ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה לאנגלמן: דורש דוח ביניים על המלחמה, לאנשים שנפגעו אין זמן

במכתב ששלח למבקר המדינה כתב מיקי לוי כי אינו מסכים עם הגישה שלפיה הביקורת הביטחונית תוכל להתחיל רק "בהתאם להתפתחות המלחמה" והצהיר כי יעמוד על כך שאנגלמן יפעל בהקדם • במכתב קודם כתב לוי: אין לדעת כמה זמן תימשך המערכה, הממשלה חייבת להיערך • אנגלמן: נפתחה ביקורת על הסוגיות האזרחיות ועל חלק מהנושאים הביטחוניים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על רקע התעקשותו של מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שלא לפתוח בביקורת מיידית על הכשלים הביטחוניים שהובילו לטבח 7 באוקטובר ולפרוץ מלחמת עזה, קרא יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מיקי לוי (יש עתיד) לפתיחה מיידית של הביקורת. "אינני מסכים עם המבקר בעניין, הוועדה לא יכולה לחכות שנה-שנתיים לביקורת מקיפה על מה שקרה", אמר בדיון בוועדה השבוע (שני). בתשובה לפניית "שקוף" בנוגע לדבריו של לוי אמרו במשרד המבקר כי הוא "לא זקוק לתזכורת על חשיבות הביקורת על המלחמה, גם בזמן אמת", וציינו כי המשרד פתח בביקורת ש"נוגעת בכל הסוגיות האזרחיות ובחלק מהנושאים הביטחוניים, כמו כיתות הכוננות ועוד".

אך חרף הסיורים המתוקשרים הרבים ואף שעברו כמעט שלושה חודשים מפרוץ הלחימה, אנגלמן טרם פתח בביקורת ביטחונית מקיפה באופן רשמי. במענה לפניית "שקוף" נמסר מטעמו לאחרונה כי "ביקורות על הכשלים שקדמו לטבח ופעילות הצבא באותו יום ולאחר מכן יתבצעו בהתאם להתפתחות המלחמה. זאת על מנת לאפשר לצה"ל להתמקד בלחימה בעת הזו ולפעול עד לניצחון על האויב".

הוועדה לביקורת המדינה התכנסה השבוע לדון בדוח שפרסם אנגלמן הנוגע לתלונות הציבור בשבועות הראשונים של המלחמה. לוי דרש בדיון להפיק בהקדם דוח ביניים – על הכשלים הביטחוניים של השביעי באוקטובר. "יש חומרים גלויים שבאמצעותם ניתן לכתוב דוח ללא צורך בפניה לשב"כ ולצה"ל", אמר. "לי אין זמן. לאנשים שנפגעו אין זמן. למערכות שצריכות להתחיל לתקן אין זמן". עוד הוסיף לוי כי "ברור שהיתה התנהלות של המדינה במשך מספר שנים שהובילה לאירועים אלה, ואין מנוס מלהתחיל לבדוק אותה. הוועדה דורשת ממבקר המדינה להגיש דוח ביניים והיא עומדת על כך".

זוהי אינה הפנייה הרשמית הראשונה שנעשית למבקר. לאורך התקופה שלח לוי שני מכתבים שבהם מופיעות פניות חוזרות ונשנות להתחיל בבדיקה. "כמי ששמע אותך מתבטא לא מעט בנושא חשיבות קיום הביקורת בזמן אמת, תוך כדי אירוע ובסמוך אליו על מנת לראות כיצד אפשר לתקן ולייעל תוך כדי ההתמודדות עם המצב, וכמי שמבקר בימים אלו באזורי הדרום והצפון כמו גם במרכזי המפונים ובבתי החולים ורואה את המצב הקשה בו אנו נמצאים, אני מבקש ממך להתחיל מיידית בביקורת ביניים על המחדל שהביא אותנו לאירועי ה-7 באוקטובר ולמלחמה", כתב לוי ב-30 לאוקטובר. "אבקשך לבדוק את מוכנות צה"ל טרם המלחמה, את הסיבה לכשל גדר המערכת שהייתה אמורה להגן על יישובי העוטף ואת התנהלות בכירי מערכת הביטחון והדרג המדיני". 

וזה לא הסתיים בכך. ב-20 בנובמבר שלח לוי מכתב נוסף שבו קרא פעם נוספת להתחיל בבדיקה ראשונית על התנהלות הממשלה והדרג הצבאי, על בסיס הממצאים שכבר קיימים, ולהניח דוחות ביניים על שולחנה של הכנסת על מנת שהוועדה תוכל להידרש אף היא לנושא. "אני מקבל את עמדתך כי באופן עקרוני יש מקום להמתין עם פרסומו של דוח ביקורת מקיף עד לסיום המלחמה", ציין לוי. "יחד עם זאת, לאור הליקויים שכבר עלו בעבר ולא תוקנו ולאור הליקויים שאנשי משרדך נתקלים בהם בסיורים הרבים שאתם מקיימים בבסיסי צה"ל, ומכיוון שאין אנו יודעים כמה זמן תימשך המערכה ואיזה מחיר היא תמשיך לגבות מאיתנו, ברור כי על הממשלה מוטלת החובה להיערך באופן המהיר והיעיל ביותר על מנת לספק את המענים הנדרשים ללא כל דיחוי".

לקריאותיו של לוי בוועדה הצטרפה גם ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד): "אני קוראת לכם להתחיל מייד בביקורת גם בנושא ההיערכות הביטחונית, גם בהיערכות משרדי הממשלה וגם בדרג המדיני כי אנחנו נכנסים לפה למערכה מאוד ארוכה".

לפני כשבועיים מתח דובר מבקר המדינה לשעבר שלמה רז ביקורת חריפה על התנהלותו של אנגלמן. בריאיון ל"שקוף" הוא תיאר כיצד קודמיו לתפקיד לא היססו לפעול תוך כדי האירוע עצמו: "במלחמת לבנון השנייה צוותים של המבקר הגיעו תוך כדי הקרבות, לעורף. הייתי בנהריה בתור כתב של חדשות 2 וראיתי את הצוותים בעיניים. בשריפה בכרמל – תוך כדי האש, צוותים של המבקר דאז מיכה לינדנשטראוס יצאו לשטח והחלו בביקורת תוך כדי האש עצמה". 

תגובתו המלאה של מבקר המדינה: "פעולות הביקורת על המלחמה החלו בסוף השבוע שעבר, לאחר שהמבקר אנגלמן הודיע על תכולת הביקורת שתיגע בכל רבדי הכשלים והליקויים לפני ה-7.10, במהלך יום הטבח ואחריו. 

"מבקר המדינה לא זקוק לתזכורת על חשיבות הביקורת על המלחמה, גם בזמן אמת. שלושה ימים לאחר הטבח, ובמשך החודשיים וחצי הראשונים של מלחמת 'חרבות ברזל', קיים המבקר עשרות סיורים מגבול הצפון ועד אילת – ביקר ביישובי העוטף וגבול לבנון, במלונות המפונים, בבתי החולים ואף במחנה שורא. הסיורים הללו הובילו את המבקר להעלות במכתבו לראש הממשלה מה-13.11 שורה של ליקויים וכשלים שבהם נתקל ואשר דורשים תיקון באופן מיידי. בשבוע שעבר, כאמור, פירט המבקר את תכולת הביקורת.

"הביקורת המיידית שהחל בה משרד מבקר המדינה נוגעת בכל הסוגיות האזרחיות ובחלק מהנושאים הביטחוניים, כמו כיתות הכוננות ועוד. עם זאת, ביקורות על הכשלים שקדמו לטבח ה-7.10 ופעילות הצבא באותו יום ולאחר מכן יתבצעו בהתאם להתפתחות המלחמה. זאת על מנת לאפשר לצה"ל להתמקד בלחימה בעת הזו ולפעול עד לניצחון על האויב".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. במדינות מתוקנות היו עושים חקירה על איך מונה האימפוטנט, חברו ומקורבו של ביבי, לתפקיד מבקר מדינה. אבל כמו שהמדינה הזו נראת, זה כבר לא משנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!