ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אלקין ושוסטר באים למשכן – אבל איפה שאר השרים שחזרו לספסלי הכנסת?

נראה כי מרבית השרים לשעבר שמכהנים כיום כח"כים מן המניין התקשו לשוב לעבודה הנדרשת מהם בכנסת, כשרק ארבעה מהם ממוקמים בחציו העליון של דירוג הפרלמטר של שקוף. "אני מכיר את התופעה", אומר השר לשעבר אלקין שזכה לציון גבוה. "בכנסת אתה יכול להשפיע על נושאים רבים, וכשר רק על נושא אחד"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בכנסת ה-25 מכהנים 22 שרים לשעבר מהממשלה ה-36 בראשות בנט-לפיד. שרים שביום אחד ספגו ירידה בשכר, נלקחו מהם רכבי השר, הנהג, חלק מהצוות המורחב שיש לשר, הלשכה ומנעמי הסטטוס, ושחזרו כלאחר יד לפעילות פרלמנטרית פחות נוצצת במשכן הכנסת. בפעם הקודמת שזה קרה, כמות נכבדת משרי הליכוד פשוט מיאנו להגיע למשכן, והדגימו מהי אפס עשייה פרלמנטרית. מה קרה הפעם? 

לפי נתוני הפרלמטר אף אחד מהשרים לשעבר לא דורג בין 20 הראשונים במדד. מי שהיה קרוב לכך הוא ח"כ זאב אלקין, יו"ר סיעת המחנה הממלכתי בכנסת, שר לשעבר שהתברג גבוה במדד עם ציון 78.95, בניגוד לחלק נכבד מחברי הממשלה לשעבר שזכו לציונים נמוכים משמעותית. "אני מכיר את התופעה של התאקלמות חברי ממשלה לשעבר שחוזרים לכנסת", אמר השר לשעבר. "אני אוהב את העבודה הפרלמנטרית. אני טוב בה, מכיר את כל הכלים הפרלמנטריים ויודע איך להשתמש בהם כשצריך", הסביר את המיקום הגבוה יחסית שאליו הגיע. לדברי ח"כ אלקין, "בכנסת אתה יכול להשפיע על נושאים רבים, וכשר רק על נושא אחד, גם אם יש לך שליטה מוחלטת עליו". 

השר לשעבר אלקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
השר לשעבר אלקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לדעתו של אלקין, המפתח למעבר חלק חזרה מהממשלה לכנסת הוא שאין לראות בחזרה לכנסת ירידה במעמד. "אני לא רואה בחברות בכנסת כשלב ביניים בדרך למשרה ממשלתית. אני אחד מ-120, וזה כבוד גדול עבורי להיות חבר כנסת", הוא אומר.  

השר לשעבר אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) שממוקם במקום ה-23 המכובד עם ציון 79.86 והגיע למקום הראשון מבין יוצאי הממשלה הקודמת. שוסטר מסביר שהוריו לימדו אותו את חשיבות העבודה, אימו לימדה אותו עד כמה חשוב לבצע את העבודה בצורה רצינית. "בקיבוץ אתה עובר מעבודה לעבודה, ואין עבודה שלא מכבדת את בעליה", אומר שוסטר. לטענתו הוא תופס את כל המשרות שמילא בחייו כמכובדות וכזמניות, ואף אחת מהן איננה פחות מכבדת מרעותה. כך לגבי תפקיד סגן שר ותפקיד חבר כנסת, וכל אחד מהן הוא חונך שעליו לבצע על הצד הטוב ביותר.

איך יצרנו את הפרלמטר, מה מדדנו? קראו כאן

"אין עבודה שלא מכבדת את בעליה". אלון שוסטר (צילום: דוד כהן פלאש 90)

המשותף בין התשובות של ח"כ אלקין ובין התשובות של ח"כ שוסטר הוא תפיסת התפקיד של חבר כנסת. שניהם תופסים אותו כתפקיד מכבד לכשעצמו, לא פחות מתפקיד שר או סגן שר. האחד מייחס את התוצאה הטובה שלו לאהבתו והתלהבותו מהעבודה הפרלמנטרית, והשני מייחס אותה לחינוך ולאופי שלו, שגוזרים עבורו חובת התנהלות שהובילה לתוצאה היפה. 

הבאים בתור מצריכים אותנו להתבונן 20 מקומות מטה. בגזרת גוש הח"כים הממוצעים ומטה, במקום ה-46 נמצא את השר לשעבר מתן כהנא (המחנה הממלכתי) עם ציון 75.45 ובמקום ה-48 נמצאת השרה לשעבר אורנה ברביבאי (יש עתיד) עם ציון 75.23.

במקום ה-48. השרה לשעבר ברביבאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במדד שבו 105 חברי כנסת, רק ארבעה ח"כים שהיו שרים לשעבר ממוקמים בחציו העליון של הדירוג, בעוד 18 מהם מתמקמים מאמצע הדירוג ועד תחתיתו. אם נחלק את המדד לרבעים, ניתן לראות שברבע העליון נמצא שר אחד לשעבר, ברבע השני שלושה שרים לשעבר, ברבע השלישי 11 שרים לשעבר, וברבע הרביעי והתחתון נמצאים שבעה שרים לשעבר.

היו"ר בתחתית

בתחתית הרשימה ניתן למצוא את יושבי הראש של חמש מהמפלגות שהרכיבו את הממשלה הקודמת וכיהנו כשרים בכירים ואפילו ראש ממשלה חליפי אחד. ח"כ יאיר לפיד במקום האחרון (מקום 104), מעליו ח"כ מרב מיכאלי (מקום 95), אביגדור ליברמן (מקום 93), בני גנץ (מקום 91) וגדעון סער (מקום 83).הנתונים מחזקים את הטענה הנוגעת לתופעת משבר ההתאקלמות מחדש של חברי ממשלה לשעבר בעת חזרתם לפעילות פרלמנטרית בכנסת. התופעה מקבלת חיזוק גם מתוצאות הפרלמטר הקודם בכנסת ה-24, שגם בהן אפשר היה לראות כי שרי ממשלת הליכוד, הממשלה ה-35 של מדינת ישראל, שחזרו לספסלי הכנסת, נמצאים במורד הדרוג של הפרלמטר עם נתונים נמוכים מאוד בהגעה לוועדות ובפרמטרים האחרים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. התופעה של שרים לשעבר שלא מסוגלים לשאת את "הפיחות" במעמדם ופשוט לא מתפקדים חוזר על עצמו בכל כנסת.
    בממשלת השינוי נעדרו בכירי הליכוד וכעת בכירי הקואליציה הקודמת.
    ובאמת שזה לא קל.
    אולי הגיע הזמן לחקיקה שתמנע משר לשעבר לחזור לכהן בכנסת ללא תקופת צינון?
    משהו שיגרום לו לשוב ולהעריך את הזכות והתנאים הבסך הככל מפנקים.
    בכל מקרה לא תיתכן זילות כזאת בכספי ציבור ובתפקיד הכל כך חשוב הזה.
    וזו לא משימה גדולה מדי בשביל שקוף!

  2. שקוף, קודם כל תודה על הכתבה כרגיל מידע מעניין – וכנקודה למחשבה: הייתי מצפה לשקיפות יוצר מלאה ולהוסיף לכתבה לפחות תגובה אחת רלוונטית שתציג לנו עוד זווית, או שכותב הכתבה יעלה אותה. יש עוד סיבות למה זה ככה חוץ מסיבות (זלזול) שיגרמו לנו להתעצבן. המטרה של שקוף זה לתת קונטרה לפופוליזם, לא לפזול לצד השני שבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!