ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ארבע שרות בלבד: הממשלה המסתמנת תדרדר את ישראל בדירוג העולמי לייצוג נשים

לפי הדיווחים, נתניהו ימנה רק ארבע נשים לתפקיד שרות בממשלתו. אף אישה לא תמונה לראשות ועדה מרכזית בכנסת. מדובר בצניחה למקום ה-130 בדירוג העולמי לייצוג נשים, לצד מדינות כמו גואטמלה, טורקיה ועומאן
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרות היחידות על פי הדיווחים: גילה גמליאל, אורית סטרוק, מירי רגב ועידית סילמן (צילומים: פלאש 90)

מקום טוב ליד סיירה לאון: הממשלה ה-37, הנרקמת בימים אלה, עתידה על פי הדיווחים לכלול רק ארבע שרות, מירי רגב, גילה גמליאל, עידית סילמן ואורית סטרוק, ובכך להסיג את הייצוג הנשי עשור אחורה. מצב זה יוביל לנפילה חופשית של ישראל במדרוג העולמי של האו"ם – ירידה של בין 80-90 מקומות, לסביבות המקום ה-130 בעולם, ליד סיירה לאון, גואטמלה, עומאן ותורכיה. 

מקום המדינה ועד ימינו סובלת אוכלוסיית הנשים – המהווה 50.4 אחוז מאזרחי ישראל – מתת ייצוג קיצוני במוסדות השלטון, בכללם בכנסת ובממשלות השונות. ב-53 השנים הראשונות של המדינה, ייצוג נשים בממשלות לא חצה את ה-10 אחוז, כשבחמש ממשלות הייצוג עמד על 0%. 

ארבע הממשלות האחרונות סימנו תהליך חיובי של צמיחה בייצוג הנשי בממשלות ישראל: בממשלה היוצאת בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד נרשם שיא של 32 אחוז בייצוג נשי. בשתי קודמותיה, בראשות בנימין נתניהו, הוא עמד על 24 ו-25 אחוז (וזאת בממשלות שבהן היו גם מפלגות חרדיות, שאין בהן ייצוג נשי כלל). 

בהנחה שהממשלה הבאה תכלול 28-30 שרים, כפי שדווח, מתוכן ארבע נשים – הייצוג הנשי יעמוד על 13-14 אחוז, כפי שהיה בזמן ממשלת נתניהו השלישית, בשנת 2013. 

בנימין נתניהו ואריה דרעי. ישראל נסוגה לאחור בתחום הייצוג הנשי (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90)

ההידרדרות בייצוג מנוגדת לרוח החלטה 4631 של ממשלת נתניהו מ-2019, המהווה הצהרת כוונות לגבי שוויון מגדרי. ההחלטה עוסקת בקביעת מדדים הנוגעים להחלטת האו"ם בדבר 17 היעדים לפיתוח בר-קיימא עד שנת 2030 –  היעד החמישי ברשימה עוסק בהשגת שוויון מגדרי. 

לפי המדרוג של ארגון הנשים באו"ם UN Woman, בשנת 2021 דורגה ישראל במקום ה-74 בין קבוצת המדינות שאחוז הנשים בממשלה נע בהן בין 25-29.9 אחוז, כנראה לאור ממשלת נתניהו החמישית. ממשלת בנט-לפיד, עם ייצוג של 32 אחוז, העלתה את ישראל לקבוצת המדינות שבהן נשים מהוות 30-34.9 אחוז מחברי הממשלה, ולסביבות המקום ה-47 בטבלה. 

עם הייצוג המסתמן של נשים בממשלה הבאה, תידרדר ישראל 4 קבוצות למטה, לקבוצת הייצוג שבהן אחוז הנשים נע בין 10-14.9% ולסביבות המקום ה-130 בעולם, לצד אלג'יריה, אסטוניה, סיירה לאון, גואטמלה, עומאן ותורכיה. 

המדינה המובילה בתחום ייצוג נשים איננה מיבשת אירופה, כפי שאפשר היה להניח, אלא ממרכז יבשת אמריקה. נשים מהוות 58.8% מממשלת ניקראגווה. באותה קבוצה של מדינות שאחוז הנשים בממשלתן נע בין 50-59.9 אחוז נמצאות גם אוסטריה, בלגיה, שבדיה וגם מדינה אחת מיבשת אפריקה – רואנדה, שנשים מהוות בה 54.8 אחוז מממשלתה. 

לא מסתמנת אף יו"ר ועדה מרכזית

בסיעות המרכיבות את הקואליציה העתידית מכהנות רק 9 נשים, לעומת 30 נשים שכיהנו בסיעות הקואליציה בכנסת ה-24. בקואליציה הנוכחית חלק מהמפלגות חסרות ייצוג נשי לחלוטין – כך זה במפלגת יהדות התורה וש"ס, שמעולם לא כיהנה מטעמן אישה. 

כך, דחיקת רגלי הנשים מסתמנת גם בתפקידי הקואליציה המרכזיים בכנסת. מהשיח הנוגע למינוי יושב או יושבת ראש כנסת נעדרו הנשים באופן מוחלט. בשיח התקשורתי צוינו חמישה מועמדים לתפקיד, כולם גברים: דודי אמסלם, אמיר אוחנה, אופיר אקוניס, דוד ביטן ודני דנון. 

גלית דיסטל אטבריאן. לא צפויה להיכנס לממשלה (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

נכון לדיווחים כעת – אין אישה שמיועדת לקבל ראשות ועדה מרכזית בכנסת. הוועדה לביטחון פנים, שבה כיהנה כיו"ר ח"כ מירב בן ארי, מיועדת על פי הדיווחים לעבור לידי ח"כ צביקה פוגל. יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן תוחלף לפי דיווחים בח"כ ישראל אייכלר. יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן-משה, תחולף לפי דיווחים בח"כ יצחק פינדרוס, ואפילו ועדת הבריאות שהייתה בראשות ח"כ עידית סילמן שעברה לליכוד, עתידה להימסר כנראה לידי ח"כ משה ארבל. 

אף אחת מהנשים לא מוזכרת בתקשורת גם כמועמדת לראשות הוועדות המרכזיות שנותרו לליכוד לאייש: ועדת הכלכלה וועדת הכנסת.

נתניהו טרם סיים את הרכבת ממשלתו, על כן לא מדובר עדין בנתון סופי. בימים האחרונים הנתונים השתפרו, לאחר שלשיח הצטרפו גם ח"כ גילה גמליאל, המיועדת באופן טבעי למשרד להגנת איכות הסביבה, וח"כ עידית סילמן, שדווח כי תהיה גם היא חברת ממשלה אך טרם הוזכר תיק המיועד לה. 

לפי דיווחים, נתניהו הציע לח"כ טלי גוטליב תפקיד של סגנית שר שהיא סירבה לו. ח"כ גוטליב ממוקמת במקום 25 ברשימת הליכוד לכנסת, מעליה ממוקמת ח"כ גלית דיסטל במקום ה-20. תפקיד סגן או סגנית הוא בבחינת תואר ריק מתוכן ברובו, ונועד ברוב המקרים לצורך השתקת גורמים פוליטיים.

ממשלת ישראל הראשונה. נשים סבלו שנים מתת ייצוג (צילום: ויקיפדיה)

נתניהו לא חייב למנות לתפקיד שרה רק חברות כנסת, אלא גם דמויות מקצועיות. אך המצב הפוליטי כיום דוחק אפשרות זו מעבר לגבולות הריאלי, שכן הדרך להרכבת הממשלה הייתה רצופה ממילא קשיים בריצוי המפלגות, המעוניינות בכמה שיותר תיקים. 

בינתיים, בסוף השבוע האחרון העניק הנשיא יצחק הרצוג לנתניהו ארכה של 10 ימים להרכבת הממשלה. ככלל, הנשיא מסרב להתערב במינוי שרים, ולא ידוע על העלאת הנושא מצדו. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. ממילא לא תאשרו את זה התגובות אז לפחות תקראו..
    מספיק עם השטויות האלו!
    יש נשים ואנשים טובים, אם כבר תדברו על השכלה נכונה לתפקיד.
    שר האוצר שיהיה רק מישהו בעל תואר וכלכלה וכדומה, אם זה אפשר להסכים.
    אבל המדרון של ג'אנדר זה פשוט שטות.
    מה השלב הבא? כמה גיי יש בממשלה כמדד למשהו?
    ואחר כך כמה טראנס?
    יש יותר ג'אנדרים מחברי ממשלה…
    שחררו את השטויות האלו , תתעסקו בעיקר..
    לטובתכם, חבל על האנרגיות..

  2. ממתי ג'נדר נהיה קנה מידה למשהו?
    את/ה טוב/ה, קבל/י את התפקיד!
    מה מעניין אותי עכשיו גבר אישה גיי או צלמוות..
    מספיק עם השטויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!