ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הלחץ עבד: עיריית ת"א תתחיל למדוד זיהום אוויר בבתי ספר הסמוכים לתחנה המרכזית

לאחר חשיפת "שקוף" כי בעירייה קיבלו מידע מדאיג על תמונת הזיהום במוסדות החינוך, העירייה תציב ניידת ניטור אוויר במתחם בתי הספר "שורשים" ו"השכונתי שפירא". התושבים הבהירו: "מברכים על הכוונה, מצפים לפתרון ולפינוי האוטובוסים מהתחנה המרכזית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ילדי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים"
ילדי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים", שהצטלמו לפרויקט "מפת המזהמים" של "שקוף" (צילומים: יעל געתון)

עיריית תל אביב תמדוד את זיהום האוויר במתחם בתי הספר היסודיים שליד התחנה המרכזית החדשה, כדי לוודא שהתלמידים אינם חשופים לזיהום מסוכן – כך נודע ל"שקוף". האחראי על הניטור (מדידת זיהום) מטעם העירייה פנה למשרד להגנת הסביבה לאחר הפרסום ב"שקוף" וביקש להעביר את ניידת הניטור הזמנית של המשרד למתחם בתי הספר "שורשים" ובית הספר "השכונתי שפירא" הצמודים לתחנה, כבר באוקטובר הקרוב. 

"אנחנו מברכים על הכוונה להקים תחנה ניידת בבתי הספר היסודיים ומקווים שהיא תהפוך לתחנה קבועה בעתיד כדי לדעת שאנחנו יכולים לשלוח את ילדינו בבטחה למסגרות", אמר ל"שקוף" גדי טונס ממובילי המאבק בתחנה המרכזית.

יחד עם זאת הוא הזכיר כי הציפייה מהעירייה היא לעמוד בהחלטת הממשלה הנוגעת לפינוי התחנה המזהמת, לאור הכרזה תקדימית כי המקום מוכה זיהום אוויר. "הקמת תחנה ניידת היא רק דרך למדוד את זיהום האוויר ולא דרך להפחתתו", אמר. "אנחנו מצפים שהתוכנית שהעירייה אמורה להגיש באמצע אפריל לפתרון לאזור נפגע זיהום אוויר, תוביל לפינוי האוטובוסים מהתחנה המרכזית, ולא לעוד טריק של מלחמות נתונים אם יש זיהום אוויר או אין וכמה הוא חמור".

זהירות: חנקן דו חמצני

לפני כחודש פרסמנו ב"שקוף" שהמשרד להגנת הסביבה קבע כי בשנת 2014 תלמיד בית הספר "שורשים" הצמוד לתחנה, עלולים להיות חשופים לזיהום שמסכן אותם: במסגרת הכתבה חשפנו לראשונה מכתב שעיריית תל אביב קיבלה בשעתו מהמשרד להגנת הסביבה, המציג חריגות וריכוזים גבוהים במזהמים במתחם. למרות הממצאים הקשים, בעירייה לא מדדו מאז את איכות האוויר בסביבת הילדים ויתרה מזו, לפני שנים ספורות העירייה אף הקימה מוסד חינוכי נוסף במתחם ומספר התלמידים רק גדל. 

תלמידת בית ספר הממוקם במתחם עם אביה (צילום: יעל געתון)

המסמך שנשלח בין היתר למנכ"ל העירייה מנחם לייבה לפני כמעט עשור, לווה בהמלצה לצוות החינוכי למנוע מהתלמידים פעילות ספורט או פעילויות מאומצות אחרות בחצר המוסד בשעות הבוקר בימי החורף בשל הזיהום הכבד השורר בשעות אלה. ההמלצות יושמו לתקופה קצרה בלבד, ומאז הילדים מסתובבים בחצרות באופן חופשי. 

בבדיקות המשרד להגנת הסביבה מצא חריגות של חלקיקים נשימים עדינים ותחמוצות חנקן. החשש הגדול היה מנוכחות חנקן דו חמצני, גז רעיל שנפלט מתחבורה שעלול לגרום לתחלואה נשימתית, אשפוזים ועוד שורה ארוכה של נזקים גם בחשיפה לטווח קצר. לו היתה הבדיקה נמשכת שנה שלמה, ניתן היה לקבוע אם הגז נוכח. 

בתגובה לפניית "שקוף" במסגרת הפרסום, בעיריית תל אביב התקשו לזכור את ההמלצות ההן, אך הודו כי "בשנת 2014 אכן היו חריגות" במדידת הזיהום. עוד טענו בעירייה כי לפני כשנתיים הם נעזרו במודל זיהום אוויר וממנו הסיקו כי אין חריגות, אולם בדיקה אמיתית לא התרחשה בתשע השנים האחרונות. 

אזור מוכה זיהום

בעוד העירייה טוענת כי אין זיהום באזור, לפני חצי שנה הכריזה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, כי אזור התחנה המרכזית הוא אזור מוכה זיהום אוויר. זו היתה הפעם הראשונה בישראל שנעשה שימוש בסעיף הזה והמשמעות היא שהעירייה מחויבת להציג תכנית להפחתת הזיהום עד ה-19 בחודש אפריל. 

הפגנה אזרחית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר הסבירה ל"שקוף" בזמנו כי ההכרזה התבססה על נתונים שנאספו בין השנים 2019-2021. "היו חריגות בכל המזהמים שנמדדו באזור התחנה המרכזית בזמן הזה", אמרה. ואם לא די בזה, החריגות נמצאו לדבריה גם בשנה החולפת. "באשר לחנקן הדו-חמצני", הבהירה, "בשנת 2022 נרשם ריכוז שנתי של 97.25% מערך הסביבה". לדבריה, מדובר בריכוז הגבוה ביותר בארץ למזהם זה שהמשרד מדד בשנה החולפת.

בימים אלה ניידת הניטור הזמנית של המשרד להגנת הסביבה ממוקמת בעברו השני של הכביש, הרחק מחצר בתי הספר. זמן קצר לאחר שהניידת הוצבה, חלק מהכביש נסגר בשל עבודות הרכבת הקלה. המשמעות היא שהתחנה אינה משדרת תמונה אמינה של איכות האוויר באזור מפני שתנועת האוטובוסים הוסטה מהנתיב הצמוד לתחנת הניטור. במשרד הכירו את הבעיה, אולם הצבת התחנה במיקום אחר, טעונה את אישור הרשות המקומית בשל סוגיות כמו חשמל ושימושי קרקע. 

תגובת עיריית תל אביב: "לאור חששות התושבים, החליטה העירייה, בתיאום המשרד להגנת הסביבה, להציב ניידת לניטור זיהום אוויר בבית הספר "שורשים", וזאת על מנת לאשש את הנתונים הידועים לה ובכדי להרגיע את הטענות בדבר זיהום אוויר במקום. כמובן שבמידה שהנתונים יצביעו על חריגה, העניין יטופל.

"כפי שאמרנו בעבר, בשש השנים האחרונות ישנה ירידה דרסטית  בזיהום האוויר בסביבת התחנה המרכזית חדשה. כך למשל במזהם העיקרי ממנועי אוטובוסים, no2, לא נרשמה חריגה אחת בשנים 2021-2022. בשנת 2014 אכן היו חריגות. אולם העירייה ביצעה לפני כשנתיים בדיקת היתכנות להקמת בית ספר בגינה מול התחנה, ומודל הזיהום הצביע על כך שאין חריגות במקום".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!