ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

#חזרנו_לבדוק: מה קורה עם הגשת הצהרות ההון של השרים?

השר להגנת הסביבה זאב אלקין לא הגיש הצהרות הון שנתיים. שר התחבורה סמוטריץ' גם הוא טרם הגיש הצהרת הון - למרות שתוזכר ארבע פעמים ע"י מבקר המדינה. שר המשפטים אוחנה ושר החוץ ישראל כץ, מתהדרים שניהם באיחור של למעלה מחצי שנה בהגשת ההצהרה. #חזרנו_לבדוק מי מבין השרים בממשלה טרם הגיש הצהרת הון - וגילינו שהמצב לא טוב. אבל מתברר שכשבודקים ושואלים, דברים משתנים: השר כץ הגיש את הצהרת ההון שלו השבוע, והשר אלקין התחייב שיפרסם אותה לציבור בקרוב
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים

החוק מחייב את שרי הממשלה למסור הצהרת הון למשרד מבקר המדינה אחת לשנה. לחוק זה חשיבות עצומה: הצהרת הון היא כלי שיכול לסייע במיגור השחיתות, לא פחות. היא מאפשרת למדינה לפקח על הנכסים, ההשקעות, ועל שאר האינטרסים הכלכליים של נבחרי הציבור שיכולים להשפיע על שיקול דעתם.

אנחנו ב"שקוף" מאמינים שחשוב שהשרים וחברי הכנסת לא רק יגישו את הצהרת ההון למבקר – אלא גם יפרסמו אותן לציבור (אבל לא את כמות הכסף, אלא את הנכסים, מניות והשקעות). זכותנו לדעת מה האינטרסים שמניעים את נבחרי הציבור שלנו – ואנחנו פועלים למען כך. לכן, פנינו השבוע לשרים שטרם הגישו את הצהרת ההון שלהם ושאלנו מדוע טרם הגישו אותה, וגם האם יסכימו לפרסם את חלקה ב"שקוף".

  • לכתבה קודמת בנושא השרים הדחיינים שמאחרים בהגשת הצהרת הון: לחצו כאן

השר אלקין לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים – אך מוכן להגיש ולהשקיף אותה במלואה לציבור

זאב אלקין, השר להגנת הסביבה, היה צריך להגיש את הצהרת ההון שלו עבור 2018 ב-15.7.18. הצהרת ההון הזו לא הוגשה עד היום, כך שמדובר על איחור של יותר משנה וחצי. אם זה לא מספיק – גם את הצהרת ההון עבור 2019 השר אלקין טרם הגיש: את הצהרה זו היה צריך אלקין למסור למבקר המדינה בתאריך 15.7.1. אלקין לא ביקש כל דחייה במועד ההגשה, למרות שניתן לעשות זאת. הוא פשוט בחר להתעלם מהחוק. השר אף תוזכר לא פחות מ-5 פעמים על ידי מבקר המדינה בנוגע להגשת הצהרת ההון, גם בטלפון וגם במייל.

ש
השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. לא הגיש הצהרת הון כבר שנתיים

שאלנו את אלקין מדוע לא הגיש את הצהרת ההון שלו עד היום, והאם יהיה מוכן לחשוף אותה לציבור. לשמחתנו, השר הסכים לחשוף את הצהרת ההון שלו במלואה ב"שקוף" ויעביר לנו אותה בקרוב. אם אכן יעשה זאת, יהיה אלקין בין השרים היחידים בממשלה שמוכן לפרסם את הצהרת ההון שלו במלואה לציבור (פרסמו: גילה גמליאל, משה כחלון, ואריה דרעי). כל הכבוד!

מלשכתו נמסר: "בימים הקרובים נעביר למבקר המדינה את הצהרת הון של שנים 18-19. נציין כי בשל סיבות טכניות, רצף של מערכות בחירות , החל מאמצע 18 (בבחירות לעיריית ירושלים) סבר השר שאין טעם לבזבז זמן על ההליך הטכני מתוך הנחה שמימלא עוד מעט הוא יצטרך להגיש הצהרת הון בשל סיום תפקידו או בשל בחירותו לראשות עיריית ירושלים או בשל הרכבת ממשלה חדשה, במיוחד לאור העובדה שלא חלו שום שינויים בהצהרת ההון שלו שהועברו בעבר למבקר המדינה והוא עדכן על כך את משרד המבקר.

יחד עם זאת לאור הימשכות תקופת הבחירות וחוסר הבהירות הפוליטית שהתקבע במחוזתינו, הערתכם נכונה ולמרות שמדובר בהליך טכני שישחזר את הצהרת ההון הקודמות, השר יגיש את הצהרת ההון של 18-19 בימים הקרובים למבקר ומודה ל"שקוף" שהפנה לתשומת ליבו לסוגיה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ושר המשפטים אוחנה: חצי שנה איחור

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' היה צריך להגיש את הצהרת ההון עבור תחילת כהונתו כשר ב-23.8.19, לפני כמעט חצי שנה. השר לא הגיש את הצהרת ההון עד היום, לא ביקש כל הארכה, והתעלם מהחוק – למרות שתוזכר בנוגע להגשת ההצהרה ארבע פעמים על ידי משרד מבקר המדינה.

מלשכת השר סמוטריץ' נמסר: "ממלא את הצהרת ההון, קצת נתקע על טכני". השר סמוטריץ טרם החזיר תשובה בנוגע לבקשתנו לפרסום הצהרת ההון שלו לציבור – נקווה שיסכים לעשות כן בהמשך.

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ'. תוזכר ארבע פעמים על ידי מבקר המדינה – ולא הגיש הצהרת הון

שר המשפטים אמיר אוחנה היה צריך להגיש את הצהרת ההון עבור תחילת כהונתו ב-5.8.19. השר תוזכר בנוגע לכך, אך עברה יותר מחצי משנה ממועד ההגשה והשר טרם העביר אותה למבקר המדינה. השר לא ביקש כל הארכה במועד ההגשה מהמבקר, ובוחר לצפצף על החוק.

למרות פניות חוזרות ונשנות, מלשכת שר המשפטים אמיר אוחנה לא נמסרה תגובה.

שר המשפטים, אמיר אוחנה. לא הגיש הצהרת הון כבר שנה וחצי

השר ישראל כץ נזכר להגיש את הצהרת ההון שלו השבוע

שר החוץ ישראל כץ היה צריך להגיש הצהרת הון למבקר המדינה ב- 15.7.19. למרות שתוזכר על כך ידי משרד המבקר, השר לא הגיש את הצהרת ההון שלו ואף לא ביקש כל הארכה בהגשה.

למרבה ההפתעה, במהלך כתיבת שורות אלה, התברר שהשר כץ נזכר להגיש את הצהרת ההון שלו ביום רביעי השבוע – לאחר איחור של חצי שנה. האם השר הגיש את הצהרות בעקבות פניית "שקוף" ביום שני השבוע? לא ברור, אך בכל מקרה אנו שמחים שסופסוף התפנה לעשות כן.

שאלנו את השר כץ מדוע איחר בחצי שנה בהגשת הצהרת ההון. מלשכתו נמסר: "תשאלו את משרד מבקר המדינה". מבדיקה מול מבקר המדינה עולה כי אין סיבה מיוחדת לעיכוב של השר כץ.

שר החוץ, ישראל כץ. הגיש הצהרת הון ביום רביעי האחרון

השרה חוטובלי מאחרת בשנה בהגשת ההצהרה כי "היינו בתוך מערכת בחירות"

השרה ציפי חוטובלי איחרה בשנה בהגשת הצהרת ההון שלה עבור 2018. השרה הייתה צריכה להגיש הצהרת הון ב-15.7.18, ומשלא הספיקה להגישה בזמן, ביקשה הארכה לתאריך מאוחר יותר: 9.4.19. למרות שביקשה השרה הארכה – השרה לא הגישה את ההצהרה בזמן. השרה חוטובלי הגישה את הצהרת ההון שלה  רק ב-11.7.19, שנה אחרי תאריך ההגשה המקורי(!). במהלך שנה זו השרה תוזכרה על ידי משרד מבקר המדינה לא פחות משלוש פעמים בנוגע להגשת הצהרת ההון שלה. 

מלשכת השרה חוטובלי נמסר: "העיכוב בהגשה הוא בגלל המתנה לגורמים החיצוניים שמעורבים בהגשה – תשובות מקרנות פנסיה, קרנות השתלמות, רו"ח. מה גם שהיינו בתוך מערכת בחירות וזה משהה את הכל".

שרת התפוצות ציפי חוטובלי. הגישה הצהרת הון באיחור של שנה

**

למרות החשיבות העצומה של הצהרות ההון והגשתן במועד – השרים מתעלמים מהחוק, וחבל. הגשת הצהרת הון באיחור עשויה להיות בעייתית: כשהשרים מאחרים בהגשת הצהרת ההון שלהם, קשה יותר לגלות שחיתויות. במידה וקיבלו השרים החלטות למען טובתם האישית במהלך תקופת הכהונה, הדבר כבר לא ישתקף בהכרח בהצהרת הון שהוגשה באיחור גדול כל כך.

ל"שקוף" יש פתרון לעניין: משרד המבקר יפרסם באתר ייעודי את הסטטוס של הגשת הצהרות ההון של השרים. אולי כך השרים יקבלו תמריץ לעמוד בזמנים ובהוראות החוק. כתבנו על כך בהרחבה בכתבה קודמת בנושא: לחצו כאן כדי לקרוא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת מאיה קרול

מאיה קרול
במקור מתל אביב והיום חיה בקהילה שיתופית בבאר שבע.כנערה וכחיילת עסקתי רבות בהדרכת בני נוער. תמיד נמשכתי לפעילות לשינוי חברתי, ובכל מסגרת בה לקחתי חלק ניסיתי לפעול למען מה שצודק ונכון בעיניי.לפני שנה וחצי נחשפתי לפעילות של "שקוף", וגיליתי גוף תקשורת בו מגישים תקשורת נקייה, עקשנית ובועטת – ובאותו הזמן גם נגישה לכל ופתוחה לביקורת. כל אלו גרמו לי להרגיש שגם אני יכולה וצריכה לקחת חלק ביוזמה האדירה הזו, ואני שמחה שזכיתי להצטרף.מאמינה בבני אדם, פמיניסטית, מאזינה ליותר מידי פודקאסטים.

3 תגובות

  1. גידי וייץ חשף סיפור עם ריח ממש לא טוב: השר זאב אלקין עבד ללא לאות כדי לגרום להיבחרו של מתניהו אנגלמן למבקר המדינה, וכשהגיע תורו של אנגלמן לעסוק בענייני השר אלקין והתרומות האסורות שקיבל במהלך מסעו הכושל לראשות העיר ירושלים – הטיל עליו רק קנס מזערי, הרבה מתחת לנורמה, שהרים גבות במשרד מבקר המדינה. יש פה אולי מישהו שיודע חשבון ויכול לעשות אחד ועוד אחד? 🤔
    >> גידי וייץ, 07/02/20. https://www.haaretz.co.il/news/elections/.premium.highlight-1.8503624.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!