ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חמש מתוך שלושים: נפילה חופשית בדירוג העולמי לייצוג נשים בממשלה

אחוז הנשים בממשלת נתניהו השישית עומד על 16.7 - ומדררד את ישראל למקום ה-116 מתוך 193 במדרוג האו"ם • שלוש מבין חמש השרות קיבלו תפקיד שולי עד חסר משמעות • גם בכנסת אין בשורה: לא מתוכננת ראשת ועדה בכירה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השבעת הממשלה ה-37 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ממשלת ישראל ה-37 שהושבעה היום (חמישי) במליאת הכנסת צפויה לכלול חמש שרות בלבד מתוך 30. אם לא יהיו שינויים נוספים ברגע האחרון, אחוז הנשים בממשלה יעמוד על 16.7 אחוז. כפי שפרסמנו ב"שקוף" לראשונה, מדובר בצניחה של 69 מקומות במדרוג העולמי של האו"ם לעומת הממשלה הקודמת, למקום ה-116 מתוך 193. 

מירי רגב, שרת התחבורה קיבלה את התפקיד המשמעותי מבין השרות, שאמנם בעל משימות לאומיות קריטיות אך עדיין נחשב דרגה אחת מתחת לתיקים כמו האוצר והביטחון. אחריה אפשר לדרג את עידית סילמן שמונתה לשרה להגנת הסביבה, עם משרד חשוב אך מוחלש. 

גילה גמליאל מונתה ברגע האחרון לשרת המודיעין, משרד שולי כפי שהראינו בעבר ב"שקוף". אורית סטרוק מונתה לעמוד בראש משרד חדש, "המשימות הלאומיות", שהשפעתו עשויה להיות מזערית. אחרונה היא גלית דיסטל אטבריאן, שמונתה לשרה במשרד ראש הממשלה, תפקיד מומצא שיכול להפוך לריק מתוכן.

מקום טוב ליד מרוקו: חוזרים עשור אחורה

בממשלה היוצאת, הממשלה ה-36 של מדינת ישראל, כיהנו תשע נשים, שהיוו ייצוג שיא של 32.1% נשים מקרב כלל שרי הממשלה. הנתון העלה את ישראל לסביבות המקום ה-47 בעולם, ול"ליגה הרביעית" של קבוצת מדינות שאחוז הנשים בממשלותיהם נע בין 30-35%. 

עם השבעת הממשלה ה-37 של מדינת ישראל ישראל תצנח ל"ליגה השביעית" של מדינות בהן אחוז הנשים בממשלה נע בין 15-20% בלבד. בין השותפות שלנו ל"ליגה" ניתן למנות את מרוקו, ניגריה, בוטסואנה, בורקינה פאסו, ומזרח טימור. 

מבחינת ההשוואה הפנימית לממשלות ישראל בעבר, מדובר בחזרה בזמן של עשור, לנתון שהוא נמוך ממשלת נתניהו השלישית (17% ב- 2013) וגבוה מהנתון בממשלת נתניהו השנייה (10% ב-2009). מאז 2009 אחוז הנשים טיפס באופן קבוע, עד שכאמור המגמה השתנתה הבוקר באופן קיצוני, לנתון שמחזיר את התהליך עשור אחורה. 

גילה גמליאל, שרת המודיעין. הסכימה לתפקיד ברגע האחרון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

היסטוריית הייצוג הנשי בממשלות ישראל היא היסטוריה עגומה. במשך 50 שנותיה הראשונות של המדינה אחוז הנשים בממשלות לא חצה את ה-10%, כשבחמש ממשלות הוא עמד על 0%, כלומר מחיקה מוחלטת של ייצוג נשים בדרג קבלת ההחלטות הבכיר במדינה. "ממשלות האפס" האחרונה הייתה ממשלת יצחק שמיר שהושבעה ב-1990. 

יו"ר ועדות בכנסת

גם בגזרת התפקידים החשובים בכנסת, לא נראה נשים בקרוב. לפי הדיווחים, אף אישה לא צפויה לקבל תפקיד של ראשת ועדה משמעותית. דו"ח שמרכז המחקר והמידע של הכנסת (הממ"מ) פרסם בנובמבר מצביע על כך שבשלוש ועדות חשובות של הכנסת מעולם לא כיהנה אישה בתפקיד היו"ר: בוועדת הכספים, ועדת החוץ והביטחון, וועדת חוקה, חוק ומשפט. נכון להיום אין אישה שקיבלה את אחת הוועדות האלה.

עוד לפי המחקר: בוועדת הכלכלה כהנה אישה רק פעם אחת בהיסטוריה (3% ייצוג) ובוועדת הכנסת כהנו שתי נשים (6%). נתון מעניין הוא הנתון מהוועדה לזכויות האישה, שאפילו בוועדה הזו 13% מיושבי הראש היו גברים והייצוג הנשי מסתכם ב-87%. ועדה נוספת שזוכה לרוב בייצוג נשים בתפקיד יו"ר הוועדה היא ועדת המדע והטכנולוגיה שם הייצוג עומד על 54%. 

לגבי תפקיד יו"ר הפרלמנט הישראלי, כהנה עד היום יו"ר כנסת אחת בלבד מאז קום המדינה, דליה איציק, יו"ר הכנסת ה-15. עם מינוי אמיר אוחנה, שיהיה יו"ר הכנסת ה-20 במספר, אפשר לסכם את אחוז הייצוג הנשי בתפקיד יו"ר הכנסת ב-5% בלבד. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!