ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לא לשכוח את הפתק השני: כל הרשימות ברחובות

בהשוואה לבחירות המקומיות הקודמות, הסבב הנוכחי צפוי להיות סוער במיוחד. ארבעה מתמודדים לראשות העיר, ועוד 11 רשימות מבקשות לתפוס מקום במועצת העיר. ייצוג הנשים לוקה, כרגיל, בחסר. ומה ניתן ללמוד על חלוקת המנדטים האפשרית מהבחירות האחרונות לכנסת?
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

פתק צהוב לראשות ופתק לבן לרשימה (צילום ארכיון: אהרון קרוהן, פלאש 90)

הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו מחר (שלישי) על רקע הלחימה המתמשכת ברצועת עזה. בעיר רחובות, ארבעה מתמודדים על ראשות העיר: ראש העיר המכהן מ-2009, רחמים מלול, שיתמודד בפעם הרביעית; יו"ר האופוזיציה, מתן דיל; ממלא מקום ראש העיר, זהר בלום; וסגן ראש העיר, יניב מרקוביץ.

מי שיקבל או תקבל את מרב הקולות, יהיו ראש או ראשת המועצה הבאים שיכריע ברגעים משמעותיים, ביטחוניים ופוליטיים, את גורלה של המועצה, אופיה ודמותה, בסיומה של קדנציה רווית אתגרים לשלטון המקומי. אך הרכבה של המועצה לא פחות חשוב: לצד ההצבעה על ראש או ראשת המועצה, כל אחד ואחת רשאים להצביע בפתק נוסף, הפתק הלבן, לרשימה, שמתפקדת באופן דומה להצבעה למפלגה בבחירות בכנסת.

ברחובות יש 162,836 תושבים, מתוכם 116,662 בעלי זכות בחירה. בבחירות הקודמות, שהתקיימו ב-2018, מלול היה מתמודד יחיד וקיבל 63% מהקולות. זאת בזמן ש-37% מתושבי העיר החליט שלא לבחור בו. בגלל היעדר התחרות, סבב הבחירות הקודם לא היה מרגש במיוחד. אך הפעם, כאמור, המצב שונה.

11 רשימות מתמודדות בבחירות הקרובות על 25 מקומות במועצת העיר (מסודרת לפי מספר המנדטים בבחירות הקודמות):

"החינוך בראש" בראשות זהר בלום

בלום הוא מ"מ ראש העיר ומחזיק תיק החינוך קרוב ל-20 שנה. בבחירות הקודמות זכתה הרשימה בראשותו לחמישה מנדטים. במצע שלו הוא מתייחס בין היתר, לתחבורה ציבורית ומופעי תרבות בשבת: "אקים בפארק המדע היכל קונגרסים והופעות רב תכליתי שבו יתקיימו מופעי תרבות ופנאי שיעבוד במהלך כל ימות השבוע". בנוסף נכתב שם כי "אפעל לתכנון ויישום של פתרונות תחבורה ציבורית בסופי שבוע למרכזי בילוי ופנאי בהסכמה רחבה".

בחמישייה הראשונה ברשימה מתמודדים: אוה גור, אבי קינד, אורית שרגאי ושמואל דאנזאן. 

מימין לשמאל: יניב מרקוביץ', זהר בלום ומתן דיל, המתמודדים לראשות עיריית רחובות.

"רחובותי" בראשות מתן דיל

דיל הוא יו"ר האופוזיציה ובעבר כיהן כסגן ראש העיר. הוא רץ ברשימה עצמאית, ללא כל תמיכה מהמפלגות הארציות, למרות שב-2019 מונה למנהל מטה הבחירות הארצי של הליכוד. בבחירות הקודמות רשימתו זכתה בחמישה מנדטים. 

דיל מבטיח בתכנית העבודה שלו כי "תקציב העירייה יהיה נגיש, קריא, וברור לכל. תכנית עבודה שנתית ורב שנתית, תהיה סוף סוף מקושרת לתקציב. תכניות העבודה תקבענה לפי תקציבים מדויקים במטרה לשמור על קופת העירייה להימנע מגירעון ולהפנות משאבים למטרות הנמצאות בעדיפות התושבים כגון שדרוג מערכת החינוך".

בחמישייה הראשונה ברשימה מתמודדים: קארין ברגינסקי, דני מרשה, מיכל וולקני גולן ויובל סימן טוב.

"אחדות" בראשות רחמים מלול

מלול הוא ראש העיר הנוכחי, מכהן ברצף כ-15 שנה. "אחדות" היא רשימה חדשה: בבחירות הקודמות מלול עמד בראש "הליכוד", שהשיגה ארבעה מנדטים. רשימת "אחדות" לא פרסמה מצע לקראת הבחירות הקרובות. בחמישיה הראשונה מתמודדים: גיא צור, אורנה גרידי-חן, טלי גמליאל ושלום אטיאס.

הליכוד בראשות אביב איטח למועצת העיר 

איטח משמש כיום כחבר המועצה מטעם רשימת "רחובותי", של מתן דיל, לאחר שבבחירות הקודמות עזב את רשימת הליכוד. כעת, הוא חזר לרשימת הליכוד ומתמודד בראשותה. לשעבר נשיא התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית. בבחירות הקודמות רשימת הליכוד קיבלה ארבעה מנדטים, כשיושב הראש שלה היה ראש העיר המכהן, רחמים מלול.

בחמישייה הראשונה מתמודדים: רונן אהרוני, עודד עמרם, רעות עותמי ושירה סול זנו.

"רחובות אחת", כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו, בראשות יניב מרקוביץ'

מרקוביץ הוא סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר, פרויקטים קהילתיים וקשרי חוץ. בבחירות הקודמות קיבלה הרשימה בראשותו שלושה מנדטים. 

במצע הבחירות שלו מתייחס מרקוביץ' לחשיבות שיתוף הציבור בהחלטות המתקבלות במועצה: "ניהול העירייה יהיה מקצועי ובשיתוף הציבור תוך ניטור ובקרה, ובשקיפות מלאה כלפי הרשויות המבקרות ובמיוחד כלפי הציבור". 

מצע "רחובות אחת" מתייחס לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת: "נפעיל תחבורה עירונית בשבת תחת הפרויקט 'נעים בסופ"ש' אך ורק מרחוב הרצל ובכפוף להסכמות הסטטוס קוו".

בחמישיה הראשונה מתמודדים: יוליה קפלן, דניאלה בש סגל, שאול צגהון ויקי ניסנבאום.

"רחובות חופשית ומאוחדת", בראשות איטל בציר אלשיך ושוקי קרומר

הרשימה היחידה בעיר בהובלת אישה. בציר אלשיך התמודדה בבחירות הקודמת מטעם "רחובות חופשית מרצ" וקיבלה שני מנדטים. קרומר, שהיה חבר מועצה עד 2011, הודיע כי יחזור להתמודד למועצה במסגרת רשימת "הבית של האזרחים הוותיקים והתרבות" ובחודש ספטמבר הם התאחדו לרשימה אחת.

במצע של הרשימה יש התייחסות, בין היתר לנושאים הבאים: תחבורה עירונית בסופ"ש, הקצאות קרקע ומתן משאבים ומבני ציבור באופן שוויוני לכלל האוכלוסיות ופיקוח תכנים בחינוך תוך מעורבות הורים לשמירה על ציביון יהודי חופשי בביה"ס.

בחמישיה הראשונה מתמודדים: שוקי קרומר, מרגלית וגר, אברהם ברנרדו פדר וירדן מן.

שלטי בחירות ברחובות (צילום: עפר לבנת)

"הבית של כולנו", בראשות אמיתי כהן 

כהן הוא סגן ראש העיר (ללא שכר), יו"ר רשת "חוויות" ומחזיק תיק מורשת ישראל ונוער בסיכון. בבחירות הקודמות קיבלה רשימתו שני מנדטים ויחד איתו נכנס למועצה עו"ד אבי מוזס, מחזיק תיק לוגיסטיקה ותחזוקה במועצה שגם בבחירות הנוכחיות מתמודד במקום השני ברשימה.

בחמישייה הראשונה מתמודדים: אבי מוזס, שרית סופרין, יעקב צאלון הראל ואורית חיה לאופר.

ש"ס בראשות אלדד גדסי מיסודו של מר"ן הרב עובדיה יוסף זצ"ל

גדסי מחזיק תיק תרבות תורנית במועצה, לשעבר יו"ר המועצה הדתית ברחובות. בבחירות הקודמות הרשימה רצה בראשות אבנר אקוע והשיגה שני מנדטים. ברשימה אין אף אישה.

בחמישייה הראשונה מתמודדים: שי קזיוף, אברהם ישעיה בוקובזה, אבשלום ועלני ומאיר רפאל פרץ ישראל.

"דגל התורה ותנועת התשובה" בראשות אפרים בן גד

בן גד הוא רב בית החולים קפלן ברחובות מ-2012 ומקהילת "דורשי השם". הוא החליף את חבר המועצה שלמה מונטג, שהחזיק בתיק החינוך החרדי במועצה. בבחירות הקודמת הרשימה שלו רצה במסגרת איחוד עם ש"ס וקיבלה שני מנדטים. ברשימה אין אף אישה. בחמישיה הראשונה מתמודדים: אליהו נדיב, בוריס לואנט, חיים ביטון אליהו ודוד קלפיש.

"הרשימה החסידית חברתית אגודת ישראל ובלתי מפלגתיים", בראשות פנחס הומינר

הומינר הוא מחסידות קרעטשניף, מחזיק תיק הכספים ואחראי על קידום פעילות בין מגזרית. בבחירות הקודמות הרשימה שלו קיבלה מנדט אחד. ברשימה אין אף אישה. בחמישיה הראשונה של הרשימה מתמודדים: מרדכי יונתן ביטון, פנחס שלום וייס, שמואל טייטלבוים וצבי וינטראוב גפני.

"חב"ד בעירייה עוזרים לכולם", בראשות זאב ליפסקר 

ליפסקר הוצב במקום השלישי ברשימת "הבית היהודי" של אמיתי כהן בבחירות הקודמות, אך לא נכנס למועצה מאחר שהרשימה קיבלה שני מנדטים בלבד. כעת, הוא רץ עם רשימה משלו. ברשימה אין אף אישה.

בחמישייה הראשונה מתמודדים: רפאל שמואל חממי, אברהם ביטקין, מנחם מנדל קניג וג'ארד לורן גולדפרב.

איך הצביעה רחובות לכנסת ה-25?

הרשימות שזכו למירב המנדטים בבחירות הקודמות לרשויות המקומיות היו: "החינוך בראש" של בלום ו"רחובותי רחובות ביתנו הירוקים" בראשות דיל, כל אחת מהן זכתה בחמישה מנדטים. דיל בחר לא להיכנס לקואליציה בעוד בלום חבר לראש העיר מלול וכיהן כממלא מקומו. בבחירות הקודמות זכו הרשימות הדתיות-חרדיות של אגודת ישראל, הבית היהודי וש"ס-דגל התורה, ביחד בחמישה מנדטים.

רחמים מלול, ראש עיריית רחובות (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

בהיעדר סקרים עדכניים, קשה להעריך מי יתחזקו בבחירות הקרובות, אבל כשבוחנים את תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 ברחובות, שהתקיימו בנובמבר 2022, ניתן לקבל תמונת מצב אפשרית. כך, ניתן לראות כי הליכוד זכתה למרב הקולות – 25.77% מתושבי רחובות הצביעו למפלגה בבחירות לכנסת. אביב איטח ירוץ בשיתוף המפלגה בבחירות הקרובות, לאחר שב-2018 היה זה מלול שרץ בתמיכתם.

יש עתיד הייתה במקום השני, עם 23.10% מהקולות ברחובות. נציגה בעיר הוא זהר בלום. הציונות הדתית זכתה ב-13.07% מהקולות ברחובות – נציגה לבחירות המקומיות הוא אמיתי כהן. המחנה הממלכתי זכתה ל-10.56% מהקולות – ונציגה בבחירות המקומיות הוא יניב מרקוביץ. ש"ס ויהדות התורה זכו יחד ב-12% מקולות הבחורים ברחובות (ש"ס 8% ויהדות התורה 4%).

ייצוג נשים לוקה בחסר

אף אישה לא מתמודדת לראשות העיר, ורק אישה אחת – איטל בציר אלשיך – מתמודדת בראשות רשימה (בשיתוף עם שוקי קרומר).

כפי שפרסמנו בניתוח מעמיק, המצב הקיים במועצת העיר רחובות לא מזהיר אף הוא. במועצת העיר כיום יש 25 חברים, מתוכם רק חמש נשים המהוות 20% מכלל חברי המועצה. כמו כן יש ארבע מפלגות דתיות-חרדיות שלא הציבו ברשימתן נשים.

איטל בציר אלשיך (משמאל), יו"ר "רחובות חופשית ומאוחדת, וקארין ברגינסקי, מועמדת ברשימת "רחובותי"

אף שהמצב אינו מעודד, מדובר בשיפור: בבחירות המוניציפליות בשנת 2008 נבחרו 19 חברי מועצה גברים ורק אישה אחת – ד"ר מרה קנבל מרשימתו של ראש העיר לשעבר שוקי פורר. בבחירות בשנת 2013 ייצוג הנשים בעיר כבר גדל ועמד על ארבע חברות מועצה, בהשוואה ל-16 חברי מועצה גברים – כלומר עשרים אחוז נשים. עשור לאחר מכן ורק אחת מהרביעייה נותרה במועצה – ד"ר רוני באום מרשימתו של יניב מרקוביץ, שאינה מתמודדת בבחירות הנוכחיות.

נתוני מיזם 5050 שותפות ושוויון מגדרי, הפועל למען ייצוג שווה של נשים וגברים במוקדי קבלת ההחלטות, חושפים כי ייצוג הנשים ברשויות מקומיות אחרות לא שונה בהרבה. כך למשל, בראשון לציון מתמודדים רק שני מועמדים לראשות העיר – שניהם גברים, בנס ציונה אישה אחת מתמודדת לראשות העיר, במועצת העיר נס ציונה 27% מהמועצה הן נשים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!