ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אוחזים את החבל בשני קצותיו: גם בלי ועדת האתיקה – הח"כים ממשיכים לטוס

מה שהיה פתרון זמני ולא אידיאלי הפך למעשה למנגנון אלטרנטיבי - חברי הכנסת מקבלים אישור למימון חיצוני לטיסותיהם מהייעוץ המשפטי של הכנסת ולא מהוועדה שכמעט לא הייתה קיימת מאז 2018 • התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"ץ: ההחלטות מתקבלות בחוסר סמכות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: מסע ישראלי, פליקר)

המימון ל-33 טיסות לחו"ל של הח"כים בכנסת ה-24 אושר על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת, ולא על ידי ועדת האתיקה הלא קיימת. המנגנון העוקף הזה נכנס לשימוש יתר בכנסת הנוכחית, אך ייתכן שעתירה לבג"ץ תעצור בקרוב את הפיאסקו.

מעקב "שקוף" אחר ועדת האתיקה הלא קיימת:

טיסות ח"כים על חשבון גורמים זרים מצריכות קבלת אישור מקדים מוועדת האתיקה. אך היעדרה של האחרונה לא עצרה את נבחרי הציבור, כפי שפרסמנו השבוע בשקוף. גם היום ח"כים ממשיכים להסתובב בחו"ל ונהנים מכל העולמות. מצד אחד אין ועדה שיכולה למשמע אותם, ומהצד השני אפשר להמשיך וליהנות ממנעמי המימון הזר. 

ועדת האתיקה הפסיקה בפועל לעבוד בדצמבר 2018, ואף שהוקמה בכנסת ה-23 היה זה מאוחר מדי וקצר מדי. ואז היא פעלה בקושי חצי שנה עד שיצאנו לבחירות לכנסת ה-24. בזמן הזה, למרות ריבוי התלונות, הוועדה עשתה בערך כלום. אבל הח"כים המשיכו לטוס בחסות פתרון זמני שהפך לנוהג, שבו הפך הייעוץ המשפטי של הכנסת למעין חותמת גומי. 

בחודש נובמבר 2021, בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון, שיגרה לה היועצת המשפטית של הכנסת מכתב ובו כתבה כי התפתח בכנסת ה"נוהג" המדובר. על פי המכתב, זה התבצע "על מנת שיתאפשר לחברי הכנסת למלא את שליחותם ולאפשר להם השתתפות בפעילויות ציבוריות בחוץ לארץ גם במצב בו לא קיימת הוועדה". יש לציין שהנוהג הזה לא חל גם על תלונות שהוגשו לוועדת האתיקה.

"מנגנון אלטרנטיבי"

ואיך זה מתבצע בפועל? הנוהג, כפי שמתואר על ידי הייעוץ המשפטי של הכנסת, הוא כזה: מנהלת ועדת האתיקה של הכנסת מעבירה את הבקשות לייעוץ המשפטי לכנסת, והייעוץ המשפטי לכנסת מצדו מייעץ אם הבקשה עומדת בכללים. 

לטענת התנועה לאיכות השלטון בעתירה, "הוקם מנגנון אלטרנטיבי לאישור בקשות חברי הכנסת לטיסות וחופשות". עוד הם טוענים כי ההחלטות של הייעוץ מתקבלות בחוסר סמכות. בקביעה זו הם מתבססים על תקנון האתיקה שקובע כי "בדיוניה… תשקול ועדת האתיקה בעיקר את החשש לניגוד עניינים או לפגיעה במעמדו או במילוי תפקידו של חבר הכנסת, ולא תאשר נסיעה במימון גורם עסקי ישראלי או זר, יחיד או תאגיד". 

"מימון חיצוני ופרטי להוצאות הטיסות של חברי הכנסת מאפשר לגופים מסוימים ממש 'לקנות' את דעתם של חברי הכנסת באמצעים מסוימים", טוען עו"ד הידי נגב שהגיש את העתירה מטעם התנועה לאיכות השלטון. "זאת ממש מתנה שאסורה על פי כל דין במקום שלא התקבל האישור מוועדת האתיקה של הכנסת. במקום שהדבר הזה יהיה זרז להקמת ועדת האתיקה – הכנסת פשוט המציאה פטנט חדש לאישור המתנות האלה שחסר כל סמכות לכך בחוק".

בייעוץ המשפטי של הכנסת, מנגד, טוענים שהנוהג נעשה בסמכות לאור תפקידם לייעץ משפטית לחברי הכנסת במקרים כאלו. לכנסת ניתן עד חודש מרץ להתייחס לעתירה. בינתיים, ראוי שהייעוץ המשפטי יפסיק את הכשרת הטיסות – אולי זה מה שיגרום לח"כים ללחוץ ולהקים את הוועדה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!