ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

היעדרו של דרעי מההצבעה על החוק שידרוס את בג"ץ עבורו – הוכיח כמה הוא פסול

זו הפעם השניה שבה חברי הקואליציה מלכלכים את ידיהם בחקיקה פרסונלית עבור מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד שר, והפעם כבר אפשר לראות את הכאוס לובש צורה. החקיקה מטה באופן קיצוני את יחסי הכוחות בין הרשות המבצעת לשופטת, ולמעשה מצטרפת לרשימת חוקי המהפכה המשפטית. דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנה מחוץ לאולם בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לקואליציה היה חשוב מאוד להראות חזית אחידה היום (רביעי) בהעברת התיקון לחוק יסוד הממשלה, חוק דרעי 2. הגיש אותו באופן סמלי יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ בהחלטת הליכוד, כפי שסיפרה לנו ח"כ טלי גוטליב. כל חברי הקואליציה חתמו עליו. היום הצביעו בעדו 62 חברי כנסת (מול 53 מהאופוזיציה), אך בלטה מאוד היעדרותו של איש אחד, איש השעה, האדם שלכבודו התכנסו כולם: יו"ר ש"ס אריה דרעי.

האם החליט שלא להגיע, על מנת שלא ניתן יהיה לטעון כי הצביע על חוק שהשפיע ישירות עליו? איני יודעת את השיקולים. אך מה שבטוח, ההיעדרות המחישה יותר מכל דבר אחר את העובדה שהחוק נתפר בדיוק עבורו. כמו צורת אדם הנוצרת בדף נייר, לאחר שמישהו גזר אותה במדויק ממנו. 

זו הפעם השניה שחברי הקואליציה מלכלכים את ידיהם בחקיקה פרסונלית, כזו המנצלת את הכוח שניתן לבית המחוקקים לעצב את דמותה של ישראל – לצורכיהם הפרטיים והנקודתיים. ולא סתם, כדי להכשיר את מי שהורשע בפלילים ובעבירות מס, ולא מעוניין שידונו בשאלת הקלון שלו או שבית המשפט יתערב במינויו, להפוך לשר בשני משרדים. לחוק השני יש משמעויות מרחיקות לכת: הוא שולל לחלוטין את יכולתו של בית המשפט להתערב בכל מינוי מטעם הממשלה, קביעה חריפה שמטה את יחסי הכוחות בין הרשות המבצעת לשופטת. למעשה ניתן להכניס אותו לרשימת חוקי המהפכה המשפטית.

מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החשש הגדול ביותר (או התקווה הגדולה ביותר, תלוי את מי שואלים) הוא ממה שיקרה לאחר שבית המשפט העליון יתערב ויפסול את התיקון לחוק היסוד הזה, ובכך נגיע להתנגשות רשויות ומשבר חוקתי חריף. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, הזהירה מפני התרחיש הזה, במכתב בו הביעה את התנגדותה לחוק המדובר. "עולה חשש מהותי כי אם ההסדר יעמוד בפני ביקורת שיפוטית, בית המשפט יקבע שמדובר במקרה קצה של שימוש לרעה בסמכות המכוננת אשר יוביל להתערבות שיפוטית חריגה ביותר בחקיקת יסוד".

נזכיר כי בפסיקת בג"ץ בה בחרו 10 מתוך 11 שופטים לפסול את מינויו של דרעי, הביעו חלק מהשופטים ביקורת חריפה על חוק דרעי הראשון, שסלל לו קיצור דרך אישי משאלת הקלון. אם זה לא מספיק, עורך דינו של דרעי עצמו הודה בדיון בבג"ץ כי דרעי צריך היה לעבור בדרך הנורמטיבית והתנער מחברי הכנסת שחוקקו את החוק: "מצטער שזה היה המסלול שנבחר". 

חברי הקואליציה של הכנסת ה-26 כנראה אינם מצטערים. חלקם אמנם הבהירו כי חשוב שהממשלה תכבד את פסיקת בג"ץ, חרף הביקורת, אך גם זה לא קרה. מאז שנפסל מינויו, פורסם בדה-מרקר שדרעי ממשיך לתפקד כשר ועובד מהבית. אחרי הצפצוף על בית המשפט העליון, מגיע כעת החלטה על שינוי כללי המשחק ששוברת לחלוטין את הסדר – אפשר סופית לראות את הכאוס לובש צורה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

6 תגובות

  1. תפסיקו להיבהל מהאיומים שנהפוך להונגריה או פולין.
    אין חשש כגזה, כי אנו בדרך להיות מרוקו.

  2. חבל שמדינה שלמה הופכת לדיקטטורה בגלל צמד נבחרים מושחתים. האספסוף במדינתנו אמר את דברו ובא לישראל דיקטטור.

  3. מנדבליט אמר בקולו כי לא היה הסדר פרישה כלל !!!
    בנגוד לדברי השופטים שהמציאו יש מאין.
    מה גם שעבירות עבר אחרי שבע שנים על פי חוק מחוקות לחלוטין.
    אין אפשרות לעשות בהם שימוש וזאת על פי החוק.
    בושה לבגץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!