשנת 2020. כלומר דבר לא השתנה, אפשר להירגע. 

הכפשת פעילי סביבה במקומון

הפוסט המטעה של עיריית חדרה היכה גלים ועורר את זעמם של פעילי סביבה ותושבים. עדי וולפסון, מומחה לקיימות ופרופסור להנדסה כימית, וגם פובליציסט באתר העין השביעית,  הסביר לעוקביו בפייסבוק את הטעות שפרסמה עיריית חדרה.

"הלו, עיריית חדרה, שומעת?" כתב, "נראה לי שלפני שנושמים לרווחה, תרתי משמע, ומוציאים פוסט שכזה, כדאי לבדוק וללמוד את העובדות". וולפסון המשיך ותיאר מדוע פרשנות העירייה לדוח שגויה ואין כל סיבה לחגוג. 

אלא שלעיריית חדרה זה לא שינה דבר. השבוע פורסמה ידיעה קטנה במקומון mynet בחדרה. הכתבת מירית גולן דיווחה על הפוסט המקורי של העירייה ובעקבותיו את התגובות ברשת של פעילי סביבה. איך הגיבה העירייה לכתבה? בהכפשות: "צר לנו מאוד שאלו שמגדירים את עצמם 'קהילת אנשי איכות הסביבה' מתכחשים לנתונים שמפרסם המשרד להגנת הסביבה", כתבו. "כנראה שהסיבות שמנחות את אותם פעילים, הן לא לגמרי איכות הסביבה". 

העירייה הגיבה לביקורת בהכפשות: "כנראה שהסיבות מנחות את אלו שמגדירים את אותם פעילים הן לא לגמרי איכות הסביבה"

במילים אחרות, עיריית חדרה לא רק שלא פרסמה הבהרה, אלא רמזה כי עומד אינטרס סמוי מאחורי הביקורת של וולפסון ואחרים נגדה.

17% מהכנסות הארנונה – מגיע מתחנת הכוח

למי באמת יש אינטרס להסתיר את חומרת הזיהום? קשה לסמוך על עיריית חדרה שתספק לתושביה את התמונה המלאה, וגם על מוספי התוכן השיווקי מבית "הארץ". 

הנה עובדה שכדאי לדעת: עיריית חדרה מקבלת מדי שנה מחברת החשמל ארנונה בגובה 62 מיליון שקל, כך לפי נתוני חברת החשמל. רק כדי לסבר את האוזן, בספר התקציב של העיריה נכתב כי הכנסות הארנונה לשנת 2020 היו קרוב ל-350 מיליון. כלומר כ-17% מהכנסות הארנונה של עיריית חדרה הן רק מחברת החשמל. הכול חוקי וכשר, אך כנראה שאת המידע הזה העירייה לא תפרסם בראש חוצות לתושבים בעמוד הפייסבוק.

יש לציין כי חברת החשמל היא חברה ממשלתית וככזו היא אינה יכולה לתרום לעירייה כסף. אבל מבדיקת "שקוף" מתברר שהיא יכולה להעניק פעילות שוות כסף לעירייה: כך למשל בדוח קיימות של חברת החשמל של שנת 2019 פורסם כי בשנת 2017 הוקם תיכון מקצועי בשטח ההדרכה של חברת החשמל בשכונת חפציבה בחדרה, המיועד לתלמידי הסביבה.

חברת החשמל לא תורמת לעירייה – אך מספקת פעילויות לילדים (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

עוד פורסם כי הוקמה תכנית לימודים מיוחדת בשיתוף טכנודע חדרה. באתר החברה פורסם כי חברת החשמל מקיימת פעילות קהילתית לתושבי שכונת אולגה. כלומר חברת החשמל לא רק שמספקת לעירייה ארנונה גבוהה, אז גם פעילות קהילתית חשובה. שוב, אין לנו טענות נגד פעילות חברתית, רק שצריך להציג גם פה את כל הסיפור.

אבל רגע, זה לא הכול. האם התחנות המזהמות ייסגרו בשנת 2022, ממש עוד רגע, כפי שהורתה הממשלה? מה יקרה לארנונה של העיר כשנעבור לאנרגיות מתחדשות? לפני כשבועיים הודה מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך בוועדה בכנסת כי היא לא תעמוד ביעדים. לדבריו, אין לחברה אפשרות לסגור את התחנות הפחמיות עד 2022. התחנות הפחמיות ימשיכו לפעול, ולצידן יקומו עוד טורבינות גז. 

בדקנו עם חברת החשמל – האם בקרוב שטח החברה צפוי לגדול? האם תהיה לזה השפעה על הארנונה? "סביר להניח שכן", ענו לנו. הנה בשורות טובות לעיריית חדרה: הארנונה צפויה עוד לגדול.

חשוב לציין, עיריית חדרה אינה תומכת בזיהום חלילה ונבחרי העיריה תומכים בסגירת התחנות המזהמות. הם אף הציגו פעילות משמעותית במאבק בתחנות כוח אחרות שאמורות היו לקום בסמוך לעיר. אבל כשמנסים לקרוא את המפה, אי אפשר להתעלם הכנסות הארנונה העצומות, הרחבת הפעילות הסביבתית חברת החשמל, והדוח הממשלתי שהציב את אורות רבין במקום הראשון במדד זיהום האוויר. אך אל מול כל זאת, נראה שהעירייה עושה מאמצים כדי להציג תמונה הפוכה לחלוטין. 

תגובת עיריית חדרה: "לשון הרע!"

מעיריית חדרה נמסר:

" 1. עיריית חדרה פרסמה נתונים מדו"ח שהופק על ידי המשרד להגנת הסביבה.

2. עיריית חדרה לא שילמה!! ולא אמורה לשלם!! עבור הכתבות במוסף. כל טענה אחרת היא לשון הרע!

 3. לא הסתרנו כלום, היות שלא אנחנו פרסמנו את הדו"ח אלא המשרד להגנת הסביבה והדו"ח פורסם בכלי תקשורת רבים.

 4. במידה ואין לכם את הדו"ח נשמח להעביר לכם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. צבי גנדלמן נאשם בפלילים, ממשיך לבזבז כספי הציבור בשיא חוצפתו

    משה נעים | kan_naim
    במאמר המרכזי בחוברת של "דה מרקר" על ראש העיר ועיריית חדרה שהופצה בדפוס ובאינטרנט, נכתב; "העיר חדרה, הפכה בשנים האחרונות שם נרדף לאיכות חיים, סביבה ירוקה, חיי קהילה וחינוך מגוון ומעולה לילדים ולבני נוער המתגוררים בה. מי שמוביל את המהפכה התדמיתית אותה עוברת חדרה הוא ראש העיר צביקה גנדלמן, היושב על כיסא העירייה מאז שנת 2013" ◄ מעיון חטוּף בחוברת שיר ההלל לגנדלמן והעיר חדרה, הבנתי מיד, כי כל התכניות של גנדלמן באשר לעתיד העיר חסרת המזל, עדיין לוטות בערפל ובעיקר פיח ב-עיר ("עלאק") האנרגיה.
    https://kanisrael.co.il/%d7%a6%d7%91%d7%99-%d7%92%d7%a0%d7%93%d7%9c%d7%9e%d7%9f-%d7%a0%d7%90%d7%a9%d7%9d-%d7%91%d7%a4%d7%9c%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%99%d7%9a-%d7%9c%d7%91%d7%96%d7%91%d7%96-%d7%9b%d7%a1/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!