ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

במשרד הפנים שוב מתחייבים לשקיפות בבחירות המקומיות, ושוב לא מתחייבים לזמנים

אחרי הפרסום, במשרד של משה ארבל הודיעו כי "בימים אלה עובדים על השלמת ריכוז הנתונים", אך לא פירטו מתי זה צפוי לקרות • לבקשת "שקוף" פירטו במשרד את זיקותיהם של מועמדי העיר ירושלים למפלגות הארציות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לאחר פניות חוזרות ונשנות של מערכת "שקוף" הודיעו במשרד הפנים שבימים אלו עובדים על השלמת ריכוז הנתונים של  הזיקות הכלכליות בין המועמדים לרשויות המקומיות לבין המפלגות הארציות, כך שהקשרים הכלכליים יהיו שקופים לציבור בפורטל של המשרד. עם זאת, כששאלנו מה הצפי לפרסום הנתונים המלאים לא קיבלנו תשובה ברורה. בימים הקרובים נוכל לראות האם ההתחייבות אכן תקויים.

בשבוע שעבר פרסמנו שחרף הבטחות של המשרד לפרסם את הזיקה הכלכלית של המועמדים השונים למפלגות ארציות – המשרד לא עמד בהבטחותיו. נכון להיום, מועמדים לרשויות המקומיות רשאים לקבל מימון מסיעת אם – מפלגה שפועלת ברמה הארצית בכנסת ויכולה לתמוך בהם כלכלית. אלא שהמידע על חיבור בין מועמד מקומי לסיעת האם לא מחוייב בשקיפות, וכל עוד המועמד עצמו לא בוחר לפרסם את החיבור עם המפלגה הארצית – הבוחר נשאר באפילה. בדרך זו יכולים מועמדים ליהנות מכל העולמות: גם להסתמך על מקור תקציבי מפלגתי רחב, וגם להתנער במידת הצורך מזיקה מפלגתית. אם המועמד אמנם נבחר בסוף, המפלגה זוכה למימון מהקופה הציבורית ומחזירה את "ההשקעה".

השקפת הזיקות הייתה צעד חשוב שהיה אמור לסגור את הפרצות שאפשרו חוסר שקיפות של מימון קמפיינים לרשויות המקומיות. בימים האחרונים פנינו ב"שקוף" לכל הנוגעים בדבר על מנת להשקיף את המידע במהירות האפשרית, ביניהם: שר הפנים משה ארבל, מנכ"ל המשרד רונן פרץ, ועדת הפנים של הכנסת שבדיון שנערך בה התחייב נציג משרד הפנים להשקיף את המידע באתר האינטרנט, ויו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר. זאת על מנת שתוכלו לדעת בזמן אמת אם המועמד לראשות העיר שלכם מקבל כסף לקמפיין שלו ממפלגה ארצית. נמשיך לעקוב אחר ההתחייבות הנוספת של המשרד. 

נציג משרד הפנים עו"ד אלמוג רון מתחייב להשקיף את הרשימות לפני הבחירות

ובינתיים בירושלים

ועד שיסיימו במשרד לרכז את הנתונים ולהנגיש אותם לציבור במלואם, ביקשנו באופן פרטני לקבל את המידע המלא על מועמדי העיר ירושלים. בכתבה הקודמת, פרסמנו שלאחר דין ודברים עם משרד הפנים, קיבלנו את התשובה ש"ככל שמתקבלת שאלה על זיקה מימונית בין רשימה מוניציפלית מסוימת לבין מפלגה ארצית כלשהי המכהנת בכנסת, משרד הפנים ערוך להשיב לכל פונה בשקיפות מלאה". ולכן קראנו לכם ליצור איתנו קשר – אם אתם יודעים על מועמדים שלא מצהירים על הזיקה הכלכלית שלהם בערים השונות על מנת שנוכל לבדוק בשבילכם ולהשקיף את המידע. 

אחת הבקשות הראשונות שקיבלנו נגעה לירושלים, שם הופיעו שתי רשימות שדיווחים שונים בתקשורת קשרו אותן למפלגות ארציות, אך לא היה מידע רשמי שניתן לקבוע על בסיסו האם קיימת זיקה כלכלית בין הרשימות למפלגות הארציות. הראשונה הופיעה בשם "התעוררות בירושלים בראשות אדיר שורץ". בתחילת החודש פורסם כי הרשימה הגיעה להסכם תמיכה עם המחנה הממלכתי. רשימה שנייה שעלתה שאלה לגביה היא "מאוחדים עם אריה קינג". בפרסום במקור ראשון דווח שהעומד בראשה, אריה קינג, נבחר לייצג בעיריית ירושלים את מפלגת עוצמה יהודית. 

מהמידע שקיבלנו ממשרד הפנים בתשובה לבקשתנו נמצא שלשתי הרשימות אכן יש זיקה מימונית למפלגות, כלומר, הן מקבלות כסף לקמפיין שלהן מהמפלגות הארציות. בנוסף, נמסר לנו שמקרב 16 רשימות המתמודדות בירושלים, לשמונה יש זיקה מימונית לסיעות הכנסת. 

יש לציין שחלק מהרשימות לרשויות המקומיות נקראות "סיעת בת" כלומר, מדובר ברשימה שהוגשה מטעם המפלגה הארצית המכהנת בכנסת (שנקראת "סיעת אם"), וחלק מהרשימות הן משולבות, כלומר, רשימות שמורכבות משתי מפלגות ארציות (שתי "סיעות אם") או רשימות שהן שילוב של רשימה מקומית ושילוב עם מפלגה ארצית אחת או יותר.

רשימת המועמדים בירושלים והקשרים שלהם למפלגות הארציות

כינוי הרשימהזיקה מימונית למפלגה הבאהסיעת בת או רשימה משולבת
חביליו, יש עתיד, מרצ, העבודה, חוזה חדש האיחוד הירושלמי בראשות יוסי חביליויש עתיד (יאיר לפיד)  + העבודה (מירב מיכאלי)רשימה משולבת
התעוררות בירושלים בראשות אדיר שורץכחול לבן (בני גנץ)רשימה משולבת
מאוחדים עם אריה קינגעוצמה יהודית (איתמר בן גביר)סיעת בת
דגל התורהדגל התורה (משה גפני)סיעת בת
מפדל הציונות הדתית בראשות חגית משההציונות הדתית (בצלאל סמוטריץ) סיעת בת
הליכוד למועצת העיר ירושליםהליכוד (בנימין נתניהו)סיעת בת
ירושלים בנעםנעם (אבי מעוז)סיעת בת
התאחדות הספרדיםש"ס (אריה דרעי)סיעת בת

יודעים על מועמדים שלא מצהירים על הזיקה הכלכלית שלהם בערים נוספות? מעוניינים לדעת מה הזיקות של המועמדים לראשות העיר שלכם? מוזמנים ליצור איתנו קשר כדי שנוכל להשלים מאגר שקיפות משלנו, עד שמשרד הפנים יואיל להשקיף את הנתונים באופן מלא, בכתובת המייל הבאה:  efrat.avivi@shakuf.co.il

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!