ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מתי ייפתח שוב השוק הישן בפרדס חנה? צלילה לפארסה של חובות, תביעות ומכרז שמתעכב

פרדס חנה תובעת את היזם שהפעיל את "חצר השוק" במתחם על אי תשלום ארנונה, שכ"ד ומסים בסך מיליון וחצי שקל. חברי מועצה דרשו לדעת כיצד אפשרה לו המועצה לחמוק מתשלום במשך ארבע שנים - וטוענים להסתרה של מידע. הדיון המשפטי הבא נקבע לעוד שנה, כשהתביעה עלולה לעכב את הפתיחה המחודשת שנים קדימה. המועצה מבטיחה: "מכרז חדש בקרוב"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

חצר השוק פרדס חנה כרכור (צילום: שלי קלינג)

מתחם חצר השוק שבמרכז המושבה היווה הבטחה גדולה לאנשי פרדס חנה כרכור – הופעות, בילויים ומסעדות עמדו להפוך אותו למוקד שישנה את תרבות הפנאי במושבה. אך כבר שנה שהוא עומד נטוש, שומם ומוזנח. מועצת פרדס חנה מקדמת לדבריה היערכות לקראת פרסום מכרז חדש להפעלת המתחם, כאשר על פי תכתובת פנימית שהגיעה לידי "שקוף" הוא התעכב עוד בשל הבחירות לרשות המקומית, על מנת להימנע מעירוב מניעים פוליטיים. 

אך הבעיה המרכזית שעשויה לדחות את פתיחת המתחם לעוד שנים, היא סכסוך משפטי בין המועצה לבין היזם: המועצה תובעת אותו על חוב שהצטבר לדבריה לסכום של מיליון וחצי שקל. באותה תכתובת פנימית התברר כי גם אם המועצה תרצה לפתוח את המתחם לפני תום ההליכים, היא תצטרך למצוא פתרונות יצירתיים ומורכבים, משום שבתוכו נמצא ציוד של היזם ונדרשת הכרעה משפטית מה לעשות עמו.

ההליך המשפטי מתנהל באטיות, כשהדיון הבא נקבע רק לעוד שנה מהיום, בתאריך 14.1.2025. היות והמתחם נשאר סגור במשך שנה בשל ההליכים המשפטיים, אובדים מדי יום כספי ציבור, הכספים שאינם נגבים מנכסי המועצה אילו היו מושכרים במשך כל השנה הזו. 

בינתיים ההזנחה פושה במקום ופוגעת בבעלי החנויות והמסעדות הסמוכים שעדיין פועלים. בביקור "שקוף" במתחם לפני מספר שבועות, התגלתה תמונה עצובה: מתחם חצר השוק נעול ובתוכו מתגוללים לכלוך זבל וגרוטאות, ומי גשמים הצטברו על יריעות הבד הרופפות. השירותים הציבוריים שבורים, מלוכלכים ומנותקים מחשמל. בחצר הצמודה למסעדת "בריא לי" היה מצבור גדול ומטריד של זבל וגרוטאות ומי גשמים עומדים. כל זאת, בסמוך למשרדי המועצה הפועלים במקום – מחלקת תפעול מים וביוב ומחלקת הגביה. 

עזובה מול חצר השוק ליד מסעדת בריא לי, לפני שנוקתה על ידי המועצה (צילום: שלי קלינג)

בפניה אל המועצה בנושא הלכלוך וההזנחה במתחם ובסביבתו נאמר כי השירותים הציבוריים שבבעלות המועצה ינוקו וינעלו, אך לא יתוקנו. ימים ספורים לאחר פניית "שקוף" פונה הזבל שמסביב למתחם הנעול. כמו כן, לפני כשבועיים ניתנה הבטחה על ידי הדוברות שגם העזובה שבתוך מתחם חצר השוק הנעול תפונה ותטופל, אך בדיקה חוזרת העלתה שהדבר עדיין לא טופל.

ארבע שנים ללא ארנונה ושכר דירה

"חצר השוק" נפתח במתחם השוק הישן באפריל 2018, בהשקעה של מעל ארבעה מיליון שקל מטעם המועצה בשיפוץ ומתיחת פנים היסטורית, "מתוך כוונה לחזק את העסקים המקומיים והתיירות הקולינרית ביישוב" (כך נמסר מהמועצה). חברת ג.י אירוח שבבעלות גיא יצחקי, אחד היזמים הגדולים והפעילים בישראל בתחום הקולינריה, זכתה במכרז שהוציאה המועצה להפעלת המתחם המשופץ במתכונת של המותג "חצר השוק", שפועל בנתניה, רעננה וכפר סבא (באחרונה המתחם שם עבר לידי לחברה הכלכלית).

כך הפך המתחם למרכז חיים ובילוי שוקק, שכלל שלוש מסעדות שהפעיל יצחקי בשכירות משנה, במת הופעות, ושוק יד שניה. אך הבעיות התחילו מהר מאוד: כבר בנומבר 2019, בטרם מלאה שנה למתחם, יצחקי תבע את המועצה בטענה לנזקים של למעלה ממיליון שקל. מטעמו נמסר כי "רק לקראת סוף השנה ובהתערבות משרד הפנים הגיעו הצדדים לפשרה מוסכמת אשר נטעה תקווה להמשך יחסים טובים לאורך השנים. חשוב להדגיש, כי ליקויים במתחם עדיין היו, והדבר גרם לעזיבה של שוכרי משנה עליהם עמל היזם".

במהלך הקורונה המתחם נסגר זמנית. באוגוסט 2022, שנתיים לאחר מכן, המועצה תבעה את יצחקי בטענה שהחברה בבעלותו לא שילמה שכר דירה, ארנונה מים ואגרת פרסום ושילוט בין השנים 2018-2022, סכום שמצטבר לטענתה ללא פחות ממיליון וחצי שקל. המועצה אף מעלה טענות בנוגע להתנהלות העסקית של יצחקי ולקיחת סיכונים בלתי סבירים בניהול המתחם. המתחם עצמו נסגר בינואר 2023, כשהמועצה דרשה לקבל אותו לידיה מהיזם.

לפי התביעה, היזם לא שילם שכר דירה, ארנונה מים ואגרות בין השנים 2018-2022, בסך מיליון וחצי שקל.

מנגד, היזם בכתב ההגנה מעלה טענות כלפי המועצה באשר לליקויים במתחם המושכר שהמועצה לא דאגה לתקן. בנוסף, עלו טענות באשר לכך שהמועצה המשיכה לחייב את יצחקי וחברתו בתקופת הקורונה, כאשר המתחם היה סגור על פי הוראות משרד הבריאות, וכן חייבה אותו בגין חלקים בהם לא ניתן היה לעשות שימוש. בנוסף, על פי כתב ההגנה המועצה לא ביצעה מטלות שהתחייבה לבצע בהסכם, והיזם נאלץ לתקן ליקויים אלו על חשבונו כדי שהמתחם יוכל לקבל רישיון עסק.

הטענות כולן יתבררו בבית המשפט, אך דווקא טענות המועצה בתביעה, מחזירות אליה שאלות נוקבות: כיצד נוצר מצב שלאורך כמעט ארבע שנים לא נעשתה גביית מסי ארנונה, מים, שילוט ושכר דירה – מסים שכעת המועצה מנסה להשיג באמצעות תביעה משפטית יקרה וארוכה שעלולה לעכב את פתיחתו המחודשת של המתחם?

"תחושה של הסתרת מידע מכוונת"

את השאלה הזו ניסו חברי מועצה לברר מספר פעמים במליאה. לפני כשנה הוקמה ועדה לבירור התנהלות המועצה בנושא חצר השוק לצורך מסקנות לעתיד, בהשתתפות מ"מ ראש המועצה יואב קעטבי, חברי המועצה יוני חכימי ואביעד סיני ונציג הציבור מיכה מגידיש ויוסי לוי. 

ראשת המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור, הגר פרי יגור

אך בנייר מסקנותיה נטען כי "לוועדה לא ניתן הסבר מניח את הדעת והיא חוותה תחושה של הסתרת מידע מכוונת ביחס למחדל שהביא לכך שלא נגבו דמי שכירות במקום משך זמן רב ולא ניתן מענה סביר לתוצאה הסופית כפי שהוסברה לוועדה על ידי הגזברות, לפיה היזם ששכר את המתחם לא שילם דמי שכירות למועצה בגובה של קרוב ל-1.5 מיליון".

כמו כן צויין כי "מבדיקה שערכה הוועדה, עולה כי בנושא חצר השוק (הכוונה לשוק הישן, ש"ק) משך שנים לא נדרשה ערבות בניגוד למכרז, הכל בעוד היזם איננו משלם דמי שכירות ועושה בנכס כבשלו, דבר שאיננו מקובל ואסור שיישנה". 

בחודש מרץ שעבר התקיימה ישיבה לאור הצעה לסדר של אביעד סיני, בה הועלו המסקנות. על פי תמלול אותה ישיבת מליאה ממרץ שעבר, טען קעטבי מ"מ ראש המועצה: "רצינו לדעת מדוע לא גבו (כספים מהיזם, ש.ק) משנת 2019. בשנת 2019 אף אחד לא ידע על החוב וזה חמור מאוד. אם חילטו את הערבות אז ידעו שיש חוב. לנו זה נודע רק בחודש יולי אוגוסט וזה חמור מאוד". 

קטע מתוך תמלול ישיבת מועצת פרדס חנה כרכור, מה-2.3.2023

פרי יגור טענה כי חסרים נתונים בהצעת הוועדה ולכן נייר המסקנות אינו רלוונטי. "אתה כעורך דין", פנתה לחבר המועצה סיני, "יודע שהנייר הזה לא שווה את מה שכתוב עליו". 

חבר המועצה נחום גנצרסקי שהיה חלק מהוועדה, טען כי היו"ר קעטבי היה צריך לבטל את הוועדה אם לא הצליח להשיג מידע. "אם לא קיבלנו את החומרים, צריך ללכת למועצה ולהגיד 'קחו את המפתחות חזרה. אם עובדי המועצה לא משתפים איתי פעולה, אני לא יכול להיות יו"ר הוועדה הזאת'. בזה לגמור את העניין. לא ייתכן דבר כזה. צריך לקבל את הנתונים. לא קיבלנו נתונים, אי אפשר לבסס המלצות".

בנוסף, ראשת המועצה פרי יגור טענה בדיון הזה לניגוד עניינים, מכיוון שבנו של נציג הציבור מיכה מגידיש השתתף ככל הנראה במכרז המקורי על השוק הישן. בתגובה הציעו חברי מועצה שהדבר יוחלט על ידי היועץ המשפטי. 

בסוף הדיון התקבלה החלטה כי ראש המועצה תקיים סיור במתחם. השאלה, כיצד נעלמו 1.5 מליון שקל מכספי ציבור, וכיצד לא נלקחו ערבויות אישיות שיוכלו להגן על המועצה במקרה של קיום חוב מצד היזם – נותרה בעינה. 

מה הלאה?

נראה כי כבר בדיון ההוא ממרץ שעבר, כולם היו תמימי דעים בנוגע לעובדה שיש צורך לצאת למכרז, אך עד עתה הדבר לא קרה. "הרי ברור שאנחנו צריכים לצאת למכרז. אני לא צריכה את הוועדה הזאת כדי לדעת שצריך לצאת למכרז", אמרה אז ראשת המועצה פרי יגור, לפי תמלול הישיבה.

הישיבה ההיא ננעלה כשהוחלט לקיים סיור בחצר השוק על מנת להבין כיצד להתקדם, כשבהמשך יוגשו דוחות בנושא "תוך כדי תנועה". בין היתר עלתה הצעה לקבל דו"ח של שמאי, לבחון האם עדיף למועצה להשכיר את החנויות בנפרד ולא כולן יחד. אך נראה שהשאלות על היווצרות החוב וכיצד ניתן לוודא שדבר כזה לא יקרה שוב – עדיין תלויות באוויר. 

(צילום: שלי קלינג)

מקורות בכירים נוספים במועצה אמרו לשקוף בשיחה, כי לאחר הוועדה ארגנה יו"ר המועצה פרי יגור סיור במתחם, כפי שהוחלט בישיבת המליאה, אך הוא היה לא קידם את המצב. לטענת אותם גורמים הם לא נדרשו להגיש מסמכים נוספים כפי שנדרשו באותה ישיבה, וגם לא עודכנו אחרי אותה שיחה בנוגע להתקדמות מצב השוק, לא בנוגע למצב המשפטי או בנוגע לכוונות לצאת למכרז חדש בקרוב. למרות זאת כפי שצויין, הדיון המשפטי התקדם ותאריך חדש נקבע, וכאמור, מדוברות המועצה נמסר כי מכרז חדש יצא בקרוב.

כיצד ייראה המתחם בשנים הקרובות? האתגר יהיה נתון לפתחה של המועצה החדשה שתיבחר בבחירות שיתקיימו בסוף החודש, בתקווה שהנושא החשוב יעלה על סדר יומם לרווחת התושבים.

תגובות המועצה והיזם גיא יצחקי

על השאלה, האם ומתי ינוקה ויפתח מחדש מתחם השוק, מסרה המועצה ל"שקוף": "כידוע, הנושא נמצא בהליך משפטי. בשלב זה לא ניתן לפרט מעבר לכך. הלכלוך והבלאגן שהשאיר אחריו היזם ינוקה ע"י המועצה. לצד ההליך המשפטי המתנהל מול היזם, המועצה נערכת ליציאה מחודשת למכרז הפעלת המתחם שנדחה כאמור בשל הסמיכות לבחירות המקומיות. אנו סמוכים כי בעוד מספר חודשים ישוב המתחם לפעילות סדירה ויהווה אבן שואבת לתיירות פנים וחוץ, לרווחת התושבים ובעלי העסקים במושבה".

מטעם גיא יצחקי נמסר: "בראש ובראשונה נבהיר, כי אין בכוונתנו לנהל את ההליך המשפטי מול המועצה מעל דפי העיתון. מבחינת היזם, ככל שהמועצה תבקש להיעזר בו על מנת למצוא את הדרך המהירה ביותר להפעיל את המתחם לטובת הציבור, הוא לא יהסס לעשות כן. אנו בטוחים גם, כי הפעלה מחודשת גם תסייע לפתור את כלל המחלוקות הכספיות בין הצדדים.

"בכתבה מוצגת תמונה לפיה ישנו יזם סורר שהעז לעשות בנכס כבשלו תוך גניבת הקופה הציבורית אך בוודאי לא כך פני הדברים. אכן, לא הכל שקוף במועצה.
מתחם השוק הישן היה אמור להיפתח לציבור בשנת 2016, כאשר המועצה התחייבה לבצע עבודות ולמסור את המתחם ליזם לשם אכלוסו והפעלתו. בפועל, המועצה מסרה את המתחם באיחור של שנתיים ועם ליקויים רבים. במקום לדחות את המסירה ולבטל את ההסכם, השקיע היזם מלוא מרצו והונו והעמיד מתחם עם תמהיל שוכרים איכותי.
בעוד כלפי החוץ התושבים נהנו מהמתחם, הרי שמאחורי הקלעים ניטשה מחלוקת חריפה בין הצדדים במסגרתה נאלץ היזם להגיש תביעה כנגד המועצה בגין נזקים של למעלה ממיליון שקל.
ואז באה הקורונה, והמתחם היה סגור בהוראת משרד הבריאות כשנה.
גם כאן, במקום להניח את המפתחות ולברוח עשה היזם כל שלאל ידו על מנת שהמתחם יעבוד. המועצה לא סייעה ליזם בתקופת הקורונה, המשיכה לצבור חובות לשיטתה, וכמובן שלא תיקנה ליקויים אשר לפי ההסכם חוסים תחת אחריותה.
המועצה התעוררה באוגוסט 2022 והגישה תביעה כספית כנגד חברת ג.י אירוח. גם אז, במקום לברוח או לסגור את המקום, עשה היזם כל שביכולתו על מנת שהמתחם ימשיך לעבוד, ובד בבד תיפתר המחלוקת עם המועצה, ובכלל זה פעל לגייס שותף ואף לאתר מפעילים חדשים למסעדות. למרבה הצער, היו גורמים אשר פנו למועצה במטרה לגזול את המתחם מידי היזם, וגרמו לכך שעסקה עם שותף תבוטל. בנסיבות אלו, המועצה איבדה את סבלנותה ודרשה לקבל לידיה את המתחם ומאז ינואר 2023 הוא סגור.
איש לא נטש אותו. היזם עזב מתחם עובד עם ציוד מלא והשקעות בגוף המתחם במיליוני שקלים. לו היתה המועצה משכילה לשלב זרועות עם היזם, אזי סיכוי טוב כי המתחם היה עובד היום".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת שלי קלינג

שלי קלינג
עיתונאית, תושבת פרדס חנה.

5 תגובות

  1. ברגע שעשו מסביב שערי גטאות ומארחת בכניסה גמרו את המקום לקח בדיוק פחות מחודש להיסגר ובצדק

  2. כשכן מישוב סמוך שנהנה מהמקום ומהאירועים באמת תהיתי מה קרה שם. עצוב לי ובטוח שכך גם לרוב הציבור, שהסיפור הזה כל כך מאפיין את ההתנהלות של המועצה בשנים האחרונות…
    נכון לעכשיו בסיפור הזה כולם מפסידים
    נקווה שהמועצה הנבחרת הבאה תדע לשקם ולפתוח את המתחם להנאת הרחב.

    1. ״מאפיין את ההתנהלות של המועצה בשנים האחרונות…״
      על פי מה אתה את זה? על סמך הפעילות האנרגטית, הרצון הטוב והחזון לעתיד פר״כור של חיים געש ובר-כוכבא? על סמך השקיפות רבת השנים שלהם כלפי תושבי יישוב? בגלל היושר שלהם שבא לידי ביטוי בבנייה הפסיכית שתוכננה וקרמה עור וגידים בתקופת עסקני הציבור האלה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!