ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

קדנציה שלמה של סרבנות שקיפות: אלקין לא הגיש הצהרת הון, האם המבקר יפעל?

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן יכול לפנות לרה"מ יאיר לפיד כדי ליישר את השר שלא ברור מה יש לו להסתיר מהציבור, או אפילו ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה • יועץ בכיר למבקר לשעבר מסביר ל"שקוף": כך פעלו בעבר המבקרים - בין היתר נגד נתניהו ואולמרט
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סרבן שקיפות עקבי. אלקין (צילום: גיל יערי, פלאש 90)

מה יש לשר השיכון זאב אלקין (המחנה הממלכתי) להסתיר מהציבור? האם ברשותו קיימים נכסים או סכומי כסף שעלולים לדעתו לשנות את התפיסה לגביו? מה עשויה להיות הסיבה שבגללה הוא מסרב כבר קדנציה שלמה, בניגוד להנחיות, למסור למבקר המדינה את הצהרת ההון שלו כפי שהוא נדרש? תשובות לשאלות הללו אין ממש, אך כן ניתן לומר שישנם כמה צעדים שמבקר המדינה מתניהו אנגלמן יכול לנקוט כדי לשנות את המצב המעוות הזה.

הראשון, לדברי עו"ד דוד נהיר, שהיה יועץ בכיר של מבקר המדינה בשנים 2012-2019 והממונה מטעם המבקר על הטיפול בתחום ניגודי העניינים של שרים, הוא פנייה לראש הממשלה יאיר לפיד (יש עתיד).

"חובתם של השרים וסגני השרים, לרבות ראש ממשלה, להגיש הצהרת הון", אומר נהיר. "מבקר המדינה הוא זה שהוסמך לבדוק את מילוי ההוראות. שר שלא מגיש הצהרות הון מפר את הכללים". הוא מדגיש כי בפני המבקר "עומדות כל סמכויותיו המוקנות לו בחוק מבקר המדינה".

ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

הצעד השני שיכול לנקוט המבקר, אומר נהיר, הוא לדווח על הפרת הכללים לוועדת משנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה – שלא קיימת. ויש גם אפשרות שלישית, חריגה יותר. "אם מבקר המדינה סבור כי קיים חשש לעבירה פלילית, עליו להעביר את העניין לידיעתו של היועץ המשפטי לממשלה", אומר נהיר.

ניגוד העניינים של נתניהו והצהרת ההון השקרית של אולמרט

כיצד פעל המבקר במקרים דומים לזה בעבר? לדברי נהיר, דוח משנת 2003 מתח ביקורת נוקבת על ראש הממשלה דאז אריאל שרון, כשקידם החלטה של מועצת מקרקעי ישראל תוך ניגוד עניינים. "בשנת 2010 נמתחה ביקורת משמעותית על שר החקלאות דאז שלום שמחון על אי דיווח על זיקה אישית לנושא שקודם על ידו", הוא מוסיף. 

האם יפעל נגד אלקין? מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מי עוד? בשנת 2011 כתב המבקר חוות דעת בנושא "העברת כספים לחברות שהיו בבעלות שר הביטחון אהוד ברק". בשנת 2017 פורסם דוח שביקר את ניגוד העניינים של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו כשר התקשורת.

נהיר מזכיר גם את רה"מ לשעבר אהוד אולמרט. "אולמרט הורשע בעבירה של קבלת דבר במרמה בגין אי דיווח מלא בהצהרת ההון שהוגשה למבקר המדינה", הוא מזכיר. "וכך קבע בית המשפט העליון בעניין זה: 'במעשיו של אולמרט, שנעשו על ידו באופן מודע, ביצע אולמרט מעשה מרמה כלפי מבקר המדינה, שבעקבותיו קיבל 'דבר' בדמות 'הנחת דעתו' של המבקר, שבתורה אפשרה לו להמשיך ולהחזיק בכספים המדוברים ולהשתמש בהם לצרכיו הפרטיים'".

הורשע גם באי דיווח מלא בהצהרת ההון. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

אז האם זה יכול להגיע גם לחקירה פלילית במקרה הזה? "יש לזכור כי שר המפר את הוראות הכללים עלול לעמוד גם בפני אישום נוסף, על פי סעיף 287(א) לחוק העונשין", מסביר נהיר. "סעיף זה קובע כי 'המפר הוראה שניתנה כשורה מאת בית משפט או מאת פקיד או אדם הפועל בתפקיד רשמי ומוסמך לאותו עניין, דינו – מאסר שנתיים'" לדבריו, יישומו הסעיף הזה בהקשר להוראות המבקר לא הגיעה עדיין לבחינה משפטית, אך "ייתכן ויגיע היום בו לא יהיה מנוס גם מכך".

מתי יאבד המבקר את סבלנותו?

“הצהרת ההון תימסר בימים הקרובים", מסר לנו אלקין לפני יותר מחודשיים כששאלנו אותו מדוע הוא לא מסר את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה כפי שנדרש. למרות זאת הצהרת ההון טרם הוגשה. אלקין הוא השר היחידי בממשלה היוצאת שלא הגיש את הצהרת ההון שלו. שזה, איך נאמר – ביזיון. בכך שאלקין לא מגיש באופן סדור את הצהרות ההון שלו הוא מונע יכולת בקרה ופיקוח של מבקר המדינה על הנכסים שלו.

אלקין הוא גם היחיד שהיה צריך לקבל שתי תזכורות ממשרד המשפטים עד שמסר את השאלון שמפרט את האינטרסים שלו. וכך, גם הסדר ניגוד העניינים שלו לא פורסם מכיוון שהוא עדיין נערך במשרד. מבדיקת "שקוף" נראה כי אלקין, סרבן שקיפות כרוני, לא חושב שהחוק מחייב אותו, בכמה מובנים.

על פי כללי האתיקה, שרי הממשלה חייבים להגיש את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה תוך 60 יום מכניסתם לתפקיד ועם תום כהונתם. כולם בממשלה הנוכחית עשו זאת חוץ מאלקין. זו לא הפעם הראשונה שהוא לא מוסר את הצהרות ההון שלו: ממעקב "שקוף" עולה שזה קורה פעם אחר פעם. מלשכתו של אלקין נמסר בחודש יוני כי "הצהרת ההון מטופלת בימים אלו ותימסר למבקר המדינה". הפעם כבר לא קיבלנו הבטחה כלשהי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. הכלבים נובחים והשיירה עוברת,
    מה לא ברור?
    הפשע משתלם!
    משתינים עלינו מהמקפצה

  2. אבל איך גורמים לזה שתיהיה ענישה חריפה לכל מי שלא מגיש הצהרת הון?
    אה סליחה, זה הכנסת שאמורה להעביר את החוק, וככה זה שהחתול שומר על השמנת.
    העם הזה צריך לצאת החוצה לרחוב ולדרוש את השינויים האלו ועוד רבים אחרים בכח הזרוע

  3. חייב להעביר את המידע הזה לעיתונות הכללית שמסקרת אותנו, הוא הרי בתקופת בחירות ולבטח מתראיין חדשות לבקרים. צריך שבכל ריאיון שלו יעמתו אותו עם הסיטואציה הביזיונית הזו.

  4. הדעת נותנת (לפחות שלי) שעל המשטרה לחקור את פרשת אלקין. כמו כן, תמוה מאד שראשי הממשלה בממשלות בהן כיהן לא דרשו ממנו לפרסם הצהרות הון. לצערי, זה מצטייר כקצה של קרחון/ים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!