ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

האם יו"ר הקואליציה אופיר כץ מתבייש ב"חוק דרעי 2" שהגיש בעצמו? 

בזמן שח"כים מתחננים לראיונות על הצעות החוק שלהם - מגיש החוק הפרסונלי שידרוס את פסיקת בג"ץ ויכשיר את מינוי דרעי - שותק. ח"כ טלי גוטליב ממפלגתו סיפרה ל"שקוף" שהרעיון לחוק היה שלה, אבל הוחלט להטיל את המשימה על יו"ר הקואליציה כדי לשדר אחדות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה אופיר כץ (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

זה היה יכול להיות סיבוב יחסי ציבור חורך מסכים של יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הכנסת אופיר כץ מהליכוד, שעדיין נחשב אלמוני יחסית. על הצעת החוק שלו חתמו כל חברי הכנסת מהקואליציה, והיא צפויה לעלות ביום רביעי להצבעה טרומית במליאה. כל חבר וחברת כנסת משוועים לטיפת תשומת לב מהתקשורת, לעיתים אפילו מגישים הצעות חוק רק כדי לקבל ראיון ואז זונחים אותן. אז מדוע הוא לא מסכים להתראיין על החוק שהגיש?

מדובר במה שזכה לכינוי "חוק דרעי 2", לפיה לא יתאפשר עוד לבג"ץ לפסול כל מינוי של שרים בממשלה. המטרה היא לאפשר את שובו של אריה דרעי לשולחן הממשלה, ובכך לעקוף את החלטת בג"ץ שפסל את מינויו בשל חוסר סבירות קיצוני לאור הרשעותיו הקודמות בפלילים.  ברגע שיעבור התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה" (ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי), תוכל הממשלה לעקוף את בג"ץ להשביע מחדש את דרעיי.

אלא שעוד קודם לכן ודאי יוגשו עתירות המבקשות לפסול את החוק או לדרוש שלא להחילו על דרעי, לאחר שמינויו נפסל. התערבות של בית המשפט העליון בחקיקה הזו עלולה להחריף עוד את ההתנגשות בין הרשויות. בשבוע שעבר דווח בוואלה כי אריה דרעי עצמו לא מתכוון "להתאבד" על החוק המדובר וכי נשקלות דרכים אחרות לקדם את מינויו מחדש לשר. לטענת וואלה, דרעי מעריך שהחוק המקודם יפסל בבג"ץ בסבירות גבוהה. 

אריה דרעי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כבר לפני שבועיים פנינו ללשכת כץ לצורך קביעת ראיון בנוגע להצעת החוק, ונענינו שלעת עתה הוא לא מתראיין. מאז חלפו שבועיים, החוק מתחיל להתקדם, אבל כץ שותק. אתמול התראיין ברדיו 103, וגם שם נעדרה כל התייחסות ספציפית אליו. בשבוע שעבר ח"כ כץ הסכים להקפיא לזמן מה את קידום החוק בשל מתווה פשרת הנשיא הרצוג, עוד פרט שנוסף לתמונה המצטיירת לגבי חוסר ההתלהבות שלו מהחוק והימנעות של "עליה על הבריקדות" עבורו. 

ח"כ טלי גוטליב ממפלגתו, שדווקא שמחה להתראיין, סיפרה בראיון ל"שקוף" שהנוסח הוא למעשה הצעת חוק שלה, שהועברה לידי כץ כיו"ר הקואליציה, "כדי שתהיה אמירה שכל הקואליציה עומדת מאחוריו". מעבר למשמעות מרחיקת הלכת בנוגע ליחסים בין הממשלה לבג"ץ, מדובר בהצעת חוק פרסונלית שנתפרה למידותיו של דרעי. 

מי תומך בחקיקה פרסונלית?

האם כץ יודע שלא בנקל יוכל להצדיק את הצעד הזה? כך למשל, אחד מחברי הכנסת החתומים על החוק, ח"כ משה סולומון, הבהיר בשיחה עם "שקוף" כי מבחינתו מדובר בחוק בעייתי שחתם עליו למרות היותו חוק ש"לא עובר חלק", כשהכוונה היא לפן הפרסונלי שבחוק – כלומר מקרה אריה דרעי. 

להזכיר, ח"כ כץ הוא יו"ר הקואליציה וקיבל לידיו את אחת הוועדות החשובות בכנסת – ועדת הכנסת. מדובר בוועדה רגישה שראשי ממשלה מפקידים בדרך כלל ביד אנשים הזוכים לאמונם, ושבסמכויותיה לסייע בהעברה מהירה של החקיקה, ובהערמת קשיים בפני חקיקה לא רצויה לממשלה. 

לאחרונה שני סקרים שונים הצביעו כי רוב הציבור הישראלי מתנגד למינוי דרעי לשר (באחד 65% ובשני 57%) בשל הרשעותיו הקודמות. כמו כן, החקיקה הפרסונלית הקודמת זכתה למילים קשות בבג"ץ שפסל את דרעי: "אנו עדים לירידה ברף הנורמות הערכיות והמוסריות שנבחרי הציבור מציבים לעצמם", כתבו. האם כץ לא באמת מעוניין לקדם חוק פרסונלי נוסף והדבר נכפה עליו מלמעלה, או שהוא אינו רוצה לחטוף ביקורת ציבורית על החוק השנוי במחלוקת? 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!