ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פינוי התחנה המרכזית בת"א: בעירייה מכחישים כי נמשכות החריגות בזיהום

המשרד להגנת הסביבה מסר ל"שקוף" כי בסביבת התחנה נמדד זיהום האוויר שחורג מהמותר בחוק - אך בעירייה מתעקשים כי זה לא נכון • משרד הבריאות לא ממהר לערוך סקר שיבחן את הנזק של הרעלים לבריאות תושבי האזור • ביום ראשון תתכנס ועדה לאומית לדון בחלופות למסופי האוטובוסים המזהמים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנה נגד התחנה המרכזית בדרום תל אביב, בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בחודש אפריל הקרוב שעון החול של עיריית תל אביב ייגמר – והיא תצטרך לספק פתרון להפחתה משמעותית בזיהום שנפלט מהתחנה המרכזית בתל אביב. התאריך הזה נקבע לאחר שבאוקטובר האחרון השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג הכריזה על התחנה המרכזית כאזור מוכה זיהום אוויר, מהלך תקדימי וחריג. אם העירייה לא תציג פתרון, המשרד להגנת הסביבה רשאי לכפות עליה פתרון משלו. 

במקביל, ביום ראשון הקרוב תתכנס הוועדה לתשתיות לאומית כדי להציג חלופות זמניות להפחתת התחבורה שעוברת בתחנה. כפי שנפרט בהמשך, ההתלבטויות התכנוניות סבוכות, וההחלטה היכן להקים חלופה זמנית לתחנה המרכזית, עד להקמת מסוף קבוע באזור רחוב בן צבי, נדחית שוב ושוב. אלא שהזיהום אינו כפוף לדיונים. במשרד להגנת הסביבה הבהירו ל"שקוף" כי גם כעת, לקראת סיומה של 2022 נרשמו חריגות. 

בין המזהמים המרכזיים – חלקיקי  PM2.5, חלקיקים עדינים שלפי משרד הבריאות מסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות. הם מורכבים מחומרים רבים כמו למשל מתכות, פחמן שחור ופחמן אורגני, כימיקלים אורגניים ואמוניה. החלקיקים נפלטים לסביבה מתהליכים טבעיים כמו סופות אבק, אך גם מכלי תחבורה. 

ההחלטה על חלופה נדחית שוב ושוב. התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

למרות שנתוני המשרד להגנת הסביבה חד משמעיים, בעיריית תל אביב טוענים את ההפך. "אנו חוזרים ואומרים, בשנה האחרונה לא נמצאו חריגות במזהמים מתחבורה ויש מגמת ירידה בריכוזי המזהמים באזור", מסרו ל"שקוף". מעבר לכך, אמרו כי "ההכרזה על אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אינה מוצדקת".

בינתיים, מועצת העיר אישרה השבוע תוספת של שלושה מיליון שקלים לבחינת הנושא, אך לא לטיפול ייעודי בזיהום אלא לבדיקת תשתיות מבנה התחנה המרכזית, והאם מומלץ להרוס אותו או להסב אותו לשימושים חדשים. יחד עם זאת, במסגרת התקציב יבחן גם מסוף תחבורתי מצומצם, שעשוי להקל על העומס בתחנה ובתורו על הזיהום. 

תחלואת סרטן גבוהה סמוך לתחנה

עד כמה זיהום האוויר פוגע בבריאות התושבים? לאחר ההכרזה, המשרד להגנת הסביבה עדכן את משרד הבריאות בכל המסמכים הרלוונטיים אולם אין עדיין נתונים עדכניים על הנזקים האפשריים מהזיהום. במשרד הבריאות טוענים כי "אין חובת ביצוע סקר בריאותי בסמוך להכרזה". 

יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות פעילים רבים הגישו בקשות לבדיקת התחלואה בסרטן באזור והמשרד ביצע בדיקה הנוגעת לשנים 2014-2018 בין שכונות הסמוכות לתחנה, כמו נווה שאנן, שפירא, מערב התקווה ומערב יד אליהו לשכונות בעלות רקע חברתי-כלכלי זהה בשנים 2014-2018. תוצאות הבדיקה, לפי משרד הבריאות, הציגו תחלואת סרטן חודרני גבוהה מהצפוי ליד התחנה המרכזית, בקרב גברים בלבד. יש לציין כי באזור התחנה המרכזית מתגוררים תושבים רבים חסרי מעמד שאין רישום על אודותיהם ויתכן שהנתונים אף גבוהים משידוע לרשויות. במשרד הבריאות מבהירים ל"שקוף", כמו בכל פעם, שלא ניתן לקשור בין היקף התחלואה הגבוה מהצפוי, לבין הסיבה. 

גדי טונס, תושב השכונה ופעיל עקבי בנושא מול הרגולטורים, מספר כי הוציא את ביתו מהגן הסמוך לתחנה בשל שיעולים בלתי פוסקים, ואף רישת את ביתו הסמוך במסנני אוויר בעלות של אלפי שקלים. "לצערי, לא כל 40 אלף התושבים שגרים פה באזור יכולים להרשות לעצמם מסננים או לעבור גן, והם נאלצים לסבול את הזיהום. אנחנו מחכים ליום שנוכל לפתוח חלון ולנשום לרווחה", אמר. "על כל הרשויות המעורבות לפעול כך שגם תושבי דרום תל אביב ינשמו אוויר נקי ושההצהרות לא ישארו על הנייר. במידה שהמפגע לא ימוגר, חוק אוויר נקי יהפוך לאות מתה ואיכות האוויר בכל המדינה תדרדר".

"אסון סביבתי כבר 30 שנה"

מנתוני משרד התחבורה עולה כי במהלך היום נכנסים ויוצאים מהתחנה המרכזית מעל ל-5,000 אוטובוסים, מתוכם רק עשרה מחושמלים. "ישנה מורכבות בקידום טעינה חשמלית לאוטובוסים במבנה התחנה המרכזית החדשה", הבהירו במשרד התחבורה לפניית "שקוף". והוסיפו כי עד לפינוי המלא, "יושקע המאמץ בקידום מתקנים חלופיים, אשר יהיו חשמליים במלואם ויאפשרו תוספת של מאות אוטובוסים חשמליים בגוש דן".

ההכרזה של השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, כי האזור מוכה זיהום אוויר, התבססה על נתונים שנאספו בין השנים 2019-2021. "היו חריגות בכל המזהמים שנמדדו באזור התחנה המרכזית בזמן הזה", הסבירה ל"שקוף" ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה. "קיימנו דיונים רבים על הנתונים האלה ולבסוף, השרה שוכנעה שיש להכריז על האזור שנפגע זיהום אוויר". 

"אין תופעה כזו בכל העולם המערבי". תחנה מרכזית תל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

כבר ב-2018 משרד התחבורה החל להפנות אוטובוסים אל יעדים אחרים, כמו מסוף סבידור. המהלך ברבות השנים הפחית במידת מה את היקף הזיהום, אולם הוא עדיין נותר גבוה. ההכרזה של זנדברג באוקטובר היא הפעם הראשונה שהמשרד להגנת הסביבה מפעיל את הסעיף בחוק, כך שאין תקדימים לזה. 

"מדובר בחריגה על יממתית של חלקיקי PM2.5, חריגה שנתית בחלקיקי pm10, חריגות בפליטת תחמוצות החנקן, ואף ריכוזים גבוהים של חנקן דו חמצני", אמרה קורדובה-ביז'ונר. עוד הבהירה, כי החוק מתיר 18 חריגות יומיות של פליטת חלקיקים עדינים – ובאזור התחנה המרכזית נמדדו בשנה החולפת 22 חריגות ליום. 

"אין תופעה כזו בכל העולם המערבי", אמרה ל"שקוף" חברת מועצת עיריית תל אביב, שולה קשת ממובילות המאבק. "באופן אבסורדי, כולם מבינים ויודעים את זה. יש כאן מפגע קשה בלב שכונת מגורים, אגזוזים נכנסים לתוך הבתים ולתוך החדרים, זה המוקד הקשה ביותר, מפנים ובחוץ. לא נקלט שאנחנו במאה ה-21 ועדיין מתמודדים עם אסון סביבתי כזה, כבר שלושים שנה".

לאן יפנו את מסופי התחנה?

לקראת הדיון ביום ראשון הקרוב, אליו מוזמנים עשרות משתתפים מרשויות שונות, חברת נתיבי איילון הפיצה מסמך ובו חמש אפשרויות לבניית מסופי תחבורה: מתחם פנורמה, חניון הלוחמים, בלומפילד, קיבוץ גלויות ומחלף מסובים. האתרים נועדו לשמש חלופת ביניים עד להקמת מתחם התחבורה הסופי בבן צבי, לקראת סוף העשור הבא. יש לציין כי החלופות המוצעות יהיו עדיין בקרבת מגורים ולכל הפחות במרחק 140 מטר. 

חשוב להבין, החברה הממשלתית נתיבי איילון, עובדת על תכנית אב ארצית למסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה. לאחר שכשל הניסיון של משרד התחבורה לקדם פתרון מהיר במתחם פנורמה, כלומר להוציא 50% מכלל האוטובוסים של התחנה המרכזית לפנורמה ולמתחמים נוספים בתוך שנתיים, נדרש פתרון אחר. ההתנגדות אז עלתה מהתושבים סביב המתחם אך בעיקר מעיריית תל אביב שטענה כי מדובר בשטח בעל משמעות אקולוגית. 

בשעה שהפתרון המהיר עדיין מצוי בשלבים משפטיים – משרד התחבורה ממשיך לקדם את תכנית האב, כלומר הקמה של מתחמים תחבורתיים בפנורמה ובמקומות נוספים בגוש דן, שיפנו 80% מהתחבורה שעוברת בתחנה המרכזית, אולם בניגוד לפתרון המהיר, כאן הבנייה תסתיים לכל הפחות בעוד ארבע שנים. כמו כן, אופי המתחם בשלב הראשון הוא זמני ועד להקמת מתחם התחבורה בבן צבי. התכנית של הוועדה לתשתיות לאומיות (תת"ל) היא בעצם הכלי של משרד התחבורה לחייב את העירייה להקים מסופים בשטחה וזאת גם ללא אישורה. יש לציין כי בשלב זה, העירייה אינה מתנגדת לתוכנית הכללית, אלא רק להקמה המהירה של המתחם. ביום ראשון יחל "הקונגרס", כלומר שלב ראשוני של הצגת חומרים בנושא. 

מהמסמך עולה עוד כי התכנית המוצעת, בשם הקליט תת"ל 149, תקים מתקנים שיאפשרו להפחית את העומס מהתחנה המרכזית עד להקמתו והפעלתו של המתחם בבן צבי, תוך הגדרה שמדובר במתקנים זמניים בלבד. יש לציין כי בהערות לתכנית העבודה, הדגישו בנתיבי איילון כי בחלופות המוצעות אין כוונה לעכב תכניות קיימות בשטחים הרלוונטים, או להקים להקים מערך מסלולים על פני רמפות בדומה לתחנה המרכזית. זאת ועוד, נתיבי איילון מתחייבים שיבחנו ההשלכות הסביבתיות של המסופים החדשים ויותקנו שם תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!