ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המאבק נגד מפעל "נשר": תושבים הגישו בקשה לתביעה ייצוגית

התביעה, המוערכת במיליונים הוגשה נגד המפעל והמנכ"ל היוצא אלדד בן משה, בשל זיהום האוויר החריג ומטרדי האבק והריח. "התושבים נאלצים לשהות בחלונות סגורים וסובלים מפגיעה בבריאותם", נכתב בבקשה. במקביל, פעילי "מגמה ירוקה" הפגינו היום יחד עם תושבי רמלה והסביבה מול הנהלת "נשר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תושבי רמלה והסביבה הגישו בקשה לתביעה ייצוגית אתמול (רביעי) נגד מפעל המלט "נשר" והמנכ"ל הפורש, אלדד בן משה, בשל זיהום אוויר בלתי סביר ומטרדי ריח ואבק. לטענת התובעים, המפעל גורם באופן ישיר למפגעים סביבתיים ובריאותיים, בנוסף לנזקים לרכוש.

מטרת התביעה, בראש ובראשונה, לחייב את המפעל להביא להפסקה מוחלטת של המפגעים ולפצות את המבקשים ושאר חברי הקבוצה בגין מטרדי האבק, הריח וזיהום האוויר הקשים, הנמשכים מזה שנים, חרף תלונות חוזרות ונשנות. סכום התביעה הכולל מוערך במיליונים.

מפגינים מוחים נגד הנהלת "נשר", היום (צילום: יעל געתון)

זוהי בקשה ייצוגית ראשונה שמוגשת נגד המפעל בגין גרימת נזק, ועל אף שהיא מבוססת על מידע רב, חוות דעת מומחים, מסמכים מהמשרד להגנת הסביבה ואף כתבות ותחקירים שפורסמו ב"שקוף", יש עוד דרך ארוכה. בשלב הראשון בית המשפט ידון בבקשה עצמה ואם תתקבל, תקופה שעלולה להמשך חודשים רבים, יחל הדיון בתביעה. 

במקביל, המאבק האזרחי נמשך: עשרות פעילי סביבה ותושבי רמלה, לוד והמועצה האזורית גזר הפגינו הבוקר (חמישי) בשער מפעל "נשר", במחאה על הזיהום המתמשך, ונתוני המשרד להגנת הסביבה שפורסמו השבוע המדרגים את המפעל במקום השלישי מבין כ-500 מפעלים מזהמים ברחבי הארץ. 

את ההפגנה יזמו פעילי מגמה ירוקה, שהגיעו מכל הארץ, עטו מסיכות אב"כ וקראו נגד הנהלת המפעל והמנכ"ל. הם יצאו בקריאות "הון, שלטון, סירחון", ובשלטיהם קראו "תנו לילדנו לנשום אוויר נקי" ו"זהירות, אזור מוכה סרטן". 

המפגינים מחו על הזיהום המתמשך העולה מהמפעל (צילום: יעל געתון)

"חלונות סגורים"

בכתב הבקשה שהוגש, התובעים מתבססים, בין היתר, על דוחות מדד ההשפעה הסביבתית ומרשם פליטות לסביבה (מפל"ס) של המשרד להגנת הסביבה, הקובעים כי "נשר" הוא המפעל הפרטי המזהם ביותר בישראל לאורך שנים. 

"במפעל ארעו תקלות תפעוליות רבות מאוד, חלקן נראות לעין", כתבו התובעים, "כך למשל ביולי ואוגוסט 2022 התרחשו במפעל לא פחות מ67- תקלות, כאשר על חלקן, המפעל לא דווח כנדרש בהיתר הפליטה שלו". 

עוד ציינו בכתב התביעה את הקנס שהמפעל קיבל בשנה שעברה, והצו המנהלי, שבין סעיפיו אירועים שנחשפו ב"שקוף" לראשונה. התביעה הוגשה נגד המפעל ונגד מנכל המפעל היוצא, אלדד בן משה.

מנכ"ל נשר, אלדד בן משה (צילום מתוך אתר הכנסת)

"מזה שנים, סובלים תושבים בעיר רמלה, המועצה האזורית גזר והסביבה, מזיהום אויר חוק ובלתי סביר ומטרדי ריח ואבק שמקורם במפעל, המכסים את בתיהם ורכושם באבק, עובדה שבין היתר, מחייבת רבים, במקרים לא מעטים, לשהות בחלונות סגורים בבתיהם, להפעיל מזגנים ולצרוך מים בכמויות חריגות, לשטיפת הבתים, החצרות והרכוש מהאבק", כתבו בכתב התביעה. עוד הוסיפו כי "חמור מכך, רבים מתושבי הסביבה החשופים לזיהום האוויר שמקורו במפעל, סובלים לא רק מאי נוחות ופגיעה באיכות החיים, אלא אף מפגיעה בבריאותם עצמה וגרימת מחלות, שמקורן או מקור החמרתן, בזיהום האויר". 

בסעיפי הרקע העובדתי, האשימו עורכי הדין את הנהלת המפעל כי התנהלותה אינה בבחינת "שה תמים, אלא שור נגח", ופירטו כי מדובר ב"המשך ישיר של התנהלות השגרתית שלה (ההנהלה י"ג), בהפצת פליטות מזהמות ומסרטנות והפרת הדין".

בקבוצת התובעים נכללים אזרחים רבים, תושבי הסביבה ואפילו עובדי המפעל בשבע השנים שקדמו להגשת התביעה: "כל אדם שנחשף או עלול היה להיחשף למטרד זיהום אוויר ו\או אבק ו\או חלקיקים ו\או ריחות שמקורם בפעילות המשיבה, בכל אזורי ההשפעה, לרבות תושבי רמלה, תושבי ישובי המועצה האזורית גזר, חבל מודיעין, באי אזור התעשיה נשר, וכל העובדים, השוהים, העוברים והשבים, לרבות הנוסעים בכביש 6, 4, 40 ו- 431, בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור ועד להכרעה בתביעה".

מאחורי הקלעים פעילי הסביבה גם מקדמים את הקמת המועצה המפקחת על "נשר", גוף אזרחי-אקדמי בשיתוף הנהלת המפעל. בעקבות פנייה של פעילי סביבה, ח"כ יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) פרסם כי בכוונתו לקדם דיון דחוף בכנסת בנושא.

בקשה-לייצוגית-נגד-נשר-1

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

7 תגובות

  1. טצת אתה מתנהג כמו ילדה קטנה אתה בעל חוכמה של אידיוט וחסר חוכמה אני חושב שאתה מגזים יתר על המידע ואתה כמו אורי צדיק

  2. מה שצריך לעשות זה לנתק את הקשר בין העיריות למפעלים המזהמים. הקשר הזה הוא מושחת והוא מבוסס על "תרומות" של. המפעלים לפרויקטים של. העירייה והיא בתורה,תסתכל לצד השני, על כל פגיעה של המפעל באויר או בסביבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,898 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!