ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשד: אלפים מעובדי אזור התעשייה באשדוד נשמו כמות חריגה של עופרת רעילה

ל"שקוף" נודע כי מפעלי "הקורנס" באשדוד זומנו לשימוע בשל חשש לחריגות בעופרת • העופרת עלולה להוביל בין היתר למחלות עצבים, פגיעה במערכת החיסון, בכליות, בכלי דם ובלב • לציבור באשדוד ולעובדי אזור התעשייה בפרט אין דרך לדעת בזמן אמת על אירועים דומים ולהגן על עצמם - שכן המשרד להגנת הסביבה לא מודיע עליהם מיוזמתו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל הקורנס באשדוד. דיגום פתע מצא חריגת עופרת

המשרד להגנת הסביבה ערך שימוע למפעלי העופרת "הקורנס" שבאזור התעשייה באשדוד בשל חשש לחריגות בפליטת עופרת, כך נודע ל"שקוף". חשיפה לעופרת עלולה להוביל לפגיעה בריאותית חמורה – ומסכנת במיוחד תינוקות וילדים. השימוע התרחש בספטמבר האחרון, לאחר בדיקת פתע שערכו פקחי המשרד שגילתה ממצאים חריגים. למרות הממצאים, השימוע לא פורסם לציבור בשל מדיניות המשרד להגנת הסביבה שלא לדווח באופן יזום על אירועים כאלה. 

"הקורנס מפעלי עופרת" שבבעלות אנשי העסקים אבי בן גל ומירון בדין, מתיך עופרת לצורכי ייצור סוללות ובעיקר מצברים. זו אינה הפעם הראשונה שהמפעל נתפס בפליטה חריגה של מזהמים לאוויר. בשנת 2015 המשרד להגנת הסביבה הוציא צו השבתה למפעל לאור חריגות בפליטת מתכות לאוויר, בהם ארסן ועופרת. 

לאחר האירוע, המפעל התחייב בהסדר כי יבצע סדרת פעולות ארוכות וקצרות טווח, שכוללות התקנת אמצעים טכנולוגיים לצמצום הזיהום – כך מסרו במשרד ל"שקוף". עוד הוסיפו כי הפעולות אכן התבצעו (פרט לאחת שדרשה היתר בניה מעיריית אשדוד, שלא התקבל), וכי מספר בדיקות הפתע עלה מאז.

מתי הציבור ידע על תוצאות השימוע? תושבים באשדוד (צילום: יעל געתון)

אך לא ברור עד כמה המצב אכן השתפר: בקיץ האחרון המשרד דירג את המפעל במקום ה-75 מבין 575 מפעלים מזהמים בארץ. בשנה שעברה אף חלה עלייה של 140% בפליטות העופרת של המפעל ועלייה של 207% בפליטות בנזן ביחס לשנה הקודמת, כך לפי דוח נרחב נוסף. בדוח, המשרד פרסם כי המפעל קיבל התראה לאחר שבמסגרת דיגומי פתע שנערכו בנובמבר בשנה שעברה, נמצאה חריגה מערך הפליטה המותר של עופרת. במשרד לא מצאו לנכון לדווח לציבור בזמן אמת מה עלה בגורל אותה הבדיקה, וכעת אנחנו מדווחים על כך לראשונה. 

פוטנציאל הנזק, כמו תמיד במקרה של פליטת מזהמים לאוויר, חמור: "חשיפה למתכת מהאוויר, ממים או ממזון גורמת לפיזור שלה דרך הדם בכל הגוף ולהצטברות בעצמות", אמר ל"שקוף" פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות, המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון. "חשיפה זו גורמת להשפעות קשות על מערכת העצבים, על תפקוד הכליות, על מערכת החיסון, על מערכות הרבייה ועל ההתפתחות והפעילות של מערכת הלב וכלי הדם", הסביר.

פוטנציאל הנזק חמור. מפעל הקורנס (צילום: אדיר קיסר)

עוד פירט כי ריכוזים נמוכים מאד של עופרת בדם קשורים לירידה ביכולת השכלית, ירידה בביצועים הקוגנטיבים ועלייה בסיכון להתנהגות תוקפנית ומחלות נפש. "תינוקות וילדים צעירים רגישים במיוחד לחשיפת לעופרת, שיכולה לתרום לבעיות התנהגות, לליקויי למידה ולפגיעה במנת המשכל". המפעל אמנם ממוקם באזור התעשייה הרחוק ממקום מגורים, אך במהלך כל שעות היום נוכחים בו אנשים רבים שעובדים במקום ועוברים בו. 

פעילים באזור סיפרו ל"שקוף" כי עובדי המפעל מסתובבים עם מסכת אב"כ בשל החשש מהזיהום הכבד. רק לאחרונה חשפנו כי מפעל "אגן אדמה" הסמוך הוזמן לשימוע במסגרת פעולות לאיתור מפגעי הריח באזור התעשייה, שגם עליו לא דיווח המשרד לציבור.

בדלתיים סגורות, ללא פרוטוקול

ספק אם עובדי אזור המפעל קיבלו מידע על כך שהדגימות הבשילו לשימוע והלכו להיבדק: עצם קיומו של השימוע נותר חסוי מהציבור והמשרד להגנת הסביבה אינו מוכן לפרסם את תוכו. "המשרד, כיתר הרגולטורים בישראל, מדווח על פי רוב על הליכי אכיפה בסיומם ולא כאשר הוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה", מסרו מהמשרד בתגובה לטענות. "למשל כשמוטל עיצום כספי, נפתחת חקירה, או מוגש כתב אישום, ולא כשהוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה".

חשוב להבין שהשימועים הללו עלולים להמשך שנים ארוכות – ועד שהם מסתיימים, הציבור לא יצליח להתחקות אחרי הקשר שבין חריגות של חומר מזהם לאוויר לתופעות לוואי בריאותיות אם התרחשו כאלה. השימוע עצמו מתקיים בדלתיים סגורות, ללא פרוטוקול וללא כל אפשרות לציבור לקחת חלק בשימוע, לא כמאזין ולא באופן פעיל. זאת, גם אם מדובר בציבור שעלול היה להיפגע מהזיהום. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי לפעמים איגוד ערים מוזמן או גורמים אחרים, בהתאם להחלטת המשרד. 

מפעל הקורנס (צילום: אדיר קיסר)

מתי הציבור ידע על תוצאות השימוע? אין לכך מדיניות אחידה. מי שבכל זאת יבקש לדעת את עיקרי הדברים שהתנהלו בשימוע, יכול להגיש בקשת חופש מידע, אך המענה הוא לשיקול דעת המשרד יכול להחליט גם לסרב לענות עליה. 

ממפעלי הקורנס לא נשלחה תגובה עד למועד כתיבת שורות אלה, וזאת למרות פניות בטלפון ובדואר האלקטרוני. המפעל אינו מחזיק בדובר או במשרד יחסי ציבור ובמזכירות המפעל סירבו לתת את הטלפון של הממונה או לחלופין תגובה וניתקו את השיחה. 

המשרד להגנת הסביבה מסר כי "בעקבות חריגה מערך הפליטה המותר לעופרת בדיגום פתע בארובת המפעל, המשרד להגנת הסביבה שלח ב-10 באוגוסט 2022 התראה והזמין לשימוע את חברת הקורנס מפעלי עופרת. ההתראה, והשימוע שהתקיים ב-14 בספטמבר 2022 לא עסקו בסוגיית מטרדי הריח הפוקדים את השכונות הדרומיות ביבנה, אלא במזהם האוויר עופרת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

5 תגובות

  1. עד שהציבור כולו לא יחשוש להביע דעתו ולדרוש קודם: מידע, הסבר מקצועי מגוף עצמאי ללא אינטרס כלכלי, יתאגד לפעולה אזרחית ויגיב בצורה אזרחית – נמשיך לקרוא, לשמוע, להריח ולסבול ממפגעים אלו.

  2. מפעל כזה מנוטר 24/7.
    להניח שכול אזור התעשיה נחשף לעופרת זה מצחיק .
    אם היית מבינה מעט באיכות הסביבה היית מדברת על פליטות ממשאיות ומכוניות ופיח שיש בסביבה הזו.
    לא על מפעלים שמנוטרים 24/7.
    שם יש את איכות הסביבה/ איגוד ערים שפועלים כנציגי החוק.

      1. לא! תגובה של כימאית שגרה ביבנה וקצת מבינה.
        מט״ש גדול נמצא מטרים ספורים מהיישוב שלי, עם פליטות שלא יביישו את כיל.
        מתקן החדרת מים למאגרים תת קרקעיים גם באותו אזור .
        והמשרד ואיגוד ערים וכולם נוח יותר לתקוף מפעלים (לא שאני מרחמת עליהם ) שמנוטרים במקום לטפל בצורה רצינית במפגעים אמיתיים .
        כל מפעל לחומרים מסוכנים מפוקח על ידי איכות הסביבה (לא באופן מושלם אבל ללא פשרות ) ולצאת בכתבה כזו זה כמו ביבי שיוצא נגד מערכת המשפט בערך.

  3. בחיפה רבתי קיים זיהום אוויר קבוע ולא ידוע מה עושים מנהיגי הציבור, העם והמדינה בנוגע לצרה הצרורה הזו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,896 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!