ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יותר מחצי שנה אחרי השבעת הממשלה: אלקין ופרקש-הכהן לא הגישו הצהרת הון

שני שרים סוררים - ועוד שמונה חברי הממשלה הקודמת - לא מאפשרים למבקר המדינה לבדוק את הצהרת ההון שלהם ולוודא שלא פעלו בניגוד לחוק • אלה התירוצים לאיחור של מי שטרחו לענות לפניית "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

למה הוא מחכה? אלקין (צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר, פלאש 90)

שר השיכון זאב אלקין מתקווה חדשה ושרת המדע אורית פרקש-הכהן מכחול לבן עדיין לא הגישו את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה – בניגוד לכללים. כך נמסר ל"שקוף" ממשרד המבקר. יחד איתם לא הגישו את הצהרת ההון, בניגוד להנחיות, גם שמונה שרים לשעבר. על שרים וסגני שרים להגיש הצהרת הון בתוך 60 יום מכניסתם לתפקיד ומהיציאה ממנו, וגם בכל שנה. מאז הקמת הממשלה הנוכחית עברה כבר כחצי שנה. 

עוד ב"שקוף":

איחור בהגשת הצהרת ההון מקשה על מבקר המדינה למצוא חריגות. השרים מתחמקים מלדווח על פרטים שעלולים להעמיד אותם במבוכה, ובכך נפתח פתח לעבירות שחיתות. יש לציין כי מאז בדיקת "שקוף" האחרונה בחודש אוקטובר, אז גילינו שמחצית חברי הממשלה לא הגישו הצהרת הון – רובם הסדירו את הנושא. פרקש-הכהן ואלקין הם השרים היחידים שלא הגישו.

השר זאב אלקין מתקווה חדשה הוא סרבן שקיפות מוכר וכיכב לא פעם בכתבות "שקוף". כעת, גם מתוך מפלגת תקווה חדשה בראשות שר המשפטים גדעון סער, עדיין לא ניכר שינוי משמעותי בהתנהלותו. 

נצטרך לסמוך על המילה של רפי פרץ

שמונה השרים לשעבר שלא הגישו עדיין את הצהרת ההון שלהם הם מירי רגב, יעקב אביטן, דוד אמסלם, גילה גמליאל, יואב גלנט, אורלי לוי אבקסיס, רפי פרץ וגדי יברקן. ללא הצהרת ההון שלהם, מבקר המדינה לא יכול לתעד ולפקח על התנהלותם. נזכיר שבעבר מצא המבקר חשש לאי דיוקים בהצהרות ההון של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו.

מדוע זה לוקח להם כל כך הרבה זמן? רוב השרים המתמהמהים לא הגיבו לפניית "שקוף" בעניין. מהשר לשעבר רפי פרץ נמסר כי "הגשתי בהיותי שר – אין שינוי". הפנינו את פרץ למשרד מבקר המדינה, והוא הבטיח שיטפל בנושא. ח"כ גדי יברקן אמר שלמיטב ידיעתו הוא הגיש, אבל יברר את זה. גם לוי אבקסיס טענה שהגישה עם תום תפקידה. אך בדקנו – וזה לא נכון. פרקש-הכהן טענה שהודיעה כי אין שינוי מהצהרתה הקודמת. בדקנו, היא פנתה בבקשה לעשות זאת אבל טרם הצהירה על כך באופן שבו התבקשה.

הבעיה: אין הסדרה בחוק

אחת הבעיות המרכזיות בתחום הזה היא שכללי האתיקה לממשלה לא מעוגנים בחוק. מעקב "שקוף" בשנים האחרונות אחר הסוגיה הזו מגלה כי חברי הממשלה נמנעים שוב ושוב מהגשות הצהרות ההון – ללא סנקציה ממשית. בעבר פנינו ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בבקשה שיקבע כללים לנושא ויסייע למבקר לאכוף את הכללים.

לפני כמה חודשים פנתה גם "התנועה לטוהר המידות" לשר המשפטים גדעון סער בבקשה כי יקבע כללי אתיקה מחייבים לשרי הממשלה. בפנייה הסבירה התנועה כי זמן רב עבר מאז הקימה ממשלת ישראל את ועדת שמגר שגיבשה טיוטה לכללי אתיקה מקיפים עבור חברי הממשלה.

אין באפשרותו להטיל סנקציות על מי שאינו מגיש לו הצהרות הון כדין. מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"בגופים ציבוריים רבים כבר קיים קוד אתי מקיף, ואילו בממשלה, הגורם השלטוני הבכיר ביותר, טרם נקבעו כללים שכאלה", אמרו אז בתנועה. "בהליך נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו נחשפה, ולא בפעם הראשונה, הבעייתיות בכללים הקיימים, חוסר היכולת לאכוף אותם (לפי דבריהם של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה) והצורך בהסדרה רחבת היקף".

עוד התייחסו ללקונה הקיימת היום, ומאפשרת את המצב הנוכחי שבו שרים ושרות לא מגישים בזמן הצהרות הון. "נושא הגשתן של הצהרות למבקר המדינה, ששב ועולה כל עת שמתחלפת ממשלה חדשה, כששרים רבים אינם עומדים במועדים הקבועים בחוק, מחייב הסדרה וייתכן אף הגדרה מחדש", ציינו במכתב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!