ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסתמן: תישמר הזכות לחופש המידע גם בתקופת המלחמה

על רקע אלפי התנגדויות להקפאת חוק חופש המידע, משרד המשפטים מגלה סימני נסיגה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

החוק ישונה בעקבות הביקורת? שר המשפטים יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
החוק ישונה בעקבות הביקורת? שר המשפטים יריב לוין (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

משרד המשפטים מגלה סימני נסיגה מהצעתו להקפיא את חוק חופש המידע למשך החודשים הקרובים, זאת בעקבות התנגדויות רבות מטעם ארגונים, עמותות ואזרחים פרטיים.

ביום רביעי השבוע הודיע משרד המשפטים על תזכיר חוק שידחה מועדים במגוון תחומים, בין במענה של רשויות ציבוריות לפי חוק חופש המידע. לפי התזכיר, כל החלטה של רשות ציבורית שאמורה היתה להתקבל החל מה-7.10.23 תידחה בשלושה חודשים, החל מה-7.01.24 ואילך. המשמעות בפועל היא שמי שיגיש בקשת חופש מידע היום יוכל לצפות לתשובה במקרה הטוב בסוף חודש ינואר 2024.

בעקבות ההודעה פנו שורה של ארגונים המתמחים בשקיפות שלטונית בקריאה להחריג את חוק חופש המידע מתזכיר החוק, דווקא בשל מצב המלחמה הנוכחי. אתמול (26.10) שיגר גם לובי 99 את תגובתו לתזכיר החוק.

ביטול-חופש-המידע-במלחמה

"דווקא תקופות משבר לעיתים קרובות מנוצלות על ידי גורמים רבי עוצמה על מנת 'לגנוב סוסים', להפעיל מניפולציות ולקדם אינטרסים צרים ואישיים על פני אינטרסים ציבוריים כלליים", כתבה עו"ד זהר אלטמן-רפאל מלובי 99 למשנה ליועמ"ש עו"ד גיל לימון. "לא זו אף זו, תקופות משבר המאופיינות בכאוס, מקשות על הציבור לקבל מידע מהימן ולממש את זכותו לדעת ובאמצעותה, את זכותו וחובתו לפקח על תפקודם של נבחרי הציבור ושל הרשויות השונות".

בלובי 99 קוראים בין היתר להחריג את חוק חופש המידע מתזכיר החוק או לכל הפחות "לייצר מודל רך יותר" שיכלול הבחנה בין רשויות ציבוריות שהמלחמה השפיעה באופן ניכר על פעולתן לבין רשויות שממשיכות לפעול במתכונת דומה לעבר.

הבוקר נשלח לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה מכתב מאת שורה של ארגונים, כולל החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות, מגמה ירוקה, גרינפיס, צלול וקו לעובד, שקוראים אף הם להחרגת חוק חופש המידע מתזכיר החוק.

"מיותר לציין, כי במדינה דמוקרטית, עקרונות השקיפות וחופש המידע, הינם תנאי בסיסי ליכולתו של הציבור לבקר את פעולות המינהל הציבורי, ולהגן על האינטרסים והזכויות היסודיות שלו אל מול כוחו של השלטון. גם במצבי חירום קשים – ודווקא בעיתות משבר – עלינו להקפיד ולשמור על עקרון בסיסי זה, לפיו המידע הציבורי שייך לציבור, ומהווה אמצעי לבקרה ציבורית בזמן אמת על מעשי השלטון", כתבו הארגונים.

במקביל ניהל ביממה האחרונה תומר אביטל, פעיל חברתי ואחד ממייסדי "שקוף", קמפיין המונים שהציף את אתר משרד המשפטים באלפי התנגדויות מטעם אזרחים ואזרחיות לתזכיר החוק.

במשרד המשפטים לא נותרו אדישים. דוברות המשרד הוציאה אתמול הודעה לפיה "במסגרת הליך החקיקה ייקבע הסדר אשר יבטיח הגנה על הזכות לחופש המידע, תוך התחשבות בצורכי השעה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אורן פרסיקו

אורן פרסיקו
כתב "העין השביעית". בעברו כתב בגלובס, מעריב, כל העיר וכלי תקשורת נוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!