ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הייתי צריך ללחוץ יותר על זנדברג. זה היה יכול להצליח

ישראל היא אחת מ-10 היבואניות הגדולות בעולם של בשר מהאמזונס - ותרומתה להכחדת היערות הטרופיים לא קטנה. שרה להגנת הסביבה כמו תמר זנדברג, שחרטה על דגלה את המאבק במשבר האקלים הגלובלי הייתה יכולה להיענות ללחץ ציבורי להפסקת הייבוא. דרור גורני מתחרט על הקמפיין המפוספס. מבט לאחור - סדרת טורים לקראת יום הכיפורים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה (יונתן זינדל, פלאש 90)

זה הפך לסוג של טקס קבוע – כמעט בכל חודש בשנה החולפת קראתי כתבות בעיתונות העולמית על שיא חדש של בירוא לא חוקי ביערות האמזונס. כל קריאה לוותה במחשבה שאני חייב לכתוב על הנושא, אך מלבד פעמיים, לא התמדתי בסיקור ובדיעבד פספסתי הזדמנות להשפיע על חלקה הלא קטן של ישראל בהרס שמתבצע שם.

מה לנו להרס היערות שבדרום אמריקה? כ-90% מכריתת העצים באמזונס נעשית באופן לא חוקי ומתבצעת ברובה המוחלט למען גידול פרות למאכל. ישראל היא אחת מ-10 היבאוניות הגדולות בעולם של בשר מהאמזונס (נכון ל-2020). הבירוא מקרב את היערות לנקודת האל-חזור – הנקודה שממנה האמזונס יהפכו מיערות טרופיים, לסוואנה יבשה שפולטת מיליארדי טונות של פחמן דו-חמצני, במקום לקלוט אותו.

עצים כרותים באזור האמזונס. (צילום: Bruno Kelly / Greenpeace)

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג חרטה על דגלה את המאבק במשבר האקלים בזמן כהונתה. ומכאן בדיוק נובעת תחושת הפספוס: אין לדעת האם השר/ה הבאים יקדישו חלק משמעותי מהעשייה והמוניטין שלהם שלהם לנושא משבר האקלים. כלומר: ייתכן שזו הייתה הזדמנות חד פעמית להשפיע – שפוספסה. "אני קוראת לציבור לבוא ללחוץ עלינו כדי לדרוש מאיתנו לעשות יותר בנושא האקלים. ישראל לא יכולה להימנע מהשתתפות במאמץ העולמי", אמרה זנדברג מוקדם יותר השנה, אך דווקא בנושא שבו יכלה להביא לתרומה אמיתית של ישראל למאבק הגלובלי – נמנעה מלעשות זאת.

תעשיית הבשר לא רק מובילה את בירוא היערות באמזונס, אלא גם תורמת כ-20% לפליטות גזי החממה העולמיות, והצפי הוא לעלייה של 4% נוספים עד סוף העשור. הצרכן הישראלי ממוקם במקום הרביעי בעולם בצריכת בשר בקר לנפש, שחלק ניכר ממנו (כ-20% לכל הפחות, לפי משרד החקלאות) מגיע מהאמזונס שבברזיל, בהם כורתים שטחים בסדרי גודל בלתי נתפסים, בצורה לא חוקית, כדי לגדל את הבקר. 

למרות כל אלו זנדברג נמנעה מלעסוק בנושא. בזמן שבאירופה וארה"ב מקדמים חוקים שנועדו לאסור על ייבוא בשר ומוצרים שמקורם בבירוא יערות בלתי חוקי, בארץ משרדי הממשלה מחריפים את הבעיה על ידי הורדת מכסים לייבוא בשר, ללא העלאת מיסים שישקפו את העלויות החיצוניות של תעשייה זו. 

הדרך לגרום לשינוי היא לכתוב שוב ושוב על הנושא. קשה שלא לחשוב כי זנדברג בתפקידה יכלה להניע שינוי אם הייתה מרגישה לחץ ציבורי עקבי

אנחנו בשקוף יודעים שהדרך לגרום לשינוי היא לכתוב שוב ושוב על הנושא, לשלוח בקשות לתגובה ללא הפסק, ובקיצור – להתמיד. קשה שלא לחשוב כי זנדברג בתפקידה יכלה להניע שינוי אם הייתה מרגישה לחץ ציבורי עקבי. קשה להאמין (למרות שאפשר לקוות) שהשרה או השר הבאים ירצו לטפל בסוגיה החשובה כל כך לאקלים ולדורות הבאים, כשהיא מצריכה מאבק עם הכוחות החזקים במשק.

מבחינתי יום כיפור הוא זמן למחשבה. בהקשר הזה, אחת הדילמות המרכזיות שאני מתמודד איתן במהלך השנה היא במה חשוב לי להתעסק, בהתחשב במגבלת הזמן והמשאבים הקיימים. מה אעשה בשנה הקרובה אחרת? אני מאמין שצריך להשקיע את רוב המאמצים במקום שבו הסיכוי להשפיע הוא הגבוה ביותר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

2 תגובות

  1. יש פיתרון למה שאתה מציע,

    פוליטיקאים פועלים כאשר הם מבינים שמי שבחר בהם מאיים על סיכוי הבחירה שלהם פעם נוספת.

    רובם יודעים שכעס ציבורי לא מתרגם לכעס אלקטורלי שמתרגם למעשים וליכולת לגבות מחער פוליטי כבד ולכן הם ממשיכים בשלהם. ישנם הרבה מקרים בהם טיעון הגיוני להפסיק או להמשיך או ליזום מהלך פוליטי לא יועילו. כי הם לא פורטים על מה שמניע פוליטיקאים לפעול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!