ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הכול מוצף, הילדים במצור": סיפורו של בי"ס שהופך בחורף לאגם

בגשמים העזים השבוע, ארבע כיתות בבי"ס היסודי שרת בפרדס חנה הושבתו, מגרש הכדורסל הפך לאגם וחדר המנהלת נטף. לפני שלוש שנים הוא עלה לכותרות עם חילוץ תלמידים - ולדברי ההורים המועצה הבטיחה כבר אז שיפוץ. פרדס חנה: "נערכים למכרז חדש לבניית כיתות ב-10 מיליון שקל"
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

לפני שלושה חורפים, בית הספר היסודי שרת שבשכונת גאולה במערב פרדס חנה "זכה" לרגעי תהילה לא צפויים. הכיתות הוצפו בסערת "כרמל" עד כדי כך שהתלמידים יצרו מעין גשר משולחנות כיתה כדי לצאת מהאגם שנוצר בתוכה – והסרטון הגיע לערוצי החדשות. שלוש שנים חלפו, וגם השבוע הגשמים הציפו את הכיתות ושיבשו את הלימודים. לגברי ההורים, התלמידים נדדו בין חדרים, אזורי המשחקים ומגרש הכדורסל הוצפו והושבתו, חדר המנהלת נטף וגם אחד המקלטים הוצף.

סרטון התלמידים מפונים על שולחנות מ-2021:

"ארבע כיתות העבירו את הזמן במבואה, הכל מוצף והילדים בגשם במצור, כי אי אפשר לצאת או להיכנס. בית הספר הופך לנהר אחד גדול", אומר יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר, ערן חורי. "בית ספר שרת נמצא בשכונה של אנשים קשי יום ולהורים אין כוח וזמן להיאבק במועצה". 

מבנה בית הספר בן 60 שנה אינו יכול לעמוד בגשמים העזים והארוכים. ארבע מאות התלמידים סובלים מדחייה חוזרת של שיפוץ רחב במבנה בית הספר, וגם בנובמבר האחרון אירעה הצפה. כתוצאה מהדחיה החוזרת, על פני מספר שנים, לא נעשים שיפוצים מקיפים בבית הספר ולדברי ההורים המועצה מציעה תיקונים מקומיים שאינם פותרים את הבעיות. 

חורי מזכיר כי כבר לפני שלוש שנים ניתנו הבטחות על ידי יו"ר המועצה הגר פרי יגור לביצוע שיפוץ מקיף בבית הספר. לפני כשנה, בינואר 2023 פרסמה פרי יגור פוסט משמח בדף הפייסבוק שלה ובו ציינה כי 60 שנה לאחר הקמתו יזכה בית הספר בשיפוץ נרחב. "כבר בקרוב" אמרה, "יושקעו בשיפוץ שישה מליון שקל גויסו לאחר מאמצים ארוכים מול משרד החינוך לצורך בניית מרחבי חינוך מתקדמים בבית הספר, שש כיתות לימוד חדישות, חדרי עזר לתחומי המדע והטכנולוגיה וחידוש מגרש הספורט".

הניקוז מתחיל להיחסם מסחף עלי אקליפטוס. בית ספר שרת בפרדס חנה (צילום: ערן חורי)

מה קרה מאז? במועצה טוענים לשאלת "שקוף" כי "המועצה נערכת להוצאת מכרז מחדש בטווח הזמן של החודש וחצי הקרובים לבינוי אגף כיתות חדש בעלות של כ-10 מיליון שקל". בתגובתם, המופיעה במלואה בסוף הכתבה, הדגישו (בשלושה סימני קריאה) כי בקדנציה הנוכחית המועצה התניעה שיפור גדול של התשתיות המוזנחות: "בשלוש וחצי השנים האחרונות חלה במושבה בתחום החינוך מהפכה! לא פחות מכך! הפכנו לראשונה את הפרדיגמה! כיום תקציב החינוך עומד על כ- 40% מסך תקציב הרשות"

בינתיים, מאלתרים

שיחה עם חורי מעלה תחושות קשות מצד ההורים. לדבריו, השיפוץ עדיין לא יצא אל הפועל ולא נמסר מתי יקרה. על פי יו"ר הנהגת ההורים, המועצה מאלתרת פתרונות נקודתיים לבעיות הרבות שנערמות כתוצאה מדחיה של השיפוץ המובטח, וההורים נאלצים גם הם לתת יד.

תיעוד מהיום: "אספו את הדברים, עוברים כיתה"

"בית הספר מאוד ישן וכדי להגדיל את מספר הכיתות הוסיפו מבנים יבילים על המבנה המרכזי ומבנה הספריה שגם כן הוסב לכיתת לימוד", אומר חורי. "המבנים היבילים לא נבנו על הגובה, אגני הניקוז גבוהים מגובה הקרקע, והמבנה הטופוגרפי של בית הספר כשיפוע מדרום לצפון גורמים לכך שבימי גשם המים נאגרים ואין להם לאן להתנקז. הזרימה יוצרת סחף של העלים של עצי האקליפטוס וכל הסחף מתנקז אל הבנין המרכזי, המבנים היבילים מוצפים, והאזור של מתקני השעשועים מוצף והופך לאגם".

בחורף שעבר בוצעו תיקונים במבנים היבילים הוחלפו מרזבים ושופצו בורות הניקוז, אבל לדברי חורי התיקונים לא בוצעו נכון וכשההורים פנו ודרשו שינוי בתיקונים נענו בביטול. בחודש יוני שוב פנו מבית הספר למועצה בדרישה לתיקונים. לאחר שראו במהלך השנה הקודמת שהשיפוץ לא קורה פנו גורמים מבית הספר אל המועצה בבקשה לתיקון חלקי והתקיימה בחודש יוני האחרון פגישה בנוכחות יו"ר המועצה, המנכ"ל, ונציג מאגף שפ"ע, ובוצעו שיפוצים נקודתיים.  

לאחרונה צצו גם בעיות חדשות. "בימים האחרונים גילינו שכשהתקינו פאנלים סולאריים על גג בנין הספריה והבנין המרכזי, פגעו באיטום ובעקבות זאת יש נזילות בכל הכיתות העליונות בבית הספר", אומר חורי. 

במקלט המים חודרים מהרצפה

אחת הבעיות החמורות ביותר נוכח המצב הביטחוני העכשווי היא העובדה שכתוצאה מההצפות חלק מהמקלט הפך ללא שמיש, לדברי חורי בעיית ההצפות במקלט קיימת מספר שנים ועלתה מספר פעמים מול המועצה.

"השיפוץ הגדול נדחה ונדחה, השיפוצים שכן עושים נעשים כלאחר יד, כשהתרענו שהביצוע לא טוב דחו אותנו"

"זו סוגיה שכל שנה עולה מול המועצה שטוענת שאי אפשר לעשות כלום כרגע כי העלות של שיפוץ המקלט היא למעלה מחצי מליון שקל ועוד רגע יהיה שיפוץ כללי. יש מקלט תקין אבל הוא יכול להכיל עד מאה תלמידים. מולו יש מקלט ישן שנמצא מתחת לאדמה, אבל יש בו חלונות בגובה הקרקע. בגלל המצב הבטחוני רצינו להכשיר אותו כך שיכיל את שאר 300 הילדים ואטמנו את החלונות בלוחות עץ סנדביץ' שאחד ההורים תרם. אבל בגלל מבנה בית הספר, המים זורמים ומתנקזים סביב המקלט וחודרים דרך החלונות. סביב החלק הזה של המקלט יש תעלה שבה מתנקזים המים מכל בית הספר, הקירות רטובים ומלאים בעובש ויש חדירה נוספת של מים מתוך הרצפה, אז הוא הפך ללא שמיש".

התסכול של חורי, אב לשלושה שזו השנה השמינית שלו כהורה בבית הספר, גדול. "השיפוץ הגדול נדחה ונדחה, השיפוצים שכן עושים נעשים כלאחר יד, כשהתרענו שהביצוע לא טוב דחו אותנו", הוא אומר. "בנובמבר היו גשמים חזקים ובית הספר הוצף. שלחתי לגורמים בכירים במועצה התרעה על המצב, כתבו שזה יטופל, זה לא טופל, וכששלחתי שוב נאמר לי שניתן לנקות את העובש בסמרטוט".

תגובת המועצה: "מטפלים בשיטתיות במוסדות החינוך"

מועצת פרדס חנה מסרה בתגובה: "עד לפני מספר שנים דיברו חינוך אך ללא ביטוי תקציבי ראוי לכך, מה שהביא לפערי תשתיות פיזיות אדירות בכלל מוסדות החינוך במושבה. בשלוש וחצי השנים האחרונות חלה במושבה בתחום החינוך מהפכה! לא פחות מכך! הפכנו לראשונה את הפרדיגמה! וכיום תקציב החינוך עומד על כ- 40% מסך תקציב הרשות עם השקעה אדירה של מעל 60 מיליון שקל בתשתיות החינוך בתקופת הזמן שציינו.

לראשונה, התחלנו לטפל בשיטתיות וביסודיות בכלל מוסדות החינוך בדגש על השוואת התשתיות הפיזיות, בדיוק כפי שמתוכנן בביה"ס שרת וכפי שטופלו בבתי ספר נוספים ביישוב כגון: ביה"ס החקלאי, ביה"ס כרכור, ביה"ס מרחבים, ביה"ס שבילים, ביה"ס נועם, הסדרת גני ילדים ועוד.

כחלק מההשקעה האדירה שהמועצה השקיעה ומשקיעה גם ביה"ס שרת נכלל, ונפרט: 

המועצה נערכת להוצאת מכרז מחדש בטווח הזמן של החודש וחצי הקרובים לבינוי אגף כיתות חדש בעלות של כ-10 מיליון ₪. 

בנוגע להצפות, אכן עיקר המבנים בביה"ס שרת בני למעלה מ- 60 שנה. במהלך הקיץ האחרון בוצעו שיפוצי קיץ בהיקף נרחב שכללו גם טיפול בניקוזים ובאיטום. במערכת הגשמים בשבוע האחרון נוצרו מפגעים נוספים הדורשים טיפול נוסף, וכך יבוצע מיד לאחר סיום המערכת החורפית בתיאום עם מנהלת ביה"ס.

בנוגע למיגון הילדים והצוות החינוכי, הצוות מכיר היטב את הנחיות הפינוי וההתמגנות בהתאם להוראות פיקוד העורף ובשעת חירום יבוצע פינוי הילדים בהתאם להנחיות אלו".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת שלי קלינג

שלי קלינג
עיתונאית, תושבת פרדס חנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה בפרדס חנה כרכור! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!