ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למה הוא מחכה? הקדנציה נגמרת – והצהרת ההון של אלקין עדיין נפקדת

שר הבינוי והשיכון, סרבן שקיפות כרוני, היה זקוק לשתי תזכורות ממבקר המדינה כדי למסור את שאלון ניגודי העניינים שלו ולא חשף את יומנו לציבור - עד הבוקר • אלקין בתגובה: ההצהרה תימסר בימים הקרובים • על שרים, בניגוד לרופאים, עורכי דין ובעלי מקצוע נוספים - לא חלים כללי אתיקה מחייבים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הקדנציה כבר נגמרת. אלקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

הקדנציה של הממשלה ה-36 מסתיימת ממש עכשיו, אבל שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) לא מסר את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה כפי שהוא מחויב על פי החוק – השר היחיד שלא עשה זאת. הוא גם היחיד שהיה צריך לקבל שתי תזכורות ממשרד המשפטים עד שמסר את השאלון שמפרט את האינטרסים שלו. כהרגלו, הוא גם סירב למסור את יומנו עד הרגע האחרון. מבדיקת "שקוף" נראה כי אלקין, סרבן שקיפות כרוני, לא חושב שהחוק מחייב אותו, בכמה מובנים.

על פי החוק, שרי הממשלה חייבים להגיש את הצהרת ההון שלהם למבקר המדינה תוך 60 יום מכניסתם לתפקיד ועם תום כהונתם. כולם בממשלה הנוכחית עשו זאת חוץ מאלקין. ואם זה לא מספיק אלקין לא הגיש גם את הצהרת ההון שלו לאחר שפרש מהממשלה ה-35. גם יעקב אביטן (ש"ס), דודי אמסלם (הליכוד), רפי פרץ (הבית היהודי) וגדי יברקן (הליכוד) לא מסרו את הצהרות ההון שלהם בסוף הקדנציה הקודמת. זו לא הפעם הראשונה שאלקין לא מוסר את הצהרות ההון שלו. וממעקב שקוף עולה שזה קורה פעם אחר פעם. מלשכתו של אלקין נמסר כי הצהרת ההון מטופלת בימים אלו ותימסר למבקר המדינה.

זקוק להזמנה מיוחדת

אלקין גם נראה כמי שהדרך לא אצה לו בחשיפת האינטרסים האישיים שלו ורק אחרי שתי תזכורות ממבקר המדינה הגיש שאלון שמפרט אותם. כדי לערוך הסדר ניגוד עניינים, על השרים שנכנסים לתפקיד למסור שאלונים שבהם הם מפרטים את האינטרסים שלהם ושל קרוביהם. ההסדר של אלקין טרם פורסם ולא בכדי. במענה לבקשת חופש מידע עלה שאלקין היה השר היחידי שהיה צריך שתי תזכורות כדי למסור את השאלון. השרים אורית פרקש הכהן, עידן רול, יאיר גולן ועודד פורר היו זקוקים לתזכורת אחת בסוף ספטמבר. 

וזה לא הכול. אלקין סירב תקופה ארוכה למסור את יומנו לבקשת חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה. פה הוא מבלה עם עוד כמה חברים במועדון המושמץ: שר הביטחון בני גנץ (כחול לבן), שרת הפנים איילת שקד (ימינה), שר הבריאות ניצן הורוביץ (מרצ), ראש הממשלה נפתלי בנט (ימינה), שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד) וסגני השרים אלי אבידר (ישראל ביתנו) ואביר קארה (ימינה).  על כך נמסר מלשכתו של אלקין כי היומן הועבר ויימסר דרך המשרד למבקשים.

וכן, גם כאן אלקין הוא "שור מועד", כפי שמספר לנו עו"ד אלעד מן, יו"ר עמותת "הצלחה" שהגישה את הבקשות. "בעבר כבר הוגשו עתירות שאילצו את השר אלקין למסור את יומניו, כשכיהן בתפקידים אחרים בממשלה", אמר. "העובדה שהצורך חוזר על עצמו מלמדת על קלקול בהפנמת דפוסי ההתנהלות הראויים בכל הנוגע לשקיפות ציבורית ושמירה על מנהל תקין וקיום הדין".

"מאכזב לגלות דמויות מוכרות שנמנעות פעם אחר פעם להשיב במועד על בקשות חופש מידע הנוגעות ליומנם או למידע בעל ערך ציבורי אחר הנוגע אליהן", הוסיף מן. 

"רוצים להמשיך להתנהל במחשכים"

הממשלה ה-36 אינה הראשונה או היחידה שמתגלים בה דחייני וסרבני שקיפות וגם כנראה לא האחרונה. אלקין לבדו הוא דוגמה מובהקת לאדם שעושה ככל העולה על רוחו ללא כל סנקציות. אחת הבעיות המרכזיות בתחום הזה היא שכללי האתיקה לממשלה לא מעוגנים בחוק. 

מעקב "שקוף" בשנים האחרונות אחר הסוגיה הזו מגלה כי חברי הממשלה נמנעים שוב ושוב מהגשות הצהרות ההון – ללא סנקציה ממשית. בעבר התבצעה אף פנייה מטעם "שקוף" ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה בבקשה שיקבע כללים לנושא ויסייע למבקר לאכוף את הכללים. 

למה הצהרות ההון והסכמי ניגודי העניינים של נבחרי הציבור צריכים לעניין את כולנו? צפו

שני ארגונים שעוסקים בנושא הם התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות. במענה לעתירת התנועה לאיכות השלטון בשבוע שעבר, טענה המדינה כי אין לה ממש זמן לקבוע כללים כאלו (עוד בטרם ההודעה על בחירות). "הדבר אינו אפשרי בעת הזו, ואין כעת היתכנות לקידום הנושא בשים לב לאתגרים עמם מתמודדת הממשלה ולסדרי העדיפויות שעל הפרק, בהם נושאים דחופים יותר מן הנושא דנן", כתבו בתשובה לעתירה.

"על עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, עורכי דין, רופאים ועוד בעלי מקצועות רבים – חלים כללי אתיקה ומשמעת נוקשים, ודווקא על שרים – הבכירים בנבחרי הציבור שלנו – לא חל שום קוד אתי", אמר ל"שקוף" עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון. "הממשלה הנוכחית גם לא הסכימה לדון בהמלצות של שתי ועדות מכובדות שדנו בנושא כבר לפני יותר מעשור והגישו את המלצותיהן". 

עוד הוא הוסיף כי "גרירת הרגליים של כל הממשלות מאז 2009 בעייתית במיוחד ומעלה חשש אמיתי שחברי הממשלה מעוניינים להמשיך ולהתנהל במחשכים". לדבריו, כדי לבחון את התנהלות השרים יש להסתכל מעבר לשאלה האם המעשה פלילי או לא. "קיים מנעד רחב של מעשים בלתי הולמים, ודאי על נבחרי ציבור, ועל כן אסור שהכל ייבחן רק במישור הפלילי – אלא גם במישור המשמעתי והאתי", הסביר. "לכן חייבים להחיל קוד אתי על חברי הממשלה".

גם התנועה לטוהר המידות פנתה באוקטובר 2021 לשר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה) בבקשה כי יקבע כללי אתיקה מחייבים לשרי הממשלה. "בגופים ציבוריים רבים כבר קיים קוד אתי מקיף, ואילו בממשלה, הגורם השלטוני הבכיר ביותר, טרם נקבעו כללים שכאלה", כתבו אז בפנייה. התשובה של השר מעולם לא הגיעה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,912 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.