ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השבוע שהיה בכנסת: האופוזיציה מגיעה למשכן פחות מהקואליציה

בדיקת "שקוף": יוזמי המהלך לביטול הפגרה שכמעט לא נמצאים במשכן וכמעט לא מצביעים על חוקים, וגם: הנעדר הקבוע • כל הנתונים מהשבוע שעבר בכנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

על רקע דרישתם של חברי כנסת מהאופוזיציה, ובראשם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד לבטל את פגרת הכנסת שתחל בעוד כשבוע וחצי, בדקנו – איך ניהלו נבחרי הציבור את זמנם במשכן הכנסת בשבוע האחרון? נתוני "שקוף" מציירים תמונה לא מחמיאה במיוחד לחברי האופוזיציה באופן כללי, ובייחוד ליוזמי המהלך לביטול הפגרה

מטרת פרסום נתוני הנוכחות השבועיים במשכן שונה מעט מפרסום הפרלמטר המסכם מושב, שנת עבודה או כנסת. בעוד שהפרלמטרים המסכמים נועדו להצביע על חברי כנסת בולטים בעשייה הפרלמנטרית במשכן הכנסת, בחתך של נוכחות בכנסת, בוועדות, הצבעה במליאה, הגשת שאילתות והגשת הצעות סדר, פרלמטר שבועי כולל רק שניים מהפרמטרים האלה – נוכחות בכנסת וכמות ההצבעות בשבוע החולף. 

ומה אפשר ללמוד מהנתונים? שיאן הנוכחות במשכן הכנסת בשבוע שעבר, בין התאריכים 17 במרץ ועד 21 במרץ, הוא יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה, שנכח בחמשת ימי העבודה של הכנסת כמעט 56 שעות, כלומר 11 שעות עבודה בכל יום בממוצע. 

צמוד אליו ניתן למצוא את ח"כ עמית הלוי (הליכוד) עם 55 שעות נוכחות שבועיות במשכן. במקום השלישי ניתן למצוא את יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) עם 49 שעות נוכחות, אחריו את ח"כ משה פסל (הליכוד) עם כמעט 44 שעות נוכחות, ובמקום החמישי את ח"כ יונתן מישרקי (ש"ס) עם כמעט 41 שעות נוכחות. 

איימן עוד, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתחתית הטבלה אפשר למצוא שני חברי כנסת מיש עתיד, ח"כ טטיאנה מזרסקי וח"כ משה טור פז, שלא נכחו בכלל בשבוע שעבר בכנסת. מהפרופיל של ח"כ טור פז בטוויטר ניתן ללמוד שהוא שהה בארה"ב כדי "להביא את קולה הלא נשמע של ישראל לקהילות היהודיות בניו יורק ואת חובתינו להחזיר את החטופים הביתה", כדבריו. מטעמו של הח"כ נמסר ל"שקוף" כי הוא הוזמן יחד עם ח"כ דן אילוז (ליכוד) להגיע לקהילה בארה"ב, לשאת דברים בנושא החטופים, ושהשניים התקזזו על ההצבעות במליאה לפני צאתם לחו"ל. מזרסקי מסרה כי סעדה את אביה לאחר שעבר ניתוח דחוף ומציל חיים.

מעליהם ברשימה ניתן למצוא את יו"ר ש"ס אריה דרעי, המאכלס באופן די קבוע את המקומות האחרונים בטבלאות הנוכחות בכנסת, גם בתקופת המלחמה וגם לפניה. דרעי הגיע השבוע לכנסת למשך שעה שלמה ו-21 דקות בלבד. מעליו ברשימה נמצאת ח"כ מיכל שיר סגמן (יש עתיד), עם נוכחות של 4:49 שעות, מעליה ח"כ דן אילוז (ליכוד), שטס כאמור לארה"ב במשלחת. 

מעל אילוז נמצאים שניים מראשי האופוזיציה, שניסו בשבוע שעבר להניע מהלך לביטול הפגרה יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד. טענתם הייתה שבשעת מלחמה אסור לחברי הכנסת לצאת לפגרה כיוון שעליהם לפקח היטב על פעילות הממשלה בוועדות הכנסת ובמליאה. 

עד כמה הואילו שניהם לפקח על פעילות הממשלה בכנסת בשבוע שעבר? ליברמן נכח רק ביום שני במשכן, בזמן כולל של 7:11 שעות. לפיד נכח גם הוא רק באותו יום, בזמן כולל של 9:19 שעות בלבד.

דרעי במליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הסיעות שחברי כנסת מטעמן שהו הכי הרבה זמן בכנסת שבוע שעבר הן: חד"ש-תע"ל עם יותר מ-35 שעות שהייה בממוצע לח"כ, הציונות הדתית עם יותר מ-31 שעות, ש"ס ועוצמה יהודית עם 30 שעות, והליכוד עם 28 שעות בממוצע לח"כ. 

בתחתית ניתן למצוא את רע"ם עם 20 שעות נוכחות במשכן בממוצע לח"כ, ישראל ביתנו ויש עתיד עם 22 שעות, המחנה הממלכתי עם 26 שעות, יהדות התורה עם 26 שעות, והעבודה עם 27 שעות בממוצע לח"כ. 

אף שהמקום הראשון מאויש כאמור על ידי ח"כ מהאופוזיציה, איימן עודה, בין 20 הראשונים בכמות הנוכחות בכנסת ניתן למצוא רק 6 אנשי אופוזיציה, כולל אותו. כל חבר כנסת מהאופוזיציה שהה בשבוע שעבר במשכן הכנסת כ-23:47 שעות בממוצע, בהשוואה לכל חבר כנסת מהקואליציה ששהה בממוצע 28:16 שעות. כלומר חברי הקואליציה שהו בשבוע שעבר בממוצע כ-16% יותר מאשר חברי האופוזיציה.

גם בהצבעות – הקואליציה משתתפת יותר

הממד הנוסף שבדקנו היה הצבעות במליאה. בשבוע שעבר התקיימו 92 הצבעות בכנסת. שניים חולקים ביניהם את המקום הראשון בטבלת שיאני ההצבעות במליאה: ח"כ אופיר כץ, יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, וח"כ נאור שירי (יש עתיד) ששניהם השתתפו ב-80 הצבעות במליאה, כלומר נתון יפה של השתתפות ב-87% מכלל ההצבעות. 

במקום השני נמצא ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) עם נתון של 77 הצבעות (84%), אחריו ח"כ מירב בן ארי, יו"ר סיעת יש עתיד, עם 71 הצבעות (77%), ח"כ ארז מלול (ש"ס) ממוקם אחריו עם 69 הצבעות (75%), ובמקום החמישי ח"כ אריאל קלנר עם 67 הצבעות (73%). 

את המקום האחרון בהצבעות במליאה חולקים שישה חברי כנסת שלא הצביעו ולו פעם אחת: דרעי, ליברמן, מזרסקי, טור פז, ח"כ שרן השכל (הימין הממלכתי) ואילוז. 

ח"כ אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מעליהם נמצאים ארבעה חברי כנסת שהצביעו בהצבעה אחת בלבד: לפיד, ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), ח"כ דני דנון (ליכוד), ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד). מעליהם נמצאות שלוש ח"כיות, שכל אחת מהן השתתפה בארבע הצבעות בלבד: ח"כ מיכל שיר סגמן (יש עתיד), ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) ויו"ר העבודה מירב מיכאלי. 

מעליהן עם חמש הצבעות אפשר למצוא את שיאן הנוכחות בכנסת בשבוע שעבר – ח"כ איימן עודה, שאף ששהה בכנסת יותר מכולם – הוא כנראה לא טרח בשעות שהותו לתרגם אותן לשיא של הצבעות במליאה.

בדיקה רוחבית של תוצאות חברי האופוזיציה מול הקואליציה מעלה שממוצע ההצבעה של חברי האופוזיציה עומד על 42 הצבעות לכל חבר כנסת, כלומר 46% הצבעה מכלל 92 ההצבעות, בעוד ממוצע ההצבעות של חברי הקואליציה עומד על 49 הצבעות, כלומר 53% הצבעה. אם ניקח בחשבון שהאופוזיציה סובלת מנחיתות מספרית מתמדת של 72 מול 48 ח"כים, וכי היא כושלת בהגעה להצבעות בשיעור גבוה יותר מחברי הקואליציה, הרי שהתוצאה היא הרחבת הפער בתוצאות במליאה בין האופוזיציה לקואליציה.

הסיעה שחבריה הצביעו בממוצע הכי הרבה פעמים בכנסת שבוע שעבר הייתה סיעת הציונות הדתית, עם ממוצע הצבעה של כמעט 58 הצבעות לכל ח"כ. מתחתיה ניתן למצוא את עוצמה יהודית עם 54 הצבעות, רע"ם עם 52 הצבעות, הליכוד עם 50 הצבעות, וש"ס עם 49 הצבעות בממוצע לח"כ. 

במקום האחרון נמצאת סיעת ישראל ביתנו עם פחות מ-35 הצבעות בממוצע לח"כ, מעליה חד"ש-תע"ל עם 37 הצבעות, יהדות התורה בתוצאה דומה, מפלגת העבודה עם 39 הצבעות, ויש עתיד עם 44 הצבעות בממוצע לח"כ.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. יש להם גיבוי מהתקשורת
    שלא מציגים את הנתונים לציבור
    למרות שיש להם נתונים מדויקים על הנעדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!