ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חמישה מהלכים שעוברים "מתחת לרדאר" וצריכים להדאיג את כולנו

מירי חי על מפגינים ועד פתח לרדיפת אזרחים על רקע גלילה בפיד הפייסבוק - השינויים שהתחילו בתירוץ "המצב הביטחוני" ועלולים להישאר גם אחריו, אך מחייבים דיון ציבורי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שוטרים מפנים מפגינים בוואדי ג'וז במזרח ירושלים, 27.10.23 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
שוטרים מפנים מפגינים בוואדי ג'וז במזרח ירושלים, 27.10.23 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

אני מודאג מחמישה מהלכים שהממשלה מקדמת בימים אלו בהליכים מזורזים, מהלכים שעלולים לסכן את הציבור, תחת מסווה "המצב הביטחוני" ועוברים כעת מתחת לרדאר. והנה הם.

1. ירי חי באישור קצין משטרה בכיר

הממשלה צפויה לאשר מחר (שני) לבצע ירי חי על חוסמי כבישים, צירים וכניסות ליישובים בזמן חירום ו"מלחמה רב-זירתית". לפי ההצעה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (שטוען כי קיבל את אישור היועמ"שית), המשטרה תהיה רשאית לירות על מפגינים באישור קצין בכיר. 

שימוש באש חיה אמור לשמש בסכנה ממשית לשוטרים ולא ככלי להתמודדות עם הפגנות וסגירת כבישים. לא הוכח ולו פעם אחת בימים האלה שיש בה צורך והיא רק צפויה להבעיר את השטח. במחנה הממלכתי לא נתנו תשובה ברורה לשאלה אם יאפשרו זאת ואמרו כי הם "בודקים את הנושא". (מוזמנים להילחם בהצעה – כאן).

"ברור שאין לפתוח באש על מפגינים החוסמים צירים", אומר קודמו של בן גביר בתפקיד, עמר בר לב. "פתיחה באש ע"י שוטרים ובכלל היא רק במקרה של סכנת חיים ומניעתה. חסימת כביש בכלל ובהפגנה בפרט איננה מהווה סכנת חיים".

2. חוק שעלול להפוך כל אחד מאיתנו לאשם בעבירות טרור

החוק שאושר כבר בקריאה ראשונה אף מעלה חשש למעקב אחר אזרחים שומרי חוק ופגיעה במיעוטים. לפי ההצעה כל מי שצורך, גם פאסיבית, פרסומים המעודדים פעולות טרור או פרסומים של חמאס ודאעש – יעמוד לדין פלילי ויסתכן במאסר עד שנה.

המשמעות? למשל אתה גולל בפייסבוק, ורואה שהאמן האהוד עליך מפרסם פוסטים שהמדינה תחליט שהם קריאה לטרור – אתה עלול לעמוד לדין. נכון, יש סייג שלפיו אם גללת בתום לב – הכל בסדר. אבל לך תשכנע שזה בתום לב. חמור מכך, החוק דורש מהמדינה מעקב שיטתי. למעשה, באיגוד האינטרנט הבהירו כי יש חשש שהחוק ייאלץ את המדינה לעקוב אחרינו. 

גם במכון הישראלי לדמוקרטיה מתריעים כי החוק יאפשר מעקב אחר אנשים שאין נגדם חשד קונקרטי: "זה עלול לשמש, בפועל, לרדיפת אזרחים ערבים שלאמיתו של דבר אין לדעת מה הסיבות העומדות מאחורי 'צריכת' פרסומי הטרור על ידם". החוק יעלה בשני בבוקר לדיון בוועדת החוקה (בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן). 

3. מתנה לתעשיית הסוכר והמזון המזיק בחסות המלחמה שתפגע בכולנו

משרד הבריאות הודיע בחמישי בערב כי יפסיק לאכוף את הדבקת מדבקות סמל המזון האדום. כלומר בקרוב ישווקו מוצרי מזון שהיו אמורים להיות מסומנים בסמלים אדומים – בלעדיהם.

וזה לא שקרה קסם וכל השומן והמלח והסוכר התאיידו – רק המדבקה. במשרד הבריאות מירקו את המצפון שלהם על ידי חתימת ההודעה על המהלך במילים: "גם בעת זו, משרד הבריאות ממליץ לצמצם צריכת מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח". נו באמת – איך נדע במה יש הרבה שומן, סוכר ומלח?. לדברי ד"ר דורית אדלר, מומחית לתחום, "מדובר על מזון מזיק שתורם למגיפות ההשמנה, הסוכר ואי הביטחון התזונתי. הסרת המדבקות זה הוספת נזק על נזק".

המדבקות יוסרו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדברי מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון פרופסור נדב דוידוביץ', ההחרגה לכאורה תקל על אספקת מזון ויבוא, ובכך ימנע מחסור. אך כלל לא ברור שיש סכנה במחסור כזה. "אלו מוצרים שהם מראש לא בריאים", הוא מוסיף. "הנזק ברור".

4. הממשלה מבקשת פתאום להקפיא את חופש המידע

המשמעות: אי אפשר יהיה לדרוש מידע ושקיפות מהשלטון חודשים קדימה. במקום לבטל משרדים מיותרים – הם רוצים לבטל את זכות הציבור לדעת. התנועה לחופש המידע נלחמת נגד תזכיר החוק וב"לובי 99" כתבו בתגובתם: "דווקא בעתות חירום נדרש פיקוח ציבורי רחב על עבודת הרשויות השונות. במשטר דמוקרטי, התנהלות הממשלה והכנסת אל מול האיומים השונים הנשקפים, הביטחוניים והחברתיים, חייבת להיות שקופה באופן מקסימלי על מנת לאפשר לציבור לממש את זכותו לדעת וזכותו להעלות לדיון ציבורי היבטים שונים בהתנהלות הרשויות והשפעתה על האזרחים".

שר המפשטים יריב לוין, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שר המשפטים יריב לוין, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בנושא הזה דווקא יש קצת חדשות טובות: הציבור התגייס להילחם וכתב יותר מ-4,600 הערות. וזה כבר השפיע. במשרד המשפטים נבהלו והבהירו כי ייקבע הסדר שיבטיח הגנה על הזכות לחופש המידע. יש עתיד הבהירו כי יילחמו בסעיף, וגם במחנה הממלכתי ביקשו עוד פרטים.

5. צ'ופר לבתי הדין הרבניים שמסוכן במיוחד לנשים

בעקבות פרוץ המלחמה מערכת המשפט סגרה את שעריה להוציא מקרים דחופים. כולם למעט בתי הדין הרבניים. אלו מוגבלים הרבה פחות ויכולים לדון על דברים שלא קריטיים כרגע בשעת חירום. בתי הדין הרבניים הוגבלו בצורה מצומצמת יותר וגם אחרי כולם.

מדובר באנומלייה שפוגעת בציבור הרחב. "בתי המשפט סגורים ואילו בתי הדין הרבנייים פתוחים. כלומר ניתן להגיש תביעה בבית הדין הרבני בנושא לא דחוף – ואי אפשר להגיש את אותה תביעה בבית המשפט לענייני משפחה", מבהירה מנכ"לית מרכז רקמן באוניברסיטת בר אילן קרן הורוביץ.

לדבריה, "זה לא מצב סביר ששתי מערכות של המדינה שנותנות את אותם שירותים פועלות באופן כל כך שונה בחירום. זה מקנה יתרון לבתי הדין הרבניים במיוחד על רקע מרוץ הסמכויות בין הערכאות השונות. יש לעיתים הבדלים מהותיים באופן בו מערכות אלו פוסקות בענייני רכוש משמורת ומזונות ולכן יש חשיבות היכן מגישים את התביעה. ניסינו להתריע על כך בוועדת חוקה בדיון על תקנות החירום של בתי הדין הרבניים – אך התעלמו מאיתנו".

הזמני הוא הדבר הקבוע ביותר

שינויים שהתחילו בתירוץ "המצב הביטחוני" – עלולים להישאר גם אחריו. כאשר בעלי אינטרס מרוויחים מעיוות החוק, קשה להחזיר את הגלגל אחורה. דמוקרטיה נמדדת בימי משבר, ויש לנהל דיון ציבורי בכל שינוי מדיניות חשוב – גם בימי חירום. המלחמה אינה צידוק לפגיעה בזכויות האזרח ובבריאות הציבור.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

10 תגובות

  1. לגבי שני החוקים הראשונים – אתה באמת לא מבין את הרעיון תומר?
    כשערבים חוסמים כביש אתה רוצה לשלוח שוטרים שיעמתו איתם? בטח שיש סכנת חיים, הרי אותם הערבים שחוסמים הם אותם ערבים שיוצרים את ה"גלי טרור" שאנחנו מתרגלים אליהם, יש סכנת מוות לכל יהודי שעובר שם, ויש תמיד סיכוי שערבי ישלוף סכין וידקור. אם יש בעיה בחוק זה שהוא מאפשר תיאורטית להחליט אותו דבר על יהודים. אבל בשביל זה צריך אישור מקצין בכיר.
    וכשערבים נמצאים כל היום בקבוצות שקוראות לבצע פיגועים וגם מסבירות איך, אתה לא רוצה לטפל בזה? יש פה סכנה פוטנציאלית גם לנו? יכול להיות, בשביל זה צריך לפקח ולסמוך על המערכות שיפעילו שיקול דעת, ופה אנחנו חייבים לסמוך כי זה הכרחי לעצור את ההתאגדויות של הערבים לפגוע בנו.
    גם לגבי בתי הדין הרבניים לא כל כך הבנתי מה הבעיה, ואם הבעיה היא היחס שנוצר גם אם הוא נוצר בצורה טבעית – אז אני חושב שאתם קצת מגזימים עם החרדה מבתי הדין הרבניים.

  2. כתבה חשובה מעין כמוה. מקווה שגם עיתונות המיינמסטרים תרים את הכפפה. מסתבר שהפתגם "כשהתותחים רועמים המוזות שותקות" לא תקף לגבי "מוזות" דוגמת יריב לוין, בן גביר ושאר שותפיו הקיצוניים. היכן היועצת המשפטית בעניין השינוי הדרסטי בהוראות פתיחה באש?

  3. כתבה כל כך חשובה… הלוואי שעוד ועוד אנשים יגלו על העיתון הזה.

    איך יכול להיות שאף גוף תקשורת כמעט לא מתייחס לנושאים האלה???

    רק דבר אחד: חסרה הפניה בעזרת היפר-קישור להודעה של משרד הבריאות בנושא המדבקות האדומות.

    1. ראשית, יש להבדיל בין הנושאים השונים, הם לא דומים.
      ירי על חוסמי כבישים ומפגינים. לדעתי חוק חיוני שנועד לשעות חרום, ראה ערך שומר החומות כאשר נערכו לינצ'ים ביהודים על ידי המון מוסת כנגד היהודים, דברים דומים אמנם בקטנה לארועי השבת השחורה. נהיה תמימים להבין זאת אחרת והדבר דומה לתת צוארנו למאכלת הפורעים הערבים. קיבלנו הוכחה ואתה תומר מסרב להאמין.

  4. מה שיש לי לומר בנושא
    דבר ראשון רואה שיש לנו ממשלה שמנסה לפגוע באזרחים למנוע מאיתנו את חופש הביטוי את הדמוקרטיה שלנו , לפגוע בנו פיזית ולהפוך אותנו לסין
    בעזרת המצלמות הדיגיטליות
    שמרשתים את כל הארץ בהם.
    פשוט ממשלה שפוגעת בעם שלה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!