ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעיריית ת"א גוררים רגליים: עיכוב בתוכנית להפחתת הזיהום באזור התחנה המרכזית

במסגרת צו של השרה לשעבר להגנת הסביבה נדרשה העירייה להציג מסמך ובו תכנית מפורטת לצמצום זיהום האוויר ממנו סובלים עשרות אלפי תושבים. אלא שבעירייה לא עמדו במסגרת הזמנים שהוקצבה והגישו טיוטה בלבד, שאינה חשופה לעיון הציבור. במשרד להגנת הסביבה ביקרו: "על עיריית ת"א היה לעמוד בלוחות הזמנים ולהגיש תוכנית פעולה סופית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

תושבי דרום תל אביב חיכו זמן ארוך לחודש אפריל. במועד זה, ב-19 בחודש בדיוק, עיריית תל אביב אמורה היתה לפרסם תוכנית פעולה להפחתת זיהום אוויר באזור התחנה המרכזית. התכנית היא נגזרת של צו היסטורי עליו חתמה השרה היוצאת להגנת הסביבה, תמר זנדברג, באוקטובר האחרון, אלא שמאז, אפריל חלף והעירייה לא חשפה דבר. במועד הרלוונטי, העירייה שלחה למשרד להגנת הסביבה טיוטה בלבד ויעברו עוד שבועות ארוכים עד שזו תבשיל לתכנית סדורה ופעולות בשטח. 

הצו עליו חתמה השרה באוקטובר האחרון, הכרזה על אזור התחנה המרכזית אזור נפגע זיהום אוויר, הוא יוצא דופן. זו היתה הפעם הראשונה מאז נחקק חוק אוויר נקי בשנת 2008 ששר משתמש בצו. לפי החוק אם השר מבין כי באזור מסוים קיימת חריגה מתמשכת או חוזרת מערכי סביבה או זיהום אוויר חריג, ואם מתוך נתונים אלה, עולה חשש לפגיעה חמורה בבריאות הציבור או בסביבה, בסמכותו לקבל את ההחלטה. 

אלא שמאז התחלפה המשמרת במשרד להגנת הסביבה, שרה חדשה נכנסה, עידית סילמן, ומנכ"ל חדש, גיא סמט, שאפשרו לעירייה למשוך את הזמן למרות החשש מפגיעה חמורה בבריאות הציבור והסביבה. 

ומה אומרים בעיריית תל אביב ומדוע הגישו טיוטה בלבד? בתחילה השיבו לפניית "שקוף" כי פקודת התעבורה מאפשרת להגיש טיוטה, אולם בחינה של הנוסח מגלה כי אין שם כל התייחסות לצו ההכרזה, אלא רק לפרק הזמן שיש לרשויות להגיב לטיוטה. יתרה מזו, לפי חוק אוויר נקי "תכנית הפעולה תובא לאישורו של השר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה". 

זאת ועוד, כשחברת מועצת עיריית תל אביב, שולה קשת, ממובילות המאבק לפינוי התחנה, פנתה לבקש את התכנית לפי חוק חופש המידע, בעירייה סירבו. הסבירו לה כי למשרד להגנת הסביבה לא הוגשה "תכנית למיגור זיהום אוויר", כך לשון התשובה, אלא טיוטה בלבד, "כחלק מגיבוש התכנית". עוד הוסיפו כי "עם השלמת הליך הבחינה, וגיבוש תכנית שאינה טיוטה בלבד, ניתן יהיה להעביר לך עותק". כלומר בעירייה הבהירו לקשת שלא מדובר עדיין בתכנית. 

גם במשרד להגנת הסביבה מציינים כי לפי הוראות החוק, העירייה אמורה היתה להגיש תוכנית פעולה בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה – "כלומר, 19 באפריל 2023", נקבו במועד המדויק. אלא שזה לא קרה. במשרד מבהירים כי בעירייה פנו אליהם לבקש הארכת זמן "לצורך השלמת ההליך", הסבירו "והגשת תוכנית סופית לאחר הליך היוועצות עם גורמים שונים, בהם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה, יחד עם טיוטה לתוכנית פעולה". יש לציין כי לפי החוק, אם הרשות לא מגישה תכנית בחלוף חצי שנה ממועד ההכרזה, רשאי השר, לאחר התייעצות עם שר הפנים, "להורות לרשות מקומית על הצעדים והאמצעים שעליה לנקוט לצמצום זיהום האוויר בתחומה", אולם במשרד בחרו שלא לעשות כן.

"חוסר לקיחת אחריות". קשת (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ומה אז אמרו בעיריית תל אביב? בלשכת הדוברות שינו אז את הגישה והבהירו שזה עניין סמנטי בלבד: "הבחירה בשם 'טיוטה' לתכנית המפורטת והמקצועית שהוגשה, הינה משום שאין זה נוסח סופי", כתבו. אלא שנכון למועד כתיבת שורות אלה, תכנית או טיוטה, לא נחשפה לציבור עדיין, ואפילו לא לחברי מועצת העיר. 

"במקום שהעירייה תעסוק בבלשנות ומה הן ההגדרות לטיוטה, כדאי שתתפנה בדחיפות להפחתת זיהום אוויר ופינוי אוטובוסים מהתחנה לאלתר", אמרה בתגובה חברת המועצה קשת. "במקום זאת אנחנו רואות לצערנו המשך גרירת רגליים וחוסר לקיחת אחריות וזאת על חשבון בריאותם של התושבות והתושבים ומאות אלפי נוסעות נוסעים".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט. צילום: יונתן זינדל פלאש 90

ומה צפוי בהמשך? הטיוטה נמצאת כעת אצל גורמי מקצוע בהם מנכ"ל משרד הפנים, המפקח הארצי לתעבורה ואצל גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. בעוד כחודשיים כל אלה מחויבים להגיש התייחסות מקצועית, ורק אז בעיריה יחלו לעמול על טיוטה סופית להערות הציבור. לאחר תהליך השיתוף, הטיוטה תוגש למועצת עיריית תל אביב לאישור. או במילים אחרות, יקח עוד זמן רב עד שתושבי דרום תל אביב יזכו ליהנות מפירות התכנית. 

מפת המזהמים: תחנה מרכזית תל אביב 

הלחץ עבד: עיריית ת"א תתחיל למדוד זיהום אוויר בבתי ספר הסמוכים לתחנה המרכזית

חנקן דו חמצני בהפסקות: "חצר בית הספר עלולה להרעיל את הילדים שלנו"

פינוי התחנה המרכזית בת"א: בעירייה מכחישים כי נמשכות החריגות בזיהום

התגובה השנייה של עיריית תל אביב:

"עיריית תל אביב-יפו הכינה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר כמבוקש, ושלחה אותה לעיון הגורמים הרלוונטיים במסגרת הזמנים שהוגדרו. הבחירה בשם "טיוטה" לתכנית המפורטת והמקצועית שהוגשה, הינה משום שאין זה נוסח סופי, שכן על פי חוק, לגורמים להם נשלחה התכנית ישנם 60 יום להתייחס לתכנית ולהעביר הערות לפיהן תשוכתב התכנית".

התגובה הראשונה של עיריית תל אביב:

"בהתאם להוראות פקודת התעבורה, טיוטת הצעה הועברה לפני כשבועיים להתייחסות הגורמים הרלוונטיים ביניהם המפקח הארצי על התעבורה, ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה ומנכ"ל משרד הפנים. אנו מצפים להתייחסותם לתכנית תוך שישים ימים, לאחריה נכין את הטיוטה הסופית, נגיש אותה לעיון הציבור, נפרסמה באתר העירייה ונביאה לאישור מועצת העיר".

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה:

"בעקבות הכרזת השרה להגנת הסביבה דאז, על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר לפי סעיף 11 לחוק אוויר נקי ביום 19 באוקטובר 2022, נדרשה עיריית תל אביב לפי הוראות החוק להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה – כלומר, 19 באפריל 2023.

לקראת תום מועד זה, קיבל המשרד להגנת הסביבה מעיריית תל אביב בקשה להארכת מועד הגשת התוכנית, לצורך השלמת ההליך והגשת תוכנית סופית לאחר הליך היוועצות עם גורמים שונים, בהם גורמי המקצוע של המשרד להגנת הסביבה, יחד עם טיוטה לתוכנית פעולה.

המשרד להגנת הסביבה סבור, כי על עיריית תל אביב היה לעמוד בלוחות הזמנים ולהגיש תוכנית פעולה סופית בתום ששת החודשים. נוכח הצורך בהשלמת המהלך הקבוע בפקודת התעבורה, החליטה השרה להגנת הסביבה לאחר היוועצות גורמי המקצוע במשרד, על מתן הארכה להשלמת תוכנית הפעולה ולהגשתה לשרה, עד ל-31 באוגוסט 2023.

המשרד להגנת הסביבה בוחן בימים אלו את טיוטת התוכנית שהוגשה על ידי העירייה, וימשיך לפעול מול העירייה ומשרד התחבורה לצמצום זיהום האוויר באזור ולשמירה על בריאות הציבור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!