ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ברקע משבר יחסי ישראל-ארצות הברית: דרישה לכנס בדחיפות את ועדת החוץ והביטחון

ח"כ אורנה ברביבאי שלחה בקשה ליו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין, לזמן כינוס דחוף בצל ההידרדרות החמורה ביחסי ישראל-ארצות הברית נוכח קידום המהפכה המשפטית ולאחר 197 ימי סירובו של ביידן להזמין את נתניהו לבית הלבן. לבקשה הצטרפו שמונה ח"כים, אלא שאדלשטיין מסרב עד כה לכנס את הוועדה לדיון לפי בקשות חבריה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

197 ימים חלפו היום (חמישי) מהשבעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והזמנה לביקור בבית הלבן לא נראית באופק. אמש שלחה ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) פנייה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), הכוללת בקשה לקיים דיון דחוף בנושא המשבר התקדימי ביחסי ישראל-ארצות הברית. 

"נכון למועד כתיבת מכתב זה, חלפו 196 ימים מאז השבעת נתניהו כראש הממשלה", מציינת ח"כ ברביבאי במכתבה את הנתון מפרויקט ספירת מניין הימים של "שקוף" ו"המקום הכי חם בגיהנום", ומוסיפה, "מדובר בפרק זמן חריג במיוחד. העובדה שהזמנה זו טרם נשלחה מעידה על סיכון מוחשי ביחסים בין המדינות". 

"לנוכח המהלכים החד צדדיים לקידום שינוי משטרי והפגיעה המסתמנת בדמוקרטיה הישראלית, אנו עדים למשבר חמור ביותר ביחסים בין ממשלת ישראל לממשל האמריקאי. אין צורך להכביר במילים על המשמעות המדינית, הכלכלית, בדיפלומטית והביטחונית של יחסים אלו ועל ההשלכות והסכנות האפשריות לפתחן ניצבת ישראל".

לאור אלה מבקשת ח"כ ברביבאי לקיים דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון על מצב היחסים בין המדינות ועל ההשלכות של המשך דרדור היחסים על החוסן הלאומי של ישראל. לבקשתה של ברביבאי מצטרפים שמונה חברי הכנסת החברים בוועדת החוץ והביטחון: רם בן ברק, גדי איזינקוט, שרון ניר, מאיר כהן, אלעזר שטרן, מרב מיכאלי, משה טור פז וגלעד קריב. אולם בדרך לכינוס הוועדה יתכן ועומד מכשול בדמות יו"ר הוועדה, יולי אדלשטיין, שכפי שפרסמנו מסרב לבקשות שונות של חברי האופוזיציה וחברי הקואליציה, לכינוס הוועדה בנושאים שונים, זאת בניגוד להמלצות ועדת האתיקה. 

משבר חסר תקדים

ביום ה-181 לכהונת נתניהו, לפני יותר משבועיים, פרסמנו סקירת כרוניקת הידרדרות היחסים בין ישראל וארצות הברית מאז תחילת קידום המהפכה המשטרית של ממשלת נתניהו השישית. הפרסום כלל ראיון עם פרופ' איתן גלבוע, מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן ועמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, שכבר בחודש מרץ האחרון פרסם טור שכלל תחזית מדאיגה של יחסי ישראל-ארצות הברית. בראיון שהעניק לנו פרופ' גלבוע הפסימיות שלו גברה, "אנחנו מהלכים על סף תהום, לא פחות מזה", טען והוסיף שלדעתו אין זה מופרך יותר להעריך שפגיעה ביחסי ישראל-ארצות הברית עשויה להוביל לאיבוד התמיכה של ארצות הברית במועצת הביטחון. 

ח"כ ברביבאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה שלפני שבועיים נחשבה לתחזית מרחיקת לכת, קיבלה אתמול חיזוק מדאיג מתומס פרידמן, הכתב המדיני של הניו-יורק טיימס המקורב לנשיא ביידן, שפרסם את טורו השבועי בו טען שממשל ביידן החל לבחון מחדש את יחסי ישראל-ארצות הברית, כשהוא מעלה את השאלה אם לא הגיעה השעה לשנות את מדיניות הטלת הווטו האוטומטית במועצת הביטחון על החלטות נגד ישראל. אתמול בערב פורסם בכאן חדשות כי תגובת הבית הלבן לטורו של פרידמן היא ש"אין שום שיח רשמי על 'הערכה מחדש' של היחסים עם ישראל", תגובה שלמעשה לא שוללת קיומו של שיח לא רשמי כזה בבית הלבן. 

ה"אצבע" של ארצות הברית במועצת הביטחון

מאז שנת 1972 ארצות הברית הטילה 44 פעמים וטו על החלטות נגד מדינת ישראל במועצת הביטחון שעסקו ברובן בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובשטחים שישראל כבשה ב-1967. מלבד ארצות הברית אף מדינה אחרת בעלת וטו במועצת הביטחון לא הצטרפה אליה.  

יומיים לפני פרסום טורו של פרידמן, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן העניק ראיון אולפן לרשת CNN וכשנשאל לגבי סוגיית הזמנת נתניהו לבית הלבן תשובתו הייתה: "זו הממשלה הקיצונית ביותר שראיתי מימי גולדה מאיר", וגם בהמשך הדברים לא כלל התייחסות למועד הזמנה צפוי כלשהו. הפרוש לכך הוא שהזמנת נתניהו לבית הלבן לא נמצאת לעת עתה על הפרק ושיחסי ישראל-ארצות הברית שוקעים למשבר החמור ביותר מזה 50 שנה ויותר. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!