ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש
נעמי וברייט וואדו
נעמי וברייט וואדו

חנקן דו חמצני בהפסקות: "חצר בית הספר עלולה להרעיל את הילדים שלנו"

15/02/2023
בזמן שבעירייה מתכחשים לחריגות בזיהום מהתחנה המרכזית, ילדי בתי הספר בסביבה ממשיכים לשחק בהפסקות בתוך שובל האגזוזים של יותר מחמשת אלפים אוטובוסים ביום. בינתיים, המשרד להגנת הסביבה הכריז על "אזור מוכה זיהום" והתושבים החלו לאסוף נתונים על היקף תחלואה בשכונות מסביב. "מי שיכול קונה מסנני אוויר, אבל ברור שלרוב האוכלוסיות באזור התחנה אין אפשרות"

כתבה וצילמה: יעל געתון. עיצוב גרפי: אוהד סטון. צילום רחפן: מתניה טאוסיג, פלאש 90

בזמן שבעירייה מתכחשים לחריגות בזיהום מהתחנה המרכזית, ילדי בתי הספר בסביבה ממשיכים לשחק בהפסקות בתוך שובל האגזוזים של יותר מחמשת אלפים אוטובוסים ביום. בינתיים, המשרד להגנת הסביבה הכריז על "אזור מוכה זיהום" והתושבים החלו לאסוף נתונים על היקף תחלואה בשכונות מסביב. "מי שיכול קונה מסנני אוויר, אבל ברור שלרוב האוכלוסיות באזור התחנה אין אפשרות"

כתבה וצילמה: יעל געתון. עיצוב גרפי: אוהד סטון. צילום רחפן: מתניה טאוסיג, פלאש 90

המקום:

התחנה המרכזית החדשה של תל-אביב

הוקם:

בשנת 1993

התושבים:

תלמידי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים"

המקור המזהם:

  • שטח: 44 דונם
    מתפרסת על פני 7 מפלסים בשטח כולל של 230 דונם
    התחנה המרכזית השנייה בגודלה בעולם
  • תדירות: בכל 30-15 שניות נכנס או יוצא אוטובוס מהתחנה 
  • מדי יום נכנסים ויוצאים סך הכל יחד 5,236 אוטובוסים, מתוכם כ-20 מחושמלים
  • עמדות אוטובוסים: 269 
  • בעלות: חברת נצבא השייכת לאיש העסקים קובי מימון
  • חלופות שהוצעו: מתחם פנורמה, חניון הלוחמים, בלומפילד, קיבוץ גלויות, מחלף מסובים

שעת בוקר מוקדמת במתחם בתי הספר היסודיים שליד התחנה המרכזית. מנהל בית הספר "השכונתי שפירא" מקדם את הנכנסים, שורה ארוכה של ילדות וילדים שצועדים לתוך המבנה. בשעה הבאה כיתות א' יצאו לגן הבוטני הסמוך לחקור מעט את הטבע. בינתיים, הם מנצלים את מזג האוויר הנעים והשמיים הבהירים כדי לבלות בחצר האחורית של המוסד, המשותפת להם ולממלכתי דתי "שורשים". אלה בועטים בכדור, קבוצה של תלמידות משחקות בתופסת ושני תלמידים שנדמה שרק פקחו עיניים, נהנים מרגע של שקט. כשיגדלו ויגבהו מעט, יצליחו לראות מעבר לגדר את שיירת האוטובוסים שדוהרת לתוך התחנה המרכזית החדשה של תל אביב, את שובל האגזוזים שכל כך קרוב לחצר שלהם ולכיתות. 

בתמונה, מימין לשמאל, שורה ראשונה: יסמין, בטי, ענבר, דרור, דוד. שורה שנייה: ליה, עדו, תמרה, ברייט, יונתן.

פרויקט מפת המזהמים של "שקוף", מציג את קולות התושבים שסובלים מדי יום מזיהום ברחבי הארץ, ובדרך כלל תוך התמקדות באוכלוסיות שאין להם כלים להילחם, אין את היכולת לעזוב או את ההון הפוליטי והתרבותי להיאבק. השכונות הסמוכות לתחנה המרכזית בתל אביב שונות מפרופיל הפרויקט – עליית מחירי הדיור הובילה להגירה של אוכלוסיות חזקות לאזור התחנה ולתאוצת בנייה ופיתוח. התושבים החדשים התאגדו והקימו את מטה המאבק בתחנה המרכזית ויחד עם חברת המועצה שולה קשת, ששנים נאבקת כמעט לבדה, התניעו מחדש את המחאה. בין הפעילים אפשר למצוא שחקנים, עיתונאים ואקטיביסטים שזוכים לסיקור נרחב, הקול שלהם ברור והמאבק אינו שקוף. 

ולמרות כל אלה, התחנה המרכזית היא מפעל מזהם שאין שני לו במדינת ישראל, המתקיים תחת חסותה. לצד הפרויקטים החדשים בשכונה, הרחובות הסמוכים לתחנה סובלים מהזנחה קשה, כשלים חברתיים, אוכלוסיות חסרות מעמד שנרמסות ומפגעים נוספים שמאפיינים שכונות שסובלות מזיהום אוויר בישראל. שכונת נווה שאנן ושכונת שפירא, מדורגות באשכול הסוציו-אקונומי שלישי ורביעי, בין האזורים הקשים בעיר, כשכל תל אביב במוצע במקום טוב משמעותית, אשכול שמיני. הסיפור שמיטיב לשקף את עומק השבר, עובר לאורך השנים דרך מערכות החינוך, דרך סיפורם של הילדות והילדים.

בין מובילות המאבק בתחנה, חברת מועצת עיריית תל אביב, שולה קשת, בוגרת "שורשים" בעצמה. היא זוכרת היטב את הימים הראשונים של התחנה, כשעוד היתה נטושה, מסקרנת ולא מאיימת על הבריאות של איש. "היינו משחקים בחללים של התחנה הריקה, מחבואים ותופסת", היא נזכרת. "אבל אז, מהרגע שהיא נפתחה, התחילו הבעיות ואיתם המאבקים שהובלנו, ההפגנות, העתירות והשדלנות מול העירייה, המון המון פעילות במשך 30 השנים האלה". 

בין הנאבקות, גם תושבת המקום אלה ידעיה (38) שמתגוררת בשכונת שפירא כבר יותר מעשור, שם היא מגדלת את שני ילדיה הקטנים. היא עובדת בארגון "שתיל" שאינו רחוק משם, כך שלמעשה, כל מרחב המחייה שלה ושל ילדיה, מוסדות החינוך לאורך היום ואפילו הגינות בשעות אחר הצהריים, כולם בסביבת התחנה המרכזית. "זו תחושה מאוד קשה לדעת שאנחנו שולחים את הילדים לשהות במקום שהאוויר עלול להרעיל אותם", היא משתפת בגילוי לב. "אנחנו לא יודעים מה ההשלכות על המשך החיים שלהם". הזיהום הוא אמנם "שקוף", אבל חלקו משאיר עקבות מאוד ברורות. "אנחנו רואים בבתים ועל החפצים כמה מהר מצטבר אבק שחור". 

אלה ידעיה ובנה. צילום: בן כהן, מגפון ניוז
"לרוב האוכלוסיות באזור של התחנה אין אפשרות להתגונן", אלה ידעיה. צילום: בן כהן, מגפון ניוז

כדי להגן על הבריאות של הילדים, חלק מהתושבים החלו להצטייד במסנני אוויר לבתים. "מי שיכול קונה, אבל זה מאוד יקר, סיפור של כמה אלפי שקלים וצריך תחזוקה קבועה של פילטרים פעמיים בשנה במאות שקלים. וגם אז, המסנן רלוונטי רק לחדר אחד", מסבירה ידעיה. "זה ממש לא פתרון. וברור שלרוב האוכלוסיות באזור של התחנה אין אפשרות להתגונן".

המידע היחיד שיש להורים מגיע מתחנות הניטור הסמוכות לתחנה המרכזית ומתחושת בטן. תחקיר "שקוף" בסדרת הכתבות "מפת המזהמים" מגלה כי החשש עלול להיות מוצדק. סכנת הזיהום המרחפת מעל ראשי הילדים הטרידה את עיריית תל אביב עוד בשנת 2014, ומאז לא נערכו בדיקות במתחם בתי הספר ובמוסדות חינוך נוספים באזור.

לפני תשע שנים נחת על שולחנו של מנכ"ל העירייה דאז מנחם לייבה, מכתב מדאיג תחת הכותרת "זיהום אוויר בבתי הספר בתל אביב". המכתב שהגיע לידי "שקוף" מפרט את השלכות הזיהום מהתחנה וכולל המלצה חד משמעית: להורות להנהלת בית הספר הממלכתי דתי "שורשים", הצמוד לתחנה, למנוע מהתלמידים פעילות ספורט או פעילויות מאומצות אחרות בחצר המוסד בשעות הבוקר בימי החורף. כדי לוודא שההמלצות יגיעו ליעדן, המכתב נשלח בתפוצה רחבה לשורה של משרדי ממשלה: בריאות, חינוך, תחבורה וגורמים נוספים במשרד להגנת הסביבה. 

בעיריית תל אביב מתקשים לזכור את ההמלצות ההן, אך מודים כי "בשנת 2014 אכן היו חריגות" במדידת הזיהום. מנהל בית הספר באותן השנים, אריאל בשן, דווקא כן זוכר. "בוודאות היתה תקופה שבה אמרו לנו שיש זיהום מהתחנה המרכזית", הוא סיפר בשיחה עם "שקוף". "היה לחץ של הורים והביאו ניידת למדידת זיהום אוויר. להנהלה אז לא היה מידע רב ובשן נזכר שהם ניסו להבין האם הזיהום מהתחנה הסמוכה "מדלג" על שטח המוסד או שוקע ומה מקום העצים שסובבים אותו בהקטנת הנזק. "לתקופה קצרה העברנו את פעילות הספורט לצד השני של בית הספר שרחוק מהתחנה", סיפר. "ובכל מקרה, בשעות הבוקר הילדים בדרך כלל בתפילה בכיתות, ולא שיחקו בחוץ ובהמשך השנה הקימו אולם ספורט שבו התקיימו שיעורי התעמלות".

תשע שנים עברו, התלמידים עדיין ממשיכים לנשום את המשב המגיע מהתחנה, שהוכרה לאחרונה כאזור מוכה זיהום אוויר.  פרט לתקופה קצרה לפני שנים, בה הוצבה תחנת ניטור המספקת מידע על זיהום חריג – איש לא ערך בדיקות נוספות בשטח המוסד. המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב הזניחו את בית הספר – ואין כל מידע רשמי אם הזיהום הכבד מהתחנה המרכזית עדיין מנת חלקם של התלמידים, מה קורה בתוך הכיתות כשהחלונות פתוחים ואיזה אוויר נושמים בחללים נוספים במבנה ובמוסדות נוספים. ואם לא די בזה, לצד בית הספר קם לפני שנים ספורות מוסד חינוכי נוסף, "השכונתי שפירא", שחולק חצר משותפת עם תלמידי "שורשים".

והיום תלמידים – חנקן דו חמצני 

מסביב לתחנה המרכזית לומדים וגרים כמעט 4,500 ילדות וילדים, בגנים ובתי ספר, בכל זרמי החינוך בשכונות קריית שלום, נווה שאנן ושפירא. הזיהום הוא בדרך כלל שקוף וחסר ריח. כדי להבין את המשמעויות שלו צריך לקרוא נתונים, ללמוד את ההבדל בין ריכוזים גבוהים לחריגות, ולהבחין בין הסוגים השונים של הגזים וההשלכות שלהם. 

לפני קצת פחות מעשור במשרד להגנת הסביבה מצאו מזהמים שונים בחצר בית הספר של הילדים, כמו למשל חריגות של חלקיקים נשימים עדינים ותחמוצות חנקן. החשש הגדול היה מנוכחות חנקן דו חמצני, גז רעיל שנפלט מתחבורה שעלול לגרום לתחלואה נשימתית, אשפוזים ועוד שורה ארוכה של נזקים גם בחשיפה לטווח קצר.

 

החצר המשותפת לבתי הספר "השכונתי שפירא" ו"שורשים" על רקע התחנה המרכזית הצמודה אליה. צילום: יעל געתון
החצר המשותפת לבתי הספר "השכונתי שפירא" ו"שורשים" על רקע התחנה המרכזית הצמודה אליה. צילום: יעל געתון

המדידות הראו אז ריכוזים גבוהים של הגז, אולם לא נצפו חריגות מהמותר. למרות זאת, התוצאות הדאיגו את גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. במסמך פנימי מ-2014 עלה אז החשש שאם תתקיים מדידה בכל עונות השנה, תתגלה נוכחות גבוהה גם של חנקן דו חמצני. "משמעות הממצאים הללו כי התלמידים בבית ספר 'שורשים' ככל הנראה חשופים באופן כרוני לזיהום אוויר מכלי רכב", נכתב. עוד הוסיפו כי כאשר מזג האוויר יתחמם, השילוב של הטמפרטורות הגבוהות והגזים שבאוויר עלולים ליצור מזהם נוסף בעל השפעות קשות על בריאות הילדים: אוזון.  

המשרד להגנת הסביבה: "עיריית ת"א עושה מניפולציה"

בין המשרד להגנת הסביבה לעיריית תל אביב עומד ויכוח בנושא מאז ועד היום. העירייה טוענת בתגובה ל"שקוף" כי ביצעה מודל זיהום אוויר במקום לפני שנתיים וגילתה שאין חריגות. לעומת זאת, באוקטובר האחרון הכריזה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, כי אזור התחנה המרכזית הוא אזור מוכה זיהום אוויר. זו היתה הפעם הראשונה בישראל שנעשה שימוש בסעיף הזה והמשמעות היא שהעירייה מחויבת להציג תכנית להפחתת הזיהום עד חודש אפריל הקרוב. ואיזה מזהמים נמדדו? כולם. 

"ההכרזה על אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אינה מוצדקת", מתעקשים בעירייה. "אנו חוזרים ואומרים, בשנה האחרונה לא נמצאו חריגות במזהמים מתחבורה ויש מגמת ירידה בריכוזי המזהמים באזור". 

ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

"זו מניפולציה שהם עושים", אומרת מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. "לא ברור לי למה הם טוענים את זה, הייתי ממליצה להם להשקיע אנרגיה בפינוי התחנה, ובמלחמה בזיהום האוויר במקומות שונים בעיר", אמרה. "אנחנו רואים את מספר החריגות הרב יחסית למקומות אחרים ואנחנו רואים שיש מספר גבוה מתחנות תחבורתיות. עשינו ניתוח של הכל".

קורדובה-ביז'ונר הסבירה כי ההכרזה התבססה על נתונים שנאספו בין השנים 2019-2021. "היו חריגות בכל המזהמים שנמדדו באזור התחנה המרכזית בזמן הזה". ואם לא די בזה, החריגות נמצאו לדבריה גם בשנה החולפת, "לאורך השנה נרשמו שמונה חריגות יממתיות מעל ערך הסביבה היממתי של חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5)", הסבירה והוסיפה כי מהחישוב ירדו ימים של סופות אבק. ומה לגבי אותו הגז הרעיל שחששו ממנו? קורדובה-ביז'ונר מבהירה כי "באשר לחנקן הדו- חמצני, בשנת 2022 נרשם ריכוז שנתי של 97.25% מערך הסביבה", שיתפה. לדבריה, מדובר בריכוז הגבוה ביותר בארץ למזהם זה שהמשרד מדד בשנה החולפת.

המחדל: אין תחנה שבודקת זיהום בקרבת בית הספר

אלא שגם הנתונים שהתקבלו בסוף שנת 2022 הם חלקיים בלבד. באזור ממוקמות שתי תחנות ניטור, אחת של חברת נצבא שמנהלת את התחנה המרכזית והשנייה של המשרד להגנת הסביבה, הצמודה אליה, לביקורת. שתיהן צמודות ומגודרות על רחוב לוינסקי, הרחק מבתי הספר, בצד שבו לפני חודשים ספורים חסמו מחצית מהרחוב לתנועת אוטובוסים בשל עבודות הרכבת הקלה. כלומר לא רק שאין ניטור בשטח מוסדות החינוך, אז הרי שהניטור הקיים לא מספק תמונה מהימנה.

תחנות הניטור (למטה) לצד הכביש הריק (למעלה). צילום: יעל געתון
תחנות הניטור (למטה) אשר צמודות לכביש הריק (למעלה). צילום: יעל געתון

 "לא ידענו שהרחוב אמור להיחסם", אמרה קורדובה-ביז'ונר בריאיון, "מתוך התכתבויות עם המטה (המטה למאבק בתחנה המרכזית י"ג) הבנו שבתחילת נובמבר נסגר הנתיב הצפוני לטובת עבודות והבטחתי שאבוא לסיור ונבחן את העתקת הניידת למקום אחר". אלא שהעברת הניידת אינה פשוטה, והיא טעונה באישור מהעירייה וחיבור לחשמל.

האם התלמידים חשופים בינתיים לזיהום? מה קורה בתוך הכיתות? מטה המאבק בתחנה המרכזית בשיתוף הורים מודאגים פנו לעיריה בבקשה להתקין מסנני אוויר בגנים ובבתי הספר, אולם בעירייה סירבו. "לא הייתה כל דרישה מהמשרד להגנת הסביבה או משרד החינוך להתקנת מסננים לזיהום אוויר", השיבו לפניית "שקוף". ומה כן מסננים בינתיים? קורונה. "העירייה התקינה מסנני אוויר בזמן מגפת הקורונה על פי דרישת משרד החינוך לגני ילדים ולכתות א'-ב', והרחיבה לשכבות נוספות על חשבונה לכתות ג'-ו'". 

ומה המחיר הבריאותי אותו הילדים נאלצים לשלם? אין אף מחקר רשמי, ולא קיים מאגר מידע ממנו אפשר ללמוד על היקף תחלואה נשימתית בילדים, אשפוזים, פגיעה אפשרית בעוברים, הפלות ולידות שקטות הקשורים למקום מגורים. בהיעדר כזה, מטה המאבק החל לאסוף נתונים מקופת החולים באזור. חשוב לציין, למרות הידע הרב שקושר בין זיהום אוויר לתחלואה עודפת, מדובר בנתונים ראשוניים בלבד ומהנתונים ניתן ללמוד על מגמה, אך לא על קשר מובהק. 

מהנתונים של קופת חולים כללית בשכונת שפירא, המתייחסים לשנת 2020 עולה כי 8.1% מכלל מבוטחי הקופה באזור חולים במחלת לב איסכמית (IHD) הכוללת התקפי לב, מחלה המוכרת כאחת התחלואות האופייניות לזיהום אוויר. במטה המאבק השוו את הממצאים לסקר שערך משרד הבריאות בין השנים 2013-2015 וממנו עלה כי נתוני התחלואה הכלליים בעיר עומדים על כמחצית מהכמות – 4.3%. עוד עולה כי 9.1% מהמבוטחים בקופה באזור אובחנו עם אסתמה לעומת 5.8% מהאוכלוסייה הכללית בישראל.

גדי טונס על רקע התחנה המרכזית. צילום: יעל געתון
גדי טונס על רקע התחנה המרכזית. צילום: יעל געתון

חשוב לציין כי דרוש מחקר מקיף כדי להוכיח שדווקא זיהום האוויר הוא המוביל לתחלואה עודפת. "פנינו עם הנתונים האלו למשרד הבריאות והם אומרים שצריך מחקר אקדמי שלוקח כעשר שנים כדי לבחון אם יש כאן בעיה", טוען גדי טונס, תושב השכונה ממובילי המאבק. 

"ביקשנו מהם שיפתחו במחקר כזה, אבל הם אמרו שזה צריך תקצוב ועדיפות וממה שהבנו, אין כוונה כזו כרגע במשרד", אמר. "יש פה ביצה ותרנגולת. הם לא חוקרים את הבעיה ולכן הם לא מודעים לה, והם גם לא מוכנים לחקור אותה". טונס עצמו מתגורר בסמוך לתחנה המרכזית והוא אב לבת. הוא מספר כי נאלץ להוציא את בתו מהגן הסמוך לתחנה בשל שיעולים בלתי פוסקים, לגן מרוחק משמעותית. "השינוי עזר", הוא מודה. 

במשרד הבריאות טוענים כי למרות הנתונים, אין חובה לבצע סקר בריאות ורכיב הבריאות הוא באחריות העיריייה במסגרת התכנית לפינוי התחנה. למרות זאת, לאור בקשות התושבים, המשרד ביצע בדיקה של תחלואת הסרטן הנוגעת לשנים 2014-2018 בלבד בין שכונות הסמוכות לתחנה, כמו נווה שאנן, שפירא, מערב התקווה ומערב יד אליהו לבין שכונות בעלות רקע חברתי-כלכלי זהה בשנים 2014-2018. לפי משרד הבריאות, תוצאות הבדיקה הציגו תחלואת סרטן חודרני "גבוהה מהצפוי" ליד התחנה המרכזית, בקרב גברים בלבד. 

יש לציין כי באזור התחנה המרכזית מתגוררים תושבים רבים חסרי מעמד שאין רישום על אודותיהם ויתכן שהנתונים אף גבוהים משידוע לרשויות. במשרד הבריאות מבהירים ל"שקוף", כמו בכל פעם, שלא ניתן לקשור בין היקף התחלואה הגבוה מהצפוי, לבין הסיבה.

לאן תעבור התחנה

השאלה שעומדת על הפרק היא האם עיריית תל אביב תעמוד בהתחייבותה להתקדם עם פינוי התחנה המרכזית בתל אביב? לפני כחודש התקיים בוועדות התכנון "קונגרס", שעסק בחלופות הזמניות לתחנה המרכזית ועד שתתממש תוכנית הקבע – מתחם תחבורתי "בן צבי" בצומת חולון. מדובר בסוגיה מורכבת, עליה כתבנו בהרחבה ומעורבים בה גורמים רבים ורשויות שונות. בדיון הטעון שאליו הגיעו לא מעט תושבים ונציגי עיריות, הורגש חסרונה של עיריית תל אביב שלא הצטרפה באופן פעיל. 

הדד ליין אליו כולם נושאים עיניים יתרחש באפריל, בדיוק תשע שנים לאחר המכתב ההוא למנכ"ל לייבה. העירייה תציג את החלופה שלה לזיהום, חצי שנה לפני הבחירות לרשויות המקומיות. "אם זה היה בצהלה, זה לא היה מחזיק", טוענת חברת המועצה קשת. "היו לנו הישגים במהלך העשורים האלה. זה מדהים שאחרי כל זה מחזירים אותנו אחורנית. מי מרוויח מהעוול הקשה הזה? אנחנו יודעים מי מפסיד, אבל העירייה גם מרוויחה וזה הכל אגב על חשבון הציבור ומשלמות ומשלמי המיסים".

שולה קשת על רקע התחנה המרכזית. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90 ויעל געתון
שולה קשת על רקע התחנה המרכזית. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90 ויעל געתון

 

הביורוקרטיה של הזיהום: מאחורי הקלעים של פינוי התחנה המרכזית
לפני כחודש התקיים "קונגרס" בוועדה לתשתיות לאומיות. מטרתו, דיון ציבורי לקראת התנעת התהליך של פינוי התחנה. לקראת הדיון, חברת נתיבי איילון הפיצה מסמך ובו חמש אפשרויות לבניית מסופי תחבורה: מתחם פנורמה, חניון הלוחמים, בלומפילד, קיבוץ גלויות ומחלף מסובים. האתרים נועדו לשמש חלופת ביניים עד להקמת מתחם התחבורה הסופי בבן צבי, לקראת סוף העשור הבא. יש לציין כי החלופות המוצעות יהיו עדיין בקרבת מגורים ולכל הפחות במרחק 140 מטר.

חשוב להבין, החברה הממשלתית נתיבי איילון, עובדת על תכנית אב ארצית למסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה. לאחר שכשל הניסיון של משרד התחבורה לקדם פתרון מהיר במתחם פנורמה, כלומר להוציא 50% מכלל האוטובוסים של התחנה המרכזית לפנורמה ולמתחמים נוספים בתוך שנתיים, נדרש פתרון אחר. ההתנגדות אז עלתה מהתושבים סביב המתחם אך בעיקר מעיריית תל אביב שטענה כי מדובר בשטח בעל משמעות אקולוגית.

בשעה שהפתרון המהיר עדיין מצוי בשלבים משפטיים – משרד התחבורה ממשיך לקדם את תכנית האב, כלומר הקמה של מתחמים תחבורתיים בפנורמה ובמקומות נוספים בגוש דן, שיפנו 80% מהתחבורה שעוברת בתחנה המרכזית, אולם בניגוד לפתרון המהיר, כאן הבנייה תסתיים לכל הפחות בעוד ארבע שנים. כמו כן, אופי המתחם בשלב הראשון הוא זמני ועד להקמת מתחם התחבורה בבן צבי. התכנית של הוועדה לתשתיות לאומיות (תת"ל) היא בעצם הכלי של משרד התחבורה לחייב את העירייה להקים מסופים בשטחה וזאת גם ללא אישורה. יש לציין כי בשלב זה, העירייה אינה מתנגדת לתוכנית הכללית, אלא רק להקמה המהירה של המתחם. ביום ראשון יחל "הקונגרס", כלומר שלב ראשוני של הצגת חומרים בנושא.

מהמסמך עולה עוד כי התכנית המוצעת, בשם הקליט תת"ל 149, תקים מתקנים שיאפשרו להפחית את העומס מהתחנה המרכזית עד להקמתו והפעלתו של המתחם בבן צבי, תוך הגדרה שמדובר במתקנים זמניים בלבד. יש לציין כי בהערות לתכנית העבודה, הדגישו בנתיבי איילון כי בחלופות המוצעות אין כוונה לעכב תכניות קיימות בשטחים הרלוונטים, או להקים להקים מערך מסלולים על פני רמפות בדומה לתחנה המרכזית. זאת ועוד, נתיבי איילון מתחייבים שיבחנו ההשלכות הסביבתיות של המסופים החדשים ויותקנו שם תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים.

המבנה הישן מניב מדי שנה מיליוני שקלים בהכנסות ארנונה. כך למשל בשנת 2022 חברת נצבא שילמה יותר מארבעה מיליון שקלים על "שטחי מעבר בתחנה", המהווים 55% מכלל הכנסות העירייה בקטגוריה זו. בסעיף הרציפים, החברה שילמה 1.5 מיליון שקלים, המהווים 81% מהכנסות העירייה מכלל הרציפים בעיר, שמניבים כ-1.8 מיליון שקלים. בסך הכל בשנת 2022 התחנה המרכזית החדשה הניבה לעיריית תל אביב 11% מהכנסות הארנונה בסעיפים הרלוונטים (ללא הכנסות ינואר ומחצית פברואר) וכלל הכנסותיה מארנונה מהווים לאורך השנים כמעט אחוז מהכנסות העירייה מארנונה שלא לצורכי מגורים. חשוב לציין כי למרות שמדובר בסכומים גדולים, בעירייה טוענים כי סוגיית גביית תשלומי ארנונה בתחנה המרכזית לא מהווה שיקול בקביעת מדיניות העירייה בנושא.

אינפוגרפיקה: פינוי התחנה המרכזית, ציר זמן

פרויקט מפת המזהמים של "שקוף", מציג את קולות התושבים שסובלים מדי יום מזיהום ברחבי הארץ, ובדרך כלל תוך התמקדות באוכלוסיות שאין להם כלים להילחם, אין את היכולת לעזוב או את ההון הפוליטי והתרבותי להיאבק. השכונות הסמוכות לתחנה המרכזית בתל אביב שונות מפרופיל הפרויקט – עליית מחירי הדיור הובילה להגירה של אוכלוסיות חזקות לאזור התחנה ולתאוצת בנייה ופיתוח. התושבים החדשים התאגדו והקימו את מטה המאבק בתחנה המרכזית ויחד עם חברת המועצה שולה קשת, ששנים נאבקת כמעט לבדה, התניעו מחדש את המחאה. בין הפעילים אפשר למצוא שחקנים, עיתונאים ואקטיביסטים שזוכים לסיקור נרחב, הקול שלהם ברור והמאבק אינו שקוף. 

ולמרות כל אלה, התחנה המרכזית היא מפעל מזהם שאין שני לו במדינת ישראל, המתקיים תחת חסותה. לצד הפרויקטים החדשים בשכונה, הרחובות הסמוכים לתחנה סובלים מהזנחה קשה, כשלים חברתיים, אוכלוסיות חסרות מעמד שנרמסות ומפגעים נוספים שמאפיינים שכונות שסובלות מזיהום אוויר בישראל. שכונת נווה שאנן ושכונת שפירא, מדורגות באשכול הסוציו-אקונומי שלישי ורביעי, בין האזורים הקשים בעיר, כשכל תל אביב במוצע במקום טוב משמעותית, אשכול שמיני. הסיפור שמיטיב לשקף את עומק השבר, עובר לאורך השנים דרך מערכות החינוך, דרך סיפורם של הילדות והילדים.

בין מובילות המאבק בתחנה, חברת מועצת עיריית תל אביב, שולה קשת, בוגרת "שורשים" בעצמה. היא זוכרת היטב את הימים הראשונים של התחנה, כשעוד היתה נטושה, מסקרנת ולא מאיימת על הבריאות של איש. "היינו משחקים בחללים של התחנה הריקה, מחבואים ותופסת", היא נזכרת. "אבל אז, מהרגע שהיא נפתחה, התחילו הבעיות ואיתם המאבקים שהובלנו, ההפגנות, העתירות והשדלנות מול העירייה, המון המון פעילות במשך 30 השנים האלה". 

בין הנאבקות, גם תושבת המקום אלה ידעיה (38) שמתגוררת בשכונת שפירא כבר יותר מעשור, שם היא מגדלת את שני ילדיה הקטנים. היא עובדת בארגון "שתיל" שאינו רחוק משם, כך שלמעשה, כל מרחב המחייה שלה ושל ילדיה, מוסדות החינוך לאורך היום ואפילו הגינות בשעות אחר הצהריים, כולם בסביבת התחנה המרכזית. "זו תחושה מאוד קשה לדעת שאנחנו שולחים את הילדים לשהות במקום שהאוויר עלול להרעיל אותם", היא משתפת בגילוי לב. "אנחנו לא יודעים מה ההשלכות על המשך החיים שלהם". הזיהום הוא אמנם "שקוף", אבל חלקו משאיר עקבות מאוד ברורות. "אנחנו רואים בבתים ועל החפצים כמה מהר מצטבר אבק שחור". 

אלה ידעיה ובנה. צילום: בן כהן, מגפון ניוז
"לרוב האוכלוסיות באזור של התחנה אין אפשרות להתגונן", אלה ידעיה. צילום: בן כהן, מגפון ניוז

כדי להגן על הבריאות של הילדים, חלק מהתושבים החלו להצטייד במסנני אוויר לבתים. "מי שיכול קונה, אבל זה מאוד יקר, סיפור של כמה אלפי שקלים וצריך תחזוקה קבועה של פילטרים פעמיים בשנה במאות שקלים. וגם אז, המסנן רלוונטי רק לחדר אחד", מסבירה ידעיה. "זה ממש לא פתרון. וברור שלרוב האוכלוסיות באזור של התחנה אין אפשרות להתגונן".

המידע היחיד שיש להורים מגיע מתחנות הניטור הסמוכות לתחנה המרכזית ומתחושת בטן. תחקיר "שקוף" בסדרת הכתבות "מפת המזהמים" מגלה כי החשש עלול להיות מוצדק. סכנת הזיהום המרחפת מעל ראשי הילדים הטרידה את עיריית תל אביב עוד בשנת 2014, ומאז לא נערכו בדיקות במתחם בתי הספר ובמוסדות חינוך נוספים באזור.

לפני תשע שנים נחת על שולחנו של מנכ"ל העירייה דאז מנחם לייבה, מכתב מדאיג תחת הכותרת "זיהום אוויר בבתי הספר בתל אביב". המכתב שהגיע לידי "שקוף" מפרט את השלכות הזיהום מהתחנה וכולל המלצה חד משמעית: להורות להנהלת בית הספר הממלכתי דתי "שורשים", הצמוד לתחנה, למנוע מהתלמידים פעילות ספורט או פעילויות מאומצות אחרות בחצר המוסד בשעות הבוקר בימי החורף. כדי לוודא שההמלצות יגיעו ליעדן, המכתב נשלח בתפוצה רחבה לשורה של משרדי ממשלה: בריאות, חינוך, תחבורה וגורמים נוספים במשרד להגנת הסביבה. 

בעיריית תל אביב מתקשים לזכור את ההמלצות ההן, אך מודים כי "בשנת 2014 אכן היו חריגות" במדידת הזיהום. מנהל בית הספר באותן השנים, אריאל בשן, דווקא כן זוכר. "בוודאות היתה תקופה שבה אמרו לנו שיש זיהום מהתחנה המרכזית", הוא סיפר בשיחה עם "שקוף". "היה לחץ של הורים והביאו ניידת למדידת זיהום אוויר. להנהלה אז לא היה מידע רב ובשן נזכר שהם ניסו להבין האם הזיהום מהתחנה הסמוכה "מדלג" על שטח המוסד או שוקע ומה מקום העצים שסובבים אותו בהקטנת הנזק. "לתקופה קצרה העברנו את פעילות הספורט לצד השני של בית הספר שרחוק מהתחנה", סיפר. "ובכל מקרה, בשעות הבוקר הילדים בדרך כלל בתפילה בכיתות, ולא שיחקו בחוץ ובהמשך השנה הקימו אולם ספורט שבו התקיימו שיעורי התעמלות".

תשע שנים עברו, התלמידים עדיין ממשיכים לנשום את המשב המגיע מהתחנה, שהוכרה לאחרונה כאזור מוכה זיהום אוויר.  פרט לתקופה קצרה לפני שנים, בה הוצבה תחנת ניטור המספקת מידע על זיהום חריג – איש לא ערך בדיקות נוספות בשטח המוסד. המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב הזניחו את בית הספר – ואין כל מידע רשמי אם הזיהום הכבד מהתחנה המרכזית עדיין מנת חלקם של התלמידים, מה קורה בתוך הכיתות כשהחלונות פתוחים ואיזה אוויר נושמים בחללים נוספים במבנה ובמוסדות נוספים. ואם לא די בזה, לצד בית הספר קם לפני שנים ספורות מוסד חינוכי נוסף, "השכונתי שפירא", שחולק חצר משותפת עם תלמידי "שורשים".

והיום תלמידים – חנקן דו חמצני 

מסביב לתחנה המרכזית לומדים וגרים כמעט 4,500 ילדות וילדים, בגנים ובתי ספר, בכל זרמי החינוך בשכונות קריית שלום, נווה שאנן ושפירא. הזיהום הוא בדרך כלל שקוף וחסר ריח. כדי להבין את המשמעויות שלו צריך לקרוא נתונים, ללמוד את ההבדל בין ריכוזים גבוהים לחריגות, ולהבחין בין הסוגים השונים של הגזים וההשלכות שלהם. 

לפני קצת פחות מעשור במשרד להגנת הסביבה מצאו מזהמים שונים בחצר בית הספר של הילדים, כמו למשל חריגות של חלקיקים נשימים עדינים ותחמוצות חנקן. החשש הגדול היה מנוכחות חנקן דו חמצני, גז רעיל שנפלט מתחבורה שעלול לגרום לתחלואה נשימתית, אשפוזים ועוד שורה ארוכה של נזקים גם בחשיפה לטווח קצר.

החצר המשותפת לבתי הספר "השכונתי שפירא" ו"שורשים" על רקע התחנה המרכזית הצמודה אליה. צילום: יעל געתון
החצר המשותפת לבתי הספר "השכונתי שפירא" ו"שורשים" על רקע התחנה המרכזית הצמודה אליה. צילום: יעל געתון

המדידות הראו אז ריכוזים גבוהים של הגז, אולם לא נצפו חריגות מהמותר. למרות זאת, התוצאות הדאיגו את גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. במסמך פנימי מ-2014 עלה אז החשש שאם תתקיים מדידה בכל עונות השנה, תתגלה נוכחות גבוהה גם של חנקן דו חמצני. "משמעות הממצאים הללו כי התלמידים בבית ספר 'שורשים' ככל הנראה חשופים באופן כרוני לזיהום אוויר מכלי רכב", נכתב. עוד הוסיפו כי כאשר מזג האוויר יתחמם, השילוב של הטמפרטורות הגבוהות והגזים שבאוויר עלולים ליצור מזהם נוסף בעל השפעות קשות על בריאות הילדים: אוזון.  

המשרד להגנת הסביבה: "עיריית ת"א עושה מניפולציה"

בין המשרד להגנת הסביבה לעיריית תל אביב עומד ויכוח בנושא מאז ועד היום. העירייה טוענת בתגובה ל"שקוף" כי ביצעה מודל זיהום אוויר במקום לפני שנתיים וגילתה שאין חריגות. לעומת זאת, באוקטובר האחרון הכריזה השרה להגנת הסביבה לשעבר, תמר זנדברג, כי אזור התחנה המרכזית הוא אזור מוכה זיהום אוויר. זו היתה הפעם הראשונה בישראל שנעשה שימוש בסעיף הזה והמשמעות היא שהעירייה מחויבת להציג תכנית להפחתת הזיהום עד חודש אפריל הקרוב. ואיזה מזהמים נמדדו? כולם. 

"ההכרזה על אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אינה מוצדקת", מתעקשים בעירייה. "אנו חוזרים ואומרים, בשנה האחרונה לא נמצאו חריגות במזהמים מתחבורה ויש מגמת ירידה בריכוזי המזהמים באזור". 

ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. צילום: שלומי אמסלם, לע"מ
ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

"זו מניפולציה שהם עושים", אומרת מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה, ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר. "לא ברור לי למה הם טוענים את זה, הייתי ממליצה להם להשקיע אנרגיה בפינוי התחנה, ובמלחמה בזיהום האוויר במקומות שונים בעיר", אמרה. "אנחנו רואים את מספר החריגות הרב יחסית למקומות אחרים ואנחנו רואים שיש מספר גבוה מתחנות תחבורתיות. עשינו ניתוח של הכל".

קורדובה-ביז'ונר הסבירה כי ההכרזה התבססה על נתונים שנאספו בין השנים 2019-2021. "היו חריגות בכל המזהמים שנמדדו באזור התחנה המרכזית בזמן הזה". ואם לא די בזה, החריגות נמצאו לדבריה גם בשנה החולפת, "לאורך השנה נרשמו שמונה חריגות יממתיות מעל ערך הסביבה היממתי של חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5)", הסבירה והוסיפה כי מהחישוב ירדו ימים של סופות אבק. ומה לגבי אותו הגז הרעיל שחששו ממנו? קורדובה-ביז'ונר מבהירה כי "באשר לחנקן הדו- חמצני, בשנת 2022 נרשם ריכוז שנתי של 97.25% מערך הסביבה", שיתפה. לדבריה, מדובר בריכוז הגבוה ביותר בארץ למזהם זה שהמשרד מדד בשנה החולפת.

המחדל: אין תחנה שבודקת זיהום בקרבת בית הספר

אלא שגם הנתונים שהתקבלו בסוף שנת 2022 הם חלקיים בלבד. באזור ממוקמות שתי תחנות ניטור, אחת של חברת נצבא שמנהלת את התחנה המרכזית והשנייה של המשרד להגנת הסביבה, הצמודה אליה, לביקורת. שתיהן צמודות ומגודרות על רחוב לוינסקי, הרחק מבתי הספר, בצד שבו לפני חודשים ספורים חסמו מחצית מהרחוב לתנועת אוטובוסים בשל עבודות הרכבת הקלה. כלומר לא רק שאין ניטור בשטח מוסדות החינוך, אז הרי שהניטור הקיים לא מספק תמונה מהימנה.

תחנות הניטור (למטה) לצד הכביש הריק (למעלה). צילום: יעל געתון
תחנות הניטור (למטה) אשר צמודות לכביש הריק (למעלה). צילום: יעל געתון

 "לא ידענו שהרחוב אמור להיחסם", אמרה קורדובה-ביז'ונר בריאיון, "מתוך התכתבויות עם המטה (המטה למאבק בתחנה המרכזית י"ג) הבנו שבתחילת נובמבר נסגר הנתיב הצפוני לטובת עבודות והבטחתי שאבוא לסיור ונבחן את העתקת הניידת למקום אחר". אלא שהעברת הניידת אינה פשוטה, והיא טעונה באישור מהעירייה וחיבור לחשמל.

האם התלמידים חשופים בינתיים לזיהום? מה קורה בתוך הכיתות? מטה המאבק בתחנה המרכזית בשיתוף הורים מודאגים פנו לעיריה בבקשה להתקין מסנני אוויר בגנים ובבתי הספר, אולם בעירייה סירבו. "לא הייתה כל דרישה מהמשרד להגנת הסביבה או משרד החינוך להתקנת מסננים לזיהום אוויר", השיבו לפניית "שקוף". ומה כן מסננים בינתיים? קורונה. "העירייה התקינה מסנני אוויר בזמן מגפת הקורונה על פי דרישת משרד החינוך לגני ילדים ולכתות א'-ב', והרחיבה לשכבות נוספות על חשבונה לכתות ג'-ו'". 

ומה המחיר הבריאותי אותו הילדים נאלצים לשלם? אין אף מחקר רשמי, ולא קיים מאגר מידע ממנו אפשר ללמוד על היקף תחלואה נשימתית בילדים, אשפוזים, פגיעה אפשרית בעוברים, הפלות ולידות שקטות הקשורים למקום מגורים. בהיעדר כזה, מטה המאבק החל לאסוף נתונים מקופת החולים באזור. חשוב לציין, למרות הידע הרב שקושר בין זיהום אוויר לתחלואה עודפת, מדובר בנתונים ראשוניים בלבד ומהנתונים ניתן ללמוד על מגמה, אך לא על קשר מובהק. 

מהנתונים של קופת חולים כללית בשכונת שפירא, המתייחסים לשנת 2020 עולה כי 8.1% מכלל מבוטחי הקופה באזור חולים במחלת לב איסכמית (IHD) הכוללת התקפי לב, מחלה המוכרת כאחת התחלואות האופייניות לזיהום אוויר. במטה המאבק השוו את הממצאים לסקר שערך משרד הבריאות בין השנים 2013-2015 וממנו עלה כי נתוני התחלואה הכלליים בעיר עומדים על כמחצית מהכמות – 4.3%. עוד עולה כי 9.1% מהמבוטחים בקופה באזור אובחנו עם אסתמה לעומת 5.8% מהאוכלוסייה הכללית בישראל.

גדי טונס על רקע התחנה המרכזית. צילום: יעל געתון
גדי טונס על רקע התחנה המרכזית. צילום: יעל געתון

חשוב לציין כי דרוש מחקר מקיף כדי להוכיח שדווקא זיהום האוויר הוא המוביל לתחלואה עודפת. "פנינו עם הנתונים האלו למשרד הבריאות והם אומרים שצריך מחקר אקדמי שלוקח כעשר שנים כדי לבחון אם יש כאן בעיה", טוען גדי טונס, תושב השכונה ממובילי המאבק. 

"ביקשנו מהם שיפתחו במחקר כזה, אבל הם אמרו שזה צריך תקצוב ועדיפות וממה שהבנו, אין כוונה כזו כרגע במשרד", אמר. "יש פה ביצה ותרנגולת. הם לא חוקרים את הבעיה ולכן הם לא מודעים לה, והם גם לא מוכנים לחקור אותה". טונס עצמו מתגורר בסמוך לתחנה המרכזית והוא אב לבת. הוא מספר כי נאלץ להוציא את בתו מהגן הסמוך לתחנה בשל שיעולים בלתי פוסקים, לגן מרוחק משמעותית. "השינוי עזר", הוא מודה. 

במשרד הבריאות טוענים כי למרות הנתונים, אין חובה לבצע סקר בריאות ורכיב הבריאות הוא באחריות העיריייה במסגרת התכנית לפינוי התחנה. למרות זאת, לאור בקשות התושבים, המשרד ביצע בדיקה של תחלואת הסרטן הנוגעת לשנים 2014-2018 בלבד בין שכונות הסמוכות לתחנה, כמו נווה שאנן, שפירא, מערב התקווה ומערב יד אליהו לבין שכונות בעלות רקע חברתי-כלכלי זהה בשנים 2014-2018. לפי משרד הבריאות, תוצאות הבדיקה הציגו תחלואת סרטן חודרני "גבוהה מהצפוי" ליד התחנה המרכזית, בקרב גברים בלבד. 

יש לציין כי באזור התחנה המרכזית מתגוררים תושבים רבים חסרי מעמד שאין רישום על אודותיהם ויתכן שהנתונים אף גבוהים משידוע לרשויות. במשרד הבריאות מבהירים ל"שקוף", כמו בכל פעם, שלא ניתן לקשור בין היקף התחלואה הגבוה מהצפוי, לבין הסיבה.

לאן תעבור התחנה

השאלה שעומדת על הפרק היא האם עיריית תל אביב תעמוד בהתחייבותה להתקדם עם פינוי התחנה המרכזית בתל אביב? לפני כחודש התקיים בוועדות התכנון "קונגרס", שעסק בחלופות הזמניות לתחנה המרכזית ועד שתתממש תוכנית הקבע – מתחם תחבורתי "בן צבי" בצומת חולון. מדובר בסוגיה מורכבת, עליה כתבנו בהרחבה ומעורבים בה גורמים רבים ורשויות שונות. בדיון הטעון שאליו הגיעו לא מעט תושבים ונציגי עיריות, הורגש חסרונה של עיריית תל אביב שלא הצטרפה באופן פעיל. 

הדד ליין אליו כולם נושאים עיניים יתרחש באפריל, בדיוק תשע שנים לאחר המכתב ההוא למנכ"ל לייבה. העירייה תציג את החלופה שלה לזיהום, חצי שנה לפני הבחירות לרשויות המקומיות. "אם זה היה בצהלה, זה לא היה מחזיק", טוענת חברת המועצה קשת. "היו לנו הישגים במהלך העשורים האלה. זה מדהים שאחרי כל זה מחזירים אותנו אחורנית. מי מרוויח מהעוול הקשה הזה? אנחנו יודעים מי מפסיד, אבל העירייה גם מרוויחה וזה הכל אגב על חשבון הציבור ומשלמות ומשלמי המיסים".

שולה קשת על רקע התחנה המרכזית. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90 ויעל געתון
שולה קשת על רקע התחנה המרכזית. צילומים: מרים אלסטר, פלאש 90 ויעל געתון

 

הביורוקרטיה של הזיהום: מאחורי הקלעים של פינוי התחנה המרכזית
לפני כחודש התקיים "קונגרס" בוועדה לתשתיות לאומיות. מטרתו, דיון ציבורי לקראת התנעת התהליך של פינוי התחנה. לקראת הדיון, חברת נתיבי איילון הפיצה מסמך ובו חמש אפשרויות לבניית מסופי תחבורה: מתחם פנורמה, חניון הלוחמים, בלומפילד, קיבוץ גלויות ומחלף מסובים. האתרים נועדו לשמש חלופת ביניים עד להקמת מתחם התחבורה הסופי בבן צבי, לקראת סוף העשור הבא. יש לציין כי החלופות המוצעות יהיו עדיין בקרבת מגורים ולכל הפחות במרחק 140 מטר.

חשוב להבין, החברה הממשלתית נתיבי איילון, עובדת על תכנית אב ארצית למסופי תחבורה ציבורית וחניוני לילה. לאחר שכשל הניסיון של משרד התחבורה לקדם פתרון מהיר במתחם פנורמה, כלומר להוציא 50% מכלל האוטובוסים של התחנה המרכזית לפנורמה ולמתחמים נוספים בתוך שנתיים, נדרש פתרון אחר. ההתנגדות אז עלתה מהתושבים סביב המתחם אך בעיקר מעיריית תל אביב שטענה כי מדובר בשטח בעל משמעות אקולוגית.

בשעה שהפתרון המהיר עדיין מצוי בשלבים משפטיים – משרד התחבורה ממשיך לקדם את תכנית האב, כלומר הקמה של מתחמים תחבורתיים בפנורמה ובמקומות נוספים בגוש דן, שיפנו 80% מהתחבורה שעוברת בתחנה המרכזית, אולם בניגוד לפתרון המהיר, כאן הבנייה תסתיים לכל הפחות בעוד ארבע שנים. כמו כן, אופי המתחם בשלב הראשון הוא זמני ועד להקמת מתחם התחבורה בבן צבי. התכנית של הוועדה לתשתיות לאומיות (תת"ל) היא בעצם הכלי של משרד התחבורה לחייב את העירייה להקים מסופים בשטחה וזאת גם ללא אישורה. יש לציין כי בשלב זה, העירייה אינה מתנגדת לתוכנית הכללית, אלא רק להקמה המהירה של המתחם. ביום ראשון יחל "הקונגרס", כלומר שלב ראשוני של הצגת חומרים בנושא.

מהמסמך עולה עוד כי התכנית המוצעת, בשם הקליט תת"ל 149, תקים מתקנים שיאפשרו להפחית את העומס מהתחנה המרכזית עד להקמתו והפעלתו של המתחם בבן צבי, תוך הגדרה שמדובר במתקנים זמניים בלבד. יש לציין כי בהערות לתכנית העבודה, הדגישו בנתיבי איילון כי בחלופות המוצעות אין כוונה לעכב תכניות קיימות בשטחים הרלוונטים, או להקים להקים מערך מסלולים על פני רמפות בדומה לתחנה המרכזית. זאת ועוד, נתיבי איילון מתחייבים שיבחנו ההשלכות הסביבתיות של המסופים החדשים ויותקנו שם תשתיות לטעינת אוטובוסים חשמליים.

המבנה הישן מניב מדי שנה מיליוני שקלים בהכנסות ארנונה. כך למשל בשנת 2022 חברת נצבא שילמה יותר מארבעה מיליון שקלים על "שטחי מעבר בתחנה", המהווים 55% מכלל הכנסות העירייה בקטגוריה זו. בסעיף הרציפים, החברה שילמה 1.5 מיליון שקלים, המהווים 81% מהכנסות העירייה מכלל הרציפים בעיר, שמניבים כ-1.8 מיליון שקלים. בסך הכל בשנת 2022 התחנה המרכזית החדשה הניבה לעיריית תל אביב 11% מהכנסות הארנונה בסעיפים הרלוונטים (ללא הכנסות ינואר ומחצית פברואר) וכלל הכנסותיה מארנונה מהווים לאורך השנים כמעט אחוז מהכנסות העירייה מארנונה שלא לצורכי מגורים. חשוב לציין כי למרות שמדובר בסכומים גדולים, בעירייה טוענים כי סוגיית גביית תשלומי ארנונה בתחנה המרכזית לא מהווה שיקול בקביעת מדיניות העירייה בנושא.

אינפוגרפיקה: פינוי התחנה המרכזית, ציר זמן

תגובות

התגובה המלאה של עיריית תל אביב

"ההכרזה על אזור התחנה המרכזית כמוכה זיהום אינה מוצדקת. אנו חוזרים ואומרים, בשנה האחרונה לא נמצאו חריגות במזהמים מתחבורה ויש מגמת ירידה בריכוזי המזהמים באזור. בנוסף, אין ניטור בתוך שכונות שפירא ונווה שאנן ולכן ההכרזה עליהן כמוכות זיהום, כל עוד שאינה מגובה בנתונים, גם אינה מוצדקת. עם זאת, לאור החלטת המשרד לאיכ"ס, אנו נכין תכנית תחבורתית כפי שמנחה חוק אוויר נקי. נזכיר שפינוי פעילות האוטובוסים בתחנה נמצא באחריות משרד התחבורה, אשר אמון על רישוי האוטובוסים ומעבר להנעה חשמלית לא מזהמת. העירייה מצידה פועלת בכלים שברשותה להפחתת ריכוזי המזהמים בעיר ומסייעת למשרד התחבורה בחשמול מסופים. בנוסף, העירייה מחויבת להסכם עם משרד התחבורה ופועלת בשיתוף פעולה עימו לדילול של 50% מהפעילות התחבורתית בתחנה".

לטענה כי בסביבת התחנה קיימים היקפי תחלואה גבוהים, ענו: "הטענה כי באזור יש תחלואה כפולה משאר חלקי העיר, לא נכונה. לעירייה אין נתונים המאשרים את הטענה, וגם משרד הבריאות לא העביר נתונים כאלה".

לטענה מדוע בעירייה לא פעלו לאורך השנים להקים חלופה לתחנה, אלא השאירו את המאבק לתושבים, תוך טענות שאין זיהום אוויר באזור, ענו: "זה שקר.  עיריית תל אביב – יפו פועלת שנים מול משרד התחבורה למציאת פתרון לתחנה המרכזית. האחריות על התחנה המרכזית ובכלל על התחבורה בישראל, על כל היבטיה ובמקרה זה על פינוי התחנה המרכזית מוטלת על משרד התחבורה, ולכן הוא זה אשר צריך לספק את הפתרונות. העירייה ומשרד התחבורה חתמו השנה על הסכם המורה על דילול של 50% מהפעילות התחבורתית של התחנה המרכזית. התכנון, אשר מוביל משרד התחבורה, כולל תכנון מותאם של רשת התחבורה הציבורית הארצית, כך שבמהלך השנים הקרובות יוסטו קווים מהתחנה המרכזית למסופים חלופיים, שחלקם יכנסו לביצוע בקרוב. נזכיר שהכלי היעיל ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא החלפת צי האוטובוסים לחשמליים- נושא שנמצא בסמכות הממשלה וכי העירייה מצידה פועלת בכלים שברשותה להפחתת ריכוזי המזהמים בעיר ומסייעת למשרד התחבורה בחשמול מסופים בעיר".

לטענה מדוע הוקם מוסד חינוכי נוסך הסמוך ל"שורשים" לפני שנערכו בדיקות, ענו: "בשנת 2014 אכן היו חריגות. אולם, העירייה ביצעה לפני כשנתיים בדיקת היתכנות להקמת בית ספר בגינה מול התחנה ומודל זיהום האויר הראה שאין חריגות במקום. נדגיש כי בשש שנים האחרונות יש ירידה דרסטית בזיהום האוויר. כך למשל, במזהם העיקרי ממונעי האוטובוסים  no2 לא נרשמה חריגה אחת בשנים 21 ו-22. מיותר לציין כי המשרד להגנת הסביבה הוא הגוף האמון על תחנות הניטור וביכולתו למדוד זיהום אויר בכל מקום ובכל עת".

התגובה המלאה של משרד התחבורה

"משרד התחבורה החל כבר משנת 2018 להסית פעילות תחבורתית ממתחם התחנה המרכזית, למתקני תשתית תחבורתיים אחרים במטרופולין תל אביב. בהמשך לכך, מונה במשרד צוות מיוחד שייעודו איתור שטחים למתקנים חלופיים לתחנה המרכזית החדשה. פעילות צוות זה בשיתוף עם עיריית תל אביב הניבה מתווה שסוכם בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה, לפינוי פעילות התחנה המרכזית בשלב המידי יבוצע לשני מתקנים מרכזים: למרכז תחבורה הפנורמה ולמסוף תפעולי בחניון הלוחמים, תוך איזון בין הצרכים התחבורתיים במרחב, לבין שיפור חווית הנוסעים והאינטרסים הסביבתיים. בהמשך עם הקמת מע"ר בן צבי סביב שנת , 2035 הפעילות התחבורתית תעבור למתחם תחבורתי משולב, בסמיכות לתחנת רכבת חולון, לתוואי הקו הירוק, ולתחנת מטרו עתידית.

"בשלב זה, עקב הליכים משפטיים לא מתאפשר פיתוח מתקן פנורמה, והמשרד הגיש ערעור כדי לאפשר את המשך פיתוח המתקן. במקביל, משרד התחבורה מקדם תוכנית לתשתית לאומית (תת"ל), אשר תשנה את ייעוד הקרקע בה מתוכנן לקום מרכז פנורמה ל"מרכז תחבורה". לאחר אישור התת"ל והקמת מרכז פנורמה, ניתן יהיה לפנות את מרבית הפעילות הקיימת בתחנה המרכזית כיום. באשר להפעלת חניון הלוחמים, משרד התחבורה פעל בשיתוך עם עיריית תל אביב וחברת החשמל. האישורים הנדרשים לכך התקבלו. הצפי לפתיחת החניון הוא – ספטמבר 2023."

לטענה מדוע התחנה הישנה אינה מחושמלת, ענו: "ישנה מורכבות בקידום טעינה חשמלית לאוטובוסים במבנה התחנה המרכזית החדשה. לאור מאמצים רבים המושקעים על ידי משרד התחבורה ועיריית תל אביב לצמצום פעילות תחבורה ציבורית בתחנה עד לפינוי המלא,  סוכם כי יושקע המאמץ בקידום מתקנים חלופיים, אשר יהיו חשמליים במלואם ויאפשרו תוספת של מאות אוטובוסים חשמליים בגוש דן".

במענה לשאלה כיצד המשרד מסייע לעירייה לקדם את פינוי התחנה, ענו: "משרד התחבורה פועל בשיתוף הדוק עם עיריית תל-אביב. הוקם צוות עבודה לקידום יישום ההסכמות בין המשרד לעירייה, אשר מתכנס מידי חודש לדיון במגוון נושאים תחבורתיים בעיר תל אביב בכלל ובצמצום הפעילות בתחנה המרכזית וקידום חלופות לפינויה בפרט".

התגובה המלאה של משרד הבריאות

"הכרזה על אזור נפגע זיהום אוויר יכולה להתקיים על פי זיהום אוויר או על פי רמת התחלואה, אך אין חובת ביצוע סקר בריאותי על סמך הכרזה. עם זאת, ברישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, התקבלו בשנתיים האחרונות בקשות לבדיקת התחלואה בסרטן באזור התחנה המרכזית. בבדיקה שנעשתה הושוו מספר מקרי הסרטן שנצפו לפי שכונה בתל אביב, עבור אזור התחנה המרכזית ושכונות נוספות בעלות רמה סוציו אקונומית דומה, למספר הצפוי על בסיס נתוני כלל העיר תל אביב בשנים 2014-2018. תוצאות הבדיקה העלו שבשכונות מסוימות נמצאה תחלואה גבוהה מהצפוי לגבי כלל סוגי הסרטן החודרני בקרב גברים (אבל לא בקרב נשים), ביניהן גם בשכונות נווה שאנן, שפירא, מערב התקווה ומערב יד אליהו. הממצאים לא היו מובהקים עבור סוגי סרטן ספציפיים.

"חשוב להדגיש, שנתונים אלו מציגים תיאור של התחלואה בסרטן ולא מהווים מקור להבנת הסיבות לה או להעיד על קשרים סיבתיים כלשהם. תוכנית להתמודדות עם המצב ולצמצום חשיפת התושבים לזיהום באזור התחנה המרכזית בתל אביב, נמצאת באחראיות ובתכנון עריית תל אביב, והיא אמורה לכלול גם התייחסות למרכיב הבריאותי. לאחר שתוגש למשרד להגנת הסביבה משרד הבריאות יוכל להתייחס גם הוא לתוכנית".

בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!