ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שקיפות בבחירות המקומיות? משרד הפנים הבטיח – אבל לא הבטיח לקיים

אחרי הבחירות המקומיות ב-2018, "שקוף" קיבל מהמשרד הבטחה לפרסם את הזיקה הכלכלית של המועמדים השונים למפלגות ארציות • כעת, המשרד בראשות משה ארבל מבקש להתחמק ואומר: ניתן ללמוד על קשרים בין מפלגות לפי הפתקים בקלפי • אלא שנכון להיום, אין הנחייה בנושא ומועמדים שרוצים להצניע קשר למפלגה שמממנת אותם יכולים להישאר בצללים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הצבעה בבחירות לראשות העיר ירושלים, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם המועמד לראשות העיר שלכם מקבל כסף לקמפיין שלו ממפלגה ארצית? נכון להיום, תצטרכו לעבוד קשה כדי לברר, והמידע החשוב הזה לא שקוף לציבור. המצב הזה קיים חרף הבטחות של משרד הפנים לקדם הנגשה ופרסום של פרטים הנוגעים למתמודדים במערכות הבחירות לרשויות המקומיות. בין היתר, המשרד הבטיח שבבחירות המקומיות הקרובות תפורסם הזיקה הכלכלית של המועמדים השונים למפלגות ארציות. מדובר בצעד חשוב שהיה אמור לסגור את הפרצות שאפשרו חוסר שקיפות של מימון קמפיינים לרשויות המקומיות. מבדיקת "שקוף" עולה שמשרד הפנים בראשות משה ארבל (ש"ס) לא עומד בהתחייבות שלו – וגם הבחירות הקרובות לא יהיו שקופות.

נכון להיום, מועמדים לרשויות המקומיות רשאים לקבל מימון מסיעת אם – מפלגה שפועלת ברמה הארצית בכנסת ויכולה לתמוך בהם כלכלית. אלא שהמידע על חיבור בין מועמד מקומי לסיעת האם לא מחוייב בשקיפות, וכל עוד המועמד עצמו לא בוחר לפרסם את החיבור עם המפלה הארצית – הבוחר נשאר באפילה. 

בדרך זו יכולים מועמדים ליהנות מכל העולמות: גם להסתמך על מקור תקציבי מפלגתי רחב, וגם להתנער במידת הצורך מזיקה מפלגתית. אם המועמד אמנם נבחר בסוף, המפלגה זוכה למימון מהקופה הציבורית ומחזירה את "ההשקעה".

ההתחמקות של משרד הפנים

במענה לפניית "שקוף" בנושא הזה, אומרים במשרד הפנים שניתן לזהות מועמדים בעלי זיקה למפלגות ארציות לפי האותיות שמזוהות עם הפתקים שלהם בקלפי או לפי ציון חלק משם המפלגה בשם הרשימה המתמודדת לרשות המקומית. אך זו תשובה מיתממת.

ומדוע? אמנם, ישנם מועמדים שבוחרים לזהות עצמם כחלק ממפלגה ארצית ולכן החליטו מרצונם להשתמש בחלק מהשם או באותיות של המפלגה הארצית בפתקים בקלפי. במשרד הפנים אף סיפקו צילומים מאתר פורטל הבחירות המדגימים שימושים של מועמדים בשמות ובאותיות המזוהות עם מפלגות ארציות שונות. למשל: רשימת קידמה – יש עתיד בראשות מתן כצמן שמתמודדת בעיר אבן יהודה ומשתמשת באותיות הקלפי 'פה' המזוהות עם יש עתיד.

במשרד הבטיחו, אבל לא הבטיחו לקיים. השר משה ארבל (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

ואולם, השימוש בשמות ובאותיות המפלגה הארצית בקלפי נתון לבחירתו של כל מועמד ומועמד ואינו חובה. כך, לשאלה אם יצאה הנחייה גורפת המחייבת מועמדים שנתמכים על ידי מפלגות ארציות להשתמש לפחות באותיות שלהן, השיבו במשרד כי "רשימות מתמודדים בבחירות מוניציפליות בעלות זיקה למפלגות ארציות משתמשות באותיות הסיעה האם, אך יכולות לבחור גם באותיות אחרות".

ומה עם השקיפות שהבטיחו לקדם באופן יזום? לדברי משרד הפנים, "ככל שמתקבלת שאלה על זיקה מימונית בין רשימה מוניציפלית מסוימת לבין מפלגה ארצית כלשהי המכהנת בכנסת, משרד הפנים ערוך להשיב לכל פונה בשקיפות מלאה".

היסטוריה של הבטחות

הבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, באוקטובר 2018, הציפו את הבעייתיות שיש בקשר סמוי בין סיעות מקומיות למפלגות ארציות. במקרים מסוימים זה הגיע לכדי אבסורד, כפי שקרה בחיפה, כשמפלגת העבודה בכנסת הריצה מטעמה שני מועמדים שונים, מה שכמעט הביא לפסילתה של המועמדת (היום ראשת העיר) עינת קליש רותם, שהסתירה את הזיקה הפוליטית.

הפתרון שהוצע כבר אז מטעם "שקוף" היה להשקיף בזמן אמת את ההסכמים או לכל הפחות את הזיקות של המועמדים למפלגות הארציות, כדי שהציבור הרחב ידע מטעם מי הם מתמודדים. משרד הפנים הבהיר אז כי בכוונתו לקדם שקיפות של קשרים כלכליים בין המועמדים לסיעות האם בבחירות הבאות. "משרד הפנים ודאי רואה ערך רב בשקיפות מירבית של מידע ונתונים לציבור", נאמר לנו ב-2020. "בכוונת המשרד לקדם הנגשה ופרסום של פריטי מידע רבים במערכת הבחירות הבאה לרשויות המקומיות, לרבות המידע בדבר סיעות הבת".

הבטחה נוספת בנושא ניתנה גם ב-2023. ב-13 ביוני התקבצו חברי ועדת הפנים כדי לדון בחוק שעסק בדיני הבחירות לרשויות המקומיות. במהלך הדיון, ציינה נציגת המכון הישראלי לדמוקרטיה, אביטל פרידמן מאיר,  כי "רשימה מקומית יכולה לרוץ בתמיכה של סיעת אם, מבלי שזה יהיה שקוף לציבור". היועץ המשפטי של הוועדה, תומר רוזנר, השיב לה שבמשרד הפנים "התחייבו שהם יפרסמו את הדברים האלה". ממונה בכיר במשרד הפנים שנכח באותו הדיון, עו"ד רון אלמוג, אישר את דבריו ועדכן באשר לתאריך: "לפני הבחירות".

"חובה מינימלית של שקיפות"

החלטת הממשלה כי הבחירות המקומיות יתקיימו בסוף החודש הבא היא הזדמנות להציף איך משרד הפנים אמנם הבטיח – אבל לא הבטיח לקיים.

חדר המצב של משרד הפנים בבחירות לרשויות המקומיות ב-2018 (צילום: פלאש 90)

"פרסום הקשרים הפורמליים בין הרשימות המקומיות והמפלגות הארציות הוא חובה מינימלית של שקיפות", מסביר ד"ר אריאל פינקלשטיין מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "לתושב שהולך להצביע הזכות לדעת אילו מפלגות ארציות מממנות את הרשימות והמועמדים בעירו ומשפיעות עליהן, והדבר כמובן יכול להשפיע על הצבעתו. הצלחה של הרשימה המקומית מביאה גם רווח כספי למפלגה הארצית שמממנת אותה, וזה מגביר את חוסר הסבירות בכך שנצביע לרשימות מקומיות בלי לדעת שאנחנו מממנים באופן עקיף מפלגות ארצית שייתכן שאנחנו מתנגדים אליהן".

בינתיים, "שקוף" פנה למשרד הפנים כדי שימסור מידע על מועמדים בעיריית ירושלים. את הממצאים, לכשיתקבלו, נפרסם אצלנו באתר. 

יודעים על מועמדים שלא מצהירים על הזיקה הכלכלית שלהם בערים נוספות? מוזמנים ליצור איתנו קשר כדי שנוכל להשלים מאגר שקיפות משלנו, בכתובת המייל הבאה:  efrat.avivi@shakuf.co.il

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!