ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דוד אמסלם מבקש להיות שר? שיגיש קודם את הצהרת ההון שהוא חייב לנו

בניגוד לכללי האתיקה, אמסלם טרם הגיש את הצהרת ההון מסיום הקדנציה הקודמת שלו כשר, לפני כשנה וחצי • שר הדיגיטל לשעבר הוא לא המשתמט היחיד בכנסת • בהיעדר סנקציות, השרים מצליחים להתחמק מחובת הדיווח, המשמשת כלי חשוב במלחמה בשחיתות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

דוד אמסלם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממשלת ישראל ה-37 מתגבשת בימים אלה ואנחנו עדיין מחכים לקבל את הצהרות ההון של כמה מחברי הכנסת שהרכיבו את הממשלה ה-35. זאת, בניגוד לכללי האתיקה. חברי המועדון המפוקפק כוללים את יעקב אביטן (ש"ס), רפי פרץ (הבית היהודי) ומשתמט השקיפות הידוע, זאב אלקין (המחנה הממלכתי). אבל בולט לרעה במיוחד הוא ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), ששימש אז כשר הדיגיטל. אמסלם הוא היחיד מבין הרשימה שכנראה יתמנה לשר בקרוב. ראוי, אם כן, שימלא את חובותיו לציבור טרם יתמנה מחדש. מאמסלם לא נמסרה תגובה עד לעליית הידיעה לאוויר.

הצהרת הון היא דיווח על כלל הנכסים וההתחייבויות לגורם המפקח. במקרה של שרים, מדובר במבקר המדינה, שאליו השרים מחוייבים להגיש הצהרה בכל שנה ובסוף הקדנציה שלהם. הגשת הצהרות ההון באופן תדיר היא כלי חשוב במלחמה בשחיתות. המבקר יכול לאתר חריגות בדיווחים ולהצביע על העברות כספים לא תקניות.

במקרה של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, למשל, מבקר המדינה נדרש לבדוק מה גובה ההלוואה שלקח למימון ההליך המשפטי שמנהלת נגדו המדינה – ולוודא שהחזיר אותה כדין.

מקרה נוסף בו נוכחנו בחשיבות הצהרת ההון היה בפרשיות ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. "אולמרט הורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה בגין אי דיווח מלא בהצהרת ההון שהוגשה למבקר המדינה", הזכיר לנו עו"ד דוד נהיר, שהיה יועץ בכיר של מבקר המדינה בשנים 2012-2019 והממונה מטעם המבקר על הטיפול בתחום ניגודי העניינים של שרים, בשיחה שקיימנו עמו לאחרונה

בפסיקת בית המשפט נכתב כי "במעשיו של אולמרט, שנעשו על ידו באופן מודע, ביצע אולמרט מעשה מרמה כלפי מבקר המדינה, שבעקבותיו קיבל 'דבר' בדמות 'הנחת דעתו' של המבקר, שבתורה אפשרה לו להמשיך ולהחזיק בכספים המדוברים ולהשתמש בהם לצרכיו הפרטיים".

אחת הבעיות המרכזיות כשזה נוגע להצהרות ההון היא שבניגוד לגופים ציבוריים אחרים, בהם קיים קוד אתי מקיף, כללי האתיקה לממשלה לא מעוגנים בחוק. מעקב "שקוף" בשנים האחרונות אחר הסוגייה הזו מגלה כי חברי הממשלה נמנעים שוב ושוב מהגשות הצהרות ההון – ללא סנקציה ממשית. בעבר התבצעה אף פנייה מטעם "שקוף" ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בבקשה שיקבע כללים לנושא ויסייע למבקר לאכוף את הכללים.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשהשרים לא מגישים את הגשת הצהרת ההון שלהם בזמן קשה יותר לגלות חריגות בהון שצברו. חריגות כאלה עשויות להצביע על קבלת מתנה אסורה שהשפיעה על קבלת ההחלטות של אותו שר או שרה. אם יסתירו את המתנה בהצהרת ההון, יאלצו לעשות זאת באופן אקטיבי ולשקר – מה שעשוי להביא גם לחקירה פלילית. חוסר שיתוף פעולה כזה עם ניסיון לאתר ולמנוע שחיתות – מערער את אמון הציבור.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש להחיל תקנון אתיקה לעבודת הממשלה, המגובה בסנקציות כלפי שרים סוררים. במאי 2020 הניחו חברי הכנסת גדעון סער ושרן השכל מהליכוד הצעת חוק שמטרתה לפתור את הבעיה. אותה הצעה מחייבת את כלל השרים וחברי הכנסת להגיש הצהרת הון תוך 60 יום וגם לפרסמה לציבור. על פי ההצעה, יוטלו קנסות על שרים שיאחרו. סער, שהיה שר המשפטים בממשלה האחרונה, לא טרח לקדם את ההצעה שלו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. אם אמסלם נהג בדיוק כמו אחרים, למה לכתוב "בולט לרעה במיוחד"? מה מיוחד באמסלם שלא מיוחד באלקין, אפשר הסבר? מר "לוחם בדחיתות" שלא מסתכל על הדבשת של עצמו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,896 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!