ערכת שאלות לפוליטיקאים
רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:
"שקוף" והתנועה לטוהר המידות פנו לח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, בבקשה שיקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בנושא האיחורים הקבועים של השרים בהגשת הצהרות ההון למבקר המדינה.
בנוסף, ביקשנו משלח לדרוש ממבקר המדינה לכתוב חוות דעת בנושא, במטרה לשים סוף לזלזול בכללי האתיקה של הממשלה. דרישה כזו נמצאת בסמכותה של הוועדה בראשה הוא עומד. "לצערנו, נראה כי מבקר המדינה 'הרים ידיים' מטיפול בתופעה והוא מתנער מאחריותו לטיפול בה", נכתב בפניה.
"שקוף" מבצע מעקב קבוע אחר סטטוס הגשת הצהרות ההון של השרים וסגני השרים למבקר המדינה. מהמעקב עולה כי שרים רבים מאחרים באופן משמעותי בהגשת הצהרת ההון למבקר. מדובר לעיתים באיחורים של חודשים ואף שנים. על השרים לא מוטל כל קנס או עונש אחר על האיחור בהגשת הצהרת ההון.
אבל הבעיה לא נמצאת רק אצל השרים – אלא גם אצל המבקר שלא מוכן להשתמש בסמכויות שלו כדי להפעיל על השרים לחץ. לפי הכללים למניעת ניגוד עניינים לשרים, שם מעוגנת החובה להגיש הצהרת הון, המבקר הוא האחראי על הגשת הצהרות ההון של השרים. מתוקף כך יש בידיו כלים להתמודד עם איחור בהגשת הצהרות הון. כשהוא מסרב להשתמש בהם הוא מאפשר לשרים להתחמק מפיקוח על ההון שלהם וכך מסכן אותנו בשחיתות.
"למבקר שורה של כלים להתמודדות עם תופעה של אי-עמידה בכללים, לרבות דיווח לראש הממשלה וכן פנייה לוועדת משנה של הוועדה לביקורת המדינה", נכתב בפניית שקוף והתנועה לטוהר המידות לח"כ שלח. "ואולם, מבקר המדינה בחר, מטעמים השמורים עימו, שלא לעשות שימוש בסמכות זו, והשלים עם מציאות לפיה, הלכה למעשה, הכללים בעניין הגשת הצהרות הון במועדים הקבועים בחוק הפכו, לכל היותר, להמלצה".
לכן פנינו, כאמור, ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, בבקשה שיקיים דיון לגבי הצהרות ההון של השרים בנוכחות המבקר, וידרוש ממנו לכתוב דו"ח בנושא.
"מהתנהלותו של מבקר המדינה הנוכחי אנגלמן ברור כי הוא אינו מעוניין לטפל בתופעה", טוען מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס (שחתום ביחד עם כותבת שורות אלו על הפנייה לשלח). "כששר לא מגיש הצהרה, או לא מגיש אותה בזמן, זה לא רק מנוגד לכללים, זה גם פוגע ביכולת של מבקר המדינה באמת לפקח שלא מתרחשים דברים אסורים. ברגע שמבקר המדינה מסרב לפעול ואפילו לא משיב למכתבינו בעניין, ברור שהוא לא מתכוון להתערב ושצריך לפנות לוועדה, שזה תפקידה, כדי לדרוש מהמבקר שיעשה את תפקידו".
יש לפחות שלושה צעדים שמבקר המדינה יכול לנקוט נגד איחורי של השרים.
בין השנים 2017-2020 בהן עוקב "שקוף" אחר הצהרות ההון של נבחרי הציבור – עשרות שרים איחרו בהגשת ההצהרותן שלהם. הנה כמה דוגמאות: השנה לא פחות מ-12 שרים איחרו בהגשת הצהרת ההון למבקר ביותר מחודש, ביניהם רה"מ נתניהו ושר הביטחון גנץ, ושישה מתוכם איחרו ביותר משלושה חודשים.
בשנה שעברה חמישה שרים איחרו בהגשת הצהרת ההון, ביניהם שר ההשכלה הגבוהה ומשאבי המים זאב אלקין שלא הגיש את ההצהרה עד היום, השר לבטחון הפנים אמיר אוחנה, שאיחר ביותר משנה, ועוד. גם בשנים לפני כן שרים איחרו בהגשת ההצהרה: ציפי חוטובלי איחרה בשנה בהגשת הצהרת ההון שלה עבור 2018, ויואב גלנט לא הגיש את הצהרות ההון שלו עבור 2017 עד 2019.
ח"כ שלח מסר בתגובה כי "הנושא בבדיקה".
ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה פועל בהתאם לכללי אשר וכפי שמקובל בעניין הצהרות ההון לשרים וסגני שרים. כפי שהיה לאורך השנים, נשלחו תזכורות לגורמים הרלוונטיים וניתן מענה לסוגיות פרטניות שעיכבו את הגשת ההצהרות.
"בניגוד לטענתכם, רובן המכריע של ההצהרות כבר הוגש למשרד המבקר, כאשר נכון להיום מתוך 41 הצהרות 36 הוגשו ולגבי אלו הנותרות אנו מצויים בשיח שוטף עם השרים הרלוונטיים. צר לנו כי ישנו ניסיון להטיל דופי בעשיית המשרד בנושא, אך הדברים אינם עולים בקנה אחד עם המציאות".
ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק