ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מכון טיהור השפכים של אשדוד זומן לשימוע בחשד שגרם למפגעי ריח באזור

ביבנה מתלוננים על ריחות חריפים אבל במשרד להגנת הסביבה מדגישים כי בשלב זה לא ניתן לקבוע בוודאות מה מקורם • רק בשנה האחרונה, דירג המשרד את מכון השפכים בין עשרים המפעלים הגרועים סביבתית בישראל • אך עד לשימוע - ובהיעדר טיפול הולם - הבעיה עשויה להחריף • ממכון הטיהור נמסר: "לא מובנת לנו מהות הפנייה ואנו פועלים לבטלה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"עיר צריכה להתקיים בסביבה בריאה". הפגנה באשדוד נגד זיהום האוויר (צילום: אייל בילו)

האם מכון טיהור השפכים העירוני של אשדוד גורם למפגעי ריח ביבנה? ל"שקוף" נודע כי המשרד להגנת הסביבה זימן את המכון לשימוע שיתקיים בעוד כשבועיים ואף שלח מכתב התראה, בשל חשד למפגעי ריח באזור שמחוץ למכון.

זו אינה הפעם הראשונה שהמכון מוזכר בהקשרים סביבתיים שליליים. בשנה האחרונה, דירג המשרד להגנת הסביבה את מכון השפכים העירוני של אשדוד בין עשרים המפעלים הגרועים סביבתית בישראל, מבין כמעט 200 חברות ואתרים בבעלות ציבורית וממשלתית שנבדקו.

במענה לפניית "שקוף", אמרו בתאגיד המים יובלים שמנהל את מכון טיהור השפכים יחד עם חברת ג'י אי אס גלובל אנוירומנטל סולושנס כי "לא ידוע על כל מפגע שמקורו במכון טיהור השפכים וזאת גם נכון לכתיבת שורות אלה". עוד אמרו כי בכוונתם לפעול כדי לבטל את השימוע. "המכון נמצא בסביבה בה קיימים מתקנים שונים לרבות מתקני ביוב פרטיים אשר לא מן הנמנע שהם המקור לטענות לכאורה", כתבו.

יש לציין כי למרות סמיכות מכון הטיהור לשכונות המגורים ביבנה, במשרד להגנת הסביבה ביקשו להדגיש כי בשלב זה "לא ניתן לקשור בין מכון טיהור השפכים העירוני למפגעי הריחות ביבנה". אלא שאם אכן יתברר כי המכון אחראי למפגעי ריח, בהיעדר טיפול הולם, הבעיה עלולה להחריף בקרוב. בינואר האחרון רשות המים ודירקטוריון תאגיד המים יובלים אישרו את הרחבת מכון טיהור השפכים במשך שלוש השנים הקרובות וזאת כדי לתת מענה ל-15 אלף דירות חדשות שמתוכננות לקום באשדוד. 

עד שיובהר אם אכן המכון אחראי למפגעי ריח ומה היקפם, לציבור לא תהיה כל נגישות למידע הנוגע להליך שמתנהל. עצם קיומו של השימוע נותר חסוי מהציבור והמשרד להגנת הסביבה לא מוכן לפרסם את תוכנו או דבר קיומו מיוזמתו. 

"המשרד, כיתר הרגולטורים בישראל, מדווח על פי רוב על הליכי אכיפה בסיומם ולא כאשר הוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה", מסרו מהמשרד בתגובה לטענות. "למשל כשמוטל עיצום כספי, נפתחת חקירה, או מוגש כתב אישום, ולא כשהוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה". אלא שההליך שלאחר השימוע עלול להמשך שנים ארוכות, ועד לסיומו הציבור לא יוכל להתחקות אחר הגורמים המסכנים את בריאותו.

במערכת הבריאות החלו להצטבר עדויות לכך שמפגעי ריח עלולים לגרום לנזקים. אזור התעשייה באשדוד (צילום: יעל געתון)

הבחירה: לחם או אוויר נקי

בהיעדר תגובה ראויה למפגעי זיהום האוויר והריח באשדוד, יבנה והסביבה, קיימו תושבי האזור הפגנה באשדוד. ההפגנה התקיימה בשבוע שעבר מול טקס יקירי העיר שהובילה עיריית אשדוד, במעמד ראש העירייה, יחיאל לסרי. קומץ הפעילים שהגיע להפגין מחו על אוזלת ידה של העירייה בטיפול בזיהום. 

בהפגנה נכחו בעיקר תושבי יבנה, וזאת למרות שהשלכות אזור התעשייה נוגעות גם לתושבי אשדוד. במסגרת סדרת הכתבות ב"שקוף" בנושא הזיהום של אזור התעשייה, חוזר ועולה הקושי של פעילי סביבה בעיר לגייס את דעת הקהל למאבק בזיהום. "לאורך שנים יש פה קשר של שתיקה", הסביר פעיל הסביבה האשדודי רוני סאיג, שמתגורר ברובע א' בעיר הסמוך לנמל. "אי אפשר להתעלם מזה שזו עיר תעשייתית והרבה מהאנשים באשדוד עובדים באותם מפעלים מזהמים, כמו הקורנס, יהודה פלדות, פז, נמל אשדוד ואגן אדמה. הם שואלים את עצמם – 'אני מעדיף אוויר נקי או לחם ופרנסה?' ובוחרים שלא לאבד את מקום העבודה שלהם", אמר. 

"אנחנו מנסים לעורר יותר אנשים למעורבות ומסבירים שאנחנו לא נגד התעשייה ולא נגד המפעלים", הסביר סאיג, "אבל עיר צריכה להתקיים בסביבה בריאה, וכשלא מטפלים בבעיות, נוצר משבר – ואנחנו במשבר. אם ימשיכו להרחיב את אזור התעשייה ויוסיפו עוד מזהמים הסבל רק יגבר". 

לדבריו, עיריית אשדוד אינה עושה מספיק כדי לטפל במזהמים, בהיבטים של אכיפה, ניטור ופיקוח. "ההפגנה נוצרה מתוך רצון לעורר את השיח בעיר על זיהום האוויר", הסביר סאיג. "עד עכשיו הנושא לא זכה לטיפול ורק עכשיו, בעקבות הזעקה הציבורית שלנו, דברים מתחילים לזוז". 

"לאורך שנים יש פה קשר של שתיקה". ההפגנה באשדוד בשבוע שעבר (צילום: אדיר קיסר)

התלונות נערמות

רק לאחרונה חשפנו כי שני מפעלים גדולים באזור התעשייה, "הקורנס" ו"אגן אדמה", הוזמנו לשימוע בשל חריגות בפליטת מזהמים ומפגעי ריח. למרות השימועים והניסיון לפתור לפחות את מפגעי הריח, מדי שבוע תושבי שכונת יבנה הירוקה משגרים עשרות תלונות למשרד להגנת הסביבה. לצד זאת, במערכת הבריאות החלו להצטבר עדויות לכך שמפגעי ריח עלולים לגרום לנזקים, כפי שחשפנו

המשרד להגנת הסביבה כבר תקופה ארוכה נותר חסר אונים מול המטרד, ולא מספק פתרון מוחלט לתושבים. בהיעדר תחנות ניטור ביבנה הירוקה, תושבי השכונה לא יודעים אם מפגעי הריחות כוללים גם חומרים רעילים המזיקים לבריאותם. 

מעיריית אשדוד נמסר: עיריית אשדוד פועלת בכל הדרכים שבידיה על מנת להבטיח סביבת חיים בריאה לתושביה, ובמקביל היא מקיימת דיונים מול המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים, במטרה להגביר את הפיקוח והאכיפה. המאבק שהעירייה מנהלת כנגד גורמים מזהמים, מפורסם וידוע, ואנו שמחים על כל תוצאה שמקדמת שינוי לטובה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: המשרד להגנת הסביבה הוציא התראה וזימון לשימוע למכון טיהור השפכים העירוני של אשדוד, המופעל על ידי תאגיד יובלים וחברת ג'י אי אס גלובל אנוירומנטל סולושנס, בשל חשד לגרימת מפגעי ריח באיזור שמחוץ למט"ש. נדגיש שבשלב זה לא ניתן לקשור בין המט"ש העירוני למפגעי הריחות ביבנה כמו מפעל אגן אדמה.

בנוסף לפעילות מול מכון טיהור השפכים של אדמה-אגן, המשרד פועל גם מול מקורות פליטה נוספים באזור התעשייה באשדוד, אשר ייתכן שגם להם תרומה למטרדי הריחות הפוקדים את יבנה והאזור. נחדד: מדובר במפגע ריח מחוץ לשטח המט"ש, שאותר במסגרת פעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד. בשלב זה השימוע אינו כולל ממצאים אחרים. השימוע יתקיים ב-18/12.

מתאגיד המים יובלים נמסר: 

  1. לתאגיד המים "יובלים אשדוד" לא ידוע על כל מפגע שמקורו במט"ש וזאת גם נכון לכתיבת שורות אלה.
  2. המשרד להגנת הסביבה זימן את התאגיד לשימוע, ללא התראה ו/או פנייה מוקדמת או ניסיון לברר את הנושא.
  3. המט"ש נמצא בסביבה בה קיימים מתקנים שונים לרבות מתקני ביוב פרטיים אשר לא מן הנמנע שהם המקור לטענות לכאורה.
  4. אנו פועלים באופן קבוע בשיתוף פעולה מלא עם המשרד ונציגיו, מאמתים את הנחיותיו המקצועיות חדשות לבקרים ושוקדים ללא ליאות, לילות כימים, על רמתם של שירותי המים והביוב שאנו מעניקים לצרכנים שבתחום אחריותנו, מכאן שלא מובנת לנו מהות הפנייה ואנו פועלים לבטלה.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,901 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!