ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עוד חומר מזהם יועבר לבית הזיקוק באשדוד – התושבים דורשים החמרה באכיפה

למפעל יוזרם בקרוב חומר מסוכן נוסף מסוג קונדסנט, ללא פתיחה של תנאי היתר הפליטה והחמרה בפיקוח • "מול מפרי חוק סדרתיים, זה הזמן להקשיח את התנאים", דורשים תושבים • במקביל, תושבי האזור לא מעודכנים על בעירה מתמשכת של לפיד בית הזיקוק • שאלת התנהלות בית זיקוק אשדוד תעמוד לדיון השבוע בוועדת הסביבה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נמצא בעקביות בצמרת המפעלים המזהמים בישראל. בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)
נמצא בעקביות בצמרת המפעלים המזהמים בישראל. בית הזיקוק באשדוד (צילום: מגמה ירוקה)

כבר שלושה שבועות שהלפיד של בית זיקוק אשדוד (לשעבר פז"א) בוער לסירוגין ובעוצמה רבה, ומדאיג את תושבי יבנה והסביבה שצופים בו. הבערה יכולה ללמד על תהליכים שגרתיים מצד אחד או על תקלה, אולם איש מבין הגורמים המעורבים לא טורח ליידע את התושבים, להרגיע או לספק הסבר. יתרה מזו, לאחר פניית "שקוף", במשרד להגנת הסביבה אמנם הסבירו שמדובר בעבודה שגרתית, אבל גלגלו את שאלת האחריות לדווח על כך ולהרגיע לפתחו של בית הזיקוק. בתעשיית הנפט מצידם, התעלמו במופגן מהשאלה ואף סירבו להגיב לשאלות המשך או לטענות המשרד להגנת הסביבה.    

שאלת האחריות של הנהלת בית זיקוק אשדוד וההתנהלות שלהםיעמדו לדיון ביום שני הקרוב בוועדת הפנים והגנת הסביבה. נושא הדיון, שיזם ח"כ אברהם בצלאל (ש"ס), יעסוק בסיכון לסביבה בהעברת חומר מסוכן מבתי הזיקוק בחיפה לאשדוד. "אשדוד היא לא החצר האחורית של מדינת ישראל, שלומם ובריאותם של תושבי אשדוד והסביבה חשובים בדיוק כמו של אלה במרכז הארץ", אמר בצלאל ל"שקוף", לקראת הדיון. "כיו"ר הוועדה לצמצום פערים, קיימתי דיונים בנושא בתי הזיקוק באשדוד וגם כעת, דרשתי לקיים את הדיון בוועדת הפנים". 

הדיון בוועדה יעסוק בהסכם שנחתם לפני כשנה בין בית הזיקוק, חברה ציבורית שאז עוד היתה בשליטת חברת הנפט פז, עם בעלי מאגר הגז לווייתן לאספקה שוטפת של קונדנסט. מדובר בנפט קל המופרד מהגז הגולמי המגיע ממאגרי הגז, שעד כה סופק לבתי הזיקוק בחיפה ללא תמורה. החומר משמש בדרך כלל ליצירת תזקיקי נפט ומחליף חלק מהנפט הגולמי המיובא מחו"ל. במילים אחרות, התהליך חוסך כסף רב לשני הצדדים – בתי הזיקוק לא ייאלצו לרכוש נפט גולמי יקר המיובא מעבר לים וישקיעו פחות אנרגיה בזיקוק הנפט הקל ביחס לזו המושקעת בנפט הגולמי הכבד, ואילו מפיקת הגז מצאה פתרון מקומי וכלכלי לחומר שהיא מחויבת להיפטר ממנו על מנת להזרים את הגז הנקי ליבשה.

התושבים לא מעודכנים. הלפיד הבוער באשדוד

אלא שבמשוואה הכלכלית הזו, שוב שכחו את הציבור. פעם אחר פעם בית זיקוק אשדוד מתנהלים כמפרי חוק סדרתיים ולמעשה, בשש השנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה ניהל נגדם לא פחות משמונה הליכים שונים. אם לא די בזה, החברה מכבבת בחמישיה הפותחת של מדד ההשפעה הסביבתית (והשלילית) של המשרד להגנת הסביבה כבר עשור ברציפות. מדובר בדירוג 45 חברות ציבוריות וממשלתיות שמחזיקות ב-123 מפעלים ברחבי הארץ והניקוד השלילי ניתן לחברה בעיקר על הפרות.

בעשור האחרון חברת הנפט זומנה לשימועים, קיבלה התראות, ואף הוטלו עליה מאות אלפי שקלים קנסות בשל זיהום אוויר. חלק מההליכים עדיין נמשכים ואחרים הסתיימו בקנס עלוב: 700 אלף שקל ב-2018 ו-900 אלף שנה לאחר מכן. רק בחודש ינואר האחרון בתי הזיקוק הוזמנו לשימוע בחשד לחריגות במזהמים וזאת לצד חמישה מקרים של פליטת עשן נראה לעין מלפיד המפעל בחודשי הקיץ. 

"בית הזיקוק לומד את החומר ויגיב במסגרת השימוע", מסרו אז בתגובה לפניית "שקוף". "חשוב לציין, כי בית הזיקוק מקפיד על עמידה מלאה בדרישות המחמירות של גורמי האכיפה", טענו. אלא שבאוגוסט  המשרד להגנת הסביבה קבע כי הזיהום שנפלט מהתעשייה באשדוד גבוה יותר מאשר הזיהום ממפרץ חיפה, בכמעט כל הפרמטרים. 


צ'ופר במקום הגברת פיקוח

לקראת הדיון, התושבים המודאגים דורשים שהמשרד להגנת הסביבה יתנה את העברת הקונדסט בפתיחה של תנאי היתר הפליטה והחמרה באכיפה "מול מפרי חוק סדרתיים, זה הזמן להקשיח את התנאים ולא לחלק צ'ופרים", אמרה ל"שקוף" רעות כהן, תושבת יבנה ומארגנת קהילתית ממגמה ירוקה.  "לא ברור כיצד חברה שמדי שנה מדורגת בטופ חמיש התעשיות המזהמותבמדד ההשפעה הסביבתית של המשרד להגנת הסביבה, ולא פועלת אפילו באופן המינימלי ביותר ליידע את הציבור על פשר הלפיד שבוער בלהבה עוצמתית מזה כשלושה שבועות רצוף, תקבל לידיה הטבות כלכליות על חשבון בריאות הציבור ועל חשבון הסביבה, מבלי שאף אחד ישאל שאלות", הבהירה. "יש כאן ציבור ער ומודאג, הדבר הזה לא עובר לידינו בשקט"

התושבים דורשים בין היתר שהרשויות יחייבו את בית זיקוק אשדוד לחשוף לציבור כולו את תיעוד המצלמות שמסביב לשעון משדרות למשרד להגנת הסביבה את פעילות הלפיד. הנושא נידון בדיון האחרון בכנסת בנושא הזיהום מאיזור התעשייה אשדוד, אז הבטיחו במשרד שיבדקו את הנושא.

כעת – החברה, שכבר שלושה שבועות הלפיד שלה דולק בעוצמה ללא הסבר, עתידה לקבל חומר מזהם נוסף לרשותה: "הקונדנסט המופק מגז גולמי הוא חומר נדיף", הסביר יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית". "יש לוודא קיום אמצעים להפחתת פליטות גזים ממנו, חלקם רעילים וחלקם מסרטנים", הזהיר והוסיף כי העומס הזיהומי באזור התעשייה באשדוד הינו מהגבוהים בישראל. 

"כל עוד אנו כבולים לדלקי מאובנים, נמשיך לפגוע בבריאות הציבור ובסביבה. הפתרונות ידועים – חישמול התחבורה והתעשייה, הפחתת נסועה פרטית, תחבורה ציבורית נגישה וחשמלית, אנרגיה מתחדשת לייצור החשמל ואגירתה, וכדומה. זה מה שאנחנו מצפים מנבחרי הציבור שלנו לקדם, במקום לגלגל חומרים מזהמים מאזור אחד למשנהו".

תגובת המשרד להגנת הסביבה

"בתי זיקוק אשדוד מקיימים פעולות אחזקה שגרתיות. כתוצאה מפעולות אלו מוזרמים עודפי גז לשריפה בלפיד – וזאת הלהבה שנראית. הלפיד נועד למטרה זו ומוסדר כך בהיתר הפליטה. בתקופה זו לא נמדדו חריגות של בנזן בתחנות הניטור הסביבתיות באשדוד. נתוני איכות האוויר משודרים באפליקציית "אוויר בסביבה" של המשרד והם נגישים לציבור כל העת. באשר ליידוע הציבור על פעולות אחזקה יזומות ועל פעילות הלפיד אנו מציעים לפנות ישירות לבית הזיקוק".

תגובת בתי הזיקוק

"בבית הזיקוק מתקיימות פעולות אחזקה שגרתיות. בשל פעולות אלו מוזרמים עודפי גז בעירה לשריפה בלפיד, דבר אשר גרם לסירוגין ללהבה גבוהה. יודגש כי לתהליך זה אין השפעה סביבתית או בריאותית. עבודות התחזוקה הן דבר שבשגרה והן מתואמות עם כלל הגורמים הרלוונטיים. אין קשר בין הבנזן לבין בערת הלפיד ובכל אופן הערכים נמוכים ואינם מהווים חריגה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!