ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי מאבק "שקוף": משרד הפנים חושף את הקשרים בין מועמדים בבחירות מקומיות למפלגות ארציות

המשרד בראשות השר משה ארבל פרסם בפורטל הבחירות רשימות המפרטות את הזיקות הכלכליות בין מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות לבין סיעות האם בכנסת. עד כה, המידע לא היה מחוייב בשקיפות, וכל עוד המועמד עצמו לא בחר להודיע על חיבור למפלגה ארצית – הבוחר נשאר באפילה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שר הפנים משה ארבל, במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת

בעקבות מאבק עיקש של מערכת "שקוף" ופניות חוזרות ונשנות לגורמים רבים, החליט משרד הפנים לחזור בו ולפרסם את הזיקות הכלכליות בין המועמדים בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות לבין המפלגות הארציות בכנסת. 

מדובר בצעד חשוב לסגירת הפרצה שאפשרה למועמדים לרשויות המקומיות לקבל מימון מסיעת אם – מפלגה שפועלת ברמה הארצית בכנסת – ולחמוק מלדווח על כך לציבור הרחב. בדרך זו יכלו מועמדים ליהנות מכל העולמות: גם להסתמך על מקור תקציבי מפלגתי רחב, וגם להתנער במידת הצורך מזיקה מפלגתית. 

רשימות הקשרים בין המפלגות עלו כעת באופן מרוכז לפורטל הבחירות של משרד הפנים, וחולקו לשני קבצים. בקובץ הראשון, "רשימות מועמדים לרשויות המקומיות שהוגשו בידי סיעות כנסת", ניתן לראות אילו מבין הרשימות שמתמודדות לרשויות המקומיות נחשבות סיעות בת. כלומר, סיעות שרשימת המועמדים המלאה שלהן מתמודדת מטעם מפלגה ארצית המכהנת בכנסת. בין אלה אפשר למצוא למשל את הרשימה "חי", בראשות יורם שמעון, שמתמודד לראשות מבשרת ציון. לפי הרישום, הרשימה הוגשה באופן מלא מטעם הליכוד. 

בקובץ השני, ששמו "רשימות מועמדים לרשויות המקומיות שהוגשו בידי סיעות משולבות", מרוכזים פרטים אודות רשימות שמורכבות משתי מפלגות ארציות – שתי סיעות אם – או רשימות שהן שילוב של רשימה מקומית ושילוב עם מפלגה ארצית אחת או יותר. כך למשל, רשימת "יש עתיד והתל אביבים", בראשות אורנה ברביבאי, שמתמודדת לראשות עיריית תל אביב-יפו, מורכבת משילוב של מפלגת יש עתיד, מפלגת ישראל ביתנו ורשימה מקומית של ציפי ברנד. 

"טוב עשה משרד הפנים שחזר בו, והחליט לפרסם את הזיקות בין הרשימות המקומיות למפלגות הארציות", אמר ד"ר אריאל פינקלשטיין, ראש פרויקט שלטון מקומי במכון הישראלי לדמוקרטיה, בשיחה עם "שקוף". "זוהי זכות בסיסית של התושבים לדעת אילו מפלגות ארציות מממנות את הרשימות והמועמדים בעירם, וייתכן שבעתיד כדאי יהיה לחייב את הרשימות לשקף זאת אף בפתקי ההצבעה".

שינוי לטובה

ככלל, מועמדים יכולים לקבל מימון באמצעות חמש דרכים: הון עצמי, תרומות, ערבויות, הלוואות וסיעות אם. עד כה, בניגוד לארבע הדרכים הנוספות, המידע על חיבור בין מועמד מקומי למפלגה ארצית לא היה שקוף. 

הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, באוקטובר 2018, הציפו את הבעייתיות שיש בקשר סמוי בין סיעות מקומיות למפלגות ארציות. במקרים מסוימים זה הגיע לכדי אבסורד, כפי שקרה בחיפה, כשמפלגת העבודה בכנסת הריצה מטעמה שני מועמדים שונים, מה שכמעט הביא לפסילתה של המועמדת (היום ראשת העיר) עינת קליש רותם.

הפתרון שהוצע כבר אז מטעם "שקוף" היה להשקיף בזמן אמת את ההסכמים או לכל הפחות את הזיקות של המועמדים למפלגות הארציות, כדי שהציבור הרחב ידע מטעם מי הם מתמודדים. משרד הפנים הבהיר אז כי בכוונתו לקדם שקיפות של קשרים כלכליים בין המועמדים לסיעות האם בבחירות הבאות. "משרד הפנים ודאי רואה ערך רב בשקיפות מירבית של מידע ונתונים לציבור", נאמר לנו ב-2020. "בכוונת המשרד לקדם הנגשה ופרסום של פריטי מידע רבים במערכת הבחירות הבאה לרשויות המקומיות, לרבות המידע בדבר סיעות הבת".

בימים האחרונים פנינו ב"שקוף" לכל הנוגעים בדבר כדי שיפעלו להשקיף את המידע במהירות האפשרית, ביניהם שר הפנים משה ארבל ומנכ"ל המשרד רונן פרץ. בנוסף, פנינו לוועדת הפנים של הכנסת וליו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, לאחר שבדיון שערכה הוועדה התחייב נציג משרד הפנים להשקיף את המידע באתר האינטרנט. 

כעת, לאחר שמשרד הפנים העלה את הרשימות לפורטל הבחירות, הציבור יוכל לדעת איזו מפלגה (או מפלגות) עומדות מאחורי מועמד לראשות עיר. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. תודה על המידע החשוב,

    עד כמה שראיתי ברשימות לא נכלל מידע בנוגע למועצות אזוריות. האם משרד הפנים לא חויב לפרסם את המידע גם בנוגע אליהן? אמנם במועצות אזוריות אין רשימות למועצה, אך יש מועמדים לראשות המועצה, ונראה שחלקם מנסים להסתיר את הקשר שלהם למפלגות בכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!