ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לא שמרו עלינו: גיל לימון וגלי בהרב-מיארה ממשרד המשפטים אפשרו לשר אלקין פתח לשחיתות

קדנציה שלמה עברה על שר הבינוי והשיכון, ועוד רגע הוא עומד להתחלף מבלי שהשלים את חובתו כלפינו - להצהיר בפומבי על ניגודי העניינים שלו • המשמעות: הציבור והתקשורת לא יכלו לפקח על החלטות השר, ולבדוק אם הן היטיבו עם קרוביו • האשמים: בכירי משרד המשפטים

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גלי בהרב-מיארה וזאב אלקין

נכון לכתיבת שורות אלו זאב אלקין לא צפוי להיות שר בממשלה הבאה. אבל בגלל גרירת הרגליים שלו בהגשת המסמכים לעריכת הסדר ניגוד עניינים ומריחת הטיפול במשרד המשפטים – הוא הצליח לסיים קדנציה שלמה מבלי שההסדר שלו יפורסם לציבור

רגע לפני הפרטים המקוממים, נזכיר מדוע חשוב לערוך הסדר כזה, ומה הסכנה במצב שנוצר: הסדר ניגוד עניינים הוא מסמך משפטי שבו נבחר ציבור מצהיר באילו נושאים אסור לו לעסוק מכיוון שהוא או הקרובים לו עשויים להיות בעלי אינטרס ישיר, או במילים אחרות – להרוויח מכך כסף. למשל, אם רעייתו של אלקין הייתה בעלת חברת נדל"ן, הוא כשר הבינוי והשיכון היה צריך להצהיר על כך, כדי לוודא שלא יקבל החלטות שנוגעות ישירות לה.

אלקין אמור היה להגיש את השאלון שלאורו עורכים את ההסדר בתוך חודש ממינויו – אי שם בחודש יולי 2021. הוא לא עשה זאת זמן ממושך, ונשלחו אליו שתי תזכורות בנושא. לבסוף השלים את השאלון, אך מאז עברה לפחות חצי שנה וההסדר תקוע במשרד המשפטים. מהמשרד מסרו לנו כי "טיוטת חוות-דעת נמצאת בשלבי אישור אחרונים ותפורסם מיד לאחר מכן. בכל מקרה, השר נדרש לנהוג לפי הטיוטה עוד לפני השלמת גיבוש ההסדר הסופי". עד שיסתיים הטיפול, ממשלה חדשה כנראה תקום – מבלי שהציבור פיקח על השר כדי לוודא שאינו עושה לביתו במקום לביתנו כולנו.

זו שערורייה ששר מסיים קדנציה במשרד מבלי שהטיפול בהסדר שלו הסתיים. שני אנשים אחראים לפארסה הזו: המשנה ליועמ"ש גיל לימון והיועמ"ש עצמה גלי בהרב-מיארה. פנינו גם לאלקין לשאול אם הוא יודע מדוע ההסדר שלו עדיין לא פורסם. מאלקין לא נמסרה תגובה.

המשנה ליועמ"ש, גיל לימון

הממשלה ה-36 אינה הראשונה או היחידה שמתגלים בה דחייני וסרבני שקיפות וגם כנראה לא האחרונה. מבלי להמעיט באחריות משרד המשפטים, אלקין הוא דוגמה מובהקת לאדם שעושה ככל העולה על רוחו ללא כל סנקציות. אחת הבעיות המרכזיות בנושא זה היא שכללי האתיקה לממשלה לא מעוגנים בחוק. הממשלה האחרונה נמנעה מעיגון כללי האתיקה בחוק. נדרוש זאת (שוב) מהממשלה הבאה שתקום.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הציבור צריך לדעת מה האינטרסים האישיים של השרים מקבלי ההחלטות. שר שנמצא בעמדת כוח, נגיש יותר לפקידי הממשל ואלו עשויים לנצל את מעמדם לטובתם האישית.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

טוב תעשה הממשלה הקרובה אם תעגן את כללי האתיקה בחוק. עם ראש ממשלה שעומד למשפט וראש מפלגה שהורשע פעמיים בעבירות על טוהר המידות – ספק אם נוכל לצפות לכך.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת עידן בנימין

Picture of עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!