ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הבחירות ישנו את המצב? ברחובות רק חמש מתוך 25 חברי מועצה הן נשים

אין אף אישה המועמדת לראשות העיר • ארבע הרשימות החרדיות נטולות נשים, אך כמעט בכל יתר המפלגות מופיעות שתי מועמדות בחמישייה הראשונה • איטל בציר אלשיך, היחידה העומדת בראש רשימה: "הישיבות מתנהלות כמו זירת אגרוף, לא פלא שנשים נמנעות"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

בבחירות לרשויות המקומיות ניכרת בכל שנה נוכחות דלילה למדי של נשים במרוץ למוקדי קבלת ההחלטות ומיעוט של ראשות מועצה. ברחובות, ארבעת המתמודדים לראשות העיר הם גברים. כמו כן, מתוך 12 רשימות, (המתמודדות בפתק השני להרכבת המועצה) ארבע לא הציבו כלל נשים. מדובר ברשימות החרדיות: חב"ד, הרשימה החסידית חברתית אגודת ישראל, ש"ס ודגל התורה.

מה קורה בשאר הרשימות? בדקנו את החמישיה הראשונה של כל יתר הרשימות – ברובן המוחלט ניצבות שתי נשים. רק ברשימה של רועי שרעבי ("למען תושבי רחובות"), ניצבת אישה אחת בלבד בחמישייה, במקום השלישי. 

ברשימת "אחדות" של ראש העיר רחמים מלול ניצבות נשים במקומות שלוש וארבע, אצל יניב מרקוביץ ("רחובות אחת") יש נשים במקומות שתיים ושלוש וברשימות של זהר בלום ("החינוך בראש" ושל מתן דיל ("רחובותי") הן במקומות שתיים וארבע. כלומר, ניכר כי מצב הנשים העתידי במועצה תלוי בנתח המנדטים של המפלגות החרדיות, בהן אין נשים בכלל.

מי שבולטת במערכת הבחירות ברחובות היא האישה היחידה העומדת בראש רשימה – איטל בציר אלשיך (״רחובות חופשית ומאוחדת״), היחידה שהציבה שלוש נשים בחמישיה הראשונה (מקום ראשון, שלישי וחמישי). בשיחה עם "שקוף", היא טוענת כי ניתן לחוש בנוכחותן המועטה של נשים בהתנהלות המועצה: "מי שזכה להשתתף ולצפות מהצד בישיבת מועצה יוכל להעיד שלעתים הן מתנהלות כמו זירת אגרוף. לא פעם מצאתי עצמי מנסה לומר את דבריי תוך התמודדות עם סגירת מיקרופונים, עם אמירות בוטות ואלימות מילולית. לא פלא שנשים רבות נמנעות מזירה זו".

"ההשפעה של נשים ניכרת" הייתי היחידה שתמכה במעון לנשים מוכות דתיות חרדיות בעוד חברי הוועדה התנגדו כולם. ביקשתי לעצור ולבחון מחדש"

איטל בציר אלשיך, עומדת בראש רשימת "רחובות חופשית ומאוחדת"

אלשיך, המתמודדת בפעם השנייה למועצה, מוסיפה כי "אני לגמרי מאמינה שנשים צריכות להיות בקבלת ההחלטות גם במרחב הציבורי ואני עושה הכל כדי לעודד נשים לפעילות פוליטית. ההשפעה שלנו ניכרת: הייתי היחידה שתמכה במעון לנשים מוכות דתיות חרדיות בעוד חברי הוועדה התנגדו כולם. ביקשתי לעצור ולבחון מחדש".

חמישית מהמועצה

היום המצב הפוליטי ברחובות מצביע על רוב גברי מובהק: מתוך 25 חברי מועצה ישנן חמש נשים בלבד: רוני באום, מחזיקת תיק אזרחים ותיקים, קהילה ואקדמיה, אוה גור, מחזיקת תיק מעמד האישה ויו"ר הפורום לקידום מעמד האישה, אורית שרגאי, מחזיקת תיק אוכלוסיות מיוחדות וביה"ס להורים, קארין ברגינסקי ואיטל בציר אלשיך שהיא כאמור האישה היחידה העומדת בראש רשימה.

ברגינסקי, חברת המועצה המתמודדת ברשימת "רחובותי" בראשות מתן דיל, אומרת בשיחה עם "שקוף" כי הסיבה למיעוט הנשים מורכבת. "אנחנו הנשים לא עושות דברים 'על הדרך' אלא עד הסוף. כשאתה נמצא בתוך המחויבות הזו יש לך לצד זה עבודה, ילדים, משפחה, בעל וכו', השילוב הזה מורכב, אלא אם יש לצדך בן אדם שנושא בשותפות הזו ומוכן לחלוק איתך את הדבר הזה כי אחרת זה לא עובד".

איטל בציר אלשיך (משמאל) וקארין ברגינסקי

ברגינסקי, שהיא גם יו"ר סניף האגודה למען החייל ברחובות, נמצאת 15 שנים בעשייה ציבורית ובחמש השנים האחרונות במועצת העיר. "מבחינתי", היא אומרת, "זה מתאפשר רק כי בעלי שותף מלא לדברים האלה והוא מאפשר לי לתפקד באופן מלא בכל התחומים. זה לא ברור מאליו שאישה ממשיכה מעבר לשתי קדנציות כי זה בא על חשבון הילדים, הבית, הכול. יש חברי מועצה שנושאים את זה רק כטייטל – לי נפגעה הפרנסה, אני רואה מעט את הילדים, אבל התפקיד מביא המון סיפוק. אני מעודדת כל אישה לצאת לדרך, ככל שנראה יותר נשים נראה שינויים מהותיים".

ברקע הדברים, בשבוע שעבר התפרסם מדד אי השוויון המגדרי "שוות" של מכון ון ליר בירושלים. לפי המדד, רמת אי השוויון בישראל עלתה ב-4% בהשוואה לשנה הקודמת, כך עולה ממדד המגדר לשנת 2023 שפורסם בשבוע שעבר. לפי המדד, הפגיעה הקשה בייצוג נשים בזירה הפוליטית והכלכלית העצימה מגמה זו. ההחלטות המדיניות המתקבלות אינן מביאות לידי ביטוי את הצרכים וסדרי העדיפויות של מחצית מאוכלוסיית ישראל וכך איכות ההחלטות והמדיניות נפגעות במידה ניכרת. 

המדד מפרט את פערי השכר בין גברים לנשים – בעיר רחובות נכון לשנת 2019 הגברים בעיר התפרנסו יותר מנשים – 13,882 אש"ח בחודש לעומת 8,992 אש"ח בחודש.

טבלת מספר הנשים בכל הרשימות בבחירות לרחובות:

שם הרשימהכמה נשים בחמישיה הפותחת (לפי סדר יורד)
רחובות חופשית ומאוחדת בראשות איטל בציר אלשיך ושוקי קרומר
שלוש נשים (מקומות 1, 3, 5)
רחובות אחת כחול לבן העבודה ישראל ביתנו בראשות יניב מרקוביץ
שתי נשים (מקומות 2, 3)
החינוך בראש בראשות זהר בלום
שתי נשים (מקומות 2, 4)
רחובותי בראשות מתן דילשתי נשים (מקומות 2, 4)
אחדות בראשות רחמים מלולשתי נשים (מקומות 3, 4)
הבית של כולנו בראשות אמיתי כהןשתי נשים (מקומות 3, 5)
הליכוד בראשות אביב איטח למועצת העיר
שתי נשים (מקומות 4, 5)
למען תושבי רחובות בראשות רועי שרעביאישה אחת (מקום 3)
הרשימה החסידית חברתית אגודת ישראל ובלתי מפלגתיים בראשות פנחס הומינראין נשים כלל ברשימה
דגל התורה ותנועת התשובה
אין נשים כלל ברשימה
חב"ד בעירייה עוזרים לכולםאין נשים כלל ברשימה
שס בראשות אלדד גדסי מיסודו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
אין נשים כלל ברשימה
הרשימה החסידית חברתית אגודת ישראל ובלתי מפלגתיים בראשות פנחס הומינראין נשים כלל ברשימה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

תגובה אחת

  1. איטל מכרה את המקום השני לרשימה אחרת על חשבון מגי שהיא לוחמת אמיתית ואמיצה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!